Össztűz alatt a Kínában a határokat feszegető Sebastian Vettel! Miközben kollégái támadták, Charlie Whiting elárulta, csak egy hajszálon múlt a büntetése!
Múlt vasárnap ugyan nem voltak következményei, Sebastian Vettel furcsa kínai rajtbeállása éppen ezért kavart nagy hullámokat még pénteken, a bahreini versenyzői értekezleten is. Mint ismert, a Ferrari versenyzője egy hete úgy állt fel a második rajtkockába, hogy autója fele azon kívül, a pálya közepén helyezkedett el. Vettel később elárulta, azért csinálta ezt, mert úgy érezte, az út középen kevésbé nedves, így jobban tapad.
Bár komolyabb előnyre nem tett szert e tudatos trükkel, az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting megkérte a versenybíróságot, vizsgálja ki a történteket. Mika Salóék végül azért hagyták büntetlenül a négyszeres világbajnokot, mert úgy vélték, a vonatkozó szabály szövege nem elég pontos ahhoz, hogy támadhatatlan jogalapja legyen a szankciónak.
Így viszont az FIA-t is támadások érték. Pénteken az Auto Motor und Sport beszámolója szerint a versenyzői eligazításon többen is kérdőre vonták Vettelt, és számon kérték a szövetségen is, miért nézte tétlenül a „szabálytalanságát”. A 22 perces megbeszélésen Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Felipe Massa is a panaszkodók között volt, s arra kérték Charlie Whiting versenyigazgatót, hogy tisztázza a helyzetet.
A brit elárulta, Vettelnek hatalmas szerencséje volt. Whiting a furcsa beállást látva azon gondolkodott, megszakítsa-e a rajtprocedúrát miatta. Ha megtette volna, Vettelnek a boxutcából kellett volna elindulnia a megismételt rajtnál, s ezzel a mezőny végén találta volna magát. A versenyigazgató végül úgy ítélte meg, ez talán túlságosan súlyos „büntetés” lenne, ezért a felelősséget nem vállalva inkább a versenybíróságra bízta a döntést. Ők pedig szemet hunytak a trükközés fölött.
Alonsóék tudni szerették volna, hogy ezek után bármelyikük úgy állhat-e fel a rajtrácsra, ahogy csak akar, ám az FIA jelezte, minden hasonló esetet jelenteni fog a bíráknak, és távolról sem biztos, hogy a különböző felállású testületek mindig ugyanúgy döntenek majd.
A problémát persze nem is ez, hanem a szabály jelenti, melyben csupán annyi áll, hogy a versenyzőknek mindent meg kell tenniük, hogy a kijelölt rajtkockájukban foglaljanak helyet. Arról viszont nem rendelkezik, hogy mind a négy kerékkel azon területen belül kell tartózkodniuk. „Elméletben már akkor a rajtkockádban vagy, ha az egyik kereked benne van. Természetesen nem ez volt a szabályalkotók alapgondolata” – hívta föl a figyelmet a Force India csapatmenedzsere, Andy Stevenson.
Hasonló vitára egyébként már a múlt évben Szuzuka után is sor került. Akkor Daniel Ricciardo állt be féloldalasan a rajthelyére (igaz, nem ennyire látványosan), és az FIA őt is futni hagyta. A dörzsölt Vettel erre az esetre alapozva játszotta ki az ütőkártyát Kínában.
A rajtok kapcsán panasz egyébként már Bahreinben is volt – Fernando Alonsóra. A spanyol a pénteki edzéseken két rajtgyakorlatot is tiltott helyről, a boxutca gyorssávjából végzett el, ami a Renault műveleti mérnöke, Alan Permane szerint a rajtbeállítások szempontjából akár még előnyt is jelenthet vasárnap. „Nem voltak következményei. A jobb tapadási viszonyokról szerzett pontosabb információknak köszönhetően Alonso vasárnap majd újra egy szuper rajtot mutat be, és megelőz három-négy autót” – panaszkodott a jövőbe látó szakember.
/m4sport/