Megroppan-e a Ferrari a nvekv nyoms alatt?
Kezdik agyonnyomni a Ferrarit az elnk, Sergio Marchionne magas elvrsai? Vagy ppen ez a hatrozottsg kell az olaszoknak ahhoz, hogy tllpjenek sajt rnykukon? Niki Lauda s Sebastian Vettel sajt tapasztalataira alapozva vlaszolta meg a krdst.
Tbb hibba is belefutott 2016 elejn a Ferrari – a versenyplyn s a fejlesztsek tern egyarnt. Maurizio Arrivabene csapatfnk Szocsiban magra vllalta a felelssget, s hangslyozta, megbzhatsggal kapcsolatos problmik elssorban annak ksznhetk, hogy a tlen agresszv hozzllst krt mrnkeitl.
Hogy ezt tette, rszben a 2015-s nagy elrelpsknek, rszben a Mercedes elnynek, rszben viszont felettese, a Ferrari-elnk Sergio Marchionne nyomsnak eredmnye. Az olasz mr a mlt v vgn kijelentette, csak a gyzelem s a bajnoki cm lehet elfogadhat eredmny Maranello szmra. S a vrsknek minl tovbb kell vrniuk idei els sikerkre, annl jobban nyomja ket ez a teher.
Niki Lauda, a Mercedes tancsadja ugyanakkor mgsem ltja gy, hogy Marchionne hatrozottsga kezdene rosszul hatni a Scduerira. „Pontosan tudja, mit csinl. Egy hatalmas konszernt vezet, a Fiat-Chryslert, ott van neki a Ferrari is, s mindent kzben tart. az egyik legjobb vezet az autgyrtsban. Most mentek a tzsdre, ezrt felelssget kell vllalnia, muszj nyomst gyakorolnia, mert a Ferrarit ott akarja ltni, ahol korbban mr volt egyszer. Radsul az si rivlis, a Mercedes ll vele szemben. Emiatt kvetel olyan sokat a csapattl, s akarja, mindenron legyzni a Mercedest” – magyarzta a nmetek csapatnak rsztulajdonosa.
Teher vagy csak szintesg?
Marchionne 2014 szn pp olyan lendlettel vltotta Luca di Montezemolt, s terelte ms irnyba a vrsk hajjt, amilyen szintesggel manapsg nyilatkozik elvrsairl. Lauda szerint ez a fajta hozzlls mg akkor is megfelel, ha az olaszoknl idnknt vissza is thet. „Olaszorszgban csak az rmujjongs s a srs ltezik, a kett kztt nincs semmi. Errl hresek az olaszok” – nyilatkozta az osztrk, aki a 70-es vekben a sajt brn tapasztalta e szlssgeket. „Ez azt jelenti, hogy ha nyernek, az egsz nemzet mgjk ll. Ha viszont vesztenek, elviselhetetlen nyoms nehezedik rjuk. A Ferrarinl hihetetlenl nagy a nyoms, ezt a sajt idszakombl tudom. A Fiat is a cg mgtt ll, Marchionne pedig mindenkppen nyerni akar. De ez normlis is, ezt el kell viselnie Sebastiannak s Kiminek.”
Az Auto Motor und Sport szakrja, Michael Schmidt nemrg ezen elvrsok kapcsn gy fogalmazott, a Ferrari legfbb idei problmjt nem Maranellban, sokkal inkbb Torinban kell keresni. Szerinte Marchionne irrelis clkitzseinek egyszeren kptelensg megfelelni. „Az olyan kijelentsei, miszerint fnysebessggel fel kell zrkzniuk, mert megszakad a szve, hogy szenvedni ltja a Ferrarit, csak olajat ntenek a tzre. Elfelejti, hogy a Ferrari valjban j munkt vgzett a tlen, mivel a csomagja 1,8 msodpercet javult. A baj csak az, hogy a Mercedesnek is sikerlt ugyanennyit fejldnie. Marchionnnak meg kell tanulnia, hogy a Forma–1-ben mindenki csak a sajt sorsra lehet hatssal” – rta, utalva arra, hogy idnknt be kell ltni, a legnagyobb erfesztsek sem elegendk a msik ellen.
Vettel ezzel szemben viszont jelezte, a mdia taln tlsgosan is nagy feneket kert a fnki elvrsok hatsnak. „Igaza is van” – mondta Marchionne magas clkitzseirl. „Bizonyos dolgokhoz idre van szksg, ez hozztartozik. Amikor egymsra talltunk a csapattal, jl tudtuk, hogy kemny fba vgjuk a fejsznket. De nagyon is hisznk benne, hogy sikerlhet.”
Vettel kijelentse azt sugallja, nagyon is kpes kezelni a Lauda ltal emltett helyzetet, a Ferrarinl jellemz magas elvrsokat. Pldakpe, Michael Schumacher 1996-ban maga is hasonl nehzsgekkel szembeslt, s kijelentsei is hasonlak voltak.
Vettel viszont nemcsak csapathoz, elnkhez is lojlis, gy azt is visszautastja, hogy a sokat kvetel Marchionne rossz hatssal lenne rjuk. „n msmilyennek ismerem az elnkt. Mindig csak azt hallgatom: a fnk ezt s ezt mondta… Nlam ez teljesen mskpp jn le. n egy nagyon realista, nagyon bartsgos, de egyttal nagyon ambicizus embernek ismerem t. Pontosan ugyanazt mondja az interjk sorn, amit neknk is. De ez taln kifel kicsit mskppen hangzik. Szmra a nagy egsz rendkvl sokat jelent. egy igazi rajongja a versenyzsnek, s maga is szeretne jelen lenni, amikor a Ferrari vgleg talpra ll.”
A nmet egyttal jelezte, ha rosszabbul is mennek a dolgaik, azt fnki figyelmeztetsek nlkl is szreveszik. „Versenyzknt tudod magad is, hogy a csapat jl dolgozott-e, kevsb jl, vagy valami egsz csapnivalt ptett. Teht nincs szksg senkire, aki rmutat erre – legyen sz akr versenymrnkrl, kollgrl vagy fnkrl.”
Lauda a Ferrari sportszersgt dicsri
Hogy a vrsk flzrkzsra mg az idn sor kerl-e, az els versenyek utn nehz lenne megjsolni. A vrsk mindenesetre nem adjk fel: jabb fejlesztsekkel kszlnek, Kanadban pedig vrhatan jabb kt mdost pontot is felhasznlnak a hajtegysgk turbinjnak talaktsra, melytl azt remlik, hogy a turb ezt kveten tbb energit szolgltat majd az MGU-H szmra, anlkl, hogy rossz hatssal lenne a bels gs motor teljestmnyre.
Lauda tovbbra is hangslyozza, a vrskben tbb van, mint amit eddig megmutattak. Emellett pedig kiemelte, a Ferrari vezetsge sportszersgvel is igazolja rtermettsgt. „Maurizo Arrivabene gratullt neknk a gyzelmnk utn. Igazn sportszer ember, ezt meg kell hagyni. De kzben n is elismertem, hogy neknk csak szerencsnk volt, hogy Lewis nem esett ki a vznyoms miatt, msklnben egy hellyel elrbb is vgezhettek volna. J a kapcsolatunk a Ferrarival, s biztos vagyok benne, hogy fordtott helyzetben is hasonlan cselekednnk” – dicsrte a rivlist.
/m4sport/
|