Tiltott trkk az zemanyaggal – ezrt gyenglkedne a Ferrari?
Miutn a barcelonai idmr edzst kveten az FIA vratlanul szigortott vonatkoz szablyain, a paddockban mris azt beszlik, az zemanyag-tfolyssal kapcsolatos trkkzs ellehetetlentse lehet a Ferrari htvgi visszaessnek az elsdleges oka…
Hov tnt a Ferrari korbbi tempja? A krdst sokan fltettk a htvge folyamn Barcelonban, hiszen mr pnteken rezhet volt, hogy jtsok ide, gretek oda, az olaszok ezttal nem tudjk annyira megkzelteni a Mercedest, mint a legutbbi versenyeken.
A Mercedesnl elssorban sajt jtsaik hatkonysgnak tulajdontottk elnyk nvekedst. Nem vltak volna be a Ferrari fejlesztsei? Tl sokat akartak egyszerre az olaszok? Maurizio Arrivabene szerint az adatok nem ezt mutatjk. „A fejlesztseink gyorsabb tettk az autnkat. De nem elg gyorss” – llaptotta meg. Majd hozztette, taln a spanyol plya nem fekdt nekik igazn. „Barcelona taln nem idelis helyszn szmunkra. De a negyvent msodperces htrnyunk egyrtelmen tl sok. Most higgadtan ki kell elemeznnk, minek volt ksznhet.”
A Ferrari az idmr edzsen 0,777 msodperccel maradt el a Mercedestl. Sebastian Vettel versenyen sszeszedett 45 msodperce pedig azt mutatja, az olaszok a korbbi tendencival ellenttben ezttal semmit sem gyorsultak a versenyen a kvalifikcihoz kpest. s hogy a klnbsgek nvekedsnek okt valban nluk kell keresni, az is igazolja, hogy ezttal a csupn kevs jtssal elrukkol Williams is kzelebb kerlt hozzjuk.
Vannak, akik szerint mindez mr korntsem magyarzhat pusztn a plya sajtossgaival, s gy vlik, taln az FIA benzinramlsra vonatkoz htvgi szigortsai szorosan sszefggnek a Scuderia megtorpansval.
A Mercedes ll a httrben?
Mint ismert, a szvetsg kzvetlenl a szombati idmr edzs utn egy j irnymutatst kldtt szt a csapatoknak, melyben arrl rtestettk ket, hogy a jvben nem csupn 100 kg/rban maximalizljk az zemanyag-ramlsi sebessget, de annak egyttal a 90 kg/rs rtk fltt is kell maradnia.
Nem ez volt a szvetsg els szigortsa idn. Charlie Whiting versenyigazgat mr Ausztrlia eltt rtestette a rsztvevket arrl, hogy Kntl kezdve a korbban hasznlt szenzoron tl egy, a rendszerben elhelyezett mreszkzzel is mrni fogjk a benzinramlst. A tli tesztek folyamn ugyanis a Ferrari lltlag egy, a szablyokat kijtsz megoldst prblgatott, melynek segtsgvel a krdses szenzor eltt 100 kg/rnl nagyobb tfolysi sebessget, s ezltal ideiglenes teljestmnynvekedst tudott elrni. Egyes csapatok gy vlik, pr alakulat azta is kacrkodott hasonl megolds alkalmazsval.
A hrek szerint itt egy kvzi plusz tartlyrl van sz, mely a gzelvtel sorn hirtelen lecskken benzinnyoms segtsgvel tltdik fel, hogy aztn amikor a versenyz padlgzt nyom, a felgylemlett zemanyag hirtelen szabaduljon fel, idleges ertbbletet biztostva ezzel a kigyorstsnl s az egyenesben. Az Auto Motor und Sport szerint a megolds rvn az tfolysmr eltt rvid idre ezzel 105 kg/rra n az tfolysi sebessg, mely t msodpercen t biztost plusz energit az autk szmra. Mindez a szakemberek szerint akr 0,3-0,4 msodperces elnyt is jelenthet krnknt. (A trkk lnyegrl bvebben itt.)
A nmet lap szerint az FIA szigortsnak idpontja nem vletlenszer volt. gy tudjk, a spanyol idmr edzsnek els szakasza sorn a szvetsg emberei az egyik Mercedesnl ideiglenes rendellenessgre lettek figyelmesek a benzintfolys tern. A csapat ksbb ezt elfogadhat rvekkel meg tudta magyarzni – egyesek szerint viszont ez csupn egy trkk volt a rszkrl. „A legvadabb felttelezsek szerint a Mercedes szndkosan lpte tl egy alkalommal a hatrt, hogy ezzel hvja fel az FIA figyelmt arra, hogy rdemes alaposabban is krlnzni. Valamint hogy megmutassk a trkkzknek, az FIA rsen van” – rja a lap.
Feltnen nagy volt a Ferrari htrnya a harmadik szektorban
Tny, Charlie Whiting kzvetlenl az idmr utn, 15 ra 5 perckor, tz perccel a leints utn kldte el az istllknak a szigortsrl szl kzlemnyt, melyben arra is felhvta a figyelmet, hogy hamarosan valamennyi aut zemanyag-rendszert alaposan tvizsgljk.
Noha azt az Auto Motor und Sport is kiemelte, hogy mindez egyelre nem tbb puszta sszeeskvs-elmletnl, azt k is rdekesnek talltk, hogy a Ferrari htrnya a htvgn ppen a barcelonai harmadik szektorban volt a legnagyobb a Mercedesszel szemben – ott, ahol az emltett trkkt alkalmazni tudjk.
A plusz „tartly” tudniillik a plya azon szakaszain tlthet fel, ahol a versenyz nem ll a gzon. Barcelona esetben erre a lass kanyarokbl ll utols szektor a legalkalmasabb. A plusz er flhasznlsra pedig a clegyenes eleje. Mrpedig a Ferrari itt a htvge folyamn j fl msodpercet kapott a Mercedestl.
Tegyk gyorsan hozz: mindez mg korntsem jelenti azt, hogy ezen htrnyuk a trkk hinynak volt ksznhet. Egyfell a szigorts az idmr edzs utn trtnt, m a Scuderia mr pnteken is jval lassabb volt az emltett plyaszakaszon. Msodszor pedig ms forrsok lltjk, idn egyetlen csapatnl sem mrtek gyans rtkeket az tfolys tern, s a szvetsg sem gondolja gy, hogy brmely rsztvev is trkkztt volna „lesben”. Szigortsukat teht nem csupn a gyan, de a trkkzs elkerlse is vezrelhette. Emellett pedig a vasrnapi verseny ta sem rkezett hr arrl, hogy a szvetsg brkinl is brmi gyansra bukkant volna.
Ha a Ferrari brmikor is trkkztt, s ezen megolds hinya visszavetette ket, az az elkvetkez futamokon vlheten gyis megmutatkozik majd. Addig pedig marad a puszta tallgats. A maranelliak szmra mindazonltal Monacra nzve nem tl j eljel, hogy a barcelonai harmadik szektorban – ahol a hercegsghez hasonlan leginkbb a mechanikai tapads szmt – messze voltak rivlisuktl…
/ts/
|