Pirelli: Mindig van jslatunk arra, hol vgeznek az autk, de nem hinnm, hogy ezt elrulhatnm
Az idei szezonban a Pirelli gumik rengeteg beszdtmt szolgltatnak, s nem mellesleg rendkvl izgalmas versenyeket ksznhetnk az olasz mrka abroncsainak.
A GPUpdate exluzv interjjban a Pirelli motorsport igazgatja Paul Hembery a jvrl, s az esetleges vltozsokrl beszlt, s azt is elrulta, hogy az adatokbl ltalban meg tudjk jsolni, hogy ki fogja megnyerni az adott versenyt. Vitathatatlan, hogy az elmlt 11 versenyen szmtalan izgalmas pillanatot okozott a Pirelli gumivlasztsa, s az olykor teljesen klnbz stratgik. Hembery gy vli, hogy ha visszatekint a szezon els felre, akkor ltalban megfelelen dntttek a vegyletek kivlasztsnl, ugyanakkor egy-kt versenyplyra utlag taln mst vlasztannak. "Azt hiszem, ha visszatekintnk, taln nhny ezek kzl kicsit vltozna, s van ahol egy kicsit agresszvebb, van ahol inkbb a konzervatvabb lenne ez a vltozs. De van egy msik dolog, amit szem eltt kell tartani, ez pedig nem ms, mint a vltoz idjrsi krlmnyek. Magyarorszgon viszonylag hvs krlmnyek voltak, de a hmrsklet lehetett volna 10 fokkal magasabb is, hiszen jliusban s augusztusban ez inkbb jellemz Magyarorszgra. Szval ezt valban nehz megjsolni, s ezrt nehz megtlni gy utlag. De van nhny olyan plya, ahol utlag taln lehetett volna kicsit agresszvabb taktikt alkalmazni, pldul a Nrburgringen. s van ahol inkbb az j mdium, s a kemny keverk lett volna megfelelbb, mint mondjuk Trkorszgban"- tekintett vissza az elmlt idszakra Hembery, aki a jelenrl s a jv vi tervekrl is beszlt. "Hogy szinte legyek, mr a szezon elejn tudtuk a csapatok szlcsatornban s a teszteken vgzett futsi adatai alapjn, hogy van amin nem fogunk tudni vltoztatni a szezon kzben. Az els idnynkben azt akartuk, hogy minimumon tartsuk a szksges vltoztatsokat, s hagytuk, hogy a csapatok megszokjanak minket. De minden bizonnyal a jvben is lehetnek vltoztatsok a szezon kzben, fleg ha a szezon vgn, s a szezon kzepn is tesztelnk, ami jelenleg gy tnik, benne van a pakliban. Az, hogy a jelenlegi autkon tesztelhetnk, nem pedig 2-3 ves konstrukcin, az sokban segt minket, s ha ezt v kzben is megtehetjk, akkor tudunk fejleszteni az idny kzben is." A Pirelli szakembere azt is kifejtette, hogy a szezon kzbeni teszteknek a cg szmra mikor s hol lenne rtelme. "Ez az eurpai versenyek eltt lenne idelis, klnsen, ha olyan plyn tehetnnk, ahol majd verseny is lesz, vagy esetleg mr volt a szezon sorn. De ha nz mdon csak, mint gumigyrt gondolkodom, akkor szmunkra nem az lenne a cl, hogy olyan plyra menjnk, ahol mr lezajlott a verseny, hiszen ilyenkor mr az sszes adatot megkapjuk a csapatoktl, amire szksgnk van egy esetleges j termkhez" - ecsetelte az igazgat, aki persze tisztban van a kltsgcskkents fontossgval, de vlemnye szerint a szezon kzbeni teszt a csapatok szmra is sszer dnts lenne, nem beszlve a fiatal piltkrl, akiknek ez j alkalom lehet tehetsgk bizonytsra. Hogy mennyire ltja relisnak az idmr abroncsok bevezetst jvre, Hembery a kvetkezt vlaszolta: "Mi ellltunk nhny tlettel, most a csapatokon a sor, hogy elgondolkodjanak, mennyiben befolysolja ez a versenyeket. Azt gondolom, hogy nem zrjuk ki ennek a lehetsgt, s a rajongk szmra is izgalmas lenne egy kvalifikcis abroncs, gyhogy mirt is ne? Nhny versenyzvel beszltem azok kzl, akik mr vezettek ilyen gumikon, s azt kell mondjam, hogy mindenkinek nagyon tetszett az tlet, mert tudtk jl, hogy egy krbe mindent bele kell adniuk, s ha hibznak, akkor nincs tbb lehetsg"- utalt a vratlan helyzetek, vagy esetleges hibk kln izgalmra az olasz gyrt szakembere. Tovbbi lehetsgeket lt a hts abroncsok vltoztatsban is, melyek 2012-tl gymond „szgletesebbek” lesznek annak rdekben, hogy jobb tapadst biztostsanak, tartsabbak legyenek, s ez ltal a keverkek kivlasztsnl nagyobb kockzatot is be lehessen vllalni. "Jelen pillanatban nincs kihasznlva teljes mrtkben a gumi fellete, s mi szeretnnk ebbl mg tbbet ki hozni. Ez a piltk szmra azt jelenti, hogy nagyobb a tapadsi fellet, szmunkra pedig azt, hogy a vegyletek megvlasztsnl olykor agresszvabb vonalat is kvethetnk, hiszen ezekkel tbb kilomtert lehet majd megtenni." Vgl a GPUpdate munkatrsa emlkeztette a szakembert egy v eleji tesztre, ahol egy versenyszimulci alatt azt tallta mondani, hogy a Pirellinek egy verseny eltt meg kell tudni mondania, hogy azt ki nyeri meg. Barcelonban Hembery akkor ezt mg nem tudta megmondani, gy a brit szakportl munkatrsa most jra feltette a krdst, amire az igazgat termszetesen mosolyogva, s kitren vlaszolt. "Van nhny tippnk, annyit mondhatok. Hiszen tudjuk a stratgit, meg van az informcink, de akkor sem szeretek ilyenekrl beszlni, ha esetleg egy egsz j tippnk van. Termszetesen nem tudjuk figyelembe venni a vratlan esemnyeket, vagy egy plusz kerkcsere problmt, radsul az olyan kaliber versenyzknl, mint Alonso, Hamilton s Vettel, soha nem lehet elre tudni, hogy milyen rendkvli dolgokat kpesek elhzni a kalapbl. Lttunk mr erre pldt idn is. Teht mindig van jslatunk arra, hogy hol vgeznek majd az autk, de sajnos nem hinnm, hogy ezt elrulhatnm."
/motorsportal.hu/
|