Max Verstappen nem érzett elégtételt azok után, hogy az ő nevéhez kapcsolt szabály miatt elsőként nem őt, hanem Sebastian Vettelt büntették – ő továbbra is ellenzi a szigorúbb szabályt. De hol érdemes meghúzni a határt?
Bár még csak a második F1-es szezonját futja, Max Verstappen máris meghatározó „tényező” a kategóriában. Azt követően, hogy fiatal kora miatt az FIA bevezette a szuperlicenchez szükséges pontrendszerét, a közelmúltban egy újabb szabályt is kénytelen volt hozni miatta. A féktávon történő irányváltásokat hivatalosan Mexikó óta büntetik, miután a versenyzők többsége kicsikarta a szövetségtől a változtatást. Az első áldozata viszont nem a Verstappen-szabály „névadója”, hanem a módosítás egyik támogatója, Sebastian Vettel lett.
A holland elmondása szerint nem érzett kárörömöt kollégája büntetése kapcsán. „Nem, nem nevettem, mivel nem tartom sokra ezt a szabályt. Szerintem nem kénbe büntetni az ilyesmit. A védekezés mindig is művészet volt, de ezzel már nincs így. Csak az előzés számít, és minél több a szabály, annál nehezebb védekezni” – foglalt állást.
Illúzió az F1-es szabályok egyszerűsítése?
És ezzel máris beletenyerelt a versenyzőket mostanság leginkább foglalkoztató egyik dilemmába: hol kell meghúzni a határt a versenyzést keretek közé záró szabályozás terén?
Csütörtökön Charlie Whiting versenyigazgatónak fölvetették: miután a 70-es évek óta a Forma–1-ben van, nem érzi-e úgy, hogy az elmúlt évtizedekben rossz irányba tartott a sportág, és mára már olyan alapvető kérdéseket is szabályozni próbál, amelyekre korábban még csak nem is gondolhattak a résztvevők.
Szerinte egyirányú úton jár a Forma–1. „Alapvetően az egész sportág összetettebbé vált, és folyamatos az igény arra, hogy mindent egyértelműsítsünk. Ezzel egyre hosszabbá válik a szabálykönyv, egyre részletesebbé. A vezetés lényegét röviden össze lehet foglalni: a versenyző vezessen biztonságosan – ilyen egyszerű. De ha ilyen egyszerű szabályunk van, folyamatosan azt kérdezik, mit is jelent ez pontosan, mit lehet és mit nem. Ezzel a szabály egyre hosszabb és hosszabb lesz, pontosítjuk, részletezzük. Ez a sportszabályzatra és a technikai szabályzatra is igaz.”
„Természetes tehát, hogy minden egyre összetettebbé válik, mivel mindenki keményen próbál mindent kihozni a helyzetből. Személy szerint esélyt sem látok arra, hogy a szabályok egyszerűbbé váljanak, mivel ez egy nagyon összetett sportág. Az elmúlt évtizedekben ezt a fejlődést láthattuk” – érvelt.
„Nem szabadott volna idáig jutnunk”
Verstappen mellett ugyanakkor többen is úgy vélik, bizonyos problémákat túltárgyalnak mostanság. Carlos Sainz a féktávon történő irányváltás kapcsán elárulta, ő igenis érzett némi elégtételt Vettel büntetésekor. „Ez vita tárgya, amióta formaautókkal versenyzem. Egész életemben végigkísért. Volt, hogy baleset lett az eredményre, máskor semmi sem történt, ahogy legutóbb Ricciardóval és Vettellel sem. Én is azok közé tartoztam, akiket kritizáltak a féktávon történő irányváltás kapcsán. A megbeszéléseken Maxra és rám mutogattak. Erre most Seb kapott olyan büntetést, amit már régóta nekünk adtak volna. Ez egyfajta reflex” – mondta káröröméről.
Kiemelte, igen is túlbonyolították a versenyzést az utóbbi időszakban. „Szerintetek a nagybátyám vagy a nagyapám értette, miért büntették meg Verstappent, Hamiltont pedig miért nem?” – kérdezte a spanyol újságíróktól. „A Forma–1 túlságosan bonyolulttá vált, és nagyon sajnálom, hogy idáig jutottunk, hogy Charlie-nak sajtótájékoztatóra kell mennie, hogy elmagyarázza a szabályokat. Nem szabadott volna idáig jutnunk.”
Sebastian Vettelt is megkérdezték arról, mire gondolt, amikor Charlie Whitingot látta ott ülni közöttük a sajtótájékoztatón. „Nehéz kérdés. Én arra gondoltam, hogy szívesen versenyeztem volna a hetvenes években… Vagy a nyolcvanasokban” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „Mindenki próbálja a legjobban végezni a dolgát. Az emberek teljes átláthatóságot akarnak, de ez verseny. Nem minden eset egyforma. Az autóban ülve viszont elég nyilvánvaló, mikor hibázol, ahogy az is, mikor nem. Az persze igaz, hogy időnként igazunk van, máskor meg nincs.”
Ricciardo szerint megvan az egyensúly
Red Bull-os kollégája, Daniel Ricciardo eközben úgy látja, meg kell húzni egy finom határvonalat a szabad versenyzés és az elfogadhatatlanul veszélyes versenyzés között. Szerinte Vettel esete erre a határra mutatott rá. „Biztos vagyok benne, hogy a versenyzők többsége ugyanazt mondaná, amit én. Valószínűleg én vagyok az egyik legtöbbet kockáztató versenyző, én próbálkozom a legbátrabb manőverekkel. Az egyenesben lehet is védekezni, de a féktávon nincs meg ugyanaz a kontroll, ha már elszántad magad a manőverre. És ez a döntő különbség.”
Úgy látja, nincs szó túlszabályozásról. „A múlt hétvégén én voltam a panaszkodó helyzetében. De egy speciális esetről volt szó, olyasmiről, amiről már korábban is sokat beszéltünk: a féktávon történő irányváltásról, amit nem szabad engedni. Az elmúlt években úgy vélem, lazítottak a szabályokon. Tudatosan törekedtünk arra, hogy nagyobb szabadságunk legyen a versenyzésre, és szerintem sokkal élvezetesebb is így.”
„Mindig lesznek incidensek, amelyek kapcsán úgy érezzük, nem kéne engedni ezt, de meg kell húzni a vonalat. Ez teszi izgalmassá a sportágat. Ez érzelmeket vált ki, ahogy legutóbb is láthattuk, és ezzel saját magunkat is adhatjuk. A szurkolókat az vonzza, ahogyan az adott versenyzők versenyeznek és reagálnak. Mindannyian szeretjük a versenyzést. Mindenki nyerni akar, és ha nem sikerül, akkor sem csak kocsikázni akarsz vasárnap délután, hanem harcolni, csatázni. Mindig van min javítani, de arra senki sem vágyik, hogy a szabályok olyan szigorúak legyenek, hogy már mindentől tartanunk kelljen. Szerintem most rendben vagyunk” – vélekedett.
/motorsportal/