A Ferrari az erforrs tern mr kezdi utolrni a Mercedest?
Csodlkozva tapasztaltk az ellenfelek, milyen sokat fejldtt a Ferrari erforrsa a 2014-es szezon ta. Egyes szakemberek gy tippelik, az olaszok hajtegysgei mr-mr vetekednek a Mercedesvel.
Az elz vben megszokott volt, hogy a legnagyobb vgsebessgeket sszest tabella ln tbbnyire Mercedes-motoros autk foglaltak helyet. Mindezek ismeretben nem volt meglep, hogy az Ausztrl Nagydj idmr edzsn az ezen a tren 2014-ben is len jr kt Williams volt a leggyorsabb az egyenesekben. Az viszont mr annl inkbb, hogy ket a ferraris Sebastian Vettel kvette – mgpedig nagyon szorosan. Valtteri Bottas sebessgcscsa 329,0 km/ra volt, Felipe Mass s Sebastian Vettel pedig 327,6 km/ra. Utbbi kt versenyz radsul vasrnap a versenyen is azonos tempra volt kpes – mi tbb, sszessgben a nmet fell is mlta brazil ellenfelt, gy vgzett a harmadik helyen.
 2015 Ausztrl Nagydj - idmr edzs vgsebessgek - (Fot: FIA.com)
A Williams szerint mindez nemcsak arra egyrtelm bizonytk, hogy a Ferrari nagyot fejldtt tavaly ta, de arra is, hogy ezen ugrst elssorban az erforrsa fejldsnek ksznheti. Arrl mr a tlen is pletykltak, hogy az olaszok minden gyrtnl nagyobb teljestmnyjavulst rtek el (Olaszorszgban 80 lerrl beszltek), a grove-i ellenfl szerint Melbourne-ben ez be is bizonyosodott. „Elg megnzni, melyik kt csapat fejldtt legtbbet: a Ferrari s a Sauber” – mondta Rob Smedley, a csapat fmrnke az Autosportnak. „s mi a kzs pont? Elg vilgos, hogy a Ferrari-erforrs nagyot fejldtt.”
Pat Symonds, a csapat technikai igazgatja pedig mr odig ment, hogy kijelentette, a Ferrari V6-os turbja egy szinten ll a Mercedes-hajtegysggel. „Az els szektor rszidi ezt mutatjk, akrcsak a vgsebessgek” – rvelt.
Nemcsak ersebb, takarkosabb is az j motor
A Ferrarinl Kimi Rikknen vasrnap elgedetten llaptotta meg, hogy csapata htrnya a Mercedesszel szemben nem olyan nagy versenykrlmnyek kztt, mint egy mrt krn. Mindezt az idklnbsgek is igazoljk: mg szombaton 1,4 msodperc volt a htrnyuk, vasrnap krnknt tlagban 0,6 msodpercet vesztettek.
Mindez nem kis mrtkben a javul fogyasztsi mutatjuknak ksznhet. Melbourne kritikus plynak szmt ilyen szempontbl, s miutn a Mercedes idn nagyobb leszortervel – s ezltal nagyobb lgellenllssal – versenyez, nekik jobban oda kellett figyelnik arra, hogy kijjjenek a rendelkezsre ll 100 kilogramm zemanyagukbl. A Ferrarinak a jelek szerint mindez nem okozott akkora fejtrst – ennek ksznhet, hogy vasrnap cskkent a htrnyuk szombathoz kpest.
Felipe Massa szerint egyrtelm, hogy volt csapata j motorja rvn kerlt ilyen kedvez helyzetbe. „Igen, szz szzalkig gy van. Ki lett az tdik? A Sauber. Hol voltak tavaly? Ez a csapat nem klt tl sokat, mgis risit fejldtek. Ha megnzzk, hol voltunk egy ve s hol most, lthat, hogy a Ferrari nagyot javult. Elg csak rnzni a kridikre. Mi a mlt v vgn 12-15 kilomter/rval gyorsabbak voltunk a Ferrarinl. Most ugyanolyan gyorsak, taln mg kicsivel gyorsabbak is nlunk.”
Megalapozott a bizakods?
A Ferrari teht gy tnik, orvosolta tavalyi hibit, melyeket az erforrs fejlesztsnl s tervezsnl elkvetett, s bizakodhat, mert a 2015-s szezonra 10 mdost pontot mentett meg – szemben a Mercedes 7 pontjval. Azaz hatkony fejleszts esetn (elmletben) nagyobbat lphetnek elre, mint a nmetek. Spanyolorszgban lltlag mr rkezik az j, az eddiginl nagyobb turbfeltltjk.
Emellett pedig az aerodinamika tern is van mg hov fejldnik. A csapat a Mercedesszel ellenttben mg a szakemberek ltal htrnyosabbnak tartott hosszabb orrkikpzst hasznlja, miutn a rvidebb vltozatbl nem tudtak mg mindent kihozni. Amennyiben viszont elrik az ttrst, jabb komoly lpst tehetnek a cmvd fel. A Red Bull egy ilyen koncepcivltstl fl msodperces javulst vr, mg a Toro Rosso ennl is tbb idt nyert rvidebb orrval.
Sebastian Vettel s Maurizio Arrivabene nem nyilatkozta teht alaptalanul, hogy hiszi, utolrhetik mg a Mercedest. Mr csak az a krds, tudnak-e lni a knlkoz lehetsgekkel, s idkzben miknt reagl az egyelre knyelmes helyzetben lv Mercedes.
/telesport/
|