Az ersorrend, ahogy a Mercedes mrnkei ltjk
Mikzben a kvlll a tesztidkbl, a hasznlt gumikbl s a versenyszimulcikbl prbl tallgatni, az ersorrendrl, a csapatok fejlett szimulciik rvn nagyon is pontosan tudjk, hol tartanak rivlisaikhoz kpest. Az Auto Motor und Sport a Mercedes szakembereinl krdezskdtt, s rdekes adatokrl szmolt be…
A tli tesztek sorn az egyes alakulatok mrnkei nem csupn sajt autjuk teljestmnyt figyelik rgus szemmel, de az ellenfelekt is. A Forma–1-ben a fejlds ugyanis mindig relatv. Egy j aut fejlesztse alakulhat jl az elz vi modellhez kpest, m ha a legfbb rivlis is hasonl temben lpdel elre, az ersorrend tekintetben alig ltszik a vltozs.
ppen ezrt is fontos folyamatosan szemmel tartani az ellenfeleket – mg ha kifel az istllk ltalban ennek ellenkezjt is kommunikljk, s lltjk, sajt feladataikra sszpontostanak. Valjban kifinomult szimulcis programok segtik ket az ellenfelek teljestmnynek feltrkpezsben. s persze mindenki igyekszik hatkonyan kmkedni is. Szmos fot kszl az ellenfelek autirl, mrseket vgeznek, s rszletesen kielemzik a teljestett kr- s szektoridket, vgsebessgeket is.
Az Auto Motor und Sport ezen vilgba nyert betekintst a Mercedes rvn Barcelonban. A nmet lap azt rja, a cmvd csapatnl egy hatfs csapat foglalkozik csak azzal, hogy a rivlisok formjt figyelje. E grda vezetje a stratgiai mrnk, James Vowles.
A nmet szaklap azt rja, a teszteken val „kmkeds” sokkal egyszerbb feladat a csapatok szmra, mint elsre hinnnk. Mivel tbb krt teljestenek, tbbet is tudhatnak meg a tbbiekrl. A megfigyelk leginkbb dleltt 11 s dlutn 16 ra kztt aktvak – ez az az idsv, amelyben a legkvetkezetesebb a plya. Ezen munkjukat pedig mg a plya GPS-adatai is segtik (mr ha ppen mkdik a rendszer, mert az els tesztht els napjn nem zemelt).
Vowles elrulta, a tesztidny vgre mr elg pontos kpk van az erviszonyokrl. „Ekkorra minden csapatnl kialakul egyfajta tesztsablon” – mondja. Erre alapozva ksztenek aztn a stratgk egy mtrixot, melynek segtsgvel lnyegben az ellenfeleikrl is olyan pontos informciik vannak, mint sajt magukrl.
A Ferrari fejldtt legtbbet
S hogy mit mondanak ezen mrsek s szimulcik a 2015-s erviszonyokrl? A Mercedes pldul azt, hogy a cmvd csapat Barcelonban krnknt 0,8 msodperces elnnyel rendelkezik. „Senki sem csodlkozhat ezen” – mondja egy mrnk e jkora elnyrl. „Tavaly j autnk volt, s senki sem fejleszti vissza az autjt.”
A Mercedes szerint mgttk ugyanakkor igen szoros csata van kibontakozban a Ferrari, a Red Bull s a Williams kztt. k hrman mrseik alapjn 0,1 msodpercen bell vannak egymshoz kpest. Aztn mgttk egy jabb nagy r ttong, majd a Lotus, a Toro Rosso s a Force India kvetkeznek.
A brackley-iek azt is tudni vlik, hogy a tl folyamn 2014-hez kpest a Ferrari fejldtt legtbbet. A nmetek gy kalkulltak, hogy mg olasz rivlisuk egy ve 1,9 msodperccel volt gyengbb nluk, mra ez az rtk 0,8 msodpercre cskkent, azaz Sebastian Vettelk j autja 1,1 msodpercet javult. Mindez egybknt egybevg a msik ellenfl Williams hasonl szimulcis mrseivel is.
A vrsk ugyanakkor mg a Mercedes mrnkeit is megtrfltk kiss, miutn ppen ellenttes programot futottak a tli tesztek sorn, mint k: gyorsabb krkkel kezdtek, s csak ezutn fordtottak nagyobb figyelmet a megbzhatsgra s a hossz etapokra. Az Auto Motor und Sport szerint szombati els versenyszimulcijuk arra vilgtott r, hogy a Red Bullhoz kpest mg mindig lassabbak versenytemp tekintetben.
De persze nemcsak a Mercedes, a tbbiek is pontos szimulcikat vgeznek. A Renault motormrnke, Rmi Taffin ezek alapjn, valamint a Nico Rosberg ltal mg pnteken elrt 1:22,7 msodperces idt ltva hasonlan rangsorolja a csapatokat, mint a nmet grda megfigyeli. „Az idejk igencsak gyors, nagyon j id volt. s abban is biztos vagyok, hogy mg maradt bennk” – nyilatkozta Taffin a Speedweeknek. „Nem szabad elfelejteni, hogy a Mercedes tavaly egy msodperccel volt jobb, mint mindenki ms. Azt mondjk, hogy Rosberg a leggyorsabb krnl is sok zemanyaggal ment. Tz krt tett meg, teht egy hossz etapot teljestett. De azt persze senki sem tudhatja, a tbbiek hogy taktikztak. gy tnik, a Mercedes mg mindig egy msodperces elnyben van, de pontosat nem tudhatunk. Barcelonban elg hvs van, a rivlisok taln nem kpesek gy munkra brni a gumikat, szval tbb tnyezt is szmtsba kell venni.”
A francia szakember ugyanakkor hasonlan vzolta az erviszonyokat, mint a mercedesesek: jelenleg szerinte is hrom rszre tagoldik a mezny. „Nagyjbl hasonl a sorrend, mint ami 2014 vgn volt. A Mercedes elnye egyrtelm, aztn jn a Williams, a Ferarri s a Red Bull. Mgttk pedig a Honda (McLaren), a Toro Rosso, a Force India, a Lotus s a Sauber. Hrom csoport van teht. Melbourne majd megmutatja, mennyire van igazam, de ha holnap lenne egy futam, n erre a sorrendre tippelnk” – zrta gondolatt Taffin.
/telesport/
|