Okos húzás Sebastian Vettel részéről, hogy ennyire aktívan kiveszi a részét a Pirelli-tesztekből – véli Stefan Johansson. Ő és Fernando Alonso is úgy látja, nagy előnyre tesz szert ezzel – utóbbi szerint igazságtalanul.
Bár a mögöttünk hagyott hétvége a Forma–1 mezőnye számára a pihenésről és az utolsó négy futamra való felkészülésről szólt, a Red Bullnak más feladatai is voltak. Pierre Gaslyval az átalakított 2015-ös autójuk volánjánál péntektől vasárnapig három napon át teszteltek az abu-dzabi versenypályán a Pirelli számára. Mindhárom nap 36 Celsius-fokos hőségben telt a gyakorlás. Gasly az első napon 81, a másodikon 103, a harmadikon pedig 93 kört teljesített, azaz összesen 277-szer fordult körbe az évzáró versenynek otthont adó ringen. A Mercedesszel teljesített múlt heti, eső mosta kétnapos teszten elért 91 körhöz képest ez óriási előrelépés.
Még három teszt van hátra a Pirelli felkészülési programjából – valamennyinek Abu-Dzabi ad majd otthont. Legközelebb november 2-a és 3-a között a Red Bull, aztán rá két hétre a Ferrari, a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj után pedig a Mercedesszel kiegészülve mindhárom csapat egyszerre viszi pályára autóját. Hogy pontosan kik ülnek majd bennük, az egyelőre kérdéses. A Mercedes a múlt héten Nico Rosberget is bevetette egy napra, a további tesztnapokon a németeknél és a Red Bullnál azonban rendre tesztversenyzők dolgoztak.
A 2017-es abroncsok Vettel-gumik lesznek?
A korábban a Ferrarinál és a McLarennél is megforduló Stefan Johansson nem érti ezt az érdektelenséget. Szerinte a legelső naptól segédkező Sebastian Vettel rafináltan igyekszik már most némi előnyre szert tenni ellenfeleivel szemben azzal, hogy ennyire aktívan kiveszi a részét a felkészülésből. „Minden egyes kör kifizetődő lesz számára” – írta a svéd blogján. „Én is rengeteg gumitesztelt végrehajtottam, és ez a lehetséges legjobb módja annak, hogy lendíts a saját és a csapatod teljesítményén.”
„A Pirellinek tetszeni fog az a sok tanács, amit Vettel ad nekik, mert a mérnökök sok észrevételre vágynak. Kétség sem férhet hozzá, hogy ezek a gumik főként az ő visszajelzésein fognak alapulni. És a versenynapokon nincs is fontosabb tényező a gumiknál. Ha Vettel olyan gumikat kap, amelyek illenek a vezetési stílusához, amelyekkel száz százalékig elégedett, nem lesz gondja azzal, hogy az autója úgy viselkedjen, ahogyan azt ő szeretné, és így azonnal támadásba lendülhet. Rendkívül okos húzás volt ez részéről, és hihetetlen butaság a többi versenyzőéről, akik nem vesznek részt a tesztelésben, miközben módjukban állna” – bírálta a Mercedes és a Red Bull versenyzőit.
Johansson szerint ez is csak azt mutatja, hogy Vettel mindenre képes, csak hogy sikerre vezesse a Ferrarit. „Ez pontosan az, amit Michael Schumacher is tett. Minden egyes tesztlehetőséget megragad. Emlékszem, az ferrarisok gyakran mondták nekem, hogy valahányszor a csapatnak volt pár tesztnapja, Michael máris hívta őket, hogy jelezze, valamit ki szeretne próbálni az autón, valami új ötlete van, és érdeklődött, hogy ez megoldható-e pár napon belül a tesztelésre.”
Alonso: Ez igazságtalan
Vannak persze versenyzők, akik azért nem tesztelnek, mert meg sem tehetik. Fernando Alonso például maga is úgy látja, hogy Vettelék nagy előnybe kerülnek, a McLaren azonban nem biztosított átmeneti tesztautót a Pirelli számára, így neki esélye sincs bekapcsolódni a munkába. „Mindig előny, ha felkészülhetsz arra, mit is várhatsz a gumiktól a következő évben. 2007-ben nagyjából hasonló volt a helyzet: beleugrottunk az ismeretlenbe” – utalt arra, hogy abban az évben a korábban használt Michelin-gumikról Bridgestone-ra váltott.
„De hasonló volt a Pirelli-korszak kezdete is 2011-ben. Akkor mindenki helyzete azonos volt, ezúttal viszont csak pár versenyzőnek és csapatnak van lehetősége tesztelni. Ez kissé igazságtalan” – állapította meg.
„Csak páraknak adatik meg a lehetőség, pedig jó lenne, ha mindenki egyforma esélyeket kaphatna az utolsó verseny után a tesztelésre. De persze tudom, hogy vannak különbségek a mostani és a jövő évi autók tervezésében, melyek a gumikat is érintik. Csak reménykedni tudok abban, hogy jó gumikat kapunk. Most a Pirelli többet tesztelhet, mint korábban bármikor. Korábban a gumik minősége nem volt annyira jó a teszthiány miatt, most viszont megvan a tesztprogramjuk, szóval jó gumikra számítok a következő évben” – nyilatkozta a kétszeres világbajnok.
/motorsportal/