A Pirelli hsz v utn ismt hazai versenyre kszl
A Formula-1 egyetlen gumiszlltja, a Pirelli hazai versenyre kszl a htvgn Monzban. A gyr kzpontja flrnyi auttra tallhat a legends aszfaltcsktl, ami nem csak a Formula-1-nek, de az olasz cg trtnelmnek is szerves rszt kpezi, szmtalan nagy eredmny kthet az olasz gyrhoz az elmlt 60 vben.
Az els Olasz Nagydjat 1950-ben Guiseppe Farina egy Alfa Romeo volnja mgtt Pirelli gumikon nyerte, st a kvetkez kt vben szintn Pirelli gumikon fut autkat intett le elsknt a kocks zszl Monzban. 1952-ben a ferraris Alberto Ascarit, majd 1953-ban a Maseratit vezet Juan Manuel Fangit. Pirelli gumikon Monzban utoljra Stirling Moss aratott gyzelmet a Vanwall autjban lve.
Az olasz cg eddig hat futamgyzelmet nnepelhetett a legends plyn, s ez a hat diadal mg azokban az idkben trtnt, amikor nem egyetlen gumiszlltja volt a szguld cirkusznak. Monzban sszesen 18-szor lltak rajthoz, utoljra 1991-ben, amikor a Tyrrell, a Benetton, a Brabham, s a Dallara istllk versenyeztek az olasz gyrt abroncsain.
A Pirelli utols monzai futamn, olasz gumikon indult tbbek kztt Michael Schumacher, Nelson Piquet, vagy ppen Martin Brundle. Monzban Pirelli gumikon utoljra Nelson Piquet-nek sikerlt dobogs helyezst elrnie 1985-ben, egy Brabham BT54 volnja mgtt, pole pozcit pedig Fabi Teo szerzett a Benetton BMW-vel a kvetkez vben.
A hazai verseny s a trtnelmi mlt mellett ms okbl is kiemelt jelentsge a van a htvgnek, hiszen a monzai aszfaltcsk a versenynaptr leggyorsabb plyja. Az tlagsebessg 250 km/ra, ami rendkvli kihvs mind a piltk, a mrnkk, s termszetesen az abroncsok szmra is. A nagy sebessg plyn az autkra a kzepes s a lgy keverk gumik kerlnek, s ezzel a kombincival a Pirelli tervei szerint ismt nagy szerepe lesz a gumistratginak. A leszorter taln ezen a plyn jelenti a legnagyobb kihvst, hiszen a hossz egyenesekben a minl nagyobb sebessg alacsony leszort ert ignyel, m a kifkezseknl komoly segtsget jelenthet a nagyobb tapads. Tavaly a McLaren ppen ebbl kiindulva kt klnbz belltssal indult, m azt, hogy melyik lett volna a hatkonyabb, Lewis Hamilton tkzse miatt nem tudhattuk meg, az azonban biztos, hogy a gumik klnsen nagy szerepet kapnak Monzban.
A Pirelli azt jsolja, hogy a kt keverk kztt kzel egy msodperces klnbsg lesz krnknt, s a cg szakemberei szerint kt-hrom bokszkills vrhat. Az olasz gyr motorsport igazgatja Paul Hembery a futammal kapcsolatban gy nyilatkozott:
"Monza nyilvnvalan egy nagyon fontos verseny a szmunkra, mind mszaki, mind pedig vllalti szempontbl. Mindannyian vrjuk hazai versenynket, amely a bajnoksg tekintetben is kritikus pontja a szezonnak. Az olyan gyors plykon, mint Monza, a gumistratgia kiemelt jelentsget kap, hiszen a bokszkillsokkal elvesztett idt a hossz egyenesekben kell ptolni, ami igen nehz feladat. Vrakozsaink szerint a kzepes s a lgy keverkek kztt egy msodperc lesz a klnbsg krnknt, de ezt biztosan csak az els szabadedzs utn tudhatjuk majd. Ez egy nagy kihvs a szmunkra, ugyanakkor nagyon vrjuk, hogy bemutathassuk a legjobb olasz technolgit Olaszorszgban."
Az olasz gumigyrt a belgiumi fiask utn arra figyelmeztette a csapatokat, hogy a kerkdlsnl clszer betartani az ltaluk megadott rtket, fleg azrt, mert ezen a plyn a nagy sebessg s az alacsony leszort er miatt a tapads tekintetben a gumikra mg nagyobb feladat hrul, s ez az aszfalttal rintkez fellet bizonyos mrtk nvelsvel rhet el. A gyrt a 3,75 fokos dls javasolja, szemben a Belgiumban ajnlott 4 fokos dlssel, gy elkerlhet az abroncsok bels vllnak tlzott kopsa.
Az ajnlst termszetesen minden alakulat sajt elkpzelsei szerint tartja be, jelenleg ez nem ktelez rvny, de a belga eset egyrtelmv tette egyrszt, hogy a megadott paramterek nem csupn lgbl kapott informcik, msrszt az FIA az ettl eltr mrtk kerkdlsbl ered drasztikus gumikopst nem tolerlja ad hoc engedkenysggel a szablyok tekintetben.
/motorsportal/
|