 
	
		Az Autosport jsgrja, Tony Dodgins arra a krdsre keresi a vlaszt, hogy vajon mirt is van szksg az j, 2014-es szablyokra akkor, amikor az F1 sohasem ltott mrtkben izgalmas s versenykpes, s egyltaln mi rtelme van a motorfejleszts befagyasztsnak. 
	
		Tegye fel a kezt, aki lvezi a 2012-es szezont? Ht elg sok kezet ltok. Mind lvezzk a kiszmthatatlansgot, a klnbz futamgyzteseket, azt, hogy csak nhny tized vlasztja el a legjobb 10 piltt egymstl a Q2-ben. Ezrt szmomra gy tnik, amikor a 2013-as szezon vgn kihzzk a dugt a 2.4 literes, V8-as motorok all, akkor a frdvzzel a baba is le fog csszni.
	
		Tagadhatatlan, hogy az idei szezonban j a msor, ugyanakkor vannak, akik azzal rvelnek, hogy ezt mestersgesen rtk el az F1-ben, amelynek minden tekintetben az autsport cscsnak kell lennie. De akkor mirt is van befagyasztva a motorfejleszts, s mirt egyedl a Pirelli uralja a gumiabroncs-bizniszt?
	
		A kltsgek szintentartsa miatt, jn a vlasz, hiszen gy a teljestmnyt befolysol kt fontos tnyez ki van hzva. Ez azonban magas labda Adrian Newey szmra, akinek zsenialtst csak baseball-tvel, vagy olyan szigor szablyokkal lehet letrni, mint az idei kipufog diffzor-rendszerekre vonatkoz elrsok. s me, gy mindenkinek nagyon hasonl a tempja, vltozatos a kzdelem rlnk? Vagy inkbb nevezzk GP1-nek a Formula-1-et?
	
		s akkor jn a krnyezettudatos gondolkods. Max Mosley megmondta, hogy a nagy cgek nem akarnak pnzt klteni egy olyan sportra, ahol nem zldben gondolkodnak. Kell teht valami htkznapi relevancia, az F1 nem lehet tbb dinoszaurusz, vltozni kell az idvel. Ez az egyetlen mdja ugyanis annak, hogy az autgyrakat megtartsuk. n mindig egy kicsit szkeptikus voltam ezzel kapcsolatban. Szmomra az autgyrak nagy, gyors s ers autkat gyrtanak, s amg Amerika hromnegyede hatalmas pick-up-okban l, addig mit aggdik az F1?
	
		A Formula-1 nem is klnbzhetne jobban az utcai autktl. Mi lesz gy a kvetkez lps? A Mont Everestre is oxignpalack s hgvas nlkl kell legkzelebb felmenni? Nem, mert az 1980-as vek elejn az 1.5 literes turbmotorokkal sem volt baj. A hangjuk remek volt, a teljestmnyk pedig a 80-as vek kzepre egyszeren brutlis lett. Mg mindig l egy kp a fejemben arrl, amikor Nelson Piquet a Brabham-jvel prblt kigyorstani a Clearways-bl Brands Hatch-ben, mikzben vadul gpszkedett, hogy a hatalmas er ellenre az autt egyenesben tartsa. Az aut azonban gonoszul mindig megbillent egy kicsit, ahogy Piquet kihzatta az egyes fokozatokat, mikzben a turb sivtsa robbansnak hatott. Flelmetes ltvny volt.
	
		Ezrt n nem hiszem, hogy a 2014-es turbkorszak unalmas lesz majd. A mrnkk szmra pedig az j motorok s az energia visszanyer rendszerek igazi kihvst jelentenek. De ott lesz ismt a motorfejleszts befagyasztsa, amire mi szksg van akkor, ha gy hisszk, hogy a Formula-1 a korltlan lehetsgek trhza? Radsul veszlyes is. Tegyk fel, hogy 2014-ben Melbourne-ben ugyangy hrom autgyrtnk lesz, mint most: a Ferrari, a Mercedes s a Renault, s az j technolgia miatt knnyen elkpzelhet, hogy valakinek egy msodperces elnye lesz a tbbiekkel szemben. Ezt pedig a jelenlegi szablyok szerint nagyon nehz lesz majd a tbbieknek ledolgoznia, radsul egy jabb gyrt leginkbb csak a 4. helyrt versenyezhetne. A Mercedes motorsport osztlynak a vezetje, Norbert Haug is elismeri, nincs okunk felttelezni azt, hogy az sszes motorgyr egyformn j munkt vgez majd a 2014-es erforrsokkal kapcsolatban.
	
		Ha aggdunk a motorgyrtk 2014-es teljestmnye miatt, akkor mirt nem szabadtjuk fel a msik fontos terletet, az abroncsokat? n egy percig sem gondolom, hogy ez megtrtnhet. Egyrszt azrt, mert a Pirelli j munkt vgez az F1-ben s a mai gazdasgi helyzetben krdses, hny gumigyrt rdekldne komolyan a Formula-1 irnt, ahol egy gumihbor feneketlen gyomrba kellene lni a millikat. De az elkpzels azrt rdekes lenne. A gumihborval a legnagyobb gond, amit a 2000-es vek elejn mindenki megtanult, hogy a partneri egyttmkds a legjobb teljestmnynvel a fekete mgiban. gy a legjobbaknak kln tesztcsapata volt, ami mg nagyobb is volt, mint egy versenyistll, hogy folyamatosan prblgassk a gyrt 199 fle keverkt.
	
		„Ok, Jarno ez a 15B keverk, mg 5 kr s gyere be…” Mikzben a nap vgn mindenki fradt szemekkel prblta kirtkelni a legutbbi keverkeket. Most azonban nincs teszt. A Pirelli az, aki a teszteket elvgzi a klnbz plykon. s ez az, amirl nhny vvel ezeltt Ross Brawn szles mosollyal az arcn gy nyilatkozott, hogy az nagyon izgalmas lenne, ha megvalsulna. Ht megvalsult…
	
		A verseny termszete azonban az, hogy mindenki szeretn kitolni a hatrokat, s ez all a gumi gyrtk sem lennnek kivtelek. Ugye mindenki emlkszik mg a 2005-s Indianapolisi Nagydjra, no meg a futamokon rgen gyakrabban bekvetkezett defektekre? gy egy gumihbor a biztonsg tern visszalps lenne. Persze a jvbe senki sem lt bele, nhny vvel ezeltt azt se gondoltuk volna, hogy az F1-ben nem lesznek szezon kzbeni tesztek. A motorhibkhoz hasonlan pedig a gumiabroncs-hibknl is be lehetne vezetni egym a kvetkez futamra szl 5 rajthelyes bntetst?
	
		Egy biztos, akinek 2014-ben a legjobb motorja s abroncsa lesz, az bizony messze el fog tnni majd a nagy kksgben a tbbiek szeme ell…