Kt ht van htra a Ferrari idei F1-es autjnak leleplezsig, ami nemcsak az j versenygp megjelense miatt lesz rdekes, hanem a csapat legjabb dvskje, Sebastian Vettel ferraris debtlsa miatt is.
Nem egyszer dolog a Ferrari piltjnak lenni. Mikzben a vilgon szinte minden autversenyzi karrierbe kezd kisfi lma, hogy egy nap majd a Formula-1-ben a vrs autkat vezeti, csak amikor mr tlpte a maranelli fhadiszlls bejratt, akkor tudatosul a szerencssben, mivel is jr a Ferrari trtnelem rszv vlni, felelssget vllalni azrt, hogy mr nem csak magrt versenyez az ember, hanem egy fanatikus nemzetrt. A legpatinsabb mlttal rendelkez sportmrka rgi ikonikus alakjai kpek formjban figyelnek a falakrl, az gaskod paripval fmjelzett, csillog versenygpekbl s trfekbl sugrz trtnelmi, hsi szellem nemcsak a szenvedlyt, de a hagyomnynak val megfelels, a sikeressg terht is rnyomja brmely versenyzre. (s akkor a tifosi, a mdia, a csapatvezets elvrsairl nem beszltnk.)
Sebastian Vettel ebbe a szentlybe lpett be, taln a legjobbkor. Mg akkor is, ha pp a Ferrari egyik legzrzavarosabb idszakban csatlakozik a csapathoz. Innen csak felfel vezethet az t, hisz a Red Bull-os sikersztorija utn bekvetkezett tavalyi mlyrepls Daniel Ricciardo csapaton belli gyzelmvel megfejelve sokakban krdjeleket bresztett a nmet zsenialitst illeten. Vettel tnyleg van olyan j, mint Alonso vagy Hamilton? A vlaszt csak az id adja meg a krdsre. Mondhatjuk a ngyszeres bajnokra, hogy a bajban nem tartott ki patronli mellett, s a megfutamodst vlasztotta, ha nem tudnnk, hogy mire vllalkozik... Vettelnek valsznleg fontosabb az nigazols, mint a benne ktkedk vlemnye, s a legnagyobb dolog, amit tehet, hogy megprblja azt, ami csak pldakpnek, Michael Schumachernek sikerlt eddig. A legmlyebb pontrl visszahozni a Scuderit. Mg ha a totlis szemlyi vltozsok eredmnyessgben nem is lehetnk olyan biztosak, mint a Jean Todt-Ross Brawn ra idejn. Ez a kihvs. Ha sikerl, Isten lesz, ha nem… csak egy bajnok a tbbi kzl.
A 27 ves nmet azonban hisz a dologban, s nem kell ahhoz Vettel prtinak lenni valakinek, hogy tisztelje ezrt. s azrt, hogy felvllalja azt a munkt, amibe a mg mindig csak ktszeres bajnok fenomn, Fernando Alonso kpletesen szlva beleszlt. Sebastianban is megvan a nagy bajnokok azon sajtossga, hogyan kpesek teljes vllszlessggel maguk mg lltani egy egsz csapatot. s a Ferrarinak kimondva-kimondatlanul ez kellett a tvolabbi jvre nzve. Br a 2015-s Ferrari modellt mr most katasztrflisnak sejtetik, ez inkbb csak egy amolyan nvdelem lehet a nyilvnossg eltt, s egyben Vettel tehermentestse a hirtelen rnehezed nyoms all. J fogs, mert senki sem fog meglepdni azon, ha ez az jabb tmeneti v - tele j, „egymssal is csak ismerked” szakemberekkel - nem hozza meg azonnal gymlcst. Ha meg vletlenl mskpp alakul, az egyenesen gyzelemnek szmt. j csapatvezet (Maurizio Arrivabene) ide, j elnk (Sergio Marchionne) oda, James Allison technikai igazgat, egyben kivl tervez mr bizonytotta zsenialitst. s ki tudja, milyen lesz Maranellba val visszatrse utni els „sajt Ferrarija”? A motorfejleszts pedig? Ha a Renault-nak sikerlt elrelpnie, a Ferrari is kzelebb kerlhet a mg idn elrhetetlennek vlt Mercedeshez.
Vettel azonban hla Istennek nem jsgri fejjel gondolkodik, nem a bizonytalan struktrn s krdjeleken tri a fejt, hanem mr most a maximumot hozza ki a helyzetbl. s lpselnyben jr! Legalbb is Kimi Raikknennel szemben mindenkpp. Mgpedig azzal, hogy azonnal elkezdett nyelvet tanulni s sz szerint olaszosodni. A Ferrari az Ferrari, az itliai pedig olyan np, aki igazn hls tud lenni, ha egy klfldi az anyanyelvn szl hozz. Plne a sajt piltjuk! Legyen az a garzsban, a maranelli konyhn, egy olaszorszgi mdiaesemnyen vagy pp a pdiumon! Annak idejn nem vletlenl tartott j ideig Michael Schumacher elfogadsa a hazainak rzett, hihetetlen emocionlis karakterrel, lelkesedssel br, a tifosi ltal imdott Jean Alesi utn. Igaz, Schumacher mr els ferraris vben, 1996-ban hozott hrom nem vrt gyzelmet, az v eleji autbemutatkon nem volt kpes pr olasz mondatot kiprselni magbl a tisztelt publikum eltt. Ez is szmt. Az akkori csapattrs, Eddie Irvine hamarabb vette a lapot, Milnba kltztt s megtanulta a nyelvet, amellett igen sok bartot szerzett. Radsul a bohm szak-r hiba volt relatve tvol Schumacher eredmnyeitl, a kerpeni verseny szerencstlen, lbtrssel vgzd silverstone-i balesete utn majdnem mgis cspte meg a Ferrari hsz ven t tart nyeretlensgi szrijt kvet els vb cmet 1999-ben. Aztn ugyan jtt a „Michael-korszak”, s egy Schumacher kaliber szuperklasszist nem lehetett ktelezni az olasz tanulsra, vgl valamirt mg is megtette, amit elvrtak tle.
Aprsg, de Vettel szmra ez magtl rtetd lps volt. A Red Bull ngyszeres bajnoka szernyebb, alzatosabb s egyszerre lazbb szemlyisg (mint a korai Schumacher), s az elktelezettsge, motivltsga mr most arra enged kvetkeztetni, hogy pp az „aprsgokra”, ltszatra nem ad Raikknennek Alonso utn j trsa s bartja mellett sem lesz egyszer a helyzete. Mert ms karakter… Mg ha papron a finn mellett is szl a teljes 2014-es v munkja, amit az aut vezethetsgvel add problminak megoldsra szentelt a csapat, s abban is biztosak lehetnk, hogy ha az elnksg nem ltta volna Kimiben a feltmads eslyt, ugyangy eltvoltottk volna Maranellbl, ahogy megtettk azt mr mskor is, s mostanban msokkal is. Raikknen azonban marad, nem felejtett el vezetni. Azt viszont ne gondoljuk, hogy Vettel jfiknt, az j aut megalkotsban kevsb rintettknt nagy htrnyban lesz, hisz tbb-kevsb a nmet is hasonl gondokkal kzdtt tavaly, mint Kimi. Vajon ez is amolyan Hamilton-Rosberg bartsg lesz? Lehet, hogy az aprsgokon fog mlni...
/formula/