Sebastian Vettel, akárcsak a srác a szomszédból. Habár négyszeres Formula-1-es világbajnok, és a sportág történetének egyik legnagyobb múltú csapatának pilótája, nincsenek sztárallűrjei. Magánéletét rendkívül óvja a médiától, s minden kérdést kerül is ezzel kapcsolatban. Egytől egyig minden pilóta tiszteletét kivívta hozzáállásával és tehetségével. 2015 óta új csapatával, a nagy múltú Ferrarival száll harcba a győzelemért! Itt kiderül hogyan! >>
Időpont: 2017. 04 28. - 04.30. Körök száma: 53 Egy kör: 5,848 km Teljes versenytáv: 309,745 km Leggyorsabb kör: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os győztes: N. Rosberg
„Én felhívnám Vettelt vagy Alonsót” „Ez egy hatalmas sokk volt számomra. Együtt vacsoráztam Toto Wolff-fal múlt este, de nem mondhatott róla semmit nekem” – nyilatkozta Ecclestone a Reutersnek. „Most több időre lesz szüksége, hogy elköltse a pénzét, ennyi az egész” – tette hozzá sajátságos humorával.
Sebastian Vettel (négyszeres F1-es világbajnok, a Ferrari pilótája): „Nagyon meglepett és sokkolt Nico Rosberg visszavonulásának híre. Mindannyian a legjobbakat kívánjuk neked, Nico!”
Frusztráció és kritikák: Vettel akkor is hű marad önmagához „Ha valaki velem vagy a stílusommal nem tud azonosulni, akkor ez van. Szerintem hiba lenne, és nem is lenne őszinte, ha a világot valami mással próbálnám hitegetni, miközben épp annak az ellenkezője a helyzet. Mi mindannyian felnőttek vagyunk, és a Forma–1 nem óvoda, ezért helyesnek vélem, hogy pontosan úgy nyilvánuljunk meg, ahogyan érzünk.”
Sokkoló bejelentés: Rosberg visszavonul az F1-től Öt nappal azután, hogy megszerezte pályafutása első világbajnoki címét, Nico Rosberg bejelentette, visszavonul a királykategóriától. A Mercedes versenyzője az FIA díjátadó gálája előtt hozta nyilvánosságra döntését, sokkolva azzal a Forma–1 világát.
Az olasz gumigyártót segítő három istálló Abu-Dzabiban vitte pályára átmeneti tesztautóit. Most először fordul elő a Pirelli felkészülésében, hogy egyszerre három autóval dolgoznak egyazon pályán. E három gépen azonban összesen öt versenyző osztozik.
Kedden pont került az ügy végére: Monza bejelentette, aláírták új kontraktusukat. „Elkerültük annak veszélyét, hogy Olaszország hetven év után elveszítse a világ legnagyobb presztízzsel és múlttal bíró, leglenyűgözőbb autóversenyét. Most együtt lépünk előre, a célunk pedig, hogy a monzai nagydíjat még jelentősebb, még vonzóbb eseménnyé tegyük a világ minden szurkolója számára” – nyilatkozta az olasz autóklub, az ACI elnöke, Angelo Sticchi Damiani.
„Ezek az abroncsok először jövőre, a februári teszteken kerülnek fel az autókra és akkor futnak velük először élesben. A legutóbbi teszt a tervek szerint zajlott. Sikerült összegyűjtenünk a kívánt adatmennyiséget a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari hibridautóinak köszönhetően. Nélkülük nem teljesíthettük volna ezt az intenzív fejlesztési programot” – zárta gondolatát az olasz szakember.
Vettel kételkedett, de a Ferrari most jól taktikázott „Szép eredmény ez, megérdemeltük ez után a szezon után. Fontos volt számunkra, hogy a megterhelő év végén lendületet vihessünk magunkkal a szünetre” – állapította meg az évzáró Abu-dzabi Nagydíjon a harmadik helyen célba érő Sebastian Vettel a leintés után. Volt is miért elégedettnek lennie, hiszen a verseny nagy részét az 5-6. helyen töltötte, s volt olyan időszak, amikor nem úgy nézett ki, hogy felkapaszkodhat a dobogóra.
(c) Abu-Dhabi GP, végeredmény: Niico Rosberg a világbajnok A versenyt bár Lewis Hamilton nyerte, még sem róla szólt a vasárnapi Abu-Dhabi szezonzáró, hanem a második helyen célbaérő, a verseny során több alkalommal is rizikót vállaló, Nico Rosbergről, aki felért a csúcsra, és elhódította első világbajnoki címét.
Vettel: “Kimi a legjobb csapattársam!” Vettel: “Szerintem Kimi a valaha volt legjobb csapattársam. Először is kétségtelen a tehetsége, és emellett nagyon könnyű együtt dolgozni vele, nagyon egyenes, nulla bonyodalom, és mint tudod csapattársak között lehet egy kis súrlódás, de nem érzem, hogy köztünk lenne, amitől nagyon élvezetes, hiszen csak a versenyzésre tudsz koncentrálni. Nem kell más miatt aggódnod.”
Nem voltak veszélytelenek Lewis Hamilton „piszkos trükkjei” Sebastian Vettel szerint. A Ferrari bajnoka szerint ráadásul jobban is csinálhatta volna. Kiemelte, kijár a tisztelet a megérdemelten bajnokká avatott Nico Rosbergnek!
Lewis Hamilton idei 12. pole-jával megszerezte az első rajthelyet az idei szezonban utoljára, csapattársa Nico Rosberh ahogyan a hétvége eddigi részében is kikapott csapattársától.
A négyszeres világbajnok nem tűnt túl boldognak a leintés után – mégis arról beszélt, nem elégedetlen. „Elégedett voltam az időmérővel. Egy kicsit talán túlságosan agresszívek voltunk. Nem találtuk a megfelelő ritmust, mint délután. De összességében nagyon elégedett vagyok, mivel az autó sokkal jobb volt, mint tegnap” – nyilatkozta.
A második szabadedzés már reflektorfényben zajlott, ahogy azt már megszokhattuk. Lewis Hamiltom továbbra is az élen maradt, ám Nico Rosberg hajszállal van csak lemaradva, a harmadik Nico Rosberg lett.
Csakhogy a Ferrari napja nem volt problémáktól mentes. Az utolsó tíz percben Vettel autója váltóhiba miatt állt meg. Idén már a sokadik hasonló hiba volt ez az olaszoknál. Öt rajthelyes hátrasorolásról egyelőre nincs szó, mivel az egység csak pénteki váltó volt. „Így gondolom én is, de még meg kell kérdezni pár embert, hogy megerősítsék ezt” – mondta kissé bizonytalanul Vettel. „Nem hinném, hogy ennek lenne hatása. Nem volt ideális, jó lett volna befejezni az etapomat, pár körrel többet teljesíteni, és csinálni egy próbarajtot.”
Vettel elismeréssel nyilatkozott Verstappenről Helyette beszélt inkább Max Verstappen sokakat lenyűgöző versenyzéséről, mely neki is elnyerte a tetszését. „Jó versenyt futott. Csak egy kicsit láttam belőle a futam után, és nyilvánvalóan jó munkát végzett, hogy átment a mezőnyön, és dobogón zárt. Én nem voltam boldog a verseny után, mert az utolsó biztonsági autós fázisnál a célom az lett, hogy felérjek a dobogóra, de végül küszködtem, és nem sikerült újra lendületbe jönnöm. Ő viszont kiváló versenyt futott” – ismerte el.
A Ferrari egy mag nélküli csapat? Szerinte a helyzet nem változott azóta sem. „Ha a jövő évet nézem, nem látom, hogy a Ferrarinak esélye lenne a bajnokság megnyerésére. Még mindig az idei autójuk fejlesztésén dolgoznak, ami szerintem nagy hiba. Mindenkinél korábban le kellett volna állítaniuk ezt, és nekik kellett volna elsőként a jövő évi autón dolgozniuk – legalábbis szerintem.”Brawn: Vettel viselkedése árulkodó
Már Abu-Dzabiban rója a köröket Vettel Újabb tesztnapot teljesített a Pirellivel Sebastian Vettel, aki a mai napon a szezonzáró helyszínén rótta a köröket a Ferrari átalakított versenyautójával. A négyszeres világbajnok összesen 81 kört futott és elsősorban a hosszabb etapokra összpontosított.
Vettel szerint nem volt korrekt Verstappen manővere A Sky Sports exersenyző szakértői szerint igazán színvonalas küzdelem volt ez kettejük között. „Sebastian egyszerűen tökéletesen helyezte az autóját. Négyszeres világbajnok, el is várható tőle” – állapította meg Paul di Resta. Johnny Herbert pedig felhívta a figyelmet arra, hogy miután Vettel visszaverte az első támadást, közvetlenül az előzés előtt, Verstappen tudatosan visszavett kicsit. „Látta, hogy ha a fickó kívül van, nem fog visszatérni. Sebastian aztán a rázókőre is hajtott. Két teljesen eltérő mentalitás találkozása volt ez: az egyik azt mondta, a pályán marad, és később előz, a másik pedig a pályáról is lement. A versenyzés erről szól. És még csak össze sem értek!”
„Neki fogok ütközni, és akkor több pontot veszít majd, mint én. Rendben van, most ott volt az aszfaltozott bukótér, és használhattam is, de egy nap majd neki kell ütköznünk, hogy realizálja, a versenypálya mindenkié” – magyarázta a kétszeres világbajnok, aki végül a 10. helyen fejezte be a futamot, amitől egyébként ennél egy kicsivel többet várt.
(c) Brazil GP, időmérőedzés: Hamilton Rosberg előtt Lewis Hamilton szerezte meg a pole-pozíciót Brazíliában, csapattársa, Nico Rosberggel, aki egy tizeddel kapott csupán ki a brittől. A harmadik Kimi Raikkönen lett.
Kimi Räikkönen az utolsó pillanatban kapaszkodott fel harmadiknak az interlagosi időmérő edzésen, és ezzel a két Mercedes mögött, de a Red Bull-os Max Verstappen előtt zárt. Csapattársa ezzel szemben nem tudta megelőzni holland ellenfelüket sem, így csak az 5. rajtkocka jutott neki vasárnapra.
A Ferrari megjegyezte, a versenyigazgatónak „hatalmában” állt volna a pozíció átadására utasítani Max Verstappent (a „káosz” akkor szabadult el a mexikói futamon, amikor a holland a pálya levágásával tartotta meg helyezését az őt támadó Vettellel szemben, aki később agresszíven verte vissza Ricciardo támadását). Az FIA közleménye viszont megjegyzi a versenyigazgatónak mindez valóban jogában áll, ugyanakkor „nem kötelezettsége”, hogy kérje a helyezés átadását.
Egyesek szerint a német frusztráltsága visszavezető a Ferrari csalódást keltő szezonjára és az istállón belüli „feszültségekre”. Ezt Interlagosban a csapatvezetőnek is felvázolták, ő azonban ismét kijelentette, nincs problémája a négyszeres bajnokkal. „Mint már többször elmondtam, semmi bajom sincs Vettellel” – hangsúlyozta az olasz. „Sebastian roppant érzelmes. Néha sokkal inkább hasonít egy latinhoz, mint egy némethez. Nagyon érzelmes, nagyon szenvedélyes. Főleg ha vezet” – tette hozzá.
Sebastian Vettel úgy véli, a grove-iak nem csak villogni akartak időeredményükkel. „Nem hinném, szerintem a tempójuk valós. Általában péntekenként kicsit hátrébb vannak, mert visszafojtják a motorjukat, de most úgy tűnik, más programon voltak” – vélekedett.
A második szabadedzést is Lewis Hamilton húzta be csapattársa, Nico Rosberg előtt. A harmadik és negyedik a helyen a Williams két pilótája zárt, Valtteri Bottas megelőzte a hazai közönség előtt utolsó Forma-1-es versenyét futó Felipe Massát.
„Vettelnek nincs olyan kisugárzása és ereje, mint Schumchernek” – Ecclestone „A csapatváltásom nagy lépés volt, és tisztában voltam vele, hogy időre lesz szükségünk. Nyilván nem vagyok boldog, hogy a 2016-os célunkat nem tudtuk elérni, mert a tavalyi három győzelmünk után nagyok voltak az elvárásaink. De a célunk továbbra is a bajnoki győzelem, és sok minden történik jelenleg a csapatnál, ami révén erősebbé válhatunk. Harcosok vagyunk, azért vagyunk itt, hogy küzdjünk. A fiúknak jó ötleteik vannak az autó versenyképessé tételére.”Csapattársa, Kimi Räikkönen azt ugyanakkor elismeri, hogy a csapatnak hatékonyabbá kell válnia. „Minden évben javítani akarunk. Nagyon egyszerű: több leszorítóerőre és több lóerőre van szükségünk ahhoz, hogy gyorsabbá váljunk. Ez nagyon egyszerűen hangzik, de sajnos nem az. Az utóbbi időben sok mindenre rájöttünk, és bízom az embereinkben, akik meg tudják oldani a problémákat a következő évre. Nincs garancia arra, hogy erősek leszünk, de idén tettünk érte, sok mindent megértettünk, ezért magabiztosak lehetünk. Hogy ez elég lesz-e, az már egy másik kérdés” – elmélkedett a finn.
Az FIA megvitatja Vettel büntetésének ügyét
Az FIA versenybírái Interlagosban Tim Mayer, Nish Shetty, és a korábbi Forma–1-es versenyző, Mika Salo, valamint egy negyedik, helyi képviselő. Adott esetben tehát nekik kell átvenniük az ügyet „elődeiktől”, ha a pénteki délutáni megbeszélésen elfogadják a Ferrari bizonyítékait. A vörösök egyébként hivatalos közleményükben többször kiemelték, főként a szabályokat akarják tisztázni, abban az esetben is, ha a Mexikói Nagydíj eredménye változatlan marad.
Szerinte egyirányú úton jár a Forma–1. „Alapvetően az egész sportág összetettebbé vált, és folyamatos az igény arra, hogy mindent egyértelműsítsünk. Ezzel egyre hosszabbá válik a szabálykönyv, egyre részletesebbé. A vezetés lényegét röviden össze lehet foglalni: a versenyző vezessen biztonságosan – ilyen egyszerű. De ha ilyen egyszerű szabályunk van, folyamatosan azt kérdezik, mit is jelent ez pontosan, mit lehet és mit nem. Ezzel a szabály egyre hosszabb és hosszabb lesz, pontosítjuk, részletezzük. Ez a sportszabályzatra és a technikai szabályzatra is igaz.”
„Lehet azt mondani, hogy csak a saját érdekünkben járunk el, de egyértelművé tettük: nem hisszük, hogy a bajnokság eredménye változni fog a mostani döntés függvényében. Azt viszont mindenkinek fontos felismernie, hogy ez egy ismeretlen terület, ezért egyértelmű precedenst kell teremteni. Most ezt próbáljuk elérni.”
Vettel telefonon tisztázta Verstappennel „A verseny után felhívtam Maxot. Az ilyen esetek kapcsán mindig két vélemény van. Megbeszéltük, tisztáztuk, és nincs vele problémám. Max összességében jó munkát végez, de nem szabad elfelejteni, hogy még mindig nagyon fiatal. Sokat kell még tanulnia, és időnként lesznek még veszekedései. De ez egy normális folyamat, amin mindannyian keresztülmegyünk” – fogalmazott.
„Nem akarunk káromkodást? Ne vágjuk be a közvetítésbe!” A sajtótájékoztatón Vettel is részt vett, a versenyigazgató szavait hallva pedig ő is jelezte, ideje túllépni a történeteken. „Elmondtam már, de nem probléma, ha elismétlem: sajnálom. Versenyeztünk és harcoltunk, szóval meg lehet érteni, miért nem voltam boldog abban a pillanatban. Egy biztos, bánom, amit mondtam. Egyértelmű volt, hogy bocsánatot kell kérnem, és később egy levelet is írtam. Örülök, hogy Charlie elfogadta a bocsánatkérést és kész továbblépni” – mondta.
„Ez volt ennek a szabálynak az első alkalmazása mióta a versenyigazgató kiegészítette a védekezéssel kapcsolatos előírásokat. A Ferrari úgy véli, számos új tényező került a napvilágra a döntés óta, és a nemzetközi sportszabályzat 14.1-es bekezdése alapján vizsgálatot kér. A Ferrari tisztában van azzal, hogy a bajnoki sorrend nem változik, ám az eredmény fontos precedens lehet a jövőre nézve és a szabályok tisztázása szempontjából” – áll a csapat közleményében.
Kimi és Seb strandröplabdával készültek a Brazil Nagydíjra >>
Milyen sors várna Hamiltonra a Ferrarinál? „Ha a Ferrarihoz mész, akkor legalább három éves távlatban kell gondolkoznod, tekintettel arra, hogy hol állnak jelenleg. Izgalmas lenne számára, és a Forma-1-nek is. Nem tudom, hogy ez összeegyeztethető-e az ambícióival, és hogy mit szeretne még csinálni a Forma-1-ben. A sportág egyik legjobb része, ha a Ferrari ott van az elejében, én pedig őszintén remélem, hogy sikerül odaérniük” - tette hozzá a Scuderia korábbi technikai igazgatója, akiről nemrég éppen Hamilton áradozott egyik nyilatkozatában.
A Red Bull a 2015-ös év során 225,5 milliót költött 235,6 milliós bevétellel szemben, amely elsődlegesen három forrásból származott: a pénzdíjakból, szponzoroktól és az anyacégtől, az energiaitalt gyártó Red Bulltól. Vettel távozása mellett fontos új szponzorok, mint az Aston Martin és TAG-Heuer érkezése segítette őket, cserében 17,8 millióval többet költöttek kutatás-fejlesztésre (98,3 millió fontot), és 36-tal több dolgozót alkalmaztak. Jelenleg 730 munkatárs dolgozik a Red Bullnál, akik összesítve 70 millió font fizetést kapnak.
"Charles jó munkát végzett a csapat számára, ráadásul GP3-as bajnok lehet idén. Jövőre a GP2-ben fog versenyezni, aztán meglátjuk, hogy hogyan teljesít majd. Ha megnyeri a sorozatot, vagy rögtön az első évében ott lesz a legjobb három között, fényes jövő áll előtte" - mondta Steiner a 19 éves versenyzőről.
"Természetesen nem vagyunk elégedettek az idei eredményekkel" - mondta Sergio Marchionne, a Scuderia elnöke. "Azonban haladunk tovább a talpraállás útján. Az idei évet a lehető legjobban szeretnénk most már befejezeni, de az ambíciónk az, hogy jövőre versenyképesek legyünk, ez kritikus."
Verstappen dühít, Vettel dühös – és Brawn szerint ez így van rendjén „Ez mindig az aranyközépút megtalálásáról szól. Mi versenyzést akarunk látni, azt, hogy a versenyzők egymás ellen küzdjenek. És ő úgy tűnik, többeket felbosszant. De Michael is ezt csinálta annak idején, és ő is többeket felbosszantott, amikor az F1-be érkezett. Emiatt én szimpatizálok Max Verstappennel.”
Semmi sem támasztotta alá Vettel „féktesztelős” vádját Vettel viszont állította, Verstappen próbált „betartani” neki első támadásai után. „Tudtam, hogy Daniel támadni fog. A hármas kanyarból rosszul sikerült a kigyorsításom, miután az első két kanyarban Maxszal harcoltam. És igen, nyilvánvalóan trükközött ellenem egy kicsit” – nyilatkozta. „Talán én is csinálhattam volna jobban, lehetett volna jobb a kigyorsításom, de az egyesben féktesztelt, aztán a kettesben is. Akárhogy is, nem sikerült a kigyorsításom, és tudtam, hogy Daniellel szemben szoros lesz.”
„Mindig ott volt a csata a két garázs között, és természetesen ez megakadályozta a fejlődést. Most az általános légkör jobb. Örülünk, hogy most két abszolúte top-pilótánk van, akik tisztelik egymást.”
„Valami beindult a Ferrarinál” „Mindenki rádiózását hallgatom, és néha meg is őrülök tőle. Mindenki végzi a saját munkáját, és nagyon összeszedett. A fiúk kerékcseréje tökéletes volt. Nem hihetetlenül gyors, csak tökéletes – azok után, hogy erre kértem őket. A csapat tehát bizonyította, hogy igazi küzdőkből áll, és én pont ezt vártam el tőlük” – utalt Kimi Räikkönennél látott austini fiaskójukra.
„A szombat csalódást okozott, vasárnap viszont előnybe kerültünk azzal, hogy a lágy keveréket használtuk elsőként” - idézte Vettelt a formulapassion.it. „Aztán pozíciót veszítettem Felipével szemben, sőt, még össze is koccantunk az egyes kanyarban, amely után azt hittem, defektem van. Nem tudom miért, de Mexikóban mindig azt hiszem, hogy defektem van, talán azért, mert tavaly így volt, most viszont probléma nélkül mehettem tovább. Szerencsés voltam, hogy az autó nem sérült meg, de időt veszítettem, mert a Williams nagyon gyors volt az egyenesben, és nem tudtam megelőzni.”