Sokat javult a gumihelyzet az előző évekhez képest, ám az új Pirellikkel mégis nehezebb boldogulni. Ez az erőviszonyok és a bajnoki küzdelem szempontjából is meghatározónak bizonyult eddig. A Ferrari mindenkit felülmúlt – vajon Sebastian Vettelnek köszönhetően?
A Pirelli annak érdekében is változtatott az abroncsain 2017-re, hogy ne vádolják többet azzal, túlságosan meghatározzák a versenyek képét. Sok panasz érkezett az elmúlt pár szezonban a versenyzők és csapatok részéről annak kapcsán, hogy a könnyen túlmelegedő, nehezen munkára bírható gumik ellehetetlenítik a többi autó követését, spórolásra kényszerítik a résztvevőket, és ezáltal mesterkélt módon generálnak taktikai, tempókülönbségeket vagy éppen előzéseket.
Az olasz gumicég 2017-re kevésbé érzékeny gumikkal állt elő. Törekvésével a jelek szerint részben célt ért: Bahreinben is bebizonyosodott, a jelenlegi keverékek alkalmasak arra, hogy egy versenyző hosszú körökön keresztül autózzon ellenfele szélárnyékában anélkül, hogy teljesen tönkretenné ezzel abroncsait.
A Mercedes és a Red Bull a két véglet – a Ferrari középen
Mégsem állítható, hogy a Pirellik ne lennének továbbra is meghatározóak a hétvégék és az erőviszonyok alakulása szempontjából. Sőt, az első három nagydíj azt mutatja, nagyon is meghatározóak!
A Mercedesnél már Melbourne-ben elismerték, nem igazán értik még az új papucsokat, és bár azt gondolták, akkori vereségük után megtanulták a leckét, Bahreinben kiderült: egyáltalán nem. A Ferrarival szemben elszenvedett újabb vereségük egyik fő okát éppen az ellenfelükénél rosszabb gumikezelésük jelentette. A szuperlágy gumival olyannyira nem boldogultak, hogy Lewis Hamilton annak ellenére a lágyat kapta utolsó etapjára is, hogy nagy felzárkózás várt rá, melyben a gyorsabb szuperlágyak elméletben nagyobb segítségére lehettek volna. Csakhogy a Mercedes félt a piros abroncsoktól, mivel Valtteri Bottas is csak szenvedett rajtuk első két etapján.
A gondot ezúttal a hátsó gumik túlmelegedése jelentette, melyről mérnökeik azt gondolták, nem okozhat problémát. „A Ferrari másképpen bírja munkára a gumikat. Mi azt hittük, Melbourne után megértettünk mindent. Az aszfalt hőmérséklete nem volt olyan elképesztően magas a bahreini versenyen. Biztonságban éreztük magunkat. A valóság mégis másképp festett. Vettel egyszerűen jobb volt a szuperlágy gumikon” – ismerte el a Mercedes egyik mérnöke az Auto Motor und Sportnak.
A német szaklap elemzésében érdekes megállapítást tett. Az eddigi versenyek alapján a csapatokat három kategóriába lehet sorolni. A Mercedes és a Renault gyorsan munkára bírja a gumikat egy körön, de a versenytávon rendre meggyűlik a bajuk a túlmelegedéssel. Előbbi gárdának a legpuhább keverékek szoktak gondot okozni, a franciák helyzete ennél is rosszabb.
A másik végletet a Red Bull, a Force India és a Sauber képviseli. Mindhármuk autója nehezen melegíti fel az abroncsokat, de a nehéz autó és a nagyobb meleg segítségükre van, s versenytávon kíméletesebbek is a Pirellikkel. Daniel Ricciardo Bahreinben rövid idő alatt vesztett sok pozíciót a biztonsági autó távozása után, csak mert a lágy keveréke rendkívül lehűlt a visszafogott tempó mellett, és körökbe telt neki fölmelegíteni azt. Csapata ezzel szemben a megelőző két versenyen azt is megengedhette magának (valójában nem is igazán választás kérdése volt…), hogy a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest eggyel puhább keveréket használjon, náluk azok is kibírták a meghatározott távot.
A két csoport között a legjobb gumikezelők találhatók: a Haas, a Toro Rosso, a Williams – de mindenekelőtt a Ferrari. Ők viszonylag stabil teljesítményre képesek az időmérőn és a versenyen egyaránt. „Nincsenek gumigondjaink, mindegy, mennyire meleg vagy hűvös van, vagy hogy milyen gumitípust használunk” – állapította meg Felipe Massa. Egy kilengése ennek ellenére azért volt a Williamsnek: Kínában a hűvös időben egyszerűen képtelenek voltak munkára bírni a közepes keveréket. „Ott hibát követtünk el a gumiválasztással. A kemény gumik nagyon lehűltek a biztonsági autó mögött, és Sanghajban egyszerűen túl hideg volt” – magyarázta. De azt is hozzátette még: „A közepes gumikkal nem lehet mit kezdeni. Arra csak a Ferrari képes.”
Tény, a Scuderia idén valamit nagyon eltalált a gumikezelés terén. Már a téli teszteken látszott, nekik teljesen mindegy, milyen típust használnak, bármelyikből kihozzák a maximumot. Az is látható volt, hogy miközben a hosszú etapokon még a Mercedes is sokat bizonytalankodik a kanyarokban, ők minden körülmények között stabilak. A gumik viselkedése szempontjából ez fontos: Lewis Hamiltonék a sok csúszkálással csak tovább melegítik az amúgy is túlhevült gumikat, és ezzel olyan spirálba kerülnek, melyből csak egy korábbi kiállás vagy egy eltérő gumiválasztás jelentheti a kiutat.
Mindkettő támadási felületet kínál a Ferrari számára.
A versenyzőkön is múlik
Különbségek a gumihasználat terén azonban nemcsak a csapatok, a versenyzők között is vannak. Bahreinben a Mercedesnél ez is élesen kirajzolódott. Valtteri Bottas hiába szerezte meg a pole-t, vasárnap képtelen volt lépést tartani Lewis Hamiltonnal – a gumik miatt.
Az első etapját ugyan a kerékmelegítős probléma miatti túl magas guminyomás tette tönkre, mérnökei szerint nem ez volt a döntő számára. És ezt az is bizonyítja, hogy a folytatásban sem ment neki sokkal jobban a gumikezelés. „Valtteri első etapos problémája elég egyértelmű volt” – nyilatkozta Toto Wolff, hozzátéve, hogy gumigondjai ettől függetlenül a többi etap során is voltak. „Valtteri autóján egyszerűen képtelenek voltunk működésre bírni őket. Volt, hogy nagyon gyors volt, máskor nem volt meg a tempója. Még ki kell elemeznünk, miért. A beállítások terén nem volt nagy különbség. Vélhetően inkább arról van szó, ahogyan elérik a gumik működési tartományát, és ahogyan benne tartják azokat.”
Bár a Pirelli előzetesen azt ígérte, ez idén könnyebb lesz, mára kiderült, valójában nehezebbé vált. A Mercedes mérnökei szerint a jelenlegi papucsok működési tartománya nagyjából 20 Celsius-fokkal szűkebb, mint 2016-ban volt, és ez többek közt nekik, de a Red Bullnak is túlságosan szűk ahhoz, hogy egyenletes teljesítményt tudjanak nyújtani. „Ha egyszer túl gyors vagy túl lassú vagy velük, már el is felejtheted a jó kört” – mondta a gumimelegítés nehézségéről Romain Grojsean.
Az ő csapata már kitalált egy módszert a probléma időmérős megoldására: a Haas rendszerint üresjáratokban, tiszta pályára küldi ki versenyzőit a megfelelő bemelegítő kör érdekében. „Bahreinben tökéletes bemelegítő kört futhattam, se előre, se a visszapillantóba nem kellett néznem. És amikor nekivágtam a gyorskörömnek, a gumik tökéletes tartományban voltak. Ez több időnyereséget jelent, mint amennyit elvesztek a korábbi kimenetellel” – magyarázta.
Vettel jelenti a Ferrari legnagyobb előnyét?
A gumimelegítés folyamatát persze számos tényező befolyásolja: a hőmérséklet, a kanyartípusok és a gumikra ható terhelés, a gumitípusok és az egyes autók által elért leszorítóerő is. A tervezési filozófiák és vezetési stílusok közötti különbségekkel együtt az egyenlet átláthatatlanul sok ismeretlenessé válik.
A folyamatos alkalmazkodás pedig létfontosságúvá. És ez az a tulajdonság, ami a Ferrarit jelenleg kiemeli a mezőnyből – még a Mercedeshez viszonyítva is. És ami annyira kiegyensúlyozottá, magabiztossá teszi őket.
Korábbi versenyzőjük, Stefan Johansson úgy véli, ez nem csak tervezőiket dicséri, hanem Sebastian Vettelt is. A svéd úgy látja, a négyszeres bajnok kulcsszerepet játszik feljavulásukban. „A Ferrari tempója nem derült égből villámcsapásként jött, gyorsak voltak a teszteken, és aztán egyből gyorsak voltak Melbourne-ben is. Jelenleg úgy fest, az övék a legjobb gumikezelés a mezőnyben – legalábbis Vettellel” – állapította meg blogján.
Majd azt is kifejtette, miben látja Vettel titkát. „Egy tavalyi megjegyzésemre utalnék vissza, amikor azt mondtam, lefogadom, hogy a Ferrari előnyt fog kovácsolni abból, hogy Vettel hajlandó volt meghatározó szerepet vállalni a Pirellivel folytatott tesztekből, melyek az idei gumikat készítették elő. Ő volt az egyetlen, aki nem sajnálta az idejét erre. Akkoriban azt mondtam, lefogadom, hogy ez előny lesz számára, és most úgy tűnik, az is.”Johansson arra utalt ezzel, hogy Vettel a múlt évben minden versenyzőtársánál több kört teljesített a Pirellivel, miközben a Mercedes és a Red Bull két versenyzője nem is igen folyt bele a munkába, csak egy-egy tesztnapon ültek autóba – Lewis Hamilton akkor is csak pár kört ment, mivel időpazarlásnak érezte a gyakorlást.
A volt versenyző szerint nem volt az: Vettel szerinte bizonyos fokig irányt is mutatott a fejlesztésekben, és most ebből profitál. „Nem is értem, más versenyzők miért nem akarták ezt. Ha van egyszerű módja az előnyszerzésnek, az biztosan a gumik megértése, és még jobb, hogy ilyenkor hathatsz arra, milyen abroncsokat gyártsanak. Ezért volt olyan sikeres Michael Schumacher is. Egész napokat töltött körözéssel Fioranóban, amikor a Ferrari a Bridgestone-gumikat használta, és végül az eredmény egy teljesen a vezetési stílusára szabott gumi lett. Mindenki más nehezen tudta munkára bírni őket, neki viszont tökéletesek voltak” – hívta föl a figyelmet.
„Minden gumigyártó más filozófia szerint építi fel a gumikat a különböző sorozatokban, és ha erre a filozófiára lehet ráhatásod, ha tanulhatsz apró trükköket az általuk gyártott gumik használatáról, az nagy előny lehet. Ezzel magabiztosságra teszel szert, mellyel mindig támadhatsz a kanyar minden pontján, és ennek megfelelően állíthatod be az autódat is. Talán csak kis különbséget jelent, de lehet, hogy pont ez kell ahhoz, hogy nyerni tudj. Ez jó Vettel számára, és nagy kár, hogy senki más nem kötelezte el magát így a tesztek iránt.”
Magabiztosságból Vettel és a Ferrari sem szenved hiányt idén – agresszív taktikáik is erre épültek, és ennélfogva győzelmeiknek is ez jelentette az alapját.
És ezt már a Mercedes is érzi. A bajnoki címvédők a bahreini kétnapos tesztet újabb vereségük után teljes egészében a gumik megértésének szentelték. Ideális körülményeket biztosított nekik erre a sivatagi hőség, mely komoly próbának tette ki a Pirelliket. Hamilton és Bottas szorgosan rótta is a köröket. Általában 6-8 körös etapokat futva próbálták felmérni, milyen apróságok milyen módon hatnak a gumik viselkedésére, s oldhatják meg eddigi gondjaikat.
Kulcskérdés ez most számukra, munkájuk sikere pedig bajnokságuk alakulását is meghatározhatja.
/m4sport/