A Red Bull tartalk- s tesztversenyzje, valamint a Toyota Le Mans-i piltja, Sbastien Buemi a Crash.net krdseire felelt Goodwoodban.
Mennyire fontos egy tesztpilta szerepe ma a Formula-1-ben?
Azt hiszem, elg fontos. A versenynaptr nagyon nagy, hsz verseny van egy vben, gy nem knny az lland versenyzknek folyamatosan tesztelni, s a szimultort hasznlni. Nehz jelen lenni minden esemnyen, gy minden csapat szmra elnys, ha van egy tapasztalt tartalkpilta, akire a csapat rbzhat ilyen dolgokat. Nem csak az autban, hanem a szimultorban tlttt id is nagyon fontos az aut fejlesztshez.
Mi a jobb egy csapat szmra? Egy olyan tesztpilta, aki korbban az F1-ben versenyzett, vagy egy olyan, aki az utnptls-sorozatokban halad felfel?
Jobb, ha olyan valakit alkalmaznak, aki tapasztalattal rendelkezik. Nha olyan dolgokat tesztelek, amikkel kapcsolatban nem lehetsz igazn magabiztos, ha nincs tapasztalatod. Tudnod kell, milyen a Formula-1, mieltt tesztelsi szerepet vllalsz. Nagy elny, ha a teszt- s tartalkpilta mr versenyzett az F1-ben.
Milyen tancsot adnk azoknak, akik feltrekv fiatal versenyzknt tesztpiltai szerepen gondolkodnak?
Nehz krds, mivel nagyon nehz bejutni az F1-be. Mindig az volt, de mostanban egyre nehezebb s nehezebb betenni a lbad. A legtbb, amit mondhatok, hogy teljestsen jl az utnptls-szrikban s kerljn kapcsolatba F1-es csapatokkal. Korbban az istllknak junior csapataik voltak, manapsg pedig akadmiik az alsbb kategrikban, gy nagyon fontos, hogy egy ilyen csapat rsze legyen valaki, hiszen egybknt roppant bonyolult bejutni. Nem hiszem, hogy ltezne egyetlen meghatrozott tja a bejutsnak, de ha kapcsolatba tudsz kerlni egy F1-es csapattal karriered legelejn, az nagy elnyt jelent.
Mit gondolsz, milyen lesz a jv vi autkat vezetni a mostaniakkal sszehasonltva?
A versenyzk nzpontjbl egszen ms lesz a turbmotorok miatt. A vezets mdja klnbzni fog, a mostani ktszerese lesz a nyomatk, s mg ma magas fordulatot hasznlsz a kanyarokban a kipufogrendszer miatt, jvre pp az ellenkezje lesz ennek. Fontos lesz megrteni, hogy mkdik a motor alacsonyabb fordulatszmon a megfelel nyomatkkal, aztn tudnod kell dolgozni a kt KERS-rendszerrel, az j turbmotorral, s az aktulis fkrendszerrel. Nmi idbe fog telni a megfejtse, radsul az aut aerodinamikailag is klnbznek majd a szrnyakkal s a kisebb orral, szval jpr dolog vltozni fog a kvetkez vi versenyautkon.
Milyen rzs egy Adrian Newey ltal tervezett autt vezetni?
Nos, egy vilgbajnok autt vezetni abszolt kivltsgot jelent. Egszen a hatron mehetsz vele, ami nagyon j rzs. Newey s Vettel remek munkt vgeznek, nagyon klnlegesnek rzem az autt, valahnyszor lehetsget kapok a vezetsre.
Milyen szemlyisg, s milyen tulajdonsgok szksgesek ahhoz, hogy valakibl j tartalk- s fejlesztpilta legyen?
gy kell viselkedned, mint egy versenyznek: a munkdra kell koncentrlni, ahogy azt egy versenyz tenn, amikor vezet. Ha egy adott napot a szimultorban kell tltened, arra kell koncentrlnod, s ugyangy kell tenned egy vllalati esemnyen: csak koncentrlj, s lgy profi. Alkalmasnak kell lenned a megfelel dntsek meghozsra, s arra, hogy j visszajelzseket adj. Ezek a legfontosabbak.
A Red Bull s Vettel idn is bajnok lesz?
Nagyon remlem, hiszen ez a clunk. A garzsban dolgoz mrnkktl kezdve a fhadiszllson lv marketingesekig mindenki azt akarja, hogy a csapat nyerjen, hogy sikeres legyen. Vettel nagyszer munkt vgez, szgyen, ami Silverstone-ban trtnt, hiszen anlkl mg jobban llna a bajnoksgban. Jelenleg mindkt tabellt vezetjk, szval minden rendben jnak ltszik. Azt viszont szben kell tartanunk, hogy az F1 vltozik. Ha megnzed, pr futammal ezeltt a Mercedes volt az len, versenyeket nyertek, s nagyon jnak tntek, m ezutn problmik addtak, akrcsak a Lotusnak s a Ferrarinak. Jelenleg a Red Bull van ell, s mg ha nem is nyer a csapat, dobogt szerez, st ma mr a negyedik helyrt is sok pont jr, szval kiegyenslyozottnak kell lenni, mivel ez fogja a klnbsget jelenteni a bajnoksg vgn.
/formula/