Ferrari a mezőny elején, Ferrari a mezőny végén – Sebastian Vettel a leggyorsabb körrel, Kimi Räikkönen füstölő motorral zárta a bahreini első szabadedzést. A Mercedesek a középmezőnyben – egyelőre.
„Kellemes” 37 Celsius-fokos melegben, 47 fokos pályahőmérséklet mellett vette kezdetét Bahreinben az első szabadedzés, melyet a tétre menő eseményekkel ellentétben még verőfényes napsütésben rendeztek meg. Bernie Ecclestone ennek ellenére nem csak délibábként jelent meg a paddockban – az F1 egykori teljhatalmú ura a helyiek meghívására érkezett Bahreinbe, ahol leváltása óta először teszi tiszteletét versenyhétvégén.
A melbourne-i második szabadedzés óta először tűnt fel a pályán Pascal Wehrlein is, aki kétfutamos kihagyását követően „szolgálatra” készen jelentkezett a Saubernél. Számára meghatározó a pénteki edzésnap, melyen nemcsak autóját készíti fel a versenyre, de azt is teszteli, mennyire volt eredményes az elmúlt hetek edzésmunkája.
A munkát Daniel Ricciardo és a Red Bull kezdte legaktívabban. A közepes keveréken kihajtó ausztrál elsőre 1:38,9-es kört jegyzett. Őt a két Mercedes követte, Lewis Hamilton átvette a vezetést, míg Valtteri Bottas első etapjának elején látványos csúsztatást mutatott be az utolsó kanyarban.
Az első húsz perc e három versenyzőről szólt, aztán lassan a többiek is előmerészkedtek a garázs árnyékából. Sebastian Vettel is közöttük volt, aki elsőre 0,2 másodpercre közelítette meg Hamilton közepes gumin elért 1:36,708 másodperces idejét. Miután a pálya még nagyon csúszós volt, a körülmények pedig nem reprezentatívak az időmérő és a verseny szempontjából, ez az időszak elsősorban az adatszerzésről és az újítások ellenőrzéséről szólt.
A Ferrari erre a hétvégére több fejlesztéssel is előrukkolt: egy új vezetőszárnyat és egy átdolgozott padlólemezt vittek Szahírba, emellett autójuk hűtését is a nagyobb igénybevételhez igazították. Két versenyzőjüket az összehasonlítások érdekében eltérő konfigurációval küldték ki az olaszok: Vettel autójára a régi, Kimi Räikkönenére az új első szárny került fel, míg az új padlólemezt egyelőre egyikük sem tesztelte még.
De újításokat próbálgatott a Force India és a Red Bull is – autóikat egyaránt áramlásjelző folyadékkal színezték be. „Ez egy könyörtelen fejlesztési harc lesz idén. Általában a Spanyol Nagydíj idején szokta kezdetét venni, idén viszont már most, mivel sok lehetőség van a javulásra” – állapította meg Pat Symonds, a Sky Sports szakértője. Az első félóra elteltével rövid ideig Carlos Sainz (lágy gumi), majd Valtteri Bottas neve is állt az eredményjelző élén, aztán féltávhoz közelítve Hamilton 1:34,636-es körrel vette vissza a vezetést – immár a lágy keveréken, közel 0,4-del megelőzve csapattársát.
Räikkönen ekkor már a homokban sétálgatott és egy robogót keresett, ami visszaszállítja őt a boxba. A Bahreinben 8-szor dobogós finn Ferrarijából 40 perc elteltével szállt föl bizonytalan fehér füst. „Le kell lassítanunk, Kimi, le kell lassítanunk!” – figyelmeztette mérnöke Räikkönent, aki azonnal meg is állt a pálya szélén. A csapat később megerősítette, a turbóval adódott probléma, amit túlmelegedés okozott.
Az edzés felénél a két Mercedest Sainz, Vettel, Ocon, Massa, Verstappen, Grosjean, Stroll és Pérez követte az első tízben – az Ezüstnyilakhoz legközelebb kerülő Toro Rosso hátránya is 1,4 másodperc volt.
A köridők ekkor még mindig messze elmaradtak a 2016-osoktól, amit az is igazol, hogy a Mercedesek később jelentősen visszacsúsztak. 35 perc elteltével Sergio Pérez állt az élre egy 1:34,095-ös eredménnyel, mely 1,8 másodperccel volt lassabb a tavalyi első edzésen Nico Rosberg által futott legjobb időnél.A mexikói, valamint a mögé fölzárkózó Felipe Massa és Lance Stroll egyaránt a sárga gumikat használta már ekkor.
Miközben Räikkönen Ferrarija ekkor a garázsba tért vissza, Vettelé a pályára. A négyszeres világbajnok csapattársa leállása után rövid szünetre kényszerült, aztán a lágy abroncson kezdett újabb menetbe. 1:32,697-es idejével azonnal az élre is állt. Mögé nem sokkal később Daniel Ricciardo zárkózott föl 0,4-es hátránnyal, míg harmadiknak Verstappen lépett előre 0,9-es lemaradással.
20 perc volt még hátra az edzésből, amikor következett az újabb leállás. Stoffel Vandoorne McLarenje tűnt fel mozdulatlanul a pálya szélén. A belga nem sokkal ezt megelőzően javított idején a lágy gumikon, s jött fel a 10. helyre, aztán viszont a hátsó egyenes elején egyszerűen elszállt a hajtása. Aligha vigasztalta, hogy Räikkönennel ellentétben őt nem robogóval, hanem sportmotorral szállította vissza az egyik sportbíró…
Az utolsó negyedórában az állás már nem változott. Vettel és a két Red Bull mögött Pérez, a hajrában egyszer csúnyán kicsúszó Massa, a tőle kevesebb mint 0,1-re lévő Stroll, Ocon, Alonso, Grosjean és Hamilton sorakozott, míg Bottas a 14. helyen zárt.
A Mercedesek egyelőre nem erőltették meg magukat. Köridőik meglepően gyengék voltak, körszámukra nézve azonban megérthetjük, miért. Két versenyzőjük mindenkinél többet ment az első 90 percben, és nyilvánvalóan más programot futott, mint általában. Tekintve, hogy a nappali edzésnek nincs igazán jelentősége a folytatás szempontjából, már egy éve is elsősorban a nyári forró futamokra teszteltek délelőtt. Miután Melbourne-ben voltak gondjaik a gumikezeléssel a meleg miatt, a mostani ideális alkalom volt számukra a tapasztalatszerzésre.
A program a magyar idő szerint 17 órakor kezdődő második – már villanyfényes – szabadedzéssel folytatódik, melyet az M4 Sport 19:30-as műsorkezdéssel felvételről közvetít. Eseményeiről viszont az M4 Sport.hu-n részletesen beszámolunk.
Bahreini Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,697 21
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:33,097 +0,400 22
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:33,566 +0,869 23
4. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:34,095 +1,398 22
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,246 +1,549 24
6. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:34,322 +1,625 25
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:34,332 +1,635 23
8. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:34,372 +1,675 14
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,564 +1,867 21
10. Lewis Hamilton Mercedes 1:34,636 +1,939 28
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:34,838 +2,141 13
12. Nico Hülkenberg Renault 1:34,927 +2,230 13
13. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,997 +2,300 10
14. Valtteri Bottas Mercedes 1:35,002 +2,305 27
15. Jolyon Palmer Renault 1:35,068 +2,371 19
16. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:35,579 +2,882 21
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 0:13,588 -+119,109 24
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:35,959 +3,262 23
19. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:36,079 +3,382 16
20. Kimi Räikkönen Ferrari 1:42,333 +9,636 6
/m4sport/