Helycsere az élen, gondok az élmezőnyben! Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb az időmérő előtt – Valtteri Bottasnak három motorcsere és 10 perc gyakorlás jutott, Sebastian Vettel alatt ismét megállt a Ferrari.
Amilyen jól alakult a péntek a Mercedes számára, olyan rosszul indult a szombatjuk. A csapatnak a megengedettnél korábban kellett kezdenie a munkát: előző este jelezték az FIA-nak, egy hiba miatt kihasználják az egy szezonon belül rendelkezésükre álló két dzsókerlehetőségük egyikét. Hajnali 2-ig dolgoztak az autón, aztán pár órát aludtak, majd reggel 5-kor újraindult a munka. A szabályok szerint 24 és 8 óra között pihenniük kellene.
Az eredetileg fölfedezett hibát sikerült megoldaniuk reggel, ám hamar szembesültek egy másikkal. A szerelők összesen három motorcserét hajtottak végre rövid idő leforgása alatt. Előbb kiszerelték a pénteki új erőforrást, s helyére a régit tették. Miután az elsőn fellépő elektronikai hibát beazonosították és orvosolták (egy kábellel volt gond), visszakerült a W08-asba az új motor, ám azt beindítani már nem tudták. Az ok: vízszivárgás.
Jöhetett az újabb csere: Bottas azt az erőforrást kapta vissza, amit az első hétvégéken használt. Mindez azt jelenti, hogy ezen a hétvégén le kell mondania a pénteken először bevetett továbbfejlesztett hajtóegységéről.
Az edzést 23 Celsius-fokos melegben, szikrázó napsütésben indították útjára, a legaktívabban az előző napon egy teljes edzést kihagyó Fernando Alonso kezdett – övé volt az első mért idő is a tabellán. Negyed óra elteltével mindössze csapattársa és a két Force India csatlakozott hozzá.
Az élmezőnyből elsőként Kimi Räikkönen szánta rá magát gyorskör teljesítésére, a közepes keveréken 1:22,494-es eredménnyel nyitott. Második körében kevesebb mint 0,1-et gyorsult, és az autója elejére panaszkodott. Mögé Sebastian Vettel lépett föl 2.-nak, közel egy másodperces hátránnyal.
24 percnek kellett eltelnie Lewis Hamilton első mért köréig. A brit csapattársával ellentétben probléma nélkül körözhetett – elsőre a két Ferrari közé ékelődött be a közepes keveréken futott 1:22,779-es eredményével.
Fél óra elteltével Räikkönen Hamilton és az időközben Vettelt szintén megelőző Max Verstappen előtt vezetett. Őket Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Lance Stroll, Romain Grosjean, Fernando Alonso és Danyiil Kvjat követte – valamennyien a közepes gumin futottak. Bottast leszámítva mindenki rendelkezett már időeredménnyel.
Következtek a lágygumis etapok, a valódi időmérős főpróba. Ismét Räikkönen kezdte a sort, 1:20,214 másodperces köre mindjárt 0,6-del jobbnak bizonyult Hamilton pénteki legjobbjánál. Vettel ezúttal is csak üldözte őt. Bár az első szektorban mindenkinél gyorsabb volt, a következő kettőben 0,2 másodpercet vesztett csapattársával szemben. A finn egy gumihűtő kört követően másodszor is nekiveselkedett, ám forgalomba került, így a javítás elmaradt. Vettel ezzel szemben egyből visszatért a garázsba.
Hamilton ezt követően tért vissza, mindhárom szektorban elmaradt a vörös autóktól, s közel 0,4-es hátránnyal sorolt be harmadiknak. Mögötte a már pénteken is gyors, autójával mégsem elégedett Nico Hülkenberg tűnt föl, másfél másodperces hátránnyal, az utána következő két Red Bull közel 3 másodperces lemaradása viszont jelezte, ők még adósok az „időmérős” repülőkörökkel.
15 perc volt még hátra az edzésből, amikor Valtteri Bottas garázsa egyszer csak kiürült. A finn autóján dolgozó szerelőket a teljes Mercedes-vezérkar feszült tekintettel figyelte – a teljesített installációs kör pedig már adott némi okot a bizakodásra. Hét perccel később Bottas aztán ismét elhagyta a boxutcát, és egy 1:20,868-as körrel fel is iratkozott az eredményjelzőre – negyedikként.
Miközben a Mercedesnél megkönnyebbülhettek, a Ferrarinál csak ekkor lett ok az aggodalomra. 10 perccel a vége előtt Vettel újabb etapra igyekezett volna, ám autója a boxutca közepén leállt. A szerelők azonnal visszatolták őt a garázsba, ahonnan viszont már többet elő sem jött. A pénteki leállás után nem túl jó előjel ez számukra.
Az utolsó percekben a legjobbak már nem javítottak, mögöttük a két Red Bull viszont igen. Ismét Verstappen volt a gyorsabb: Ricciardóval szemben 0,2-es előnyben volt, Räikkönennél 0,8 másodperccel lassabb.
Izgalmasnak tűnik a harc a középmezőnyben. A 7. helyen Hülkenberg zárt, aki a mögötte végző Felipe Massa csapata szerint egyre inkább megnehezítheti a Williams dolgát a javuló Renault-val. A 9-10. helyen két hazai versenyző zárt: Carlos Sainz és Fernando Alonso. A McLaren bajnoka a 3 perccel a leintés előtt javított legjobbján, majd utána egy még jobb első szektorja jelezte, talán nem is volt tökéletes a köre.
Őket a két Haas és a két Force India követte – Lance Stroll és Jolyon Palmer messze elmaradt top 10-be jutó csapattársától, a sort Stoffel Vandoorne és Pascal Wehrlein zárta.
Folytatás már élesben, az időmérő edzésen, melyet 13.45-ös műsorkezdéssel az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetít. Honlapunkon eközben 14 órától a WTCC hungaroringi időmérő edzése is élőben látható.
Spanyol Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20,214 20
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:20,456 +0,242 7
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:20,595 +0,381 12
4. Valtteri Bottas Mercedes 1:20,868 +0,654 7
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:21,025 +0,811 14
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:21,249 +1,035 15
7. Nico Hülkenberg Renault 1:21,670 +1,456 13
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:21,746 +1,532 19
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:21,835 +1,621 19
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:22,093 +1,879 16
11. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:22,128 +1,914 21
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:22,214 +2,000 12
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:22,237 +2,023 19
14. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:22,297 +2,083 22
15. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:22,391 +2,177 15
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:22,513 +2,299 20
17. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:22,574 +2,360 19
18. Jolyon Palmer Renault 1:22,755 +2,541 13
19. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:22,853 +2,639 15
20. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:22,974 +2,760 19
/m4sport/