Okos hzs Sebastian Vettel rszrl, hogy ennyire aktvan kiveszi a rszt a Pirelli-tesztekbl – vli Stefan Johansson. s Fernando Alonso is gy ltja, nagy elnyre tesz szert ezzel – utbbi szerint igazsgtalanul.
Br a mgttnk hagyott htvge a Forma–1 meznye szmra a pihensrl s az utols ngy futamra val felkszlsrl szlt, a Red Bullnak ms feladatai is voltak. Pierre Gaslyval az talaktott 2015-s autjuk volnjnl pntektl vasrnapig hrom napon t teszteltek az abu-dzabi versenyplyn a Pirelli szmra. Mindhrom nap 36 Celsius-fokos hsgben telt a gyakorls. Gasly az els napon 81, a msodikon 103, a harmadikon pedig 93 krt teljestett, azaz sszesen 277-szer fordult krbe az vzr versenynek otthont ad ringen. A Mercedesszel teljestett mlt heti, es mosta ktnapos teszten elrt 91 krhz kpest ez risi elrelps.
Mg hrom teszt van htra a Pirelli felkszlsi programjbl – valamennyinek Abu-Dzabi ad majd otthont. Legkzelebb november 2-a s 3-a kztt a Red Bull, aztn r kt htre a Ferrari, a szezonzr Abu-dzabi Nagydj utn pedig a Mercedesszel kiegszlve mindhrom csapat egyszerre viszi plyra autjt. Hogy pontosan kik lnek majd bennk, az egyelre krdses. A Mercedes a mlt hten Nico Rosberget is bevetette egy napra, a tovbbi tesztnapokon a nmeteknl s a Red Bullnl azonban rendre tesztversenyzk dolgoztak.
A 2017-es abroncsok Vettel-gumik lesznek?
A korbban a Ferrarinl s a McLarennl is megfordul Stefan Johansson nem rti ezt az rdektelensget. Szerinte a legels naptl segdkez Sebastian Vettel rafinltan igyekszik mr most nmi elnyre szert tenni ellenfeleivel szemben azzal, hogy ennyire aktvan kiveszi a rszt a felkszlsbl. „Minden egyes kr kifizetd lesz szmra” – rta a svd blogjn. „n is rengeteg gumitesztelt vgrehajtottam, s ez a lehetsges legjobb mdja annak, hogy lendts a sajt s a csapatod teljestmnyn.”
„A Pirellinek tetszeni fog az a sok tancs, amit Vettel ad nekik, mert a mrnkk sok szrevtelre vgynak. Ktsg sem frhet hozz, hogy ezek a gumik fknt az visszajelzsein fognak alapulni. s a versenynapokon nincs is fontosabb tnyez a gumiknl. Ha Vettel olyan gumikat kap, amelyek illenek a vezetsi stlushoz, amelyekkel szz szzalkig elgedett, nem lesz gondja azzal, hogy az autja gy viselkedjen, ahogyan azt szeretn, s gy azonnal tmadsba lendlhet. Rendkvl okos hzs volt ez rszrl, s hihetetlen butasg a tbbi versenyzrl, akik nem vesznek rszt a tesztelsben, mikzben mdjukban llna” – brlta a Mercedes s a Red Bull versenyzit.
Johansson szerint ez is csak azt mutatja, hogy Vettel mindenre kpes, csak hogy sikerre vezesse a Ferrarit. „Ez pontosan az, amit Michael Schumacher is tett. Minden egyes tesztlehetsget megragad. Emlkszem, az ferrarisok gyakran mondtk nekem, hogy valahnyszor a csapatnak volt pr tesztnapja, Michael mris hvta ket, hogy jelezze, valamit ki szeretne prblni az autn, valami j tlete van, s rdekldtt, hogy ez megoldhat-e pr napon bell a tesztelsre.”
Alonso: Ez igazsgtalan
Vannak persze versenyzk, akik azrt nem tesztelnek, mert meg sem tehetik. Fernando Alonso pldul maga is gy ltja, hogy Vettelk nagy elnybe kerlnek, a McLaren azonban nem biztostott tmeneti tesztautt a Pirelli szmra, gy neki eslye sincs bekapcsoldni a munkba. „Mindig elny, ha felkszlhetsz arra, mit is vrhatsz a gumiktl a kvetkez vben. 2007-ben nagyjbl hasonl volt a helyzet: beleugrottunk az ismeretlenbe” – utalt arra, hogy abban az vben a korbban hasznlt Michelin-gumikrl Bridgestone-ra vltott.
„De hasonl volt a Pirelli-korszak kezdete is 2011-ben. Akkor mindenki helyzete azonos volt, ezttal viszont csak pr versenyznek s csapatnak van lehetsge tesztelni. Ez kiss igazsgtalan” – llaptotta meg.
„Csak praknak adatik meg a lehetsg, pedig j lenne, ha mindenki egyforma eslyeket kaphatna az utols verseny utn a tesztelsre. De persze tudom, hogy vannak klnbsgek a mostani s a jv vi autk tervezsben, melyek a gumikat is rintik. Csak remnykedni tudok abban, hogy j gumikat kapunk. Most a Pirelli tbbet tesztelhet, mint korbban brmikor. Korbban a gumik minsge nem volt annyira j a teszthiny miatt, most viszont megvan a tesztprogramjuk, szval j gumikra szmtok a kvetkez vben” – nyilatkozta a ktszeres vilgbajnok.
/motorsportal/