Elemzs: Aligha Vettel hibja – az elszott dobognl getbb gondja van a Ferrarinak
Br Sebastian Vettel lltja, dobogs helyezst vesztegetett el azzal, hogy a futam elejn beragadt Felipe Massa mg, az jabb esly elszalasztsa tvolrl sem az lelkn szrad. A Ferrari rdgi krbe kerlt, s az rvny egyre veszlyesebb mlysgbe hzza ket…
Sebastian Vettel nmagt hibztatta amiatt, hogy a Ferrari dobogs helyezs nlkl volt knytelen tvozni Monacbl. A negyedik helyrl rajtol nmet gy rezte, autja tempja meglett volna ahhoz, hogy kzelebb kerljn Lewis Hamiltonhoz s Daniel Ricciardhoz, m miutn az els kerkcsert kveten beragadt Felipe Massa mg, Nico Rosberg eltte tudott maradni (t ksbb az utols killskor aztn megelzte a boxban), Sergio Prez pedig el tudott furakodni. A mexiki aztn a futam msodik felben egy krrel korbban vltott szraz plys abroncsokra, amivel el is dlt: Vettel nem fog tudni tljutni rajta, s lemarad a dobogrl.
A nmet szerint sorst nem az utols killsok, hanem a Massa mgtt tlttt krk pecsteltk meg. „Ha azokban krkben megelzm Masst, nem kellett volna harcolnom se Rosberggel, se Hlkenberggel vagy mssal. Sokkal jobb helyzetben lettem volna a stratgia szempontjbl a slickek felraksa kapcsn, s nagyobb lett volna az elnym is.”
„Agresszvek voltunk az els killsnl, ami szerintem j dnts volt” – rtkelt Vettel. „De valahogyan tl kellett jutnunk Felipn, ami nem sikerlt. Ezzel lendletet vesztettnk, s emiatt szakadtunk le a tbbiektl. Ha sikerl megelznm t, az els kt helyezettre sszpontosthattunk volna ahelyett, hogy a dobogrt kellett volna aggdnunk. Itt vesztettk el a versenyt. Az autnk volt olyan gyors, hogy jobb eredmnyt rhessnk el vele ennl.”
gy szott el Vettel dobogja
Kritikt persze a csapat agresszv taktikjnak kivitelezse kapcsn is meg lehetne fogalmazni. A ngyszeres bajnok a verseny 12. krben llt ki kztes esgumikrt, ami alapveten valban elnyt jelentett szmra a szrad plyn. Ekkor Nico Rosbergtl 1,840 msodperccel volt lemaradva, mikzben Sergio Prezzel szemben 2,660 msodperces elnyben volt.
Agresszv lps ugyanakkor azonnal rtelmt is vesztette azzal, hogy visszatrtekor ppen Felipe Massa mg rkezett meg. A stratgk kockzatvllalsa a gyors cselekvsben llt: mivel azonnal behvtk versenyzjket, kevss foglalkoztak azzal, hogy Vettel szmra „lgres teret” talljanak a meznyben a kerkcsere utnra.
„Massa majd gyis kill ellnk” – gondolhattk. A problma akkor vlt slyoss, amikor kiderlt, a Williamsnek eszben sincs a Vettelkhez hasonlan agresszv taktikt kvetni. Vettel a futam utn kiss rosszallan meg is jegyezte: „Nem tudom, mirt maradtak kinn olyan sokig. Semmi rtelme nem volt kslekednik s az esgumin haladniuk tovbb.”
Hogy a brit csapat mrnkei valban sszertlen dntst hoztak-e, nem tisztnk megtlni, az viszont biztos, hogy sz sem volt extrm vlasztsrl: mikzben Massa a 20. krben vltott kztes esgumira, Nico Rosberg is vele egy idben llt ki, Sergio Prez egy, Daniel Ricciardo pedig hrom fordult vrt a cservel – Lewis Hamilton meg 11 krt tett mg r. Magyarn: a tbbi csapat szmra tvolrl sem volt olyan egyrtelm, hogy Vettelk tja a legjobb.
Vettel korai killsnak rtelmt az adta volna meg, ha a nmet kihasznlja a kztes gumi ltal knlt tempelnyt. Ehhez kpest a 14. s 19. kr kztt (azaz a mercedeses killsig) Vettel Rosberggel szemben a kridk alapjn sszesen 2,856 msodpercet vesztett. Ekzben a 20. krig, azaz a mexiki killsig Prezzel szemben pedig 5,928 msodpercet. Rosberg vgl killst kveten 0,564 msodperccel volt Vettel eltt, egy krrel ksbb Prez 1,076 msodperces elnyben volt vele szemben.
E szmok jl mutatjk, mg gy is egy hajszlon mlt Vettel pozcivesztse, hogy Massa miatt lass tempra knyszerlt. Hogy mennyi idt bukott a brazil mgtt, nehz megbecslni, tny viszont, hogy miutn a Williams killt elle a 20. krben, Vettel a 21. fordulban 1,665 msodperccel gyorsabb krt futott, mint egy krrel korbban – ami mg gy is nagy klnbsg, hogy a plya fokozatosan szradt.
|
Rosberg (esgumi) |
Prez (esgumi) |
Vettel (kztes gumi) |
14. kr |
1:38,922 |
1:38,880 |
1:39,663 |
15. kr |
1:37,478 |
1:37,770 |
1:38,014 |
16. kr |
1:40,096 |
1:37,529 |
1:38,834 |
17. kr |
1:37,461 |
1:37,041 |
1:38,061 |
18. kr |
1:36,986 |
1:37,068 |
1:38,100 |
19. kr |
1:36,397 |
1:36,734 |
1:37,524 |
20. kr |
boksz |
1:36,483 |
1:37,237 |
21. kr |
|
boksz |
1:35,572 |
|
A hibt nem a vasrnapban kell keresnik
Vettel nkritikja ugyanakkor mr csak azrt is tlznak hat, mert versenye alakulst tvolrl sem csak a Massa elleni sikeres manver hinya hatrozta meg. s ezzel maga is tisztban van. „A versenyen nagyon gyorsak voltunk, de tegnap nem vgeztnk elg j munkt.”
A tegnap alatt pedig az idmr edzst rtette, amelyen Barcelona utn msodszor esett meg vele az a knos helyzet, hogy a Q3-ban gyengbb idt futott, mint eltte a Q2-ben. Mindez egy visszatr problma a Ferrarinl: a csapat hiba dolgozott kt napon t a gumikezelsi gondok orvoslsn a spanyol futamot kvet teszten, a jelek szerint megoldst most sem talltak.
s amg gy marad, sok monacihoz hasonl nehz helyzetre s elszalasztott lehetsgre szmthatnak mg. Elvgre ahogy kt hete a gyzelmet buktk el versenytempjukhoz mrten gyenge rajtpozcijuk miatt, gy most a dobog eslyt. „Meghatroz lenne megoldani a problmt, ami sokba kerlt Barcelonban s Monacban is” – ismerte el Maurizio Arrivabene csapatfnk. „A gondot a szombat dlutn jelentette. R kell jnnnk, mirt, mert elg abszurd, hogy az autnknak a Q1-ben s a Q2-ben mg j a teljestmnye, de ugyanezt kptelenek vagyunk megismtelni a Q3-ban. A gumik mkdsi tartomnyn van a hangsly, de mlyelemzsbe nem szeretnk bocstkozni.”
„Annyit tudunk, hogy az aut gumihasznlatval van sszefggsben a dolog. Meg kell oldanunk a problmt, mert ha nem rajtolunk a legjobb pozcikbl, olyan gondokkal talljuk szembe magunkat, amelyek elkerlhetek lennnek. Most is ez trtnt. Ahhoz, hogy visszanyerjk a pozcinkat, agresszv stratgit kellett vlasztanunk, m ezzel vgl Massa mgtt talltuk magunkat. s nem Felipnek kne az ellenfelnknek lennie. Az agresszv taktiknk helyes volt, de nem kellene ilyen vlasztsokra knyszerlnnk, ha jobbak lennnk az idmrn.”
A Ferrari rdgi krbe kerlt.
A helyzet persze mr ismers lehet szmukra: a Scuderia vek ta gyengn teljest az idmrkn. Jl jelzi ezt, hogy 2010 ta mindssze 5 (!) alkalommal rajtolhattak az els rajtkockbl – utoljra 2015-ben Szingaprban. Arrivabene mgsem beszl trendrl. „Az elmlt szezonok auti nagyon eltrek egymstl. Taln a mostani problmnk hasonlt a korbbihoz, de az okok msok. Most feljtottk az aszfaltot, msok a visszajelzsek, gy nehz lenne sszehasonltani a helyzetet a korbbival.”
Kanadban jn az j motor
Vettel szerint htvgi teljestmnykben az idmrs baki volt az egyetlen kivetnival. A nmet tovbbra is dicsri autja tempjt, valamint csapata taktikzst is helyesnek tlte. A hangulatot pedig a csalds ellenre is jnak tlte. „A hangulat kivl a csapaton bell. Termszetesen volt pr nem tl j versenyznk, ma sem alakult jobban, de legalbb clba rtnk. Prbltam flzrkzni Prezre, hogy esetleg legyen eslyem a dobogra, de kzben azt is kockztattam, hogy a falnak megyek. Prbltam nyomst gyakorolni r, hibba hajszolni t, de ez nem volt elg az elzshez.”
Ami a folytatst illeti, Arrivabene jelezte, Kanadban rkezik az j motorjuk. Elrelpst remlnek tle, de azt mg nem tudjk, mdost pontokat is hasznlniuk kell-e hozz, vagy a megbzhatsg javtsra hivatkozva is kapnak engedlyt az FIA-tl a vltoztatsra. „Lesz jtsunk az erforrs tern, de azt mg nem tudjuk, kltnk-e r zsetont. Jelenleg is trgyalunk az FIA-val arrl, mit tegynk.”
letbevg lenne javulniuk. A Ferrari elnye a monaci htvgvel 9 pontosra olvadt az egyre jobb formban lv Red Bull-lal szemben a konstruktri bajnoksgban. S ha gy folytatjk, nemhogy Mercedest nem vernek, lecsszhatnak a msodik helyrl is.
Arrivabene mindenesetre problmjuk ismeretben tovbbra sem aggdik emiatt. „A clt a Mercedes jelenti szmunkra. k hozzk ki a legtbbet az autjukbl, a tbbiek csak kvetik ket. Nagyon versenykpes a Red Bull azokon a helyszneken, ahol hasznlni tudjk a nagy leszorterejket, de Barcelonban is neknk kellett volna nyernnk helyettk” – llaptotta meg.
A feltteles md persze mit sem vltoztat a tnyeken: a Ferrari kptelen a maximumot kihozni csomagjbl s lehetsgeibl. s amg gy van, a „neknk kellett volna nyernnk” mondat nem kapaszkod, inkbb egyre slyosabb teher lesz szmukra.
/m4sport/
|