A Pirelli kiss neheztel a Red Bullra
rdekes vita zajlott a Belga Nagydj eltt nhny csapat, elssorban a Red Bull Racing, illetve a Pirelli kztt. A szombati kvalifikcit kveten a Red Bull az idmr utn arra panaszkodott, hogy a lgy keverk abroncsok nhny kr alatt felhlyagosodtak, ami biztonsgi krdseket vet fel, s ezrt rszben az olasz gumiszlltt okolta.
Az osztrk alakulat panaszhoz csatlakozott nhny csapat (pl. a McLaren), s arra krtk az FIA-t, hogy az els gumikat a msnapi startra lecserlhessk, de a javaslatot a szvetsg elutastotta, gy a szablyok rtelmben az els tznek tovbbra is azzal az abronccsal kellett felsorakoznia, amivel a legjobb idejt megfutotta.
rdekes a szituci abban a tekintetben, hogy amennyiben a valban kockzatos lett volna az abroncsok hlyagosodsa, gy a Red Bull az FIA dnts ellenre is lecserlhette volna a gumikat, ebben az esetben azonban fel kellett volna adniuk a pole pozcit, s a bokszutcbl kezdeni a belga versenyt. A jelek szerint az energiaitalosoknak sikerlt fellkerekednik a nehzsgeken, s erre taln a ketts gyzelem a legjobb bizonytk.
A Pirelli azonban nem rl a htvgn kialakult "sszezrdlsnek", hiszen az emltett hlyagosods a cg renomjt is rombolja. A Pirelli motorsport igazgatja, Paul Hembery szerint a kellemetlen helyzet elkerlhet lett volna, ha a kerk dlsszgnek belltsnl figyelembe veszik a gumiszllt ajnlst.
"Mltnytalannak rezzk a helyzetet. Srt s tisztessgtelen helyzetbe kerltnk, s termszetesen ezt a ksbbiekben is szeretnnk elkerlni. A csapatok a bokszutcbl is indulhattak volna, ha egy msik belltssal felraknak egy j garnitra gumit. Megvolt a lehetsgk, mgis gy dntttek, hogy nem lnek vele, amihez nyilvnvalan joguk van. A problma az, hogy ami nevnk van a gumik oldaln, s neknk kell ezzel egytt lni."
Hembery azt is elmondta, hogy amikor rtesltek az aggodalmakrl, megvizsgltk a gumikat, ami utn gy lttk, hogy a problma nem jelents s lehet velk versenyezni.
"Este nhny gumiabroncsot elkldtek neknk egy olyan vltoztatsi opci remnyben, ami az els kerekeket rintette volna, s elszr azt gondoltuk, hogy ez az sszes csapatnl alapvet problma. A vizsglatokat kveten vasrnap reggelre kiderlt, hogy nem ez a helyzet. Beszltnk az sszes istll kpviseljvel, akik bejutottak a Q3-ba, s tbbsgi konszenzus volt arrl, hogy a szablyoknak megfelelen maradjanak a dolgok. Eleve nem volt egyszer a dolog, mert ha szraz krlmnyek kztt futhattak volna pnteken s szombaton is, ez a helyzet jelentsen msknt alakult volna. gy azonban egy olyan szituci alakult ki amikoris az egyik csapatnl kicsit msknt alakult a gumi megnylsbl fakad elhasznlds. Volt ahol jobban, s volt ahol kevsb, de mi gy gondoljuk, hogy megfelel ajnlsokat tettnk annak rdekben, hogy versenyhelyzetben elkerlhet legyen ez a hlyagosods”- magyarzta Hembery, tovbb kijelentette, hogy a hlyagosods egyrtelmen a kerekek dlsszgnek nem megfelel belltsainak volt ksznhet, s fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a vizsglatok utn kiderlt, hogy semmifle biztonsgi krdst nem vett fel a problma, mindssze teljestmnybeli htrnyt jelenthet.
A dntsnl ezrt is utastottk el a csapatok krst, hiszen a ksbbiekben ez akr konfliktusokhoz is vezethetne.
"Mi mst tehettnk volna? Ha engedlyezik a csert, azzal precedenst teremtenek. Ha a vltoztatssal egy csapatot segtenek, klnsen ha a vgeredmny szempontjbl nzzk, akkor azt hiszem most mindenki azt krdezn, hogy mirt segtettk gyzelemhez a Red Bullt."
A Belga Nagydjat kveten a Red Bull csapatfnke, Christian Horner is beszlt az gyrl.
"Szombaton lttuk, hogy hlyagok jelentek meg (a gumikon), s nem csak nlunk, de nhny ms alakulatnl is. Aggdtunk, hogy ez vals biztonsgi problmt vethet fel, gy krtk, hogy a Q3-ban szerepl csapatok ezeket a gumikat lecserlhessk, illetve engedlyezzk, hogy a dlsszg belltsain is vltoztassunk. Szerettk volna lecserlni a versenyre ezeket a gumikat, de a parc ferm szablyai szerint akkor a bokszutcbl kellett volna indulnunk. Folyamatosan folytak a trgyalsok a Pirellivel s Charlie-val (Whiting), s vgl az a dnts szletett, hogy marad minden a szablyoknak megfelelen. gy reztk, hogy a gumik biztonsgosak voltak a verseny startjnl, de nem tudtuk pontosan, hogy meddig, s mennyire. Lehet, hogy tl vatosak voltunk, de inkbb lervidtettk az els etapot, mert aggdtunk. Aztn az els killsok utn lehetsgnk volt megvizsglni az elhasznlt abroncsokat, s a tovbbiakban mr erre ptkeztnk”- ecsetelte a csapatfnk, amivel tulajdonkppen elismerte, hogy a gumik mgsem voltak annyira veszlyesnek, mint ahogy azt korbban feltteleztk.
A Red Bull ftervezje, Adrian Newey a BBC-nek adott nyilatkozatban elmondta, nagyon megknnyebblt a verseny vgn.
"Azt kell mondanom, ez volt az egyik legflelmetesebb verseny, melyen valaha is rszt vettem. A szvem a torkomban dobogott, mert legfontosabb ktelessgnk, hogy a piltinknak biztonsgos versenyzst teremtsnk, s nagyon komoly kihvs, hogy a biztonsgi trekvsek ugyanakkor ne menjenek a teljestmny rovsra. Nagyon nehz volt ezt gy megtlnem, de a verseny vgn megknnyebbltem, hogy mindkt versenyznk biztonsgban clba rt."
Ez a htvgi kis sszezrdls remlhetleg itt le is zrul, de az Paul Hembery szavaibl is egyrtelmen kitnik, hogy az olasz gumigyrt kiss megneheztelt a Red Bullra, hiszen kimondva, kimondatlanul is a gumik minsgt rte kritika, holott kiderlt, hogy nem a Pirelli javasolt belltsait hasznlta az osztrk alakulat.
/motorsportal/
|