Az F1-ben az elmlt 61 vben szmtalan pontrendszer volt, egy azonban mindegyikben kzs, mgpedig az, hogy a Formula-1-ben sohasem volt knny pontot szereznie a piltknak. Az okoknak az Autosport jsgrja Edd Straw jrt utna.
Az Olasz Nagydjon Bruno Senna volt a Formula-1 trtnetnek 318. pontszerzje, ami nem is olyan sok, ha arra gondolunk, hogy az F1-ben az elmlt 61 vben mr tbb mint 800 pilta fordult meg. De nem csak a pontszerzk szma, hanem a pontok rtke is megdbbent, hiszen Senna 9. helyrt mr 2 pontot osztottak ki ma, de vajon nem rtkeli e le ez a pontszerzs tnyt?
A Formula-1 trtnetben nagyon sok pilta neve sohasem szerepelt az eredmnyjelz tbln, ezen a listn a rekorder az olasz Luca Badoer, aki 58 Formula-1-es versenyhtvgn 50 indulsbl egyetlen egy pontot sem tudott szerezni. A jelenlegi szablyok alapjn azonban 25 pontot gyjttt volna a plyafutsa alatt. gy a legtbb futamon indul, pontot azonban nem szerz piltk rkranglistjnak a vezetst az angol Anthony Davidson venn t, aki 24 futamon rajtolt el az F1-ben a plyafutsa alatt, de a legjobb helyezse csak egy 11. hely volt. De tulajdonkppen nhny kivteltl eltekintve a pontot soha nem szerz piltk nagy rsze a jelenlegi pontszmtsi rendszerben „eredmnyes” lett volna.
Szval gy tnik, hogy a pontszerzs olcs, vagy mg sem?
ssunk egy kicsit mlyebbre a statisztikkban. Az idei szezonban eddig 13 nagydj volt, ahol sszesen 250 clba rkezs trtnt s 130 pontszerz helyet osztottak ki, ez azt jelenti, hogy minden piltnak 52% eslye volt elmletileg a pontszerzsre. Ez egy nyers statisztika, de ha visszavettjk a mltba, akkor rdekes dolgokat kapunk.
A legmagasabb pontszerzsi arany az egyes szezonokban:
1 79.4% (1966)
2 74.2% (1968)
3 73.3% (1969)
4 72.3% (1967)
5 63.5% (1955)
6 62.6% (2003)
7 62.5% (1957)
8 60.6% (1958)
9 59.1% (1970)
10 58.3% (1956)
A legalacsonyabb pontszerzsi arny az egyes szezonokban:
1 37.6% (1952)
2 41.1% (1972)
3 42.1% (1953)
4 42.5% (1976)
5 42.9% (1961)
6 42.9% (1975)
7 43.1% (1974)
8 43.2% (1988)
9 43.2% (1991)
10 43.8% (1990)
Az elmlt vtizedbl csak a 2003-as v frt fel a listra, ami azt sugallja, hogy ma sem knnyebb pontot szerezni, mint egykoron. Radsul az F1 trtnetnek 62 szezonjban a statisztikai tlag 50,35%, ami megint csak azt jelenti, hogy az idei, 2011-es szezon 52%-os pontszerzsi valsznsge megfelel az F1-ben szoksos tlagos szintnek. Az egyetlen igazi klnbsg az, hogy a 60-as vek kiugran magas pontszerzsi valsznsgnek az oka, hogy abban az idben a Formula-1 meznye jelentsen kisebb volt, s ez, teht a npes mezny okolhat azrt is, hogy a Team Lotus, a Virgin s a HRT a 18 hnapos fennllsa alatt mg egyetlen egy pontot sem tudott szerezni.
Az okok mindig egyszerek
Elszr is a megbzhatsg radsul ma messze jobb, mint brmikor korbban a sport trtnetben. Msodszor ma sokkal nehezebb vezeti hibt elkvetni, de ha mgis az aszfaltozott bukterekbl gyorsabban s kisebb idvesztesggel vissza lehet trni a plyra, mint a korbban a plyk mellett megszokott fves terletekrl. Mindez azt jelenti, hogy ha egy aut befejezi a futamot, akkor nagyon kicsi az a helyezsi sv ahol clba rhet, hiszen nincsen jelents fluktuci a clba rkezk szmban. gy tulajdonkppen ma mg nehezebb is pontot szerezni annak ellenre, hogy a pontokat mr az els 10 pilta kztt osztjk ki.
Az j pontrendszernek azonban van egy msik komoly kvetkezmnye. Mgpedig az, hogy a most versenyz piltk nhny v alatt hihetetlen mennyisg pontot gyjtenek, hiszen ma egy futamgyzelem 25 pontot r. Plda r Sebastian Vettel. A 24 ves nmet pilta 2007-ben kezdte a Formula-1-es plyafutst, de a 2011-es v csak a plyafutsa 4. teljes szezonja, ennek ellenre 665 pontjval jelenleg az rkranglista 5. helyn ll a pontszerzs tekintetben. St az rkranglista els 10 helyezettjbl 7 ma is aktvan versenyzik.
A legtbb pontot szerzett piltk listja:
1 Michael Schumacher 1493
2 Fernando Alonso 1001
3 Alain Prost 798.5
4 Jenson Button 708
5 Sebastian Vettel 665
6 Rubens Barrichello 658
7 Lewis Hamilton 654
8 Ayrton Senna 614
9 Kimi Raikkonen 579
10 Mark Webber 578.5
Edd Straw szerint azonban ez sem j jelensg, hiszen az 50-es vekben mg csak az els 5 pilta kapott pontot 8-6-4-3-2 rendszerben, plusz 1 pont illette a leggyorsabb krt teljest piltt, az 1954-es Angol Nagydjon azonban 7 pilta futotta meg ugyanazt az idt, gy kzttk osztottk fel az 1 pontot, ami azt jelentette, hogy mindenki 0,14 pontot kapott, gy Jean Behra 0,14 pontjval a bajnoksg 26. helyn vgzett vgl! 1960-ban aztn eltrltk a leggyorsabb krrt jr 1 pontot, amit a 6. helyen clba r pilta kapott meg, majd egy vvel ksbb a gyztesnek jr 8 pontot 9 pontra emeltk. Ez a rendszer egszen 1991-ig maradt, amikor is az els helyrt jr 9 pontot 10 pontra nveltk. Kzben a Formula-1-es futamok szma is nvekedett. 1950-ben 7 nagydjbl llt a vilgbajnoksg, mg 2002-ben, amikor utoljra hasznltk a 10-6-4-3-2-1-es pontrendszert mr 17 nagydj volt az vben. 2003-ban egy jelentsebb vltoztats rvn mr az els 8 pilta kapott pontot 10-8-6-5-4-3-2-1 pontos rendszerben. Ez azt jelentette, hogy a 2002-es 48,1%-os pontszerzsi valsznsg 2003-ban 62,6%-ra nt. s gy ez volt az els olyan szezon, amikor a piltk karrierje alatt szerzett sszes pont statisztikja kezdett lertkeldni. A mai a gyztest 25, a 10. helyezettet pedig 1 ponttal jutalmaz rendszer csak betetzte ezt a folyamatot, gy a jelenlegi piltk teljestmnyt mr teljesen rtelmetlen sszehasonltani az vtizedekkel ezeltt versenyz piltk eredmnyvel.
De az eredeti krdsre, hogy ma kevesebbet r e egy pont mint korbban mgis milyen vlaszt tudunk adni? A krdsre a vlasz Edd Straw szerint az, hogy igen is, meg nem is. A pontszerzs eslye ugyanis ma semmivel nem nagyobb, mint egykoron volt, gy pontot szerezni tbb, kevsb ugyanakkora teljestmny, mint brmikor a Formula-1 62 ves trtnete sorn. A pontok rtke azonban jelentsen cskkent, ezrt ma 10 pont messze nem ugyanazt jelenti, mint nhny vtizeddel ezeltt.
/formula/