A mai napon nnepli 30. szletsnapjt Sebastian Vettel, m ez a nap nem csak az nneplsrl szl a ngyszeres vilgbajnok szmra: az FIA ma trgyalja jra bakui esett Lewis Hamiltonnal. Szmba vettk a lehetsgeket s grcs al vettk a mlt pldit!
Ami trtnt
Sebastian Vettel s Lewis Hamilton az Azeri Nagydj msodik biztonsgi auts fzisnak vgn ktszer tkztek ssze egymssal. Az els annak volt ksznhet, hogy Hamilton szeretett volna lemaradni a biztonsgi auttl az jraindts eltt, s mivel nem gyorstott ki a 15-s kanyarbl, a hozz kzel kerl Vettel belecsszott. A nmet azt hitte, ellenfele fkteszteli t, ezrt dhben a Mercedes mell kormnyozta Ferrarijt, majd mikzben a britnek integetett, r is hzta a kormnyt.
Az FIA az els tkzsrl a telemetriai adatok alapjn megllaptotta, Hamilton nem fkezett hirtelen, gy nem kvetett el szablytalansgot. A msodik koccanst viszont Vettel sportszertlen manvernek titullta, gy 10 msodperces stop-and-go bntetst adott a nmetnek, tovbb 3 bntetpontot.
Ami kvetkezik
Az FIA mlt cstrtkn hivatalos kzlemnyben jelezte, jranyitja az gyet, s jlius 3-n „megvizsglja, a baleset okait, hogy mrlegelje, szksges-e tovbbi intzkeds”. Br kzlemnyk szvege nem zrta ki, hogy Lewis Hamilton szerept is jravizsgljk, mgis valsznbb, hogy a kzppontban Vettel sokak ltal brlt, sportszertlen manvere lesz. Magrl a vizsglatrl egyelre nem rulta el informcikat, s azt sem tudni, mikor vrhat dnts. Csupn annyit kzltek: az Osztrk Nagydj eltt kiderl, hogyan tovbb.
Az gy elzmnye, hogy Vettel tavaly Mexikban felfggesztett bntetst kapott az FIA-tl, miutn a versenyen tbbszr is trgr szavakkal illette versenyigazgatjukat, Charlie Whitingot. A nmet ilyen tekintetben visszaesnek szmt – mg ha ezttal nem is a szvetsg hrnevn ejtett foltot.
Mi a Nemzetkzi Dntbrsg?
Amennyiben az jabb vizsglat sorn az FIA azt llaptja meg, hogy szksges tovbbi intzkeds, ssze kell lnie az FIA Nemzetkzi Dntbrsgnak, mely a szvetsg minden szervezettl fggetlen, nemzetkzi testlet. Ezt az elnk Jean Todt hvhatja ssze. A brsg sszesen 36, klnbz nemzetisg brbl ll, kzlk legalbb 3 brt kell kivlasztani a meghallgatsra. Elnkk Jean Todt vagy a helyettese (Graham Stoker) lehet. Dntsket egyszer tbbsg alapjn hozzk. A tartott meghallgatsaikon rendszerint a mdia kpviseli is rszt vehetnek.
A dntbrsg utoljra 2013-ban lsezett, akkor a Mercedes titkos gumitesztje gyben hoztak hatrozatot: a csapat megrovst kapott, tovbb eltiltottk ket egy fiatal versenyzk szmra kirt vkzi teszttl.
Amennyiben sor kerlne a trgyalsra, ez lenne az els alkalom, hogy az rintettek is szt kapnnak, s elmondhatnk sajt rveiket a trtntek kapcsn, mivel az FIA bakui brsga a futam idejn hozta meg dntst, gy a kt versenyz meghallgatsra nem volt mdja.
Milyen bntetsek jhetnek?
Az FIA mozgstere meglehetsen nagy a bntetsek tern. Dnthetnek gy, hogy nincs szksg tovbbi intzkedsekre, kirhatnak felfggesztett vagy pnzbntetst, ktelezhetnek hivatalos bocsnatkrsre s „kzmunkaszer” bntetst is vlaszthatnak, vagyis ktelezhetik Vettelt pldul arra, hogy vegyen rszt az FIA valamilyen kzlekedsbiztonsgi kampnyban.
Ennl slyosabb esetben utlagosan is kizrhatjk a ngyszeres vilgbajnokot a bakui versenyrl, megfoszthatjk t pontjaitl, de adhatnak neki htrasorolsos bntetst a kvetkez futamra is. Legslyosabb esetben el is tilthatjk t versenyektl.
Az FIA csak 5-szr tiltott el versenyzt
Br Vettel esete kapcsn gyakran emlegetik a kizrs vagy eltilts lehetsgt, az FIA valjban a legritkbb esetben nyl e bntetsi lehetsgekhez. A szvetsg valjban mindssze 5 alkalommal tiltott el versenyzt egy vagy tbb futamtl. Az els esetet 1989-ben lthattuk. Nigel Mansellt akkor a Portugl Nagydjon azrt zrtk ki, mert a menetirnnyal szemben haladt a boxutcban. A brit nem reaglt a fekete zszls jelzsre, folytatta versenyt, majd sszetkztt Ayrton Sennval is. Ellenszeglse miatt az FIA megtiltotta, hogy rajthoz lljon a kvetkez Spanyol Nagydjon.
Az jabb hasonl esetekre 1994-ig kellett vrni, amikor mindjrt hrom versenyz is eltiltst kapott. Azt az vet az FIA-elnk, Max Mosley erfitogtatsa is jellemezte, aki a slyos bntetsekkel igyekezett pldt statulni. Elsknt Eddie Irvine-nak kellett kihagynia versenyt, aki Brazliban tmegbalesetet okozott. Eredetileg egyetlen futamrl tiltottk el, m miutn csapata, a Jordan fellebbezett az tlet ellen, hromfutamosra emeltk bntetst…
Silverstone-ban kvetkezett Michael Schumacher esete. A Benetton versenyzje a felvezet krben egy pillanatra megelzte Damon Hillt, amirt az FIA ksbb felmutatta neki a fekete zszlt. Schumacher ugyan killt volna egy bntetsre a boxba, miutn a Benetton vezetsge az egsz futamot vgigvitatkozta az FIA-val, azt tancsoltk neki, hogy folytassa a versenyt. A vge az lett, hogy utlag kizrtk a silverstone-i versenybl, elvettk msodik helyt, majd a fellebbezsek utn kt tovbbi versenytl is eltiltottk. Ma mr sokan vlik gy, Mosleyk ezzel a kemnykezsggel a bajnoksgot is prbltk letben tartani…
A harmadik 1994-es eltiltst Mika Hkkinen kapta a Magyar Nagydjra. A finn Silverstone-ban mg csak egy felfggesztett eltiltsos bntetst kapott a Rubens Barrichellval trtnt balesetrt, m miutn Nmetorszgban ismt balesetet okozott, a Hungaroringre rvnybe lpett az eltiltsa.
A viharos szezon utn kzel kt vtizedet kellett vrni az jabb, mindmig egyetlen eltiltsos bntetsre. 2012-ben a mr addig is sok balesetet elidz Romain Grosjean rajtengedlyt vontk be a monzai htvgre. Az okot a spi rajtbaleset jelentette, melyet szintn a francia vltott ki, s melyben a bajnoksg tbb eslyese, kztk Fernando Alonso is ldozat volt.
Schumacher kizrstl a versenyztrsak „lzadsig”
Az FIA-tl nem idegen, hogy bizonyos eseteket jravizsgl, majd az elsnl slyosabb bntetst hoz. A legkomolyabb gyet az 1997-es jerezi jelentette, amikor is Michael Schumachert a Jacques Villeneuve-vel trtnt tkzse (s a kivltott npharag miatt) utlagosan kizrtk a teljes (!) szezonbl. Bajnoki msodik helyezst elvesztette, eredmnyeit (pontjait, futamgyzelmeit) viszont nem.
2009-ben egy msik jranyitott gyet is trgyalt az FIA. Lewis Hamilton „hazugsgbotrnyrl” van sz, melynl egy biztonsgi auts fzis alatt trtnt elzs jelentette a vita trgyt. Elsre Jarno Trullit bntettk, amirt megelzte a britet, m ksbb egy tvs interj sorn derlt ki, hogy Hamilton csapata tancsra hazudta azt az FIA-nak, hogy az olasz spontn elzte meg, mikzben valjban maga engedte el a toyotst. Hamiltont utlag kizrtk a melbourne-i versenybl.
Az F1 trtnetnek a fentieken kvl kt kurizumnak szmt „eltiltsos” esete is volt, melyeknl nem a szvetsg, hanem a versenyzk rdekvdelmi szervezete, a GPDA jrt kzben.
Az elsre 1973-ban kerlt sor. Jody Scheckter Silverstone-ben okozott hatalmas tmegbalesetet azzal, hogy egy elzsi ksreltnl a fre hajtott, irnythatatlanul a falnak csapdott, majd visszatrt a plyra. A trsak az akkor mg tapasztalatlan joncnak szmt dl-afrikai fejt kveteltk. „John Surteesnek mindhrom autja leamortizldott, gy meg akart lni engem. Kilenc autt vettem ki a versenybl. Phill Kerr pedig azt tancsolta: »Menj a motorhome-ba, rejtzz el, s el ne gyere!«” – emlkezett vissza Scheckter. A trsak s a GPDA addig kampnyolt az eltiltsa mellett, mg vgl sajt csapata, a McLaren dnttt gy, hogy a kvetkez ngy futamra nem is nevezi az addig egybknt is csak alkalmi versenyznek szmt Schecktert.
A msik hasonl eset Riccardo Patrese nevhez fzdtt, aki 1978-ban Monzban idzett el tmeges rajtbalesetet, mely utn Ronnie Peterson lett vesztette a krhzban. A fiatal olaszra annyira dhsek voltak a versenyztrsak, hogy elrtk, a kvetkez amerikai futam szervezi ne fogadjk el a nevezst: megfenyegettk ket, hogy amennyiben engedik versenyezni Patrest, egyikk sem fog rajthoz llni. Eltiltst teht nem kapott, a vtkes gy is knytelen volt kihagyni a Watkins Glen-i viadalt.
/autosportoldal/