Osztrák GP, 2. szabadedzés: Délután is Hamilton volt a leggyorsabb
A második ausztriai szabadedzés is Lewis Hamilton elsőségét hozta, ám a britet ezúttal a gyakorlás második felében műszaki problémák hátráltatták. A második helyen bajnoki riválisa, Sebastian Vettel zárt.
Pár felhő ugyan riogatta az F1-es paddockot a két szabadedzés között, a spielbergi második gyakorlásnak ismét száraz pályán vágott neki a 20 versenyző – köztük a délelőtt kispadra ültetett Nico Hülkenberggel és Sergio Pérezzel.
A gyakorlás jóval lendületesebben indult az elsőnél, még 10 perc sem telt el, máris 10 idő állt az eredményjelzőn. Az élen gyors egymásutánjában Valtteri Bottas, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton váltogatta egymást – mindhárman a szuperlágy gumin nyitottak, és túlszárnyalták a délelőtti leggyorsabb időt. Bottas 1:05,700-as eredménnyel tért vissza a boxba, Hamilton 31, Vettel 152 ezreddel volt mögötte.
A délelőtt egy szett szuperlágy gumit kocásra fékező Kimi Räikkönen a lágy keveréken kezdett – Daniel Ricciardo pedig az ultralágyon, de így is fél másodperc választotta el őt az élen állóktól. Max Verstappent eközben fékproblémák hátráltatták a munkában. Utolsóként ő és Sergio Pérez teljesített mért időt a mezőnyből.
Délután is folytatódott a kicsúszások sorozata. Az első percekben Kimi Räikkönent, Romain Grosjeant és Marcus Ericssont is láttuk pályát elhagyni. A svéd kétszer is hibázott, másodszor a kavicságyat is megjárta.
Az első félóra végéhez közeledve az élmezőny tagjai már ultralágy gumikon tértek vissza. Bottas elsőre 1 ezredet javított, majd a 6-os kanyarban a kavicságyba csúszott, ott pedig még meg is pördült.
Vettel vette át tőle a vezetést minimális különbséggel, majd érkezett Hamilton, és másfél tizeddel túlszárnyalta a ferrarist. A legjobb idő és az új pályacsúcs már 1:05,483 volt.
Kicsit hátrébb Verstappen is megkezdte a körözést, ultralágy gumiján 4.-nek zárkózott föl, Räikkönent és Ricciardót is hátrébb szorítva a listán. Csapattársának később sikerült visszaverekednie magát elé, így a hosszú etapok előtt ő foglalta el a 4. pozíciót. Mögöttük Räikkönen, Magnussen, Hülkenberg, Grosjean és Ocon következett, a McLarenek és a Williamsek kiszorultak a legjobb tízből.
Az edzés közepén két versenyző hosszabb pihenőre kényszerült. A Renault Jolyon Palmer alatt rakoncátlankodott. A peches brit csapata szenzorproblémáról adott tájékoztatást. Fernando Alonso autójának eközben a padlólemeze sérült meg, amit a csapat szerint le kellett cserélni. Jó ideig viszont nyomát sem lehetett látni az új padlólemeznek – majd visszaszerelték a régit.
A spanyol 35 perccel a leintés előtt tért vissza újra a pályára, ultralágy abroncsain pedig fel is zárkózott 8.-nak. A másik késésben lévő versenyző Verstappen volt, aki 27 perccel a vége előtt teljesítette újabb repülőköreit. Ricciardót 41 ezreddel megelőzve fölzárkózott 4.-nek, aztán Kevin Magnussenre panaszkodott, aki már versenytempóban haladva tartotta fel őt.
Ekkor már mindenki más a szokásos versenyszimulációikat futotta. A hosszú etapokat a Mercedesek az ultralágy gumikon kezdték, Hamilton viszont hamar problémát jelentett. Hogy pontosan mire panaszkodott, az rádióbeszélgetéséből nem derült ki, ám baljós jel volt, hogy egy időre elnyelte őt a garázs. Úgy tudni, a szerelők a gyújtógyertyát cserélték ki V08-asában. Aztán visszatért, majd jelezte: „Még mindig ugyanaz a probléma.” Újabb megszakítás következett.
A Ferrari ez idő alatt szorgosan rótta a köröket, a munkát pedig felosztották két versenyzőjük között: Räikkönen az ultralágy, Vettel a szuperlágy Pirellivel kezdett, aztán a finn lágyra, csapattársa pedig ultralágyra váltott.
Marcus Ericsson megtankolt autóval is bemutatott pár kavicságyas kicsúszást – a délután folyamán öt-hat pályaelhagyást láthattunk tőle, amivel vélhetően ő volt a rekorder. Carlos Sainz is kisodródott egyszer az utolsó két kanyar között. Miközben Toro Rossóját próbálta visszakormányozni az aszfaltra, a magas fekvőrendőr megálljt parancsolt neki: lepattant róla, aztán mehetett ellenőriztetni a padlólemezét. Többet nem is tért már vissza.
A spanyol csapattársa, Danyiil Kvjat is idő előtt befejezte a munkát. Mérnöke arra kérte, óvatos tempóban térjen vissza a boxba, ahol aztán autója hátuljából sűrű füst csapott föl. Az elektronikus fékrendszer hibásodott meg.
8 perccel a vége előtt Alonsónak is gondja támadt. A 6-os kanyarban veszítette el uralmát McLarenje fölött, végigszánkázott a kavicságyon, átcsúszott a füves részen, majd a következő kavicsban meg is pördült. „Váltsunk vissza a keményebb keverékre” – javasolta csapatának a szuperlágyak leamortizálása után. Az utolsó percekben aztán még egy kicsúszást bemutatott.
A második edzés tehát újabb Hamilton-elsőséget hozott, ám második felében fellépő problémák miatt a brit ezúttal nem lehetett teljesen elégedett. Vettel kevesebb mint 2 tizedre volt tőle, a Red Bullok pedig továbbra is állandó veszélyt jelentenek a két élcsapat második emberére.
Az Osztrák Nagydíj programja a szombati 3. szabadedzéssel folytatódik, melyet 10:55-ös műsorkezdéssel az M4 Sport és az m4sport.hu élőben közvetít.
Osztrák Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:05,483 30
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:05,630 +0,147 50
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:05,699 +0,216 41
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:05,832 +0,349 33
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:05,873 +0,390 27
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:06,144 +0,661 54
7. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:06,591 +1,108 43
8. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:06,732 +1,249 27
9. Nico Hülkenberg Renault 1:06,735 +1,252 42
10. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:06,763 +1,280 52
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:06,849 +1,366 50
12. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:06,859 +1,376 37
13. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:06,906 +1,423 34
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:07,065 +1,582 50
15. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:07,100 +1,617 24
16. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:07,468 +1,985 46
17. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:07,509 +2,026 41
18. Jolyon Palmer Renault 1:07,623 +2,140 7
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:08,782 +3,299 49
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:08,870 +3,387 51
/m4sport/
Osztrák GP, 1. szabadedzés: Hamilton új pályacsúccsal nyitott Ausztriában
Rengeteg kicsúszást és hibát láthattunk az Osztrák Nagydíj első edzésén, mely az új pályacsúcsot futó Lewis Hamilton elsőségét hozta. A britnek a legkeményebb abroncs is elég volt az elsőséghez.
A megszokotthoz képest két helyen módosult mezőnnyel vette kezdetét az Osztrák Nagydíj első szabadedzése. A Renault-nál Nico Hülkenberg autójába Szergej Szirotkint, míg Sergio Pérez Force Indiájába Alfonso Celis Jr.-t ültették az első 90 percre. A többi csapatnál változásokat inkább az autókon láthattunk: Spielbergbe a Mercedes és a Ferrari is apróbb módosításokkal érkezett, miközben az első dobogóját Bakuban megszerző Williams jelentősebb, de a riválisoktól már ismerős aerodinamikai újításokat szerelt föl autóira. A Honda eközben új motor adott a McLarennek.
A mezőny az első 20 percben nem mutatott nagy aktivitást, egyedül Max Verstappen 1:08,429-es ideje szerénykedett az eredményjelzőn, több garázsban még üresen várakoztak az autók, Valtteri Bottas pedig installációs körre sem merészkedett elő.
Aztán kezdett élet költözni a pályára – hibák egész sorával kísérve. Kimi Räikkönen kezdte a sorozatot, akinek Ferrarija csúnyán keresztbe állt az első kanyar féktávján, majd a bukótérben kötött ki. Mind a négy gumiját kockásra fékezte, de vissza tudott döcögni a garázsba. „A gumiknak annyi” – állapította meg a Jégember.
Nem sokkal később Sebastian Vettel pillanatai következtek. A bajnoki éllovas túl agresszíven hajtott rá az első kanyar belső kerékvetőjére, az megdobta autóját, amely aztán menetiránnyal szembe fordulva kezdett el gurulni a lejtőn. „Csak elkaptam a kerékvetőt, nincs miért aggódni” – közölte a csapatrádión a helyes irányt aztán megtaláló német.
Az első félóra harmadik látványos kicsúszását Lance Stroll mutatta be, aki az utolsó előtti kanyarban veszítette el a Williams hátulját. A hibáknak ezzel viszont nem volt vége. Az első kanyar bukóterében Max Verstappen és Valtteri Bottas is járt, a holland ráadásul később még egy kicsúszást bemutatott a tempós 8-asban, ahol jobb hátsó kerekét a bukóteret határoló falnak is nekicsapta.
Az élen előbb a két mercedeses váltogatta egymást, majd csatlakozott hozzájuk Vettel is. 40 perc elteltével Hamilton 1:06,526-os körrel vezetett, őt Vettel és Bottas 0,3 másodperces hátránnyal követte. A két Ezüstnyílon az ultralágy, a Ferrarin a szuperlágy gumik voltak ekkor, míg a 0,9-es hátránnyal 4. Verstappen a lágy papucsokat használta. Mögöttük Kvjat, Ricciardo, Vandoorne és Massa következett.
Korai gumitönkretétele után Räikkönen a többiekhez képest más ritmusba került, így miközben az edzés felénél mindenki a garázsban pihent, ő új szett szuperlágyakon rótta a köröket, és kapaszkodott fel fokozatosan a 4. helyre. Aztán jó időre némaság költözött a pályára.
A mezőny 30 perccel a vége előtt kezdett újra mozgolódni. Carlos Sainz és Felipe Massa újabb kicsúszásokat mutatott be, Bottas pedig szuperlágyakra váltva vette át a vezetést, 0,181-det verve Hamiltonra. Ricciardo 3.-nak, Vandoorne 5.-nek zárkózott föl – ő már ultralágy gumin.
Jöttek az újabb incidensek. Romain Grosjean baloldali első kereke defektet kapott, melynek következtében első szárnya az aszfaltot súrolva szikrázott. Danyiil Kvjat a 4-es kanyarban látogatta meg a kavicságyat, Bottas pedig az első kanyarnál pördült meg a bukótérben.
Hamilton csapattársáétól eltérő taktikát követve a lágy gumikra váltott második etapján, de így is átvette a vezetést, és teljesítette az első 1:06-on belüli kört. 1:05,975-ös eredménye máris 0,2 másodperccel volt jobb a tavalyi pole-jánál – és egyben új abszolút pályacsúcsot is jelentett.
Az utolsó 10 percben a Mercedesek és a Ferrarik már megtankolva tértek vissza a pályára, javítania az élmezőnyben csak Verstappennek sikerült, aki a szuperlágy gumikon Bottas elé furakodott. Az utolsó percben még egy lila első szektort is láthattunk tőle, ám miután megpördült, az edzéselsőség megkaparintására már nem volt módja.
A kockás zászló végül Hamilton elsőségét véglegesítette, mögötte Verstappen, Bottas, Vettel, Ricciardo és Räikkönen zárt. A legjobb tízben a meglepetésember az új Honda-motorral hajtó Vandoorne volt, aki 7. lett, igaz, ultralágy gumikon. Őt Kvjat, Alonso és Ocon követte.
Osztrák Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:05,975 38
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:06,165 +0,190 23
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:06,345 +0,370 35
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:06,424 +0,449 28
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:06,620 +0,645 32
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:06,848 +0,873 24
7. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:07,283 +1,308 31
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:07,437 +1,462 31
9. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:07,510 +1,535 28
10. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:07,511 +1,536 39
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:07,550 +1,575 29
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:07,594 +1,619 30
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:07,633 +1,658 32
14. Jolyon Palmer Renault 1:07,649 +1,674 31
15. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:08,041 +2,066 35
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:08,074 +2,099 20
17. Szergej Szirotkin Renault 1:08,586 +2,611 27
18. Alfonso Celis Jr. Force India-Mercedes 1:09,280 +3,305 15
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:09,323 +3,348 29
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:10,853 +4,878 12
/m4sport/
Vettel, a közmunka és Naomi Campbell…
Sebastian Vettel mesélt a hétfői párizsi látogatásáról – a paddockban többen pedig már az ott rárótt „közmunkán” viccelődnek…
A hét elején az FIA központjába látogatott Sebastian Vettel, ahol még egyszer átbeszélték az Azeri Nagydíjon történteket, majd a szövetség úgy határozott, nem ró ki rá további szakmai büntetést. A Ferrari versenyzője elismeri, volt már kellemesebb útja is, de megaláztatva nem érezte magát.
„Ez számomra nem volt Canossa-járás. Ha az lett volna, akkor a technikai igazgatónknál kötöttem volna ki. Tudniillik ő tényleg Canossából származik” – viccelődött. „Talán nem volt olyan kellemes élmény, de nagyon fontos volt. Nem voltam egész nap Párizsban, csak pár óráig. Aztán volt egy szép estém” – mesélte az aznap 30. születésnapját ünneplő német.
„Felhívtam Lewist, hogy megbeszéljük a dolgot. Azt is elmondtam neki, hogy megértem, ha haragszik. Nem tudtam, hogy fordított helyzetben én mit tettem volna. A megmozdulásom nem volt valami méltóságteljes és szép, ezt belátom. Olyan ez, mint a fociban: ha valakinek becsúsznak és elkaszálják, először talán az az érzése, hogy szándékos volt. Aztán felállsz, és meglököd egy kicsit. Ehhez lehetne leginkább hasonlítani.”
Vettel fölfedezője, Helmut Marko úgy véli, a legjobb ítélet született Párizsban – melyből talán neki is származhat némi haszna… „Nagyon örülök, hogy nem volt további büntetés. Érzelmes reakció volt, Hamilton egy taktikai manőverére. Na jó, Vettelnek most az utánpótlás-kategóriákban kell közmunkát végeznie, de talán fölfedez ott egy tehetséget, akit aztán bemutat nekem…” – viccelődött.
Arról megoszlanak a vélemények, hogy Vettel olcsón úszta-e meg a történteket. A versenyzőtársak közül Daniel Ricciardo és Romain Grosjean is kiemelte, túlzás lett volna eltiltani őt. Nico Hülkenberg pedig nevetve megjegyezte, elegendő büntetés számára, hogy közmunkát kell végeznie: „Azt senki sem szereti!”
Gerhard Bergernek kimondottan tetszik az ötlet, hogy Vettelnek a Forma–2-es, Forma–3-as és Forma–4-es sorozatokba kell mennie. „Nekem tetszik a közösségi munka. Egyszer Naomi Campbellnek is csinálnia kellett Amerikában. Talán össze is dolgozhatnának” – jegyezte meg nevetve.
Vettel eközben inkább annak örül, hogy Hamilton elfogadta bocsánatkérését, és elég érettnek bizonyultak ahhoz, hogy továbblépjenek. „Örülök, hogy újra autóba ülhetek. Ilyenkor csak próbálod a legjobb formádat hozni. Vezetés vagy csatázás közben elég elfoglalt vagy ahhoz, hogy ne gondolkodj ilyesmin. Jelenleg úgy érzem, a történteknek semmilyen hatásuk nem lesz a következő versenyre, és az sem számít, kivel vívsz a pályán” – vélekedett Vettel.
/m4sport/
Bajnoktársai nem kérnek Alonsóból
Fernando Alonso győztes autóra vágyik 2018-ban, de ha ellenfelein múlna, magának kellene építenie egyet…
Bár a csütörtöki sajtótájékoztató döntő részét a Sebastian Vettel és Lewis Hamilton incidenséről szóló beszélgetés tette ki, azért így is jutott idő az utóbbi hetek egy másik slágertémájára: Fernando Alonsóra.
Menedzserei bakui felbukkanásával ismét fölerősödtek a kétszeres világbajnok jövőjéről szóló találgatások, Flavio Briatore pedig nemrég kijelentette, Alonso nincs olyan luxushelyzetben, mint a sztárfocisták: ha nyerni akar, vagy a Mercedeshez, vagy a Ferrarihoz kell szerződnie.
Spielbergben a két istálló bajnoki esélyesét is megkérdezték arról, mit szólnának a spanyolhoz – válaszaik rövidek, de annál egyértelműbbek voltak. „Én egészen elégedett vagyok a mostani csapattársammal, szóval… Nem is foglalkozom ezzel” – felelte Lewis Hamilton.
Sebastian Vettel egy nagy sóhaj kíséretében elmondta: „Nos, nem az én hatásköröm szerződtetni a versenyzőket, de ha lenne beleszólásom, én inkább Kimit részesíteném előnyben.”
A sajtószoba e mondatokat hallva nevetésben tört ki, Alonso helyzete viszont már nem ennyire nevetséges. A két bajnok oszlopos tagja jelenlegi csapatának, Hamiltonnak szerződése is van 2018-ra, Vettel pedig állítólag már közel van a hosszabbításhoz. Domináns versenyzőként minden bizonnyal van beleszólásuk abba, ki legyen a csapattársuk, és hogy ennyire elégedettek a jelenlegi helyzetükkel, az a lehető legrosszabb hír a spanyol számára. Tudniillik éppen ők lehetetleníthetik el a helyzetét.
Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója Bakuban maga is világossá tette, túl nagy kockázatot jelentene egy többszörös világbajnok mellé egy másik többszörös bajnokot ültetni, akiről ráadásul úgy tartják, nem könnyű természete. „Közülünk mindenkinek vannak mazochista hajlamai, de az enyém nem megy ennyire messze…” – mondta Wolff, amikor Alonso szerződtetésének lehetőségéről kérdezték. „Az összképet kell nézni, azt hogy hogyan dolgoznak együtt a csapattársak az autó jobbá tételéért. A dinamika nagyon fontos.”
Úgy tűnik, annyira, hogy továbbra is sakkban tarthat egy, az élmezőnyből már 2012 óta hiányzó kétszeres világbajnokot.
/m4sport/
Váratlan fordulat a Ferrarinál: távozik a vezető motormérnök
Váratlan váltás: sajtóhírek szerint a Ferrari megvált az idei erőforrását tervező szakemberétől!
ól fut a Ferrari szekere 2017-ben, nem kis mértékben annak köszönhetően, hogy idén még inkább fölzárkóztak a motorok terén is a Mercedesre. Kanadában a GPS-adatok méréseiből kiderült, hajtóegységeik között már csak minimális a különbség, közben jönnek a sikerek is, a versenyzők bajnokságát 14 ponttal vezetik – már csak emiatt is váratlan a hír, miszerint fő motormérnökük, Lorenzo Sassi távozik posztjáról.
Az olasz Il Giornale megbízható forrásától úgy tudja, Sassi leváltását közvetlenül az elnök, Sergio Marchionne kezdeményezte pár nappal ezelőtt. A pontos okokat egyelőre homály fedi, ám azt beszélik, Sassi hamarosan a Marchionne szívügyének számító FIAT-Chrysler-csoporton belül kezdhet új projektbe.
Az istálló nem kommentálta az értesülést. Az Osztrák Nagydíj csütörtöki sajtónapján Sebastian Vettelt is kérdezték Sassiról, ám ő sem bocsátkozott részletekbe. „Nem tudom, mire célzol, de jobb lenne nálam magasabb szinten kérdezősködni” – utasította el a válaszadást a német.
Sassi munkájának eredményére nemigen lehetett panasz mostanság, jóllehet, az erőforrásuk eddig nem bizonyult maradéktalanul megbízhatónak. Az olasz csapat a tervek szerint a jövő heti Brit Nagydíjon fogja bevetni jelentős mértékben továbbfejlesztett motorját, amely komoly teljesítményjavuláson mehet keresztül.
Az olasz Motorsport szerint a már 11 éve a Ferrarinál dolgozó Sassi helyére nem egy ember, hanem egy háromtagú mérnökcsoport lép a motorrészlegen.
/m4sport/
Bocsánatkérés üzenetben: így zárta le Bakut Vettel és Hamilton
Sebastian Vettel és Lewis Hamilton már a futam után megbeszélték a Bakuban történteket. A Ferrari versenyzője szégyelli és megbánta tettét, ellenfele elfogadta a bocsánatkérést.
Aki feszült hangvételű sajtótájékoztatóra számított, annak csalódnia kellett. De a sárdobálás és a verbális verekedés is elmaradt. Bakui incidensük óta most először jelent meg a nyilvánosság előtt Sebastian Vettel és Lewis Hamilton, a spielbergi sajtószobába viszont már mindketten kisimultan, higgadtan – és érzékelhetően felkészülten – ültek be, hogy farkasszemet nézzenek a médiával és kellemetlen kérdéseikkel.
Vettel mindenekelőtt közölte: „Nem hiszem, hogy szükség van magyarázatra. Mindenki sokszor megnézhette, mi történt, én magam is megnéztem. Az autóban ülve egy kicsit másképp fest a helyzet, mint egy kis idő elteltével az autón kívülről nézve. Kiadtam a közleményt. A verseny után röviden beszéltem Lewisszal, és nem hiszem, hogy még jobban föl kéne fújni ezt az ügyet. Amit kellett, már elmondtam: rossz döntést hoztam, megkaptam érte a büntetésem, és elveszítettem egy lehetséges futamgyőzelmet.”
Ami a „rossz döntését” illeti, aztán pontosított: „Nem rossz döntés, hanem rossz manőver volt, amivel nekimentem a kerekének. Tudom, hogy mást akartok hallani, de nincs mit mondanom. Már a futam után, majd a közleményben is elmondtam, nem hiszem, hogy Lewis szándékosan féktesztelt. Egyszerűen meglepett, majd túlreagáltam. Hogy büszke vagyok-e rá? Nem. Vissza tudom fordítani az időt? Nem. Megbántam-e? Igen.”
Vettelt megkérdezték arról is, szándékosan hajtott-e bele a Mercedesbe, mert ezt így nyíltan egyszer sem mondta ki, és voltak elméletek, melyek szerint az integetés hevében húzta jobbra a kormányt. Zavarodottsága és mosolya egyértelművé tette, mi is történt. „Szerintem ez elég egyszerű: meglepett, akkor úgy gondoltam, hogy ő hibázott, ezért mellé mentem. Nem voltam boldog, túlreagáltam, nincs ezen mit magyarázni. Elég egyértelmű, mi történt, mindenki láthatta” – ismerte be lényegében a szándékosságot.
Üzenetben kért bocsánatot Hamiltontól
Ezt követően Hamilton is szót kapott, aki elárulta, üzenetben és telefonon is beszéltek a futam után. „Számomra már lezárt ügy ez, a versenyre koncentrálok. Már mindent elmondtam múltkor, amit el kellett mondanom. Nem hiszem, hogy a kapcsolatunk megváltozott volna. A futamot követő hétfőn beszéltünk egymással, és nem sokkal utána, talán másnap üzenetet is küldött nekem. Én csak annyit mondtam, hogy továbbra is tiszteljük egymást versenyzőként, és ugyanolyan keményen fogunk küzdeni a szezonban, mint eddig.”
„Az egyetlen dolog, ami zavart, hogy Sebastian azt állította, fékteszteltem őt. Az emberek, akik nézték a versenyt, azt gondolhatták, én voltam a hibás. De az adatok azt mutatták, nem így volt, egyszerűen csak közel akart maradni hozzám, és rosszul mérte föl a helyzetet. Nem volt szándékos a részemről.”
Hamilton azért hozzátette, a bocsánatkérés így sem jött könnyen Vetteltől. „A hétfői megbeszélésünkön az nem volt egy konkrét bocsánatkérés, de ez volt a szándék. Valójában másnap történt, hogy kaptam egy üzenetet Sebastiantól, melyben bocsánatot kért. Én pedig elfogadtam.”
Amiért Vettel egy hetet várt
Vettelt megkérdezték, miért kellett egészen egy hetet, valamint az FIA újbóli vizsgálatát megvárnia a bocsánatkéréssel. „Nincs meg a számod, de nem is akarom” – felelte az újságírónak. „Mindenkitől bocsánat, de nem hiszem, hogy veletek kéne beszélnem erről. Lewisszal kellett beszélnem. Nem ti voltatok a legfontosabbak, hanem Lewis, aki ellen versenyzek. Ezért döntöttem úgy, hogy őt hívom fel először.”
Annak kapcsán, Hamilton megkeresésével miért várta meg a másnapot, pedig hozzátette: „Ez olyan, mint a vészkijáratnál: mindenki elsőként akarna átmenni rajta. Ez egyszerűen rossz időpont lett volna. A verseny után ő is biztosan elfoglalt volt. Nem lett volna helyes az autóból kiszállva odamenni. Túl sok ember állt közénk.”
Azt is hangsúlyozta, eszében sem volt veszélybe sodorni vagy kilökni ellenfelét. „Megkaptam a büntetésem. A pontelőnyöm Lewis fejtámaszának hibája miatt nőtt. Negyedik lettem, de megnyerhettem volna a versenyt. Én nem akartam, hogy baja essen, például megütni. Egyszerűen túlreagáltam. Nem akartam kárt tenni az autójában, lassú tempóval mentünk, de visszatekintve valóban hiba volt, és veszélyes is.”
A példaképszerep kötelez
Hamilton a futamot követően a sportág szégyenének nevezte, hogy egy négyszeres világbajnok ilyesmit tett, és azt is kiemelte, mennyire rossz példát mutatott a fiatal versenyzőknek. Ezen az álláspontján a bocsánatkérés sem változtatott. „A verseny után magam alatt voltam, de más okok miatt. Nem hiszem, hogy bármi olyasmit mondtam volna, amit ma nem tennék. Nem hiszem, hogy bármi változott volna. A hétfő nem változtatott semmin, és az üzenet is ugyanaz maradt” – állapította meg.
„Elvárják tőlünk, hogy példaképek legyünk, hogy a hogy a megfelelő üzenetet közvetítsük a fiatalok felé. Emberek vagyunk, ezért hibázhatunk, de összességében a sportágtól elvárható ez. Sokan akarnak a helyünkben lenni, és fontos, hogy a nekünk megadatott erőt megfelelően használjuk.”
„Nem vagyok rossz természetű”
Vettel úgy érzi, sikerült rendezni a soraikat Hamiltonnal. „Örömmel hallom, hogy ennek nincs olyan nagy hatása. Amit tettem, hiba volt. Bocsánatot kértem. Megértem, hogy Lewis csalódott volt, de örülök, hogy továbbléphetünk, és szerintem a pályán és a pályán kívül meglévő kölcsönös tisztelet segít ebben” – mondta.
Végül arról is kérdezték, nem érzi-e úgy, hogy rossz az alaptermészete. A mostani nem az első elborulása volt az utóbbi időben. „Nem hiszem. Értem, miért hiszed ezt, de nem így van. Sok meleg helyzet van, de nem hiszem, hogy így lenne” – cáfolt rá az ezúttal teljesen higgadt ferraris.
Eljött a valódi verseny folytatásának ideje!
/m4sport/
Ricciardo: Kizárni Vettelt? Negyvennel mentünk!
Nem érzi úgy Daniel Ricciardo, hogy Sebastian Vettel olcsón megúszta volna a bakui megmozdulását – ő egyáltalán nem látta veszélyesnek azt.
Az FIA hétfőn tárgyalta újra Sebastian Vettel Lewis Hamiltonnal történt szándékos ütközését, és bár korábban még a diszkvalifikációról és az egyfutamos eltiltásról is találgattak, végül úgy határozott, megelégszik egy bocsánatkéréssel, valamint némi „közmunkával”. Sokan nehezen tudják elfogadni, hogy a sportszerűtlenül viselkedő négyszeres világbajnok ennyivel (és a versenyen kapott 10 másodperces stop-and-go büntetéssel) megúszhatta, Daniel Ricciardo viszont amondó, hiba ennyire túldramatizálni a történteket.
A Red Bull versenyzője szerint a hangulatot igazán az tette feszültté a történtek után, hogy Vettel végül a Mercedes hibájából Hamilton előtt ért célba, s ezzel nem csökkent, hanem nőtt a pontelőnye. „Vannak, akik úgy tartják, Seb olcsón megúszta ezzel a büntetéssel, de szerintem ez csak azért van, mert így is legyőzte Lewist. Ez viszont csakis annak köszönhető, hogy Lewisnak gondja volt a fejtámaszával. Ha ez nem így történt volna, ha Lewis nyer, és Seb csak ötödik, nem lenne ekkora visszhangja a történteknek” – vélekedett az Azeri Nagydíj győztese Spielbergben.
Szépnek persze nem találta Vettel dühtől vezérelt reakcióját – de annyira veszélyesnek sem, hogy azért súlyosabb büntetés járjon. „Nem volt helyes, amit tett, de nem volt veszélyes. Negyvennel mentünk, szóval ez inkább volt egyszerű butaság. Szerintem az a tíz másodperc, amit Seb kapott érte, a legnagyobb büntetés, ami adható a fekete zászló helyett. Nincs ennél nagyobb időbüntetés, mert így is húsz másodpercet veszítesz a boxutcában, plusz tízet az állással.”
„Egy túl enyhe büntetés szerintem az lett volna, ha a bírák a végén tíz másodpercet adtak volna hozzá a versenyen elért idejéhez. Egy ilyen büntetés nem lett volna elegendő. De amit végül adtak, az rendben van, és nem gondolnám, hogy a tette elegendő indok lett volna a kizárására. Szerintem tehát jó döntés született. Vége az ügynek, nem kell ezt tovább nyújtani. Bár gyanítom, hogy Ausztriában így is téma lesz.”
/m4sport/
Vettel, Hamilton: jön az első szembesítés!
Toto Wolff úgy érzi, Sebastian Vettel nagyon is tisztában van azzal, mekkora hibát követett el az Azeri Nagydíjon.
Nemcsak a Red Bull, de a Mercedes sportigazgatója számára is hazai verseny következik ezen a hétvégén. Toto Wolff szerdán szülővárosában, Bécsben bukkant föl egy médiaeseményen, melyen természetesen a Mercedes által egyébként már lezártnak tekintett bakui incidens is szóba került.
„Szerintem ha Sebastiannak módjában állna visszafordítani az idő kerekét, már nem csinálná ezt. Be fogja látni, hogy nem ez volt az egyik legdicsőségesebb napja” – vélekedett a Lewis Hamiltonnal történt szándékos koccanásáért már hivatalosan is bocsánatot kérő négyszeres világbajnokról.
Wolff sosem titkolta, hogy kedveli Vettelt, és bár a mostanihoz vagy a tavalyi mexikóihoz hasonló ügyei kapcsán maga is kritizálta őt, azt most is nyomatékosította, mennyire élvezi, hogy ellene és a Ferrari ellen mérethetik meg magukat idén. „Üdítően hat számunkra, hogy Sebastian az igazi riválisunk idén. A sportágnak is szuper, nekünk pedig extra motivációt jelent.”
Vettel pillanatnyilag 14 pontos előnyben van Lewis Hamiltonnal szemben, ám a Mercedes az utóbbi két versenyen jóval kiegyensúlyozottabbnak tűnik már, mint az azt megelőző hétvégéken. „Monaco óta már jobban értjük, mi kell ahhoz, hogy jól teljesítsünk. Még most sem könnyű megtalálni az ideális pontot, de egyre rendszeresebben találjuk el” – mondta javuló formájukról Wolff.
Ami a hétvégét illeti, hozzátette: „Ha a pénteket jól indítjuk, az egész hétvégénk egyszerűbb lesz. Szoros küzdelemre számítok. És nem zárom ki a győzelemre esélyesek köréből a Red Bullt sem. Spielberg talán egy erőpálya, de Baku is az volt. És ki számolt volna ott előzetesen a Bikákkal?”
/m4sport/
Vettel bocsánatot kért
Bocsánatkérő levelében Sebastian Vettel elismerte, helytelenül cselekedett és túlreagálta a Bakuban történteket, valamint jelezte, ma már nem gondolja, hogy Lewis Hamilton direkt lassított előtte a biztonsági autós fázis végén.
Tegnap este pont került a két bajnokesélyes azerbajdzsáni „ügyének” végére: az FIA ugyan újravizsgálta a történteket, végül úgy határozott, nem szab ki újabb büntetést Vettelre, aki a futam alatt már kapott egy 10 másodperces stop and gót. Enyhítő körülmény volt, hogy a német elismerte, hibázott és elnézést is kért tettéért. Később ezt nyilvánosan, egy levélben is megtette.
Ez volt egyébként az első alkalom, hogy a történtek óta Vettel beismerte, hibázott az újraindítást követően (amikor idegességében ráhúzta autóját Hamilton Mercedesére), interjúiban ugyanis nem kommentálta az esetet, sőt Hamiltont is felelősségre vonta. Most sokkal higgadtabban kommunikált.
„Szeretnék magyarázattal szolgálni a bakui incidensről: az újraindításkor Lewis meglepett, én pedig nekiütköztem az autójának” – írta a hivatalos oldalán megjelenő üzenetben. „Utólag már nem hiszem, hogy rossz szándékkal tette volna! Az események hevébe túlreagáltam a dolgot, ezért szeretnék bocsánatot kérni Lewistól és mindenkitől, aki nézte a futamot. Megértettem, hogy nem mutattam jó példát” – folytatta bűnbánóan.
„Nem állt szándékomban veszélynek kitenni Lewist, és elismertem, hogy veszélyes helyzetet idéztem elő. Ezért szeretnék bocsánatot kérni az FIA-tól. Elfogadom és tiszteletben tartom a Párizsban hozott döntéseket, valamint a bakui bírák által kiszabott büntetést. Szeretem ezt a sportot, és eltökélt szándékom, hogy olyan módon képviselem, ami példa lehet a fiatalok számára” – zárta gondolatát.
Az ítélet kihirdetését követően a Ferrari is kiadott egy rövid közleményt, melyben jelezte, örömmel fogadja, hogy pilótája nem számíthat további szankciókra. „Szeretnénk elismerni versenyzőnk bocsánatkérését és személyes megjegyzéseit a párizsi tárgyalást követően, ami az FIA és a Ferrari képviselői, valamint Sebastian Vettel között zajlott az Azeri Nagydíjon történtek tisztázása végett. A Ferrari megerősíti, támogatja az FIA kezdeményezéseit, és osztja céljait, törekvéseit” – írták.
/m4sport/
Vettel megúszta
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) újravizsgálta Sebastian Vettel és Lewis Hamilton bakui ütközésének ügyét és úgy döntött, nincs szükség további intézkedésre, vagyis a német megúszta az újabb büntetést. A négyszeres bajnok a tárgyaláson elnézést kért a történtek miatt.
Mióta az Azeri Nagydíj 19. körében, a biztonsági autós fázis után Vettel ráhúzta autóját Hamilton Mercedesére (miután úgy érezte, a brit direkt lassított előtte), a Forma–1 háza táján szinte minden erről az esetről szólt. Noha a németet még a verseny alatt 10 másodperces stop and go büntetésre ítélték, az FIA újravizsgálta az ügyet, vagyis a levegőben lógott egy újabb szankció lehetősége.
A tárgyalásra a mai napon került sor a szövetség párizsi székházában, az eredményt pedig röviddel este 8 előtt ismertették. A hivatalos közleményből kiderült, a Ferrari pilóta nem kap újabb büntetést, miután vállalta a felelősséget és elnézést kért tettéért. Továbbá azt is vállalta, hogy részt vesz a fiatal pilóta oktatásában. Ezen fejlemények ismeretében pedig az FIA úgy döntött, lezárja az immáron egy hete húzódó ügyet.
A közlemény szövege azonban kiemeli, az ügy súlyossága és lehetséges következményei miatt az elnök, Jean Todt egyértelművé tette, a bakuihoz hasonló magatartás megismétlésével az ügy azonnal az FIA döntőbírósága elé kerül.
A közleményből kiderül, az „FIA-t” mélyen megérintették a történtek, és aggódtak amiatt, hogy Vettel tettének negatív hatásai lehetnek, akár a kisebb kategóriákban is, ahol sokan az F1 legjobbjait tartják példaképeiknek, hőseiknek. Továbbá aggodalommal tölti el őket a tény, hogy a Vettel magatartása a fiatalabb szurkolók számára is rossz példa lehet.
Todt kiemelte, bár az élsportban nagy a feszültség és az érzelmek is sokszor tetőfokukra hágnak, a résztvevőknek higgadtan kell viselniük a nyomást és tiszteletben kell tartaniuk a szabályokat és az ellenfeleket is. Végül az elnök eltávolította Vettelt a szövetség közlekedésbiztonsági kampányából. Kiderült még, hogy a négyszeres világbajnok a zárt ajtók mögött már elnézést kért tettéért, valamint hamarosan sor kerül a nyilvános bocsánatkérésre is.
/m4sport/
Rosberg véleménye
A tavalyi világbajnok, Nico Rosberg úgy érzi, roppant egyszerű megítélni, ki hibázott az Azeri Nagydíjon Sebastian Vettel és Lewis Hamilton incidense során. Elmondása szerint biztos, hogy korábbi csapattársa nem szándékosan lassított a ferraris előtt.
Szinte mindenki kifejtette már véleményét a történtekről, mióta a két bajnokesélyes „egymásra talált” a bakui futam 19. körében. Sokan úgy érzik, Vettel túlment a határon, amikor ráhúzta autóját a rivális Mercedesére, miután úgy érezte, a brit „féktesztelte” őt, éppen ezért a 10 másodperces stop and go büntetésnél komolyabb szankciót adnának a négyszeres bajnoknak (aki lehet, kap is egyet, hiszen az ügyet újravizsgálják). Mások szerint azért Hamilton sem volt teljesen ártatlan.
Vasárnap a brit korábbi csapattársa és ellenfele, a Goodwoodi Sebességfesztiválon megjelenő Nico Rosbergtől is megkérdezték, mit gondol az incidensről, a már visszavonult világbajnok pedig meglehetősen egyértelmű választ adott az őt faggató Mark Webbernek. „Német vagyok, szóval most óvatosnak kell lennem” – kezdte, azonnal utalva arra, hogy ő is a honfitársat hibáztatja.
„Ez az egész nagyon egyszerű. Az autósportok világában én ismerem legjobban Lewist, szóval úgy érzem, a lehető legjobb pozícióban vagyok ahhoz, hogy megítéljem a dolgot, és szerintem egyértelmű, hogy nem direkt lassított. Ez biztos” – folytatta a német, aki korábban több vitás ügybe is belekeveredett márkatársával. Később aztán, amikor egyértelműen megkérdezték tőle, szerinte ki volt a hibás, azt mondta: „Ez nagyon egyszerű. Sebastian.”
Az incidensről folyamatosan érkeznek a szakértők, a már visszavonult pilóták és a vetélytársak megjegyzései, elemzései. Rosberg mellett nemrég a Renault brit pilótája, Jolyon Palmer is véleményezte az „ügyet”. Szerinte Vettel szerencsés, hogy nem zárták ki a futamból.
„Őszintén mondom, nem tudom, hogy Lewis csinált-e bármi rosszat” – mondta a korábbi GP2-es bajnok a Sky Sportsnak. „Szerintem Sebastian nagyon forrófejű volt. Amikor a GP2-ben versenyeztem, Jonny Cecotto egyszer direkt belement az egyik riválisába, és az egész hétvégétől eltiltották. És ez a GP2-ben volt. Szóval, szerintem Sebastian egy kissé szerencsés volt, hogy nem zárták ki. Nem hiszem, hogy megengedheted magadnak, hogy belemenj valamibe, ráadásul akkor, amikor a bajnoki címért küzdesz” – magyarázta tovább.
/m4sport/
Az FIA-tárgyalás napja – mi várhat Vettelre?
A mai napon ünnepli 30. születésnapját Sebastian Vettel, ám ez a nap nem csak az ünneplésről szól a négyszeres világbajnok számára: az FIA ma tárgyalja újra bakui esetét Lewis Hamiltonnal. Számba vettük a lehetőségeket és górcső alá vettük a múlt példáit!
Ami történt
Sebastian Vettel és Lewis Hamilton az Azeri Nagydíj második biztonsági autós fázisának végén kétszer ütköztek össze egymással. Az első annak volt köszönhető, hogy Hamilton szeretett volna lemaradni a biztonsági autótól az újraindítás előtt, s mivel nem gyorsított ki a 15-ös kanyarból, a hozzá közel kerülő Vettel belecsúszott. A német azt hitte, ellenfele fékteszteli őt, ezért dühében a Mercedes mellé kormányozta Ferrariját, majd miközben a britnek integetett, rá is húzta a kormányt.
Az FIA az első ütközésről a telemetriai adatok alapján megállapította, Hamilton nem fékezett hirtelen, így nem követett el szabálytalanságot. A második koccanást viszont Vettel sportszerűtlen manőverének titulálta, így 10 másodperces stop-and-go büntetést adott a németnek, továbbá 3 büntetőpontot.
Ami következik
Az FIA múlt csütörtökön hivatalos közleményben jelezte, újranyitja az ügyet, s július 3-án „megvizsgálja, a baleset okait, hogy mérlegelje, szükséges-e további intézkedés”. Bár közleményük szövege nem zárta ki, hogy Lewis Hamilton szerepét is újravizsgálják, mégis valószínűbb, hogy a középpontban Vettel sokak által bírált, sportszerűtlen manővere lesz. Magáról a vizsgálatról egyelőre nem árulta el információkat, és azt sem tudni, mikor várható döntés. Csupán annyit közöltek: az Osztrák Nagydíj előtt kiderül, hogyan tovább.
Az ügy előzménye, hogy Vettel tavaly Mexikóban felfüggesztett büntetést kapott az FIA-tól, miután a versenyen többször is trágár szavakkal illette versenyigazgatójukat, Charlie Whitingot. A német ilyen tekintetben visszaesőnek számít – még ha ezúttal nem is a szövetség hírnevén ejtett foltot.
Mi a Nemzetközi Döntőbíróság?
Amennyiben az újabb vizsgálat során az FIA azt állapítja meg, hogy szükséges további intézkedés, össze kell ülnie az FIA Nemzetközi Döntőbíróságának, mely a szövetség minden szervezetétől független, nemzetközi testület. Ezt az elnök Jean Todt hívhatja össze. A bíróság összesen 36, különböző nemzetiségű bíróból áll, közülük legalább 3 bírót kell kiválasztani a meghallgatásra. Elnökük Jean Todt vagy a helyettese (Graham Stoker) lehet. Döntésüket egyszerű többség alapján hozzák. A tartott meghallgatásaikon rendszerint a média képviselői is részt vehetnek.
A döntőbíróság utoljára 2013-ban ülésezett, akkor a Mercedes titkos gumitesztje ügyében hoztak határozatot: a csapat megrovást kapott, továbbá eltiltották őket egy fiatal versenyzők számára kiírt évközi teszttől.
Amennyiben sor kerülne a tárgyalásra, ez lenne az első alkalom, hogy az érintettek is szót kapnának, s elmondhatnák saját érveiket a történtek kapcsán, mivel az FIA bakui bírósága a futam idején hozta meg döntését, így a két versenyző meghallgatására nem volt módja.
Milyen büntetések jöhetnek?
Az FIA mozgástere meglehetősen nagy a büntetések terén. Dönthetnek úgy, hogy nincs szükség további intézkedésekre, kiróhatnak felfüggesztett vagy pénzbüntetést, kötelezhetnek hivatalos bocsánatkérésre és „közmunkaszerű” büntetést is választhatnak, vagyis kötelezhetik Vettelt például arra, hogy vegyen részt az FIA valamilyen közlekedésbiztonsági kampányában.
Ennél súlyosabb esetben utólagosan is kizárhatják a négyszeres világbajnokot a bakui versenyről, megfoszthatják őt pontjaitól, de adhatnak neki hátrasorolásos büntetést a következő futamra is. Legsúlyosabb esetben el is tilthatják őt versenyektől.
Az FIA csak 5-ször tiltott el versenyzőt
Bár Vettel esete kapcsán gyakran emlegetik a kizárás vagy eltiltás lehetőségét, az FIA valójában a legritkább esetben nyúl e büntetési lehetőségekhez. A szövetség valójában mindössze 5 alkalommal tiltott el versenyzőt egy vagy több futamtól. Az első esetet 1989-ben láthattuk. Nigel Mansellt akkor a Portugál Nagydíjon azért zárták ki, mert a menetiránnyal szemben haladt a boxutcában. A brit nem reagált a fekete zászlós jelzésre, folytatta versenyét, majd összeütközött Ayrton Sennával is. Ellenszegülése miatt az FIA megtiltotta, hogy rajthoz álljon a következő Spanyol Nagydíjon.
Az újabb hasonló esetekre 1994-ig kellett várni, amikor mindjárt három versenyző is eltiltást kapott. Azt az évet az FIA-elnök, Max Mosley erőfitogtatása is jellemezte, aki a súlyos büntetésekkel igyekezett példát statuálni. Elsőként Eddie Irvine-nak kellett kihagynia versenyt, aki Brazíliában tömegbalesetet okozott. Eredetileg egyetlen futamról tiltották el, ám miután csapata, a Jordan fellebbezett az ítélet ellen, háromfutamosra emelték büntetését…
Silverstone-ban következett Michael Schumacher esete. A Benetton versenyzője a felvezető körben egy pillanatra megelőzte Damon Hillt, amiért az FIA később felmutatta neki a fekete zászlót. Schumacher ugyan kiállt volna egy büntetésre a boxba, miután a Benetton vezetősége az egész futamot végigvitatkozta az FIA-val, azt tanácsolták neki, hogy folytassa a versenyt. A vége az lett, hogy utólag kizárták a silverstone-i versenyből, elvették második helyét, majd a fellebbezések után két további versenytől is eltiltották. Ma már sokan vélik úgy, Mosleyék ezzel a keménykezűséggel a bajnokságot is próbálták életben tartani…
A harmadik 1994-es eltiltást Mika Häłkkinen kapta a Magyar Nagydíjra. A finn Silverstone-ban még csak egy felfüggesztett eltiltásos büntetést kapott a Rubens Barrichellóval történt balesetéért, ám miután Németországban ismét balesetet okozott, a Hungaroringre érvénybe lépett az eltiltása.
A viharos szezon után közel két évtizedet kellett várni az újabb, mindmáig egyetlen eltiltásos büntetésre. 2012-ben a már addig is sok balesetet előidéző Romain Grosjean rajtengedélyét vonták be a monzai hétvégére. Az okot a spái rajtbaleset jelentette, melyet szintén a francia váltott ki, s melyben a bajnokság több esélyese, köztük Fernando Alonso is áldozat volt.
Schumacher kizárásától a versenyzőtársak „lázadásáig”
Az FIA-tól nem idegen, hogy bizonyos eseteket újravizsgál, majd az elsőnél súlyosabb büntetést hoz. A legkomolyabb ügyet az 1997-es jerezi jelentette, amikor is Michael Schumachert a Jacques Villeneuve-vel történt ütközése (és a kiváltott népharag miatt) utólagosan kizárták a teljes (!) szezonból. Bajnoki második helyezését elvesztette, eredményeit (pontjait, futamgyőzelmeit) viszont nem.
2009-ben egy másik újranyitott ügyet is tárgyalt az FIA. Lewis Hamilton „hazugságbotrányáról” van szó, melynél egy biztonsági autós fázis alatt történt előzés jelentette a vita tárgyát. Elsőre Jarno Trullit büntették, amiért megelőzte a britet, ám később egy tévés interjú során derült ki, hogy Hamilton csapata tanácsára hazudta azt az FIA-nak, hogy az olasz spontán előzte meg, miközben valójában ő maga engedte el a toyotást. Hamiltont utólag kizárták a melbourne-i versenyből.
Az F1 történetének a fentieken kívül két kuriózumnak számító „eltiltásos” esete is volt, melyeknél nem a szövetség, hanem a versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA járt közben.
Az elsőre 1973-ban került sor. Jody Scheckter Silverstone-ben okozott hatalmas tömegbalesetet azzal, hogy egy előzési kíséreltnél a fűre hajtott, irányíthatatlanul a falnak csapódott, majd visszatért a pályára. A társak az akkor még tapasztalatlan újoncnak számító dél-afrikai fejét követelték. „John Surteesnek mindhárom autója leamortizálódott, így ő meg akart ölni engem. Kilenc autót vettem ki a versenyből. Phill Kerr pedig azt tanácsolta: »Menj a motorhome-ba, rejtőzz el, és elő ne gyere!«” – emlékezett vissza Scheckter. A társak és a GPDA addig kampányolt az eltiltása mellett, míg végül saját csapata, a McLaren döntött úgy, hogy a következő négy futamra nem is nevezi az addig egyébként is csak alkalmi versenyzőnek számtó Schecktert.
A másik hasonló eset Riccardo Patrese nevéhez fűződött, aki 1978-ban Monzában idézett elő tömeges rajtbalesetet, mely után Ronnie Peterson életét vesztette a kórházban. A fiatal olaszra annyira dühösek voltak a versenyzőtársak, hogy elérték, a következő amerikai futam szervezői ne fogadják el a nevezését: megfenyegették őket, hogy amennyiben engedik versenyezni Patresét, egyikük sem fog rajthoz állni. Eltiltást tehát nem kapott, a vétkes így is kénytelen volt kihagyni a Watkins Glen-i viadalt.
/autosportoldal/
Kubica: Vettel ezt kicsit túlreagálta
A hétvégén újra Forma–1-es autó volánja mögé pattant Robert Kubica. A bemutató után nemcsak saját érzéseiről beszélt, hanem Sebastian Vettel „ügyét” is véleményezte.
A 76 F1-es versenyen rajtoló Robert Kubica a hétvégén tiszteletét tette a hagyományos Goodwoodi Sebességfesztiválon, melyen ugyanazt a Lotus E20-ast kormányozta, amellyel pár hete hat év óta első F1-es tesztjét ejtette meg. A lengyel láthatóan nagyon élvezte, hogy újra pályára vihette a 2012-es masinát.
„Jó érzés. Ez az egyik legjobb érzés, amit átéltem az utóbbi években. Fantasztikus élmény volt. Sok szép sztorit hallottam már a Goodwoodi Sebességfesztiválról, és remek élmény volt itt lenni. Egy hihetetlen, élvezetes esemény, és remélem, hogy a szurkolók is annyira élvezték, mint én” – nyilatkozta Kubica a száguldás után. „Nagy esélyt kaptam a Renault-tól azzal, hogy tesztelhettem a 2012-es autót Valenciában. Rendben, ez most csak egy show volt, ami a mókázásról szólt, de Valenciában különleges és nagyszerű érzés volt ott lenni.”
Kubica a jövőjével kapcsolatban ezúttal nem nyilatkozott, kíváncsiak voltak viszont a véleményére az elmúlt hét slágertémája, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton koccanása kapcsán. „Határeset volt” – állapította meg mosolyogva. „Személy szerint úgy éreztem, hogy Seb egy kicsit túlreagálta a dolgot. De az ilyesmi megesik. Nyilván ő volt az első, aki nem volt boldog a történtek miatt a verseny után.”
Az egyszeres futamgyőztes amondó, helyén kell kezelni az esetet. „Talán időnként nehéz belátni, hogy hibáztál, de biztos vagyok benne, hogy van olyan intelligens, és tudja, hogy egy kicsit messzire ment. Ez hozzátartozik a versenyzéshez. Amikor a küzdelem során paprikás lesz a hangulat, mindig fontos, hogy megőrizd a hidegvéred, koncentrált és céltudatos maradj. Mindent az irányításod alatt kell tartanod, ami nem könnyű, ha éppen a bajnoki címért küzdesz” – vette egy kicsit védelmébe Vettelt, akinek ügyét hétfőn vizsgálja újra az FIA.
Goodwoodban egyébként Kubica mellett láthatott egy másik visszatérőt is a közönség. A lengyel korábbi ellenfele, Nico Rosberg is újra overallt húzott, s meghajtotta a Mercedes W05-ös modelljét. A tavalyi világbajnok 2016-os búcsúja után most először száguldozott F1-es géppel.
/m4sport/
Lauda: Vettel mindig ezt csinálja
A reakcióját egyszerűen csak nem érti, de van valami, ami miatt még inkább dühös Sebastian Vettelre a Mercedes tanácsadója.
Niki Lauda szerint nem is kétséges, ki terhel felelősség a bakui incidens ügyében. Az osztrák elfogadhatatlannak találja, hogy Sebastian Vettel biztonsági autós koccanásuk után szándékosan nekivezette autóját Lewis Hamiltonénak. De ennél is jobban bosszantja őt az a tény, hogy a négyszeres világbajnok még csak tudomást sem próbál venni arról, hogy hibázott.
„Teljesen nyilvánvaló, hogy Vettel a hibás. A biztonsági autós fázis alatt egyszerűen túl kevés távolságot hagyott, és belecsúszott Lewisba. Az FIA elemzései bizonyították, hogy Lewis nem fékezett. Ami utána történt, az érthetetlen. Hihetetlen, hogy oldalról belehajtott. De engem ennél is jobban zavar, hogy Vettel minden felelősséget hárít. Mindig ezt csinálja” – nyilatkozta az Österreich című lapnak.
Nem csodálja, hogy Hamilton dühösen nyilatkozott ellenfeléről. „Én magam is igen mérges vagyok Vettelre. Miért nem áll elő egyszerűen, és mondja azt, hogy: »Az én hibám volt, sz** dolgot csináltam«?”
Lauda előrebocsátotta, ő nem kíván beleavatkozni kettejük ügyébe. „Én egyáltalán nem teszek semmit. A két fickó elég felnőtt már ahhoz, hogy egymás között lerendezze ezt.”
Szavaiból az is kiderül, aligha bánja, hogy az FIA jelezte, hétfőn újravizsgálja az ügyet. „Egy ilyen vétségért tíz másodperces büntetést adni egy vicc. Az FIA büntetőpontjai sem fájnak igazán Vettelnek.”
/m4sport/
„Vettel helytelenül cselekedett, de a szenvedély kell!”
A Forma–1 sportigazgatója, Ross Brawn elítéli Sebastian Vettel bakui megmozdulását, a németre jellemző szenvedélyességet viszont fontosnak tartja, és úgy érzi – még ha nem is olyan szélsőségesen, mint múlt vasárnap láttuk –, a kategóriának szüksége is van rá.
Az utóbbi napokban szinte mindenki kifejtette már véleményét Vettel és Lewis Hamilton ütközéséről. Egyesek szerint az autóját az ellenfél Mercedesére húzó Vettel olcsón megúszta a futamon kapott stop and go büntetéssel, míg mások megjegyzik, ellenfele sem volt teljesen ártatlan, és olyanok is vannak, akik már unják az egész ügyet, amin már most túllépnének.
Nemrég a Forma–1-es közösség egyik legelismertebb alakja, Ross Brawn is elmondta véleményét, kinek szavaira általában illik odafigyelni – főleg most, hogy komoly beosztást kapott a kategórián belül. „Sebastian olyasmit tett, amit nem kellett volna, és meg is büntették érte” – nyilatkozta a BBC-nek. „Ha nem lett volna az a technikai probléma, most úgy ülnénk itt, hogy Lewis sokkal több pontot szerzett, mint ő” – mutatatott rá, majd kiemelte, miért tartja ezt fontosnak.
„Akkor Lewis megnyerte volna ezt a versenyt, és ez teljesen más színezetet adott volna ennek az ügynek” – utalt arra, hogy egyesek azért érzik visszásnak az ügyet, mert Vettel végül több pontot szerzett ellenfelénél, akinek a fejtámasz meghibásodása miatt ki kellett állnia a boxba.
„Biztos, hogy nem volt előre eltervezett” – mondta Vettel manőveréről. „Ezt a reakciót az a rengeteg adrenalin és érzelem szülte, ami ezekben a srácokban ilyenkor áramlik” – jegyezte meg a brit, aki egyébként úgy érzi, ezeknek az érzelmeknek és ennek a szenvedélynek nem szabad kivesznie a királykategóriából. Persze, értelemszerűen mindezt ő sem a vasárnapihoz hasonló megmozdulások képében szeretné viszont látni a versenypályán.
„Nem kellett volna megtörténnie. Ez az egész azt példázza, mennyire szenvedélyesek a bajnoki címért küzdő srácok. Ez a szenvedély pedig olyasmi, amit mind látni akarunk. Sebastian meg fogja vizsgálni a történteket, és tanulni fog belőlük. Mi a jövőben is ilyen szenvedélyt szeretnénk látni, persze nem annyira nyersen, mint ahogyan azt Bakuban láttuk” – fogalmazott.
Az eset után felmerült, Hamilton és Vettel eddigi, kölcsönös tiszteleten alapuló viszonya feltehetően elmérgesedik, és egyfajta háború veszi kezdetét. Brawn szerint az ütközés és a szócsata ellenére ez nem fog megtörténni. „Hatalmas tisztelet van közöttük, és ez nem változott. Ez most egy tüske, de meg fognak nyugodni. Nincs olyan incidens, ami mindent elpusztít. Ez annyira nem volt súlyos. Paprikás volt a hangulat, és ilyenkor néha nehezebb megítélni a történéseket. Nem hiszem, hogy Lewis bármit is rosszul tett, Sebastian pedig félreértelmezte a helyzetet, ami érthető egy ilyen intenzív küzdelem során” – zárta gondolatát a korábbi csapatvezető.
/m4sport/
Todt: Vettel Schumacherre emlékeztet
A Michael Schumacherrel a Ferrarinál nagy sikereket elérő FIA-elnök úgy véli, sok a közös Sebastian Vettelben és a hétszeres világbajnokban.
Jean Todt az elmúlt napokban nem az idén nyújtott teljesítménye és eredményei miatt foglalkozott Sebastian Vettellel, hanem a vitatott bakui megmozdulása miatt. Hogy végül érzi-e olyan súlyosnak a négyszeres világbajnok kihágását, hogy összehívja miatta az FIA sportdöntőbíróságát, csak a jövő héten fog kiderülni.
A történtek előtt mindenesetre a Sport Bildnek adott interjújában még elismeréssel beszélt a bajnoki éllovasról és a Ferrari idei formajavulásáról. „Félig pozitív meglepetés ért idén. Csak azért félig pozitív, mert az nem lepett volna meg, ha nemcsak kettő, hanem mindjárt négy csapat lenne versenyben a világbajnoki címért. De még így is nagyszerű, hogy nem tudhatjuk, ki fogja nyerni a következő futamot. Emlékszem a Michael Schumacherrel közös időkre a Ferrarinál. Az emberek mindig amiatt panaszkodtak, hogy előre tudják a végeredményt. Lewis Hamiltonnal és Sebastian Vettellel most legalább igazi párharcot láthatunk. A Forma–1-nek szüksége van az akcióra és az érzelmekre. És ők erről jelenleg gondoskodnak is” – fogalmazott a francia.
Szavai azóta új értelmet nyertek Azerbajdzsánban…
„A Ferrari meglepően jó munkát végzett, és úgy vélem, egész évben versenyképesek lesznek. Vettel hozzáállása pedig egy kicsit Michaelére emlékeztet engem. Profin dolgoznak, és képesek arra, hogy vezérei legyenek egy csapatnak. Michael sem veszített szívesen – ezt Vettelről is elmondhatjuk” – tett még hozzá Todt.
Végül arról is megkérdezték, ki tekinti 2017 favoritjának, ám ő nem vállalkozott jóslásra. „Ugyanennyire csodálom azt is, milyen klassz munkát végzett a Mercedes, amely már évek óta képes az élen versenyezni ezzel a rendkívül bonyolult hibridtechnológiával. Hatalmas teljesítmény folyamatosan nyerni” – állapította meg a Ferrarival 2000 és 2004 között legyőzhetetlen szakember
/m4sport/
Button Vettel ügyéről: Ideje továbblépni!
A 2009-es világbajnok Jenson Button is bekapcsolódott a Sebastian Vettel bakui manőveréről szóló vitába. És még a szurkolók megjegyzéseire is reagált.
A McLaren korábbi versenyzőjének tetszését sem nyerte el egykori ellenfelének megmozdulása, mégis túlzónak tartja, hogy az FIA szerdán bejelentette, a jövő hét elején újravizsgálja Sebastian Vettel és Lewis Hamilton ütközését.
Jenson Button Jacques Villeneuve-höz hasonlóan pozitívumot is talált a történtekben. „Az Azeri Nagydíjat öröm volt nézni. Miért? Mert az adrenalin és az érzelmek is az egekben jártak. Amit Vettel tett, az bolondság volt, de megbüntették érte. Lépjünk tovább” – írta a közösségi oldalán.
Nem minden követője tetszését nyerte el a véleménye – a brit azonban az érkezett megjegyzésekre is reagált. „Egyetértek, ennek ellenére Seb nem segített a helyzetén azzal, hogy nem volt nyílt és őszinte. Elég tapasztalt már ahhoz, hogy kiálljon és bocsánatot kérjen” – írta az egyik szurkoló. „Egyetértek” – felelte Button.
Egy másikuk fölvetésére, miszerint már csak azért is hiba lenne futni hagyni Vettelt, mert az FIA folyamatosan a közúti biztonságért kampányol, figyelmeztetett: „Nem hasonlíthatod a versenyzést a közúti vezetéshez, mert akkor a versenyzés nem is létezne.”
„Mi történik, ha ugyanez megismétlődik valaki mással? Ahogy Hamilton mondta, ez rossz precedenst teremtett, az FIA-nak pedig büntetési normát kell felállítania” – jött a következő hozzászólás. „Nos, én mint versenyző, tudom, hogy a 10 másodperces büntetés 30 másodpercesnek felel meg a be- és kimenetellel, ami véget is vet a versenyednek” – írta Button a büntetésről. Más úgy vélte, ez nem is igazi büntetés. „Nos, a 10 másodperc az 10 másodperc, vagyis egy büntetés. De ha tíz másodperces stop-and-gót kapsz, az több mint 30 másodperc” – érvelt.
/m4sport/
Vettel védelmében – bajnokok kritizálják a balhét kiváltó Hamiltont
A korábbi versenyző, Martin Brundle elegendőnek tartja Sebastian Vettel Azerbajdzsánban kapott büntetését, és figyelmeztet, az F1 a világ legextrémebb versengő közege, így kódolva van bele az extremitás.
Mint arról beszámoltunk, az FIA szerdán úgy döntött, újranyitja Sebastian Vettel bakui ügyét, s megvizsgálja, szükséges-e további intézkedéseket tennie a Lewis Hamiltonnal szemben sportszerűtlenül viselkedő négyszeres világbajnokkal szemben. A vasárnapi verseny óta eltelt napok az eset körül forogtak. A média és a szurkolók kígyót-békát dobáltak az érintettekre, de leginkább a Ferrari versenyzőjére, akit sokak szerint ennél súlyosabban kellett volna büntetni.
Már csak innen nézve is elgondolkodtató, hogy a szabályalkotóként szigorú objektivitásra kötelezett szövetség, napokat vár egy új vizsgálat elindításával, és az után jelenti be azt, hogy már az eset közvéleményre gyakorolt hatását is fel lehetett mérni.
Amit Vettel tett, az kétségkívül túlment a sportszerűség határán, az viszont már más kérdés, hogy az ügy kapcsán elhangzott érvek vagy vont párhuzamok némelyike nem megy-e túl ugyanúgy egy bizonyos határon. Többen emlegették fel Michael Schumacher 1997-es jerezi esetét, voltak, akik már-már életveszélyesnek állították be az amúgy 50 km/órás tempónál történt koccanást, és voltak olyanok is, akik a közúti közlekedésben uralkodó szabályokkal érveltek.
A korábbi versenyző, ma tévés szakértőként dolgozó Martin Brundle úgy véli, túldramatizálni sem szabad a Bakuban történteket. Bár határozottan azon az állásponton van, hogy amit Vettel tett, az megengedhetetlen és elfogadhatatlan egy versenypályán, ennek ellenére ő bőségesen elegendőnek tartja az FIA által vasárnap kiszabott büntetést.
„A versenyen elérhető büntetések közül a bírák a fekete zászlós kizárást leszámítva a legsúlyosabbat választották: 10 másodperces stop-and-go, ami azt jelenti, hogy 80 km/órával kell végigmenned a boxutcán, megállni ott tíz másodpercig anélkül, hogy új gumit kaphatnál. Ez összesen úgy 30 másodperces veszteséget jelent, amivel az első helyről a negyedikre esett vissza, és veszített 13 pontot” – írta a Sky Sports honlapján megjelent cikkében.
„Ha Vettel nagy tempónál a falnak keni Hamiltont, vagy kárt tesz az autójában, a kizárás vagy az egy versenyről való eltiltás lett volna a megfelelő büntetés. De nem szorította le a pályáról Hamiltont nagy tempónál, mint tette azt pár világbajnok korábban, ez inkább csak egy pofon volt séta közben” – hívta fel a figyelmet.
Azt is hangsúlyozta, nem szabad elfelejtenünk, hogy az eset a Forma–1-ben, a létező legintenzívebb versenysorozatban, a bajnoki küzdelem hevében történt. „Az emberek az erőszakos utcai vezetést emlegetik, azt, hogy mi történt volna, ha ilyesmit ők tesznek. De ennek semmi köze a közúti közlekedéshez, mivel 350 km/órás tempóval, szabadon forgó kerekekkel, blokkoló fékekkel mész, csúszkálsz oldalra, miközben sokan szélesre futnak a kanyarban. A blokkolás és a koccanás is tilos a közúti közlekedésben. Ez egy bajnoki küzdelem, a létező legextrémebb közegben, és itt nincsenek angyalok. És nem is akarjuk, hogy legyenek.”
„Vettel rosszul gondolta, hogy Hamilton fékteszteli őt, és feltett szándéka volt közel maradni a Mercedeshez, mivel korábban faképnél és szélárnyék nélkül hagyta őt az első kanyarnál. A reakciója irracionális és riasztó volt, de ez időnként megesik egy ennyire versengő embernél, amely tele van adrenalinnal. A bírák szerintem jó döntést hoztak. Én nem zártam volna ki vagy tiltottam volna el őt egy versenytől, csak ha kivette volna Hamiltont a versenyből” – érvelt.
Az FIA viszont a jelek szerint másképpen gondolkodik. Vagy legalábbis lehetőséget kért arra, hogy másképpen is átgondolhassa a történteket. Vettelt a legsúlyosabb esetben eltilthatják egy versenytől (ezzel egyúttal felül is bírálnák saját rendszerüket), de az sincs kizárva, hogy a szövetség beéri egy formális bocsánatkéréssel, vagy egy közlekedésbiztonsági kampányturnéval.
Csak remélni tudjuk, hogy nem a témában indított internetes szavazások eredményeinek átböngészése után választanak a lehetőségek közül…
/m4sport/
Vettel tisztázni fogja Hamiltonnal
Sebastian Vettel elbeszélgetne Lewis Hamiltonnal a Bakuban történtekről. Már ha ellenfele nyitott lesz rá.
Forrtak az indulatok az Azeri Nagydíj után a paddockban. Sebastian Vettel beszélni sem volt hajlandó a büntetést érő manőveréről, miközben Lewis Hamilton szégyenletesnek nevezte az ellenfele szándékos, kormányráhúzós manőverét.
A négyszeres világbajnok előrebocsátotta, szeretné akkor megbeszélni a konfliktusukat Hamiltonnal, ha már egy kicsit csillapodtak a kedélyek. „Nincs vele problémám. Versenyzőként nagyon tisztelem őt. Nem gondolnám, hogy szándékosan csinálta, mert ezzel azt is kockáztatta volna, hogy az ő autója megsérül, vagy vége lesz a futamának. De nem ez a megfelelő pillanat arra, hogy beszéljünk. Fogok vele beszélni, tisztázzuk, majd továbblépünk. Talán nem vagyok elég okos, de nem vagyok bonyolult sem. Szeretném rendezni ezt vele, és nem hinném, miközben azt gondolom, nincs túl sok rendeznivalónk” – nyilatkozta.
Hamiltont nem különösebben érdekelte riválisa „közeledése”, és a maga részéről nem is látja szükségét a párbeszédnek. „Nem hiszem, hogy megvan neki a számom” – reagált Vettel szavaira. „Én inkább hagyom, hogy a teljesítményem beszéljen helyettem a pályán. Tudom, hogy miket mondott a verseny után, de nincs kedvem ujjal mutogatni. Azt mondom, a fejtámaszom miatt veszítettem el a versenyt, de még van hátra tizenegy futam. Én ezekre koncentrálok.”
„Nem vagyok dühös, nem foglalkozom vele. Tény, hogy a versenyt akkor én vezettem, hogy most sok pontot veszítettünk. De Valtteri még így is második lett, dobogóra állhatott, mi pedig vezetünk a konstruktőri bajnokságban. Az időmérőn és a versenyen is gyorsabbak voltunk a Ferrarinál. Ezek a pozitívumok, amiket magunkkal vihetünk Bakuból” – próbált optimistán a jövőbe tekinteni.
A háromszoros bajnok egyértelművé tette, rossz példaképnek tartja Vettelt, aki versenyzőhöz és bajnokhoz nem méltó módon viselkedett. A németet megkérdezték arról, nem érzi-e úgy, hogy a történtek ártani fognak megítélésének. „Nem. Versenyezni vagyunk itt” – felelte. „Felnőttek vagyunk, az emberek elvárják, hogy versenyezzünk, és néha kitesszük a könyökünket. Ezt akarják látni. Talán van, hogy túl közel kerülünk egymáshoz, de az emberek valódi előzéseket akarnak, nem kikerüléseket. Én élveztem a versenyt, de nem hinném, hogy az helyes volt, hogy én kaptam büntetést, ő pedig nem.
/m4sport/
FIA: Vettel hajszálra volt a diszkvalifikációtól!
Fontolóra vette az FIA bírósága Sebastian Vettel diszkvalifikációját. Végül a lehetséges második legsúlyosabb büntetés mellett döntöttek.
Idén többször megírtuk, hogy ez a Sebastian Vettel már távolról sem emlékeztet minket arra a Sebastian Vettelre, akit a múlt évben Mexikóban láttunk. Azerbajdzsánban viszont egy pillanatra újra megidézte akkori önmagát. És ahogy a tavalyi rádiózásának hevében történt ütközésével (Daniel Ricciardóval akadt össze), úgy most is egy biztosnak tűnő dobogót veszített el.
Vettel állította, ellenfele féktesztelte őt a 19. körben történt ütközéseik előtt. „A kanyarból kijövet olyan erősen fékezett, hogy már nem tudtam elkerülni. Ott fékezett, ahol kigyorsítani szokás” – magyarázta. Csakhogy a Mercedes telemetriája mást mutatott: Hamilton rá sem lépett a fékpedálra.
Az Auto Motor und Sport konkrét adatokat is kapott, melyekből kiderült, Hamilton a 15-ös és a 16-os kanyarnál mért tempója között a három újraindítás során mindössze 3 km/órás eltérés mutatkozott, mindig ugyanott vette el a lábát a gázról, egyszer sem gyorsított, de nem is fékezett. „A fékek melegítését Lewis mindig a 15-ös kanyar előtt elintézte” – erősítette meg az FIA egyik embere.
A többi esethez képest a különbséget az jelentette, hogy ekkor Vettel közelebb volt ellenfeléhez, s ezért lepte meg őt a tempója. A szabályok szerint a britnek azonban joga volt a sebesség kontrollálásához.
A német szaklap azt is megtudta, hogy a Paul Gutjahr, Enzo Spano, Anar Shukrov és Danny Sullivan által alkotott versenybíróság kis híján kizárta Vettelt a versenyből. „Nehéz döntés volt, és Vettel hajszállal kerülte csak el a fekete zászlót” – ismerte el az egyik bíró.
A portál szerint két okból tekintettek el a létező legsúlyosabb büntetési formától: egyrészt nem akartak döntő mértékben, közfelháborodást keltően beleszólni a bajnoki küzdelembe (ha valóban így van, az szembemenne a bíráskodás alapelvével), másrészt nincs konkrét szabály arra, milyen büntetési formát kell alkalmazni ilyen esetekben. A végül kiosztott 10 másodperces stop-and-go büntetés az időbüntetések közül a legsúlyosabb.
Sokak, így Lewis Hamilton szerint viszont nem elég súlyos. „Zúdultak a kritikák. Az egyik korábbi versenyző azt írta nekem, hogy túl enyhe volt ez a büntetés” – ismerte el a bíró. A Mercedes egyik embere pedig megjegyezte: „Angliában éppen mostanában tiltottak el egy juniorversenyzőt egy évre, mert szándékos balesetet okozott. A tíz másodperces stop-and-go arra való, ha akkor jössz ki a boxutcából, amikor az még zárva van…”
Nem kizárt, hogy Vettel manőverének ugyanúgy lesz még utóélete, mint az egy évvel ezelőtti mexikói rádiós kirohanásának, amikor Charlie Whitingot küldte melegebb éghajlatra. Akkor csak úgy tudta elkerülni, hogy az FIA sportbírósága elé álljon, hogy többszörösen is bocsánatot kért Whitingtól. A szövetség akkor hivatalos indoklásában jelezte: „Egy hasonló esetet után a jövőben szakmai következmények lesznek, az ügyet pedig az FIA sportbírósága elé tárjuk.”
Kérdés, hogy e „felfüggesztett büntetése” csak az FIA elleni támadásokra, vagy egyéb sportszerűtlen megnyilvánulásokra is vonatkozik-e. A döntés a szövetség elnökén, Jean Todton múlik.
/m4sport/
|