Problms elzsek: Mi lehet a megolds?
Noha fordulatai miatt izgalmasra sikeredett, gy nem lehetett panasz a Brit Nagydjra, a silverstone-i futam mgis egy komoly problmra vilgtott r: ismt egyre nehezebb elzni a Forma–1-ben. Az okokat mr feltrtk – de mi lesz a megolds?
A kt Williams Angliban csnyn lerajtolta az els sort ezttal is kisajtt Mercedeseket, s ezzel izgalmass tettk a silverstone-i verseny els, mg es nlkli szakaszt. Noha a cmvd csapat egyrtelmen gyorsabbnak tnt a grove-iaknl, elznik vgl a plyn nem, csak a kerkcserk idejn sikerlt. Lewis Hamilton egszen els killsig nzte Felipe Massa s Valtteri Bottas hts szrnyt anlkl, hogy egyszer is vals tmadst tudott volna indtani ellenk, Nico Rosberg mg a szervizels utn sem tallt fogst a kt fehr autn, de mg Bottas sem volt kpes megelzni csapattrst a futam els felben.
Hogy elzs szempontjbl a Williams a legnehezebb falat a meznyben, azt mr a korbbi futamok is igazoltk: kis lgellenlls, jl kigyorst, az egyenesekben magas vgsebessget elr autjukon korbban mr a Ferrarik is nem egyszer fennakadtak. Azonban ami Silverstone-ban trtnt, az bven tlmutat a brit alakulat aerodinamikai koncepcijn, s egy jval ltalnosabb problmra vilgt r: az elzs problmjra.
Idn a pozcicserk szma drasztikus mrtkben cskkent az elmlt vez kpest – legyen sz akr a DRS-sel, akr az a nlkl bemutatott manverekrl. Korbban mr Knban, Spanyolorszgban, s ms helyszneken is gyakran hallhattunk versenyzket arrl panaszkodni, hogy a gyorsabb, nagy leszortert ignyl kanyarokban egyszeren kptelensg olyan kzel maradni az ell haladhoz, hogy tmadsi pozciba kerljenek az egyenesekben. A problmt az gynevezett zavaros leveg okozza, melyet az ell halad aut kelt, s melynek ksznheten a vgletekig kifinomult aerodinamikj autk htul haladva nem gy mkdnek, ahogyan tervezskkor meglmodtk: leszortert vesztenek, csszklni kezdenek, s innentl a gumikkal sem gy bnnak, ahogyan kellene. „A turbulenciban mindaz, amit a szlcsatornban kifejlesztettnk, semmit sem r” – mondta Toto Wolff a silverstone-i futamot kveten.
A problma forrsa
Szakrtk szerint a problmt fknt az els szrnyak kialaktsa okozza. Ezen elemek ugyanis az aut elejn elhelyezkedve alapveten meghatrozzk a kocsik teljes aerodinamikai mkdst, s mivel rendkvl sszetettek, gy roppantmd rzkenyek is. Radsul idn valamelyest keskenyebb is vltak, mint egy ve voltak, ami pedig csak slyosbtotta a problmt. „Vlemnyem szerint a legnagyobb gond az, hogy az els szrnyak szlessgt idn 180-rl 165 centimterre cskkentettk. Ezzel nehezebb vlt az els kerekek krli lgramlatok irnytsa” – magyarzta az Auto Motor und Sportnak a Red Bull sikertervezje, Adrian Newey.
Szavai pedig igencsak elgondolkodtatak. Tudniillik amikor 2009-ben az elzsek szmnak nvelsre fllltott elzsi munkacsoport tanulmnya alapjn bevezettk a korbbinl jval szlesebb els, s keskenyebb, magasabb hts szrnyakat, a cl ppen ezen problma, azaz a turbulenciban halad hts aut drasztikus tapadsvesztsnek megszntetse volt. A 2015-s vltoztats negatv hatsa teht ilyen szempontbl nem is tnik akkora meglepetsnek.
De van-e megolds?
Hogy a problma egyre inkbb foglalkoztatja a sportgi vezetket, az a 2017-re tervezett megjuls kapcsn flvetdtt tletekbl is kitnik. A Red Bull mg prilisban elllt egy sajt jvaut-koncepcival, mely prblt irny mutatni, kt v mlva milyennek is kellene lennie egy F1-es autnak. Ezen tervek azta sem kerltek nyilvnossgra, m a Stratgiai Csoport lsein folyamatos vita zajlik rluk. Az Auto Motor und Sport annyit megtudott, hogy egy kt mter szles, 45 centimter szlessg hts abroncsokkal elltott versenygprl van sz, melynek az els s hts szrnyai is nagyobbak a mostaninl.
A szakemberek s sportgi dntshozk a szablyok jragondolsval nem csupn jobban a kinzettel, a motorhangokkal s a tempval kapcsolatos problmkra keresik a megoldst, de azt is kutatjk, miknt lehetne jra knnyebb tenni az elzseket, a turbulens levegben trtn autzst. A mrnkk figyelme fknt az els szrnyak felptsre, valamint a padllemezre sszpontosul, mert szerintk csak kt mdon lehet javtani a helyzeten: kevsb kifinomult s bonyolult aerodinamikval (egyszerbb szrnyak), valamint azzal, ha aerodinamikai szempontbl a hangsly a szrnyakrl ttoldik a padllemezre, mely a jelenleginl lnyegesen nagyobb leszortert kpes ellltani.
Ennek mdjt sokan a szvhats visszatrsben ltjk, mely az 1970-es, 1980-as vekben hdtott az F1-ben. A hrek szerint a Red Bull koncepcija is ekr pl. „A Red Bull ltal elterjesztett javaslat igyekszik flcserlni a szrnyak s a padllemez ltal ellltott leszorter arnyt. Az aut alatt kialaktott hosszabb lgcsatornk, melyeket az F1-ben az 1970-es vek vgn, a 80-as vek elejn hasznltak, tovbb, amit ma a GP2 hasznl, szintn rszt kpezik ezen elkpzelsnek” – rja az Autosport technikai szakrtje, Craig Scarborough.
„Ez nveln a leszortert, radsul kiegyenltettebb tenn az aut elejnek s htuljnak aerodinamikai teljestmnyt is. Ezzel az autkra kevsb gyakorolna rossz hatst, ha egy msik elttk halad, s ezltal knnyebb vlna az elzs a DRS segtsge nlkl is” – emeli ki a szakrt.
A htultk
A szv hats autkkal a Forma–1 egyszer mr tlltt a clon. Amikor az 1980-as vekben szigortottak a vonatkoz szablyokon, ppen azrt tettk, mert az autk egy id utn a hres „szoknys” megoldssal hihetetlen kanyarsebessgeket rtek el, mely radsul tlzottan veszlyess is tette ket.
A rsztvevk ppen ezrt figyelmeztetnek: hiba szeretnnk gyorsabb autkat, ha tlsgosan felgyorstjk ket, az tbbszrsen visszathet. „vatosnak kell lennnk, brmit is lpnk. A mlt mr megtantott minket arra, mennyire vissza tudnak tni a gyors intzkedsek” – figyelmeztetett az FIA-elnk Jean Todt. „Minl gyorsabb egy aut, annl nehezebb vele elzni, mivel annl zavarosabb lesz a leveg mgttk, a htul halad krra” – jegyezte meg a korbbi F1-es versenyz, Juan Pablo Montoya. „A nagyobb leszorter azt jelenti, hogy ksbb fkezel. s a rvidebb fktv pedig azt, hogy sokkal nehezebb lesz kifkezni a msikat” – tette hozz a mezny egyik legrutinosabb tagja, Felipe Massa.
A tlzott gyorsulst elkerlend az FIA a hrek szerint flvetette: a csapatok hasznljanak egysgestett padllemezeket. Adrian Neweyk azonban ezt nem tmogatjk, mivel a tervez szerint ezzel csak jabb lpst tennnek az egysgestett GP1 irnyba. Az osztrkok szerint ehelyett inkbb az els szrnyra vonatkoz szablyokat kellene szigortani, hogy a lgterelk mindenkppen a mostaninl egyszerbb vljanak.
Newey szerint megfontolt dntst kell hozniuk. „Tudomnyos szemlletmdot kell kvetnnk. Most ugyanis fennll annak a veszlye, hogy jra sok tletet dobunk a kalapba, amelyek aztn a vgn tni fogjk egymst. Jobb lenne letre hvni egy csoportot – ahogy 2009 eltt is –, amely tesztek sorval kiderti, mi a legjobb megolds az elzs problmjra” – javasolta.
A hrek szerint Magyarorszgon jra sszelnek a csapatok s az FIA, hogy megvitassk e krdst. Charlie Whiting versenyigazgat azonban kiemelte, nincs rajtuk nyoms. „Amit mg 2016 mrciusa eltt el akarunk fogadni, ahhoz elegend az egyszer tbbsg. Teht nem kell hrom hten bell megtallnunk a vgleges megoldst.”
/TS/
|