A Formula-1 trtnelmben minden rajong tall magnak felejthetetlen korszakot, amibl olyan brilins prharcokra emlkezhetnk mint pl. James Hunt vs Niki Lauda, Ayrton Senna vs Alain Prost, vagy ppen Nigel Mansell vs Nelson Piquet. Ha csapathoz ktdnk, nosztalgizunk Ferrari vs. McLaren vagy ppen Williams vs. mindenki risi csatkon, ugyanakkor a sznfalak mgtt az elmk kzdelme legalbb olyan hatalmas s izgalmas, mint odakint a versenyplyn megvvott harcok.
Tny, hogy a Formula-1 legnagyobb csatit piltkhoz s csapatokhoz ktjk, hiszen a httrben zajl hatalmas munkk sosem kapnak akkora publicitst. Ugyanakkor az is tny, hogy kt hatalmas elme, vrl vre harcot vv egymssal, nhny ceruzval, paprral s gondolatokkal. Igen, k a mrnkk, egszen pontosan kt mrnk, a Formula-1 kt sztrja, Adrian Newey s Rory Byrne.
Egy igazi csata - Adrian Newey vs. Rory Byrne.
Miutn Newey a Red Bullal tavaly is megnyerte a konstruktri cmet, a Formula-1 legsikeresebb tervezjnek mondhatja magt, hiszen a szriban tlttt vei alatt sszessgben nyolc konstruktri vilgbajnoki cm ktdik a nevhez. Newey tavaly Rory Byrne-tl vette t a staftabotot, aki eddigi plyafutsa alatt nem kevesebb, mint ht konstruktri trfet nnepelhetett.
Newey s Byrne konstruktri vilgbajnoki cmet jelent munki:
|
Adrian Newey
|
Rory Byrne
|
|
1992 Williams – FW14B
|
1995 Benetton – B195
|
|
1993 Williams – FW15C
|
1999 Ferrari – F399
|
|
1994 Williams – FW16
|
2000 Ferrari – F1-2000
|
|
1996 Williams – FW18
|
2001 Ferrari – F2001
|
|
1997 Williams – FW19
|
2002 Ferrari – F2002
|
|
1998 McLaren – MP4/13
|
2003 Ferrari – F2003GA
|
|
2010 Red Bull – RB6
|
2004 Ferrari – F2004
|
|
2011 Red Bull – RB7
|
|
A kezdetek
Newey 1958-ban szletett Angliban, egyetemi tanulmnyait a Southampton Egyetemen vgezte, ahol replstechnikbl s rhajzsbl osztlyels kitntetssel diplomzott 1980-ban. Byrne Dl-Afrikban, Pretoriban ltta meg a napvilgot 1944-ben, s a Witwatersrand Egyetem hallgatja volt, majd miutn 1965-ben vegyszmrnki diplomjt megszerezte, szakmjban helyezkedett el.
"Tudatosan vlasztottam a lgikzlekedsi szakot, mert meg voltam rla gyzdve, hogy a versenygpek kzelebb llnak a replkhz, mint az autkhoz. Nemcsak aerodinamika, de a metodika, a szisztematika s az elektronika tern is"- meslt ksbb Newey tudatos plyavlasztsrl. gy a diploma utn egyenesen a motorsportok fel vette az irny, s elbb Emerson Fittipaldi Formula-1-es csapatban, Harvey Postlethwaite mellett dolgozott, majd 1981-ben a March istllhoz szerzdtt. Els munkja egy GTP-March aut volt ami megnyerte a International Motor Sports Association (IMSA) traaut prototpusokra kirt bajnoksgt (Grand Touring Prototype)
Byrne egy id utn otthagyta a vegyszi munkt s bartaival autalkatrsz boltot nyitott. letnek ebben a szakaszban kezdte el az autk tervezst, az els ltala tervezett aut egy Formula Ford volt. A nagy ttrs Byrne szmra akkor jtt, amikor 1977-ben bemutattk Ted Tolemannak. Tolemannl tlttt id sorn Byrne kt futamgyzelemmel alapozta meg a hrnevt a Toleman F2-es istllnl. Ezek a sikerek segtettk hozz, hogy eljusson a Formula-1-be.
Newey 1983-ban csatlakozott a March IndyCar projectjhez, s az ltala tervezett konstrukci a kvetkez vben ht gyzelmet szerzett, majd 1985-ben Al Unser a harmadik-, 1986-ban Bobby Rahal pedig els CART bajnoki cmt nnepelhette a Newey ltal tervezett versenyautval. Ezek utn Newey s Rahal j kapcsolatot alaktott ki egymssal, s ksbb ez az ismeretsg fontos szerepe kapott mindkettejk letben. Newey a CART-os sikereket kveten visszatrt Eurpba, s a March Formula-1-es csapat ftervezje lett.
Mindekzben Byrne a h-tervezsrt volt felels a Toleman versenygpnl, amit Ayrton Senna vezethetett s amivel majdnem sikerlt is megnyerni az emlkezetes monaci futamot (1984).
A Toleman istll fejldst ltva a Benetton csald elhatrozta, hogy beszll a Formula-1-be, s Byrne neki is kezdett az els Benetton versenyaut tervezsnek, amellyel vgl Gerhard Berger megnyerte az 1986-es Mexiki Nagydjat. Newey ebben az idszakban karriere ptsvel foglalkozott, ezrt kapva kapott a Williams nyjtotta lehetsgen, hiszen Frank Williams csapata ekkor mr az lvonalban versenyzett.
Az 1990-es vek
1990-ben kezdett megmutatkozni Newey dominancija. A Williamsnl sszefogott Patrick Headdel, s az ltaluk tervezett FW14-es konstrukci teli tallatnak bizonyult az akkori McLaren dominancia ellen. Newey/Head prossal egy gyzelmekkel teli idszak vette kezdett. 1992-ben s 1993-ban mindkt bajnoki trfea a csapathoz kerlt, mg ’94-ben a konstruktri vilgbajnoki cmet szereztk meg a „Newey kocsik”. Az egyni bajnoki cm Michael Schumacher lett, aki a Rory Byrne ltal tervezett Benetton-Forddal nyolc futamgyzelmet szerzett abban az idnyben.
Byrne teht visszatrt! 1991-ben ugyanis a bukott Reynard F1 projekt miatt elhagyta a Benettont, de mg ebben az vben visszajtt a csapathoz. Visszatrsekor, a csapatfnk, Flavio Briatore egy fiatal s tehetsges piltra Michael Schumacherre koncentrlt. Byrne olyan autt tervezett, amivel '94-ben a nmet pilta megszerezte els vilgbajnoki cmt.
A szakember a Benettonnl j munkt vgzett, de munkssgt bernykolta, hogy csalssal vdoltk. Mindezzel prhuzamosan Newey-rl kzben sokan azt lltottk, hogy kiss tl ltt a clon a ’94-es konstrukcival. gy a Benetton elretrhetett, m a Williamsnek vgl sikerlt felvennie a harcot, s ugyan Ayrton Senna hallval megnylt az t Michael Schumacher vilgbajnoki cme eltt, de a konstruktri versenyt vgl ismt a grove-i alakulat nyerte.
A kvetkez vben azonban mr nem engedtk ki a kezkbl a lehetsget, gy a Schumacher-Byrne pros mindkt trfet elhalszta a Williams orra ell.
Az 1990-es vek vgre Newey magabiztosan tartotta a rekordot, ami hat bajnoki cmet s 67 futamgyzelmet jelentett, de a Newey-ra hanyatlani ltszott, mg Byrne gyzelmi sorozata jelents mreteket lttt. A dl-afrikai mrnk legeredmnyesebb idszaka, s dominancija akkor kezddtt, mikor a Ferrarihoz igazolt Schumacherrel s a Benetton csapatfnkvel Ross Brawnnal. A maranelli csapat hat konstruktri cmet nyert, s ebbl tt zsinrban, 2000 s 2004 kztt.
1992 s 2004 kztt a Byrne ltal tervezett konstrukcik sszessgben ht bajnoki cmet hoztak Michael Schumachernek, mg Adrian Newey versenygpei 6 bajnoki cmet szereztek, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villneuve s Mika Hkkinen kzremkdsvel. Mai napig is az egyetlen mrnk a szria trtnelmben, aki hrom klnbz csapatnak is vilgbajnok autt tervezett.
Az elmlt kt vben a Red Bullal megszerezte mind az egyni-, mind a konstruktri vb cmet. Az angol mrnk 2006-ban csatlakozott az energiaitalosokhoz, akik az elz vben, a Jagur utdjaknt szlltak be a sorozatba, m nagy krds, hogy vajon Dietrich Mateschitz akkor is hozzjutott volna a kiscsapathoz, ha Newey 2001-ben elfogadja a Jagur csapatfnknek, s egyben j bartjnak, Bobby Rahalnak az ajnlatt. Newey vgl maradt a McLarennl, ami Bobby Rahal csapatvezeti plyafutsnak vgt jelentette (2001-ben Rahalt Niki Lauda vltotta a Jagurnl)
Newey letette a nvjegyt az F1-ben, mint a legsikeresebb mrnk, s senki sem krdjelezheti meg erfesztseinek eredmnyt. Szmos emlkezetes pillanata mellett azonban olykor komoly kritikk is rtk, fleg amikor az aut teljestmnynek javtsa rdekben a hatrokat feszegetve kockra tette annak megbzhatsgt. Ilyen volt a McLaren MP4-18, ami vgl soha sem indult versenyen, mert a szezon eltti tli tesztek alatt slyos hibkat talltak a konstrukcinl.
Ha vgigtekintnk azokon az olykor drmai kzdelmeken, melyek 1980 s 2011 kztt zajlottak a versenyplykon, megnevezhetnk nhny hatalmas, a piltk s csapatok kztti versengst, de ha szintk akarunk lenni, egyik sem annyira bmulatos, mint az, ami eme kt kivl ember fejben zajlott a Formula-1 elmlt 30 ve sorn. Sok tehetsges mrnk volt, akik szintn komoly elismerst rdemelnek, de Byrne-re s Newey-re mindrkk gy fogunk emlkezni, mint arra a kt emberre, akik jrartelmeztk, s kitoltk a szguld cirkusz hatrait, ezltal a valaha ltott legelkpesztbb, hihetetlen izgalmakat adva a Formula-1 minden rsztvevjnek, s szurkoljnak. .
Newey mg mindig a Red Bullnl tevkenykedik s Byrne mint szaktancsad ismt csatlakozott a Ferrarihoz, ezrt minden F1 szurkol remnykedhet abban, hogy egy j versengs veheti kezdett a kt tervezzseni kztt, s ez az egyik legjobb dolog lehet, ami a sporttal trtnik.
/motorsportal/