Forma-1-es autkban: az j korszak j megoldst is hoz az oldalirny tkzsek elleni vdelemben. A karboncsveken alapul technolgit a Marussia fejlesztette ki, de a Red Bull csiszolta tovbb.
Az FIA Institute tbb csapattal kzsen dolgozott a jelenlegi rendszer utdjnak kifejlesztsn. A Marussia, a McLaren, a Mercedes s a Red Bull Racing is aktvan kivette a rszt a munklatokbl. A jelenleg alkalmazott karboncsves rendszer bevlt, de bizonyos becsapdsi szg esetben nem nyeltk el a kell energit a behats kvetkeztben sszeroppan elemek.
Andy Mellor, az intzet kutatsi konzulense, aki egyben a projektet is vezette, a kvetkezket mondta a folyamatrl: „Egszen az alapokig mentnk vissza, hogy kivizsgljuk, mit is kellene tennie igazbl egy oldalt tallhat struktrnak a klnbz tpus balesetek esetben. Robert Kubica montreali balesett hasznltuk klnleges referenciapontnak, mivel az jelents behatssal jrt, mindezt nagyon les szgben.”
A kutatsok alatt kt fajta rendszert teszteltek: a jelenlegi karboncsvek optimalizlt vltozatt s szintn karbonbl kszlt szendvicspaneleket. Utbbi is enged az tkzs erejnek, azaz bizonyos mrtk behats mellett sszetrik. Az eredmnyek azt mutattk, hogy az optimalizlt csvek sokkal hatkonyabb s robosztusabb megoldst jelentenek, szemben a panellel, mely meglepen hatstalan volt.
A gyztes megolds a Marussia tervein alapult, majd „rendkvl rszletekbe men optimalizcin ment keresztl”, melyet a Red Bull vgzett. Ez a jelenlegi rendszer evolcija, de nagy teljestmny karbont hasznltak fel hozz, gondosan kialaktott kls s bels geometria jellemzi, precz kivitelezssel s trbeli elrendezssel.
Az autk oldaln 2-2 ilyen struktrt fognak elhelyezni s a karosszrihoz ersteni 2014-tl. A teszteken 40 kJ energit nyelt el a tovbbfejlesztett rendszer, mely nem trik apr darabokra, hanem folyamatosan omlik ssze s nyeli el az energit. Mjus 17-n a csapatok megegyeztek, hogy jvre ez a rendszer vltja a jelenleg hasznlt megoldst.
/f1-live/
AUTO#3: New F1 Side Impact System from FIA Institute on Vimeo.