Sebastian Vettel nem tartja jogosnak a kritikákat, Flavio Briatore szerint viszont nem is meglepő, hogy a Ferrari gyengébb a vártnál. Biztos, hogy nem az elmaradó eredmények dacára is helyesnek vélt irány a legfőbb probléma Maranellóban…?
Egyre távolabb kerül a Ferrari a konstruktőri bajnokság második helyétől. Japánban megszerzett dobogójával a Red Bull 50 pontra elhúzott a vörösöktől, és jó esély mutatkozik rá, hogy Sebastian Vettelék idén nem előre, hanem inkább hátra araszolnak a végelszámolásnál.
A négyszeres világbajnok ennek ellenére igazságtalannak tartja az őket érő folyamatos kritikákat. „Ha megnézzük, a Mercedesszel szembeni hátrányunk elég stabil. Van, hogy közelebb, máskor távolabb vagyunk tőlük. Az időmérőkön elég nagy a különbség, a versenyeken ez kicsit csökken, de még mindig megvan. Év elején még egyértelműen mi voltunk a második legjobb csapat, de mostanság a tempót tekintve hátrébb csúsztunk. Nagyon szoros a küzdelem. De nem fair azt mondani, hogy nagyon le vagyunk maradva, hiszen öt tizedmásodperc nem olyan sok. Az persze igaz, hogy egy szinten vagyunk a Red Bull-lal, és a célunk a második helyezés” – nyilatkozta.
Vettel szerint a legfontosabb, hogy csapata a gyengébb hétvégék és a rosszabb eredmények dacára is jó úton halad. „Sok minden történt velünk, hívhatjuk ezt balszerencsének vagy bárminek, de mindvégig kitartottunk a választott irány mellett, és ez volt a helyes döntés. Még mindig jó irányba tartunk. Van, hogy az eredmények megerősítik ezt, máskor nem, de a legfontosabb, hogy egyszer megerősítsék. És én hiszem, hogy így lesz.”
A bírálókat ezzel azonban nemigen tudja meggyőzni. A korábbi csapatfőnök, Flavio Briatore például úgy látja, éppen a választott irány a rossz, ezért nem is meglepő, hogy a Ferrari gyengébb a vártnál. „Marchionne keményen dolgozik, de az F1 egy csúnya bestia. Ha nem tudod, hogyan kell kivédeni a szúrásait, felnyársal. Hogy nem adna elég pénzt? Nem, mindenük megvan. Viszont hiába dolgoznak a Ferrarinál ugyanazok az emberek már két éve, amikor valakit elküldenek, nem pótolják senkivel. Ennek a logikus következménye, hogy nem jönnek az eredmények” – nyilatkozta TG Zero Radiónak.
Briatore már sokszor beszélt arról, abban látja a Scuderia legnagyobb gyengeségét, hogy képtelen megszerezni a legjobb aerodinamikai szakembereket, mivel távol van a központjuk az ilyen szempontból a legnagyobb kínálattal rendelkező brit „motorvölgytől”. „A Ferrari mindig nagyszerű motorokat épített, de szükségük lenne már végre egy angliai tervezőirodára. Mi a Renault-nál akkor kezdtünk el nyerni, amikor tucatjával alkalmaztunk angliai mérnököket. Én a helyükben felépítenék egy csinos kis irodát a Red Bull, a Mercedes és a Williams bázisának közelében. Egy győzelemre esélyes Ferrari jót tenne a Forma–1-nek” – fogalmazott.
Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke James Allison távozása után azonban éppen az ellenkező út mellett kötelezte el magát: feltett szándéka, hogy olasz mérnökökkel, házon belülről töltse ki a hiátusokat.
A csapatalapító Enzo Ferrari fia, Piero nemrég ugyancsak kizárta az angliai terjeszkedés lehetőségét. Szerinte ez a módszer nem véletlenül vallott kudarcot már a 90-es évek elején-közepén is. „A legnagyobb hibám John Barnard volt” – nyilatkozta, utalva a brit tervezőre, aki 1996-ig Nagy-Britanniában rajzolta a Ferrarikat. „Én voltam az, aki rábeszélte apámat 1986-ban arra, hogy szerződtessük az angolt. Azt gondoltam, szükségünk van egy külföldi szuperagyra. De Barnard sosem illett bele ebbe a kultúrába, ezért nagy hiba volt az alkalmazása, amit mai napig bánok” – nyilatkozta Leo Turrininek.
„Én tehát teljes mértékben Marchionne mellett állok, amikor azt mondja, magunknak kell visszatérnünk a győztesek útjára. Mégpedig olyasmik magunkra erőltetése nélkül, amik idegenek a számunkra.”
Azt már csak mi tesszük hozzá: Barnard elküldése után valójában nem a Ferraritól idegen kultúra távozott Maranellóból, hanem egy olyan korszak vette kezdetét, amelyben az olaszok csupán a külföldi „szuperagyak” által megalkotott gépezet fogaskerekei voltak…
/motorsportal/