„A clom nem az, hogy az len legyek, hanem hogy a Ferrarival legyek az len!”
Sebastian Vettel elismeri, a 2015-s szezon vrtnl nagyobb sikerei most kicsit negatvan hatnak a Ferrarira. Michael Schumacher pldja mellett azonban is utat mutathat a csapatnak. A clja mr tvolrl sem a gyzelem – a Scuderival akar nyerni!
t futam ment mr le a 2016-os F1-es szezonbl, s a Mercedes mris elvesztette veretlensgt. A gyzelmet azonban nem a legfbb ellenfelknek kikiltott Ferrari, hanem az egyre inkbb magra tall Red Bull aratta. Olaszorszgban nem ppen erre szmtottak, az v eddigi alakulsa pedig tvol ll attl, amit elvrtak a vrsktl.
A Scuderival kt bajnoksgot is nyer Niki Lauda nemrgiben kijelentette, minl tovbb vrat magra az htott siker, a Ferrari annl nehezebb helyzetbe kerl, mivel elnkk, Sergio Marchionne is kezd egyre trelmetlenebb vlni. s ez nincs felttlenl j hatssal a csapatra.
Sebastian Vettelt is sokat krdezik mostansg az elvrsokrl, a kvlrl rkez nyomsrl, s miutn a Ferrari egyelre nem tudta teljesteni ambicizus cljt, flmerl a krds: nem jtt-e tlsgosan korn a csapat 2015-s sikeressge? „Nyilvn ha 2015-ben csak negyedikek lettnk volna, minden egyenslyba kerlne, s mostanra javultunk volna. A gond az, hogy valjban jobbak lettnk, de ez az eredmnyeken mg nem ltszik igazn” – magyarzta Vettel az Auto Bild Motorsportnak. „A Mercedestl mg mindig le vagyunk maradva, de a klnbsg cskkent. Nem lehet egy jszaka alatt elhordani egy egsz hegyet. Mindent megtesznk, taln idnknt mg tl sokat is. De mindent meg kell prblnunk. Csak trelmesnek kell lenni, mert mg sok minden van a tarsolyunkban.”
Schumacher pldja adhat ert
Ami a „tl sokat” illeti, Vettel is elismeri, nagy igyekezetkben kockzatot kellett vllalniuk, ami nem mindig bizonyult kifizetdnek. Szerinte az ebbl add hibkra az sem mentsg, hogy nagy htrnyuk knyszertette ki bellk ezt a hozzllst. „Nem, egyik hiba sem megbocsthat. A technikai problmkkal nem szmoltunk elre. De ha fel akarsz zrkzni, akkor mindig pengelen tncolsz. Taln bizonyos fejlesztseink tl korn rkeztek meg, de mivel gyorsabb teszik az autt, folyton a lehet leghamarabb a plyra akarod vinni ket. A Mercedes is kvet el hibkat, amikor valaki kzelebb kerl hozzjuk. Ha nem lenne ekkora elnyk, mskpp reaglnnak dolgokra.”
Vettelnek flvetettk, 1996-ban Michael Schumacher szintn a gdrbl igyekezett kihzni a Ferrarit, s az akkori Francia Nagydjon maga is hasonlan jrt a rajt eltt, mint idn Bahreinben : el sem indulhatott mszaki hiba miatt. „Valban? Erre mr nem emlkszem. De ha ezt kveten nlunk is ugyanolyan sikeres idszak jn, akkor elgedettek lehetnk” – jegyezte meg. Majd a krdsre, ert mert-e eldje pldjbl, akinek t v kellett az els vilgbajnoki cm megszerzshez Maranellban, elmondta: „Bizonyos prhuzamokat lehet vonni, de alapveten minden korszak ms. Az igaz, hogy amikor Michael megrkezett a Ferrarihoz, nem k voltak a legjobb csapat. Az vek sorn azonban dominnss vltak. Mi is j ton jrunk, de bizonyos dolgokhoz id kell.”
Vettel is utat mutathat a csapatnak
A Ferrarinl hatvnyozottan igaz: ahhoz, hogy sikeresek legyenek, nem szabad hagyniuk magukat letrteni a jnak vlt trl – sem a kritikk, sem a kudarcok ltal. Ilyen tekintetben pedig tvolrl sem mindegy, milyen habitus versenyzvel dolgoznak egytt.
Vettelnl aligha talltak volna jobbat. „Az ember nem hagyhatja magt tlzottan befolysolni sem a pozitv, sem a negatv dolgoktl” – adta meg a receptet a ngyszeres bajnok. „Mindig megfontoltan s nyugodtan kell dolgozni, kvetni kell a tervet. s mindig elemezni kell, min kne mg javtani. Normlis, hogy nem knny kimszni a gdrbl, amibe az vek sikertelensge miatt kerltnk bele. Ehhez fontos a trelem – ez pedig az F1-re nem annyira jellemz. Mr csak emiatt is meghatroz, hogyan mkdsz csapatknt” – magyarzta Vettel.
„Alapveten nem n vagyok az, aki a szlakat kzben tartja, az Maurizio Arrivabene feladata, a csapatfnknk. De termszetesen n is gyakran beszlek vele. Egy biztos: az itteni munkm ms, mint amihez eddig hozzszoktam. De pp ilyen kihvsra vgytam: egy j csapatot akartam felpteni. Minden csapat ms, s mindenki ms utat jr a vasrnapi versenyig. De esetemben az is szmt, hogy most mr idsebb s tapasztaltabb vagyok, ezrt prblok mg tbbet a kzsbe adni.”
„A clt maga az t jelenti”
Vettelnek vgl fltettk a krdst, a Ferrari lesz-e az utols csapata. „n ilyen tvlatokban mg nem gondolkodom. A Ferrari nyilvn tbbet jelent szmomra egy egyszer csapatnl. Ez mtosz. A Ferrarinl nem csak azrt dolgozik az ember, hogy ott dolgozzon” – magyarzta.
Majd a flvetsre, elhzd sikertelensg esetn se vgyna egy gyzelemre eslyes csapathoz, pldul a Mercedeshez, mgis egyrtelmstette hossz tv terveit: „A clom nem az, hogy az len legyek, hanem az, hogy a Ferrarival legyek az len. Ha bedobnm a trlkzt, akkor be kne ismernem nmagamnak, hogy nem tudtam megcsinlni! Hogy sikerl-e vagy sem, mg senki sem tudja. De a clt maga az t jelenti!”
/m4sport/
|