Nehogy rmlomba forduljon: Kell-e aggdnia a Barcelonban megtorpan Ferrarinak?
Bizonytalanul rkezik meg Monacba a Ferrari-istll. Vajon egyszeri kisikls volt a barcelonai megtorpans? Mirl rulkodik, minek volt ksznhet s lesz-e r vlaszuk?
Azt kveten, hogy szinte a teljes autjukat tdolgoztk, a csapattal egytt tbbeket meglepett, hogy a Ferrari minden eddigi idei futamnl messzebb volt a Mercedestl Barcelonban. Sebastian Vettel az j aerodinamikai csomaggal ugyan gyorsabbnak s magabiztosabbnak tnt, mint Kimi Rikknen a rgivel, tbben flvetettk, az olaszok taln eltvedtek az jtsok srjben.
A csapatfnk Maurizio Arrivabene azonban mr a versenyt kveten hangslyozta, igenis elrelpst jelentett az j csomagjuk. „Az sszevetseink azt mutatjk, hogy az j megolds j, de a valsg azt is elrulja, hogy nem elgg” – nyilatkozta Spanyolorszgban. Az Auto Motor und Sport (AMuS) kln elemzst is szentelt a Ferrari vratlan visszaessnek, s ebben k is kiemeltk, az jtsok tbb-kevsb valban hoztk azt a 0,2 msodpercet, amit elzetesen a mrnkk remltek tlk.
De akkor hol siklott flre az olaszok htvgje? A nmet szaklap szerint tbb tnyez is a Ferrari ellen volt. Elsknt azt emeltk ki, hogy Barcelonban az idmrn s a versenyen egyarnt 0,7 msodperc krli volt a klnbsg a Mercedes s a Scuderia kztt krnknt. Ez arrl rulkodik, hogy a vrsk a versenytemp tekintetben estek vissza, s ezt tmasztja al Vettel 45 msodperces htrnya is. Az els ngy futamon tudniillik tlagban 8,080 msodperc volt a klnbsg a kt csapat kztt vasrnaponknt (ebben persze benne van a sepangi gyzelem is, ami jelentsen javtja az rtket).
Ami nem segtett a Ferrarinak
Sebastian Vettel Monacrl: „Monact a tradcik jellemzik, a szk utcin pedig nincs tr a hibra. Vgig meg kell rizned a koncentrcidat, s szz szzalkot kell nyjtanod az idmr edzsen, mert elzni szinte lehetetlen” – vzolta a hercegsg sajtossgait Sebastian Vettel. „Tudom, hogy az emberek gy gondoljk, ez egy unalmas verseny a tvn keresztl, de akik rszt vesznek rajta, teljesen mskpp rzik ezt. Ha a mezny srjbl rajtolsz, folyamatosan kzdesz, hogy elrbb tudd verekedni magad pr hellyel. Ha pedig az len llsz, nem engedhetsz meg magadnak egy pillanatnyi kihagyst sem a futam sorn. Monacban specilis belltsokra van szksg, ami klnbzik minden ms plytl. Gyorsnak kell lenned az egyenesekben s lendletesnek a kanyarokban – ez az utcai plyk sajtossga.”
A nmet szaklap szerint Vettelk visszaessnek egyik okt a gumik jelentettk. Mikzben Malajziban a durva aszfalton jval nagyobb mrtkben koptak, ami a kezkre jtszott, Barcelonban a gyors kanyarok s nagy meleg ellenre a lassabb hrmas szektorban volt idejk „pihenni”, ami nem zlett annyira az SF15-T-nek. A Mercedes radsul emellett nemcsak kpes volt hamar flmelegteni a sokak szerint erre a plyra tl kemny abroncsokat, de azt is kpesek voltak elrni, hogy a hts gumik ne hevljenek tl a gyors kanyarokban a kr vgre.
Vettelknek mindez nem sikerlt – az idmrn pldul a 10-es kanyarra teljesen megvltozott autja viselkedse. „Onnantl hirtelen mr nem volt tapadsom, s a kr htralv rszben csak csszkltam. Rosberg kivtelvel szinte mindenki ugyangy jrt” – magyarzta a ngyszeres bajnok.
Ebben meghatroz szerepe volt a belltsoknak is – s ezt a kt Mercedes-versenyz prharca is igazolta. Nico Rosbergnek a rendkvl vltoz, kiszmthatatlan krlmnyek ellenre sikerlt tallnia egy olyan belltst, mellyel magabiztosnak rezte magt – szemben az egsz htvgn tancstalan Lewis Hamiltonnal. Miutn a Ferrari pntekje az jtsok tesztelsrl szlt, belltsaik tkletestsre eleve kevesebb idejk maradt – s Kimi Rikknen htvgi kszkdse jelzi, ez vissza is ttt.
Az AMuS szerint az sem vletlen, hogy a Ferrari olyan sok idt vesztett a harmadik szektorban rivlishoz kpest. „A mi autnk eleje azonnal elfordult, anlkl, hogy a htulja elkezdett volna csszni” – magyarzta Toto Wolff a Mercedes titkrl. Egy mrnk pedig kiegsztette: „Mi kvetkezetesek tudtunk lenni ott (a hrmas szektorban). A Ferrarinak sikerlt sszerakni egy-kt j krt, de a versenyzik szemmel lthatan kszkdtek az autjuk pontos pozcionlsval.”
Kell-e aggdni a barcelonai 3-as szektor miatt?
Arrivabene a plya ezen szakaszn ltott lemaradsuk miatt cseppet sem nyugodt. „Ha megnzzk a harmadik szektort, ott a kigyorsts szmt. Ha ezen a tren nem oldjuk meg a problmnkat, mg rosszabb lehet a helyzetnk. Nem Monacban – Monaco klnleges belltsokat ignyel –, hanem inkbb Kanadban. Nem szeretnnk ugyanezen kigyorstsi problmkkal elutazni Kanadba, mert az igazi rmlomm vlna” – idzte a csapatfnkt az Autosport.
Az Auto Motor und Sport szerint ugyanakkor nem olyan rendkvli a Ferrari barcelonai hrmas szektorban ltott visszaesse, mint elsre ltszik. A lap ugyanis sorra vette az eddigi htvgket, s megllaptotta, hogy a lass kanyarok mr az v korbbi rszben sem fekdtek annyira a Ferrarinak.
Barcelonban a harmadik plyaszakasz a legkanyargsabb, csupn egy 400 mteres egyenes hzdik a vgn, magba foglal pr hossz fordult s egy lasstt is. A 0,777 msodperces htrnyukbl 0,462 msodpercet itt buktak el a Mercedesszel szemben, ami a tejes lemaradsuk 59,9%-a. A tbbi plya kanyargs szakaszainak rszidibl viszont kiderl, ez egyfajta tendencia: Melbourne-ben a htrnyuk 36,4%-a legkanyargsabb hrmas szektorban halmozdott fel, Sanghajban a kettes szektorban szedtk ssze lemaradsuk 50,2%-t, mg Bahreinben szintn a plya kzepe tette ki a klnbsg 67,6%-t. A legextrmebb helyzet Malajziban llt el: miutn a Ferrari Sepangban kevs leszortervel versenyezett, a kanyargs kzps szektorban nagyobb htrnyt szedtek ssze (104,4%), mint a kr egszt tekintve (azaz az els s a msodik szektorban gyorsabbak voltak a Mercedesnl).
A szaklap vgl kiemelte, valjban mr a tl folyamn is ltszott, hogy Barcelona a Mercedes plyra. A teszteken gy is kzel fl msodperccel jobb krt tudtak autzni, hogy a Ferrari eggyel lgyabb keverkkel rte el a legjobb eredmnyt. Mindez teht a Ferrari mellett szlhat a kvetkez helyszneken. m hogy a csapat tja mostantl lefel avagy flfel vezet-e, valsznleg legkorbban csak Monact kveten derlhet ki.
/ts/
|