Szabadabb versenyzést, egyszerűbb bíráskodást ígér az FIA a 2017-es szezonra, miután „megszabadult” az úgynevezett „Verstappen-szabálytól”.
Sok változás történt a Forma–1-ben 2016 óta – az FIA bíráskodásának területén is. A szövetség a téli szünetben jelentette be, hogy a „Verstappen-szabály” kapcsán kapott bírálatok után 2017-től engedi a versenyzőknek a szabadabb csatázást, bíróik pedig csak abban az esetben avatkoznak közbe, ha ez feltétlenül szükségesnek mutatkozik.
Ausztráliában a versenyigazgató, Charlie Whiting elmagyarázta, mit is jelent mindez a gyakorlatban. Példaként a tavalyi mexikói eseményeket említette. Akkor Max Verstappent csak a leintés után büntették meg korábbi pályalevágásáért, továbbá Sebastian Vettelt is megfosztották 3. helyétől a leintés után a Daniel Ricciardóval való koccanása miatt. A Verstappenről elnevezett szabály utóbbi esetben lépett életbe: Austintól az FIA szigorúan tiltotta, hogy a versenyzők fékezéskor bármilyen mértékben is irányt váltsanak.
„Ma már másképp kezelnénk a helyzetet” – ismerte el Whiting, aki amondó, Vettelt ma már nem büntetnék meg a mexikói manőveréért. A német ennek kapcsán a sajtótájékoztatón meg is jegyezte: „Szívesen visszakapnám a serlegemet…”
„Korábban azt mondtuk, hogy minden féktávon történő irányváltást vizsgálni fogunk” – folytatta Whiting. „Most egyszerű a szabályunk: azt a versenyzőt vizsgáljuk, aki kiszámíthatatlanul mozog, indokolatlanul lassan halad, vagy a viselkedésével veszélyezteti a másik versenyzőt. A versenybíráknak valamennyi esetnél mérlegelniük kell – mégpedig saját belátásuk szerint –, hogy veszélyes manőverről volt-e szó.”
Mindez már csak azért is könnyebbség a versenyzők számára, mert a „Verstappen-szabály” tavalyi bevezetése után gyakorlatilag minden féktávon történt irányváltás kapcsán vizsgálódtak.
Whiting kiemelte, ma már másképpen viszonyulnak a mexikói eseményekhez. „Tegnap a bírákkal újranéztük a vitatott tavalyi eseteket. Nem mennék részletekbe, de elég érdekes volt. Ma már másképpen járnánk el. A csapatok arra kértek minket, legyünk ésszerűbbek, és mindent egy alapszabálynak rendeljünk alá. Kevesebb vizsgálatot akartak.”
A versenyigazgató azt azonban hangsúlyozta, cikázni ettől még továbbra sem szabad. „Ez egy másik szabály, ez továbbra sem engedélyezett. A védekezésnél nem lehet egynél többször irányt váltani.”
Az új irányelvek a versenyzők mellett a bírák dolgát is megkönnyíthetik – Whiting azonban azt nem ígérte meg, hogy a vizsgálatok ennek köszönhetően gyorsabban lezajlanak, és hamarabb születnek döntések a büntetésekről. „Nincs konkrét időhatár. De van video-adatbázis, melynek köszönhetően a versenybírók azonnal láthatják a hasonló eseteket, és nem kell az emlékezetükre hagyatkozniuk.”
Daniel Ricciardo üdvözli a változást. „A jó hír ebben, hogy kevesebbet kell mérlegelnünk a pályán. Ha ránk hagyják a dolgot, az csak jó lehet, meg fogjuk oldani. Remélhetőleg így revánsot vehetünk, ha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogyan szeretnénk. Én szeretem, ha csak versenyezni kell.”
Csapattársa, Max Verstappen már a tavaly miatta bevezetett szigorítást sem értette – elmondása szerint a mostani változás sem hat versenyzési stílusára. „Számomra ez nem jelent változást. Mindig jobb, ha hagyják az embereket küzdeni egymással. Erről szól a versenyzés” – nyilatkozta.
És hogy mivel vigasztalódhat a mexikói serlegétől megfosztott Vettel? Ricciardo megadta a választ: „Valójában úgyis elég kicsi volt.”
/m4sport/