Rengeteg kicsúszást és hibát láthattunk az Osztrák Nagydíj első edzésén, mely az új pályacsúcsot futó Lewis Hamilton elsőségét hozta. A britnek a legkeményebb abroncs is elég volt az elsőséghez.
A megszokotthoz képest két helyen módosult mezőnnyel vette kezdetét az Osztrák Nagydíj első szabadedzése. A Renault-nál Nico Hülkenberg autójába Szergej Szirotkint, míg Sergio Pérez Force Indiájába Alfonso Celis Jr.-t ültették az első 90 percre. A többi csapatnál változásokat inkább az autókon láthattunk: Spielbergbe a Mercedes és a Ferrari is apróbb módosításokkal érkezett, miközben az első dobogóját Bakuban megszerző Williams jelentősebb, de a riválisoktól már ismerős aerodinamikai újításokat szerelt föl autóira. A Honda eközben új motor adott a McLarennek.
A mezőny az első 20 percben nem mutatott nagy aktivitást, egyedül Max Verstappen 1:08,429-es ideje szerénykedett az eredményjelzőn, több garázsban még üresen várakoztak az autók, Valtteri Bottas pedig installációs körre sem merészkedett elő.
Aztán kezdett élet költözni a pályára – hibák egész sorával kísérve. Kimi Räikkönen kezdte a sorozatot, akinek Ferrarija csúnyán keresztbe állt az első kanyar féktávján, majd a bukótérben kötött ki. Mind a négy gumiját kockásra fékezte, de vissza tudott döcögni a garázsba. „A gumiknak annyi” – állapította meg a Jégember.
Nem sokkal később Sebastian Vettel pillanatai következtek. A bajnoki éllovas túl agresszíven hajtott rá az első kanyar belső kerékvetőjére, az megdobta autóját, amely aztán menetiránnyal szembe fordulva kezdett el gurulni a lejtőn. „Csak elkaptam a kerékvetőt, nincs miért aggódni” – közölte a csapatrádión a helyes irányt aztán megtaláló német.
Az első félóra harmadik látványos kicsúszását Lance Stroll mutatta be, aki az utolsó előtti kanyarban veszítette el a Williams hátulját. A hibáknak ezzel viszont nem volt vége. Az első kanyar bukóterében Max Verstappen és Valtteri Bottas is járt, a holland ráadásul később még egy kicsúszást bemutatott a tempós 8-asban, ahol jobb hátsó kerekét a bukóteret határoló falnak is nekicsapta.
Az élen előbb a két mercedeses váltogatta egymást, majd csatlakozott hozzájuk Vettel is. 40 perc elteltével Hamilton 1:06,526-os körrel vezetett, őt Vettel és Bottas 0,3 másodperces hátránnyal követte. A két Ezüstnyílon az ultralágy, a Ferrarin a szuperlágy gumik voltak ekkor, míg a 0,9-es hátránnyal 4. Verstappen a lágy papucsokat használta. Mögöttük Kvjat, Ricciardo, Vandoorne és Massa következett.
Korai gumitönkretétele után Räikkönen a többiekhez képest más ritmusba került, így miközben az edzés felénél mindenki a garázsban pihent, ő új szett szuperlágyakon rótta a köröket, és kapaszkodott fel fokozatosan a 4. helyre. Aztán jó időre némaság költözött a pályára.
A mezőny 30 perccel a vége előtt kezdett újra mozgolódni. Carlos Sainz és Felipe Massa újabb kicsúszásokat mutatott be, Bottas pedig szuperlágyakra váltva vette át a vezetést, 0,181-det verve Hamiltonra. Ricciardo 3.-nak, Vandoorne 5.-nek zárkózott föl – ő már ultralágy gumin.
Jöttek az újabb incidensek. Romain Grosjean baloldali első kereke defektet kapott, melynek következtében első szárnya az aszfaltot súrolva szikrázott. Danyiil Kvjat a 4-es kanyarban látogatta meg a kavicságyat, Bottas pedig az első kanyarnál pördült meg a bukótérben.
Hamilton csapattársáétól eltérő taktikát követve a lágy gumikra váltott második etapján, de így is átvette a vezetést, és teljesítette az első 1:06-on belüli kört. 1:05,975-ös eredménye máris 0,2 másodperccel volt jobb a tavalyi pole-jánál – és egyben új abszolút pályacsúcsot is jelentett.
Az utolsó 10 percben a Mercedesek és a Ferrarik már megtankolva tértek vissza a pályára, javítania az élmezőnyben csak Verstappennek sikerült, aki a szuperlágy gumikon Bottas elé furakodott. Az utolsó percben még egy lila első szektort is láthattunk tőle, ám miután megpördült, az edzéselsőség megkaparintására már nem volt módja.
A kockás zászló végül Hamilton elsőségét véglegesítette, mögötte Verstappen, Bottas, Vettel, Ricciardo és Räikkönen zárt. A legjobb tízben a meglepetésember az új Honda-motorral hajtó Vandoorne volt, aki 7. lett, igaz, ultralágy gumikon. Őt Kvjat, Alonso és Ocon követte.
Osztrák Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:05,975 38
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:06,165 +0,190 23
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:06,345 +0,370 35
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:06,424 +0,449 28
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:06,620 +0,645 32
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:06,848 +0,873 24
7. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:07,283 +1,308 31
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:07,437 +1,462 31
9. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:07,510 +1,535 28
10. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:07,511 +1,536 39
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:07,550 +1,575 29
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:07,594 +1,619 30
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:07,633 +1,658 32
14. Jolyon Palmer Renault 1:07,649 +1,674 31
15. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:08,041 +2,066 35
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:08,074 +2,099 20
17. Szergej Szirotkin Renault 1:08,586 +2,611 27
18. Alfonso Celis Jr. Force India-Mercedes 1:09,280 +3,305 15
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:09,323 +3,348 29
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:10,853 +4,878 12
/m4sport/