Newey Vettelk biztonsgrt aggdott Spaban
Adrian Newey mg letben nem aggdott gy a versenyzi testi psgrt, mint a Belga Nagydjon. A bajnokcsapat ugyanis – a Pirelli javaslatra fittyet hnyva – megvltoztatta az els kerekek eltartst, ami hlyagosodshoz vezetett.
Newey (bal szlen) itt mr megknnyebblt, de egsz verseny alatt azon aggdott, nehogy baja essen Vettelnek s Webbernek (Fot: Red Bull/Gepa)
Adrian Newey szve – sajt bevallsa szerint – vgig a torkban dobogott, nehogy baja essen Sebastian Vettelnek s Mark Webbernek a vasrnapi Belga Nagydjon.
A Red Bull Racing ugyanis, a Pirelli mrnkeinek javaslatra fittyet hnyva, nagyobbra lltotta az els kerekek eltartst az idelis szintnl, ami komoly gumiproblmkhoz vezetett Spban. Webbernek mr a futam harmadik, Vettelnek az tdik krben ki kellett llnia a boxba, hogy lecserljk az idmrn elhasznldott lgy abroncsokat, amelyek hlyagosodni kezdtek.
„Ez volt letem taln legrmesebb versenye, a szvem vgig a torkomban dobogott” – vallotta be Adrian Newey a BBC-nek. „Az idmr edzs eltt egyeztettnk a Pirellivel (a kerekek eltartsrl), s gy tnt, nem aggdnak tlsgosan. De ahhoz, hogy a kvalifikci utn kereket cserlhessnk, az FIA [s a tbbi csapat – SI] beleegyezst kellett volna krnnk, s a bokszutcbl kellett volna rajtolnunk” – fejtette ki a Red Bull technikai igazgatja.
A Pirelli motorsportfnke, Paul Hembery rosszallsnak adott hangot a Red Bull problmi miatt, azok ugyanis az olaszok hrnevt is csorbtottk. „Eddig sosem volt problmnk a gumik biztonsgval. A mostaniaknak kt okuk volt: egyrszt, hogy pnteken, a rossz id miatt keveset mentek az autk szraz plyn; msrszt, hogy (a Red Bullnl) tlptk az ltalunk javasolt rtkeket” – mondta az angol szakember.
A kerekek eltartst fokban szoks megadni; ez az az rtk, amivel a kerk als rsze s futfellete eltr a fgglegestl. A Pirelli mrnkei legfeljebb 4 fokos eltartst javasoltak Spban, amitl a Red Bull sajt szakllra eltrt, Newey szerint „csak egy hajszllal, ngy s egynyolcad fokra lltottuk az eltartst, teht csak egy picivel e fl. Nyilvn, ha tudtuk volna, hogy ez biztonsgi kockzattal jr, nem csinltuk volna.”
Ennek az ellenkezjre utal, hogy a Red Bull a verseny eltt krte a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) versenyigazgatjnak, valamint a tbbi F1-es csapatnak a hozzjrulst, hogy biztonsgi okokbl lecserlhessk Vettel s Webber hasznlt gumijait. A szablyok ugyanis elrjk, hogy az els tz helyrl indul piltnak ugyanazokkal a gumikkal kell megkezdenik a versenyt, amelyeken a kvalifikcit befejeztk. Ezt azonban a tbbi istll elutastotta, mondvn: a Red Bull hibzott a belltsokkal, induljanak csak a boxutcbl.
A versenyen egybknt nemcsak a Red Bullnak, hanem a Ferrarinak (Fernando Alonso), a McLarennek (Lewis Hamilton) s a Toro Rossnak (Jaime Alguersuari) is gondot okoztak a gyorsan felhlyagosod gumik.
Mivel a csapatok a kt ht mlva esedkes Olasz Nagydj helysznn, Monzban is szoktak trkkzni a kerekek eltartsval, vrhat, hogy ismt eltrbe kerl a RBR belgiumi problmja. Az F1-es csapatok szvetsge, a FOTA vezetse azonban elrebocstotta: tovbbra sem kvn engedni egyes csapatok csereignynek, ha az adott technikai problmt sajt maguk idztk el.
Forrs: ITT
|