A korábbi versenyző, Martin Brundle elegendőnek tartja Sebastian Vettel Azerbajdzsánban kapott büntetését, és figyelmeztet, az F1 a világ legextrémebb versengő közege, így kódolva van bele az extremitás.
Mint arról beszámoltunk, az FIA szerdán úgy döntött, újranyitja Sebastian Vettel bakui ügyét, s megvizsgálja, szükséges-e további intézkedéseket tennie a Lewis Hamiltonnal szemben sportszerűtlenül viselkedő négyszeres világbajnokkal szemben. A vasárnapi verseny óta eltelt napok az eset körül forogtak. A média és a szurkolók kígyót-békát dobáltak az érintettekre, de leginkább a Ferrari versenyzőjére, akit sokak szerint ennél súlyosabban kellett volna büntetni.
Már csak innen nézve is elgondolkodtató, hogy a szabályalkotóként szigorú objektivitásra kötelezett szövetség, napokat vár egy új vizsgálat elindításával, és az után jelenti be azt, hogy már az eset közvéleményre gyakorolt hatását is fel lehetett mérni.
Amit Vettel tett, az kétségkívül túlment a sportszerűség határán, az viszont már más kérdés, hogy az ügy kapcsán elhangzott érvek vagy vont párhuzamok némelyike nem megy-e túl ugyanúgy egy bizonyos határon. Többen emlegették fel Michael Schumacher 1997-es jerezi esetét, voltak, akik már-már életveszélyesnek állították be az amúgy 50 km/órás tempónál történt koccanást, és voltak olyanok is, akik a közúti közlekedésben uralkodó szabályokkal érveltek.
A korábbi versenyző, ma tévés szakértőként dolgozó Martin Brundle úgy véli, túldramatizálni sem szabad a Bakuban történteket. Bár határozottan azon az állásponton van, hogy amit Vettel tett, az megengedhetetlen és elfogadhatatlan egy versenypályán, ennek ellenére ő bőségesen elegendőnek tartja az FIA által vasárnap kiszabott büntetést.
„A versenyen elérhető büntetések közül a bírák a fekete zászlós kizárást leszámítva a legsúlyosabbat választották: 10 másodperces stop-and-go, ami azt jelenti, hogy 80 km/órával kell végigmenned a boxutcán, megállni ott tíz másodpercig anélkül, hogy új gumit kaphatnál. Ez összesen úgy 30 másodperces veszteséget jelent, amivel az első helyről a negyedikre esett vissza, és veszített 13 pontot” – írta a Sky Sports honlapján megjelent cikkében.
„Ha Vettel nagy tempónál a falnak keni Hamiltont, vagy kárt tesz az autójában, a kizárás vagy az egy versenyről való eltiltás lett volna a megfelelő büntetés. De nem szorította le a pályáról Hamiltont nagy tempónál, mint tette azt pár világbajnok korábban, ez inkább csak egy pofon volt séta közben” – hívta fel a figyelmet.
Azt is hangsúlyozta, nem szabad elfelejtenünk, hogy az eset a Forma–1-ben, a létező legintenzívebb versenysorozatban, a bajnoki küzdelem hevében történt. „Az emberek az erőszakos utcai vezetést emlegetik, azt, hogy mi történt volna, ha ilyesmit ők tesznek. De ennek semmi köze a közúti közlekedéshez, mivel 350 km/órás tempóval, szabadon forgó kerekekkel, blokkoló fékekkel mész, csúszkálsz oldalra, miközben sokan szélesre futnak a kanyarban. A blokkolás és a koccanás is tilos a közúti közlekedésben. Ez egy bajnoki küzdelem, a létező legextrémebb közegben, és itt nincsenek angyalok. És nem is akarjuk, hogy legyenek.”
„Vettel rosszul gondolta, hogy Hamilton fékteszteli őt, és feltett szándéka volt közel maradni a Mercedeshez, mivel korábban faképnél és szélárnyék nélkül hagyta őt az első kanyarnál. A reakciója irracionális és riasztó volt, de ez időnként megesik egy ennyire versengő embernél, amely tele van adrenalinnal. A bírák szerintem jó döntést hoztak. Én nem zártam volna ki vagy tiltottam volna el őt egy versenytől, csak ha kivette volna Hamiltont a versenyből” – érvelt.
Az FIA viszont a jelek szerint másképpen gondolkodik. Vagy legalábbis lehetőséget kért arra, hogy másképpen is átgondolhassa a történteket. Vettelt a legsúlyosabb esetben eltilthatják egy versenytől (ezzel egyúttal felül is bírálnák saját rendszerüket), de az sincs kizárva, hogy a szövetség beéri egy formális bocsánatkéréssel, vagy egy közlekedésbiztonsági kampányturnéval.
Csak remélni tudjuk, hogy nem a témában indított internetes szavazások eredményeinek átböngészése után választanak a lehetőségek közül…
/m4sport/