| 
Newey: A jelenlegi szablyok megfojtjk a kreativitst
	 
	A Red Bull technikai igazgatja, Adrian Newey szerint a jelenlegi technikai szablyok szinte teljes mrtkben megfojtjk a kreativitst az autsport cscskategrijnak szmt Formula-1-ben. 
	A Formula-1 technikai szablyait legutbb 2009-ben vltoztattk meg jelents mrtkben, akkor ezek a szablyok szmos terleten lettek megengedbbek a fejlesztsekkel kapcsolatban, azta azonban a szably alkotk addig-addig foltoztk a szablyknyvet, amg gyakorlatilag szinte az sszes kiskaput bezrtk. Az elmlt hrom szezonban gy olyan tallmnyok kerltek betiltsra, mint a dupla diffzor, az F csatorna, vagy a kipufog diffzor rendszer. Newey szerint ezrt ma mr olyan mrtkben gzsba ktik a kreativitst, amire az elmlt vtizedekben nem volt plda a Formula-1-ben. 
	„A mezny olyan szoros, hogy ha a Q3-ban tallsz kt tizedmsodpercet, akkor azzal nagyon sok rajthelyet nyersz” – nyilatkozta Newey. – „Ez elmlt vekben pedig nem ez volt a helyzet. A csapatok ezrt egyre kisebb s kisebb elny szerzse rdekben ptik az j alkatrszeket. Ez tkrzi a verseny mrtkt, ami az egyre szigorbb szablyok kvetkezmnye. Ez szerintem nagy kr, mert annyira szorosak ezek a szablyok, hogy bennem nincs ktsg afell, hogy ez elfojtja a kreativitst. Persze fantasztikus lenne, ha nem lennnek szablyok, de akkor a csapatok mrete s forrsai miatt fegyverkezsi verseny lenne, ami pedig azt jelenten, hogy az autk teljestmnye hatalmasat lpne elre. Az is veszly lenne, hogy egy csapat sokkal jobban vgezn a dolgt, mint a tbbiek s minden futamot megnyerne a szezonban. A nzk gy nem kapnnak vltozatossgot s unatkoznnak, ha mindig ugyanaz a pilta s csapat gyzne csak.” 
	Miutn a Red Bull uralta a 2011-es vet, az idei szezonban az energiaitalosok csak ngy futamon gyztek eddig, br a csapat 36 ponttal gy is vezeti a konstruktri bajnoksgot. Newey elismeri, hogy bizony komoly gondot jelentett nekik, hogy a kipufog diffzor betiltsa utn stabilizljk az aut viselkedst. „Az idei v fleg arrl szlt, hogy megrtsk a kipufog diffzor betiltsnak hatst, aminek az elnyt tavaly lveztk. Nemcsak a kipufog elhelyezsrl, de a motorvezrlsrl is sz van. A tl folyamn sokat vltoztattunk az autn, de teljestmnyt vesztettnk, taln tbbet is, mint az ellenfeleink, mert neknk mr kt ve volt meg ez a rendszer. Nagyon sok erfesztst sszpontostottunk arra, hogy stabilizlni tudjuk az autt azt kveten, hogy elvesztettk a kipufog hatst, s gy gondolom, hogy ebben a szezonban mi fl, vagy akr egy msodpercet is fejldtnk.” 
	Newey szerint, ha a 2013-as szablyok nem is, de a 2014-esek ismtelten komoly trendezdst eredmnyeznek majd. „A kvetkez v egszen lland, de 2014-gyel kapcsolatban mg mindig sok vita van. j V6-os turbmotorok jnnek s sokkal nagyobb hangslyt fektetnek az energia trolsra s jrafelhasznlsra. A motorok sokkal bonyolultabbak a jelenlegieknl, sokkal nehezebbek s nagyobbak lesznek, mikzben lltlag az zemanyag felhasznlsuk is hatkonyabb. De elg sok vita van azzal kapcsolatban, hogy mindez j-e a Formula-1-nek vagy sem. 2014-gyel kapcsolatban az aerodinamikai szablyokrl is dnteni kell, 2013-ra mg csak egy pr terlet van, amit vglegesteni kell, de sajnos ezek elg kis terletek. A kipufog gzokra vonatkoz elrsok vltozsnak lenne nagy hatsa az aut teljestmnyre mg, de amennyire n tudom, ezen a terleten nem vrhatak jabb nagyobb vltoztatsok.” 
	/formula/
	            |