Sebastian Vettel, akrcsak a src a szomszdbl. Habr ngyszeres Formula-1-es vilgbajnok, s a sportg trtnetnek egyik legnagyobb mlt csapatnak piltja, nincsenek sztrallrjei. Magnlett rendkvl vja a mditl, s minden krdst kerl is ezzel kapcsolatban. Egytl egyig minden pilta tisztelett kivvta hozzllsval s tehetsgvel. 2015 ta j csapatval, a nagy mlt Ferrarival szll harcba a gyzelemrt! Itt kiderl hogyan! >>
Idpont: 2017. 04 28. - 04.30. Krk szma: 53 Egy kr: 5,848 km Teljes versenytv: 309,745 km Leggyorsabb kr: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os gyztes: N. Rosberg
Sebastian, neked a Red Bull nem csak szrnyakat ad, hanem ha kell ide is repteti ket. Mennyiben segtett ez az j szrny hozz a pole pozcihoz?
Sebastian Vettel: Ezt nehz megtlni. Az igazsghoz hozztartozik, hogy pnteken a rgi szrnnyal nem volt knny megtallni a belltsokat, mert teljesen mskpp viselkedett vele. Azonnal tudtuk, hogy a rgi szrny rezhet visszaesst jelent szmukra s keresztlhzza a szmtsainkat. De, mivel tudtuk, hogy jn az j szrny, ezrt nem aggdtunk sokat. Amint megjtt az j, ismt visszalltunk a megszokott szintre s elvettk a Mclaren-tl az els rajtkockt.
Mindenki tudja, hogy csak egy pontra van szksged ahhoz, hogy megszerezd a bajnoki cmet. Hny pontot akarsz holnap szerezni?
SV: A biztonsg kedvrt 25-t! (Nevet!) De ez egyelre csak a kpzelet. A pole-bl indulok, teht nem is lehetne jobb, mivel megakarom nyerni a versenyt, biztos lehetsz benne, hogy a lehet legtbbet fogom nyjtani azrt, hogy el is rjem. Ha ez 25 pontot jelent, akkor annak nagyon rlnk. Ha csak egy pontot szerzek az azt jelenti, hogy a 10. lettem s azzal annyira nem lennk elgedett. Egyrtelmen a gyzelem a cl.
Teht mindenron nyerni akarsz, hogy stlusosan szerezd meg a bajnoki cmet?
SV: A Formula 1-ben nincs olyan, hogy „mindenron”! Ebben a sportban nem lehet erltetni a gyzelmet. Annyit tehetsz, hogy mindent kihozol magadbl, a csapat is s megltjtok, hogy ez mire elg. Az igaz, hogy a mi csapatmunknk volt a legjobb ebben az vben s ez holnap sem fog mskpp trtnni.
Idn ez a 12. pole pozcid, nehz volt megszerezni?
SV: Igen, az volt. Nagyon szoros volt s persze rvendetes. Amikor minden edzsen htrbb vagy, ksznheten a pnteki balszerencsmnek, amikor sszetrtem az els szrnyam, akkor nem veszed kszpnznek, hogy az lre kvalifiklod magad, szval igen, megknnyebbltem. Csak, hogy megosszak veled egy titkot, nem gondoltuk volna, hogy kpesek lesznk r. Minden ellennk szlt. Amikor az idmr elkezddtt nem tnt tl gretesnek a dolog, de a csapat, a kzs munka a javunkat szolglta. Eslytelennek tnt, de megcsinltuk, ismt! Tkletes idzts.
Meglepett a Mclaren tempja?
SV: Nem, egyltaln nem. Nagyon versenykpesek voltak az egsz htvge sorn, mr az els krk ta. Nem lepdtnk meg egy kicsit sem. Tudtuk, hogy k lesznek azok, akiket el kell vernnk s szerencsre sikerlt is.
gy tnt, mintha zent hallgattl volna, mieltt beltl a kocsiba…
SV: Igen, zent hallgattam, mint mindig amikor a dolgok bedurvulnak!
Mit hallgattl?
SV: h, nem mondom meg! Olyan dalokat hallgatok, amiket mr rgta, fiatalabb korombl. J hangulatba hoz, majd kimegyek az idmrre.
Elmeslnd, milyen volt az utols krd?
SV: Amikor kimentem tudtam, hogy tudok ettl jobbat is. Az els szektor nem volt tl j, tl sokat akartam s emiatt vesztettem egy kicsit. De tudtam, hogy a msodik szektor mr jobban fog menni, ezrt tbbet sikerlt belle kihoznom, mint amennyit lehetsgesnek gondoltam. Onnantl kezdve knnyedn elmentem az utols siknig.
Tudtad, hogy sikerlt? (a pole)
SV: 0.009 msodpercet nem lehet rezni. De a Q3-ban a kocsit remek rzs volt vezetni, ezrt a zsigereimben reztem, hogy j idt mentem. Nehz megmondani, hogy mirt, de abban biztos vagyok, hogy a szrny nlkl a vgeredmny mskpp nzne ki.
Mit vrsz a versenytl?
SV: Szerintem a rajongk szikrz versenyre szmthatnak. A DRS miatt sok elzs lesz, akik pedig a boxkillsokat szeretik, 3-4-re kszljenek! Azt tancsolom mindenkinek, hogy lltsk be az rjukat, hogy ne maradjanak le semmirl!
gy tnik, te vagy a rajongk egyik kedvence itt Japnban…
SV: Ez fantasztikus, ms mint a tbbi plyn. Az itteni rajongk annyira elszntak, az ember azt rzi, hogy egsz Japn Formula 1 lzban g ezen a hten. Ha ehhez hozzadjuk ezt a hihetetlen plyt, akkor az v egyik legjobb versenyt kapjuk.
Sebastian Vettel idn csaknem ktszer annyi pontot gyjttt, mint a tavalyi vben ugyanennyi id alatt. Ez persze ksznhet a fantasztikus autjnak, de az is tny, hogy a nmet idn sokkal kevesebbet hibzik.
Christian Horner szerint fenomlis, amit Vettel idn mvel, s gy nyilatkozott a Frankfurter Allgemeine Zeitung-nak: "Egszen szokatlan, amit csinl. Minden tren dominl, nincs prja jelenleg a Forma 1-ben."
Valban nehezen hihet, amit Vettel eddigi plyafutsa alatt elrt. Fantasztikus sikerei vannak, iszonyatosan rvid id alatt.
Horner szerint az, hogy Vettel tavaly az utols versenyen nyerte meg a vilgbajnoksgot, mg inkbb segtett neki a fejldsben: "Az, hogy az utols futamon lett bajnok, mg nagyobb nbizalmat ad neki s mg inkbb tud bzni a csapatban is. Azt is meg kell nzni, hny versenyt nyerhetett volna meg tavaly, ha az autval nincs problma."
Ez az, amitl Sebastian mentlisan is ennyire ers lett. A sok htrltat tnyez kzben harcolni a VB-cmrt, mellzni a kritikkat - mint pldul a McLaren-fnk, Martin Whitmarsh "Crashkid"-es megjegyzst - mindez megedz.
"Ezen tapasztalatokbl sokat profitlt, Sebastian felntt." - mondta Horner.
A sok j eredmny ellenre Vettel nem kapott elsszm versenyzi sttuszt a Red Bullnl, lltja Horner: "Nem vltoztatunk a megkzeltsnkn."
Fordts: V
Eredeti: nmet
Forrs: motorsport-total.com
lltstok be az bresztrt, vegytek magatokhoz a kvt s a friss zsemlt, s ha megvagytok, akkor Sebastian padlgzt ad, s mindent megtesz, hogy megszerezze msodik vilgbajnoki cmt.
Sebastian ezt mondta a BILD-nek: "Mindegy, mi trtnik. Ugyanolyan lelkes maradok a htralv 4 versenyre is. Mg nem laktam jl."
A cmhez vezet els lpcsfokot mr megugrotta Vettel, hiszen a ma reggeli idmredzst megnyerte.
Vajon, ha megnyeri holnap a cmet, megint srni fog?
Tavaly, mikor Abu-Dhabiban bajnok lett, nem szgyellte a knnyeit a vilg eltt. Holnap ismt gyzhet...
"Nos, a verseny utn minden olyan spontn trtnik, nem gondolkodom, hogy mit fogok majd csinlni, nincs tervem."
A napirendje azonban fix: 9-kor breszt (ekkor nlunk 14.00 van), 10-kor induls a plyra, aztn egy knny reggeli, mzli s zsrszegny tej. Ezt kveti egy megbeszls a mrnkkkel.
Sebastian legnagyobb rajongja, az desapja, Norbert is ott van vele Japnban. Pntek ta van ott, m nem sokat ltja fit, nap kzben csak egy-egy gyors dvzlsre van id. Vettelnek most a munkjra kell fkuszlnia, itt a cm a tt. Igaz, a trfera mindenkppen vrnia kell a decemberi FIA Glig, de nem is ez a fontos.
Ha meglesz a cm holnap, akkor egy nagyon "spontn s kis" buli vr Vettelre. Ott lesz a csapat, csaldtagok s nhny bart is, mint Michael Schumacher s Norbert Haug. Alvsra persze nincs id. s amgy is nagy a party-stressz, hiszen a jv vasrnap ismt verseny lesz. Utazni kell Dl-Koreba, mindent ssze kell pakolni.
De ne szaladjunk ennyire elre. Br csak egyetlen pontra van szksg, azt meg kell szerezni, s ha ez megvan, majd akkor gondolhatunk az nneplsre!
Christian Horner arrl meslt az Autosport-nak, milyen utat is jrt be az az els szrny, mely az els rajkockhoz juttatta Sebastian Vettel-t ma.
A Red Bull Racing fnke, Christian Horner bevallotta, az els szrnya segtette Sebastian Vettel-t a pole pozcihoz. A trtnet pikantrija, hogy az emltett szrny csupn fl rval az idmr edzs eltt rkezett meg a plyra.
Vettel mg pnteken trte ssze az egyetlen ilyen els szrnyat, ezrt a dolgok azonnal 7. sebessgbe kapcsoltak Milton Keynes-ben, hogy elkszljn mg egy darab ebbl a verzibl. Amint befejeztk a munkt az alkatrszt feltettk egy London-bl indul gpre, ami Nagoya-ban landolt, majd innen szlltottk Suzukba helikopterrel.
A csapat szerint ez a szrny tizedeket jelent, ezrt rlnek, hogy ismt egy pole pozcihoz segtette ket az alkatrsz s nem sikerlt senkinek sem megtrni a jeget.
„Igazi csapatmunka volt. Kevs alkatrsznk volt pnteken, Sebastian ezrt is tnt olyan stresszesnek, hisz ha volt egy olyan rsze az autnak, amit nem akart sszetrni, akkor az az els szrnya volt.” kezdte az Autosport-nak Christian Horner.
„A srcok Herkulesknt dolgoztak azrt, hogy elkszljn a msik darab is, feltettk egy gpre s fl rval az idmr eltt meg is rkezett. Fenomenlis volt.”
Horner elmondsa szerint eszbe sem jutott senkinek, hogy Mark Webber els szrnyt vegyk el s olyan botrny alakuljon ki emiatt, mint tavaly Silverstone-ban.
„Nem, az ms helyzet volt. Silverstone-ban az alkatrsz volt hibs, most viszont vezeti hiba trtnt tegnap. Szba sem kerlt, hogy elvegyk Mark els szrnyt. Sebastian addig egy rgebbi szrnyat hasznlt.”
„Mindenkpp szksg volt valami specilisra tle (Vettel) az utols krn, hogy ilyen jl sikerlt. Egy fenomenlis krrel szerezte meg a pole pozcit. Bszke lehet r, szerintem ez volt az v egyik legjobb kre tle.”
A hromszoros bajnok gy gondolja, hogy a nmetnek elszr ssze kellett rzdnia az tptett autval, s ez remekl sikerlt neki.
Sebastian Vettel ma ismt megmutatta, hogy mennyire j versenyz, de ehhez a csapatra is nagy szksg volt:
„Mindamellett nagyon nehz volt ma neki”- vlaszolta Lauda arra a krdsre, hogy gyakorlatilag idn Vettel van az len mindig, legyen sz versenyrl vagy idmrrl.
„Az autjt tptettk: j orrszt kapott, mellyel t perccel az idmr eltt vgeztek. Nem lehetett j rzs vezetni az autt, s ezen kellett javtania. Egyszeren ennyire j.”
„Ez egy tkletes csapatmunka volt. A McLaren ugyanolyan gyors volt, de ennek ellenre Sebastian lett a pole.”
„gy gondolom, hogy a versenyen ersebb lesz a Red Bull, de egy futamot csak akkor nyerhetsz meg, ha mr vge van.”
Fernando Alonso, a Scuderia Ferrari spanyol vilgbajnok versenyzje gy fogalmazott, hogy tkletes ve van a Red Bull-Racing nmet sztrjnak.
Alonso Vettel baleseteivel pldlzott.
Ez az v valban a nmet versenyz, aki mg szerencss is, miutn eddig rendre csak pnteken hibzott, s trte ssze az autjt, gy volt id jrapteni azt. Ugyanez trtnt pnteken Suzukban is.
„Ha mindent helyesen csinlsz, akkor minden helyesen fog trtnni.” – mondta Fernando Alonso a spanyol EFE hrgynksgnek.
„Mindig tkletes munkt vgzett abban a pillanatban, amikor kellett. Megszerezte az els rajtkockt, s csak pnteken voltak problmi.” – tette hozz Alonso.
„Volt nhny nehz verseny idn, pldul az ess kanadai futam, ahol nyugodt tudott maradni, s msodik lett. Igaz, hogy volt egy kis szerencsje is, de tkletes munkt vgzett a megfelel pillanatokban.”
Sebastian Vettel, a Red Bull-Racing nmet vilgbajnoka Japnban is megnyerte az idmr edzst, s meglehetsen magabiztosan nyilatkozott a sajtnak.
Seb boldog.
Sebastian Vettel
Valban, micsoda idmr edzs volt ez. A tegnapi nap sorn tnkretettem az els lgterelmet. Nem voltak idelisak a krlmnyek, hogy helyrehozzuk az autt. Vgl a csapat remek munkt vgzett s sikerlt az egyenslyt visszahoznunk az eredeti szintre, ami fontos volt.
A reggeli szabadedzs utn leltnk a csapattal s mindent tnztnk s tbeszltnk s elgedettek voltunk.
Ez az idmr edzs nagyon kemny s hossz volt. Jenson (Button) ppen hogy csak mgttem vgzett, szoros volt. Mindig nagy kihvst jelent itt versenyezni, klnsen az els szektorban, ahol vibrcit reztem, de szerencsre a msodik s a harmadik szektorban ersek tudtunk lenni.
A csapat fantasztikus munkt vgzett s ksznettel tartozom nekik ezrt. Ha nem gy lenne, most biztosan nem lennk itt.
Ami pedig a pontokat, vagy a pontot illeti, nem igazn erre sszpontostok. Tegnap egy jkora leckt tanultam meg, s tudom, nem szabad ilyen hibkat elkvetnem.
Holnap a verseny nagyon hossz s kemny lesz. A rajongk rltek itt Japnban, mindig itt vannak velnk, s fantasztikus tmogatst jelentenek. Nagy rm itt versenyezni elttk. A verseny biztosan rdekes lesz szmukra, miutn a DRS-t nem mindenki tudja azonos ponton hasznlni. Abban viszont biztos vagyok, hogy holnap is ers lesz az autnk.
Magyar id szerint reggel 7 rakor vette kezdett a 2011-es Formula-1 es vilgbajnoksg idei 15-dik megmrettetse, a Japn nagydj.
A kvalifikci els rszben, a gyorskrt teljest Liuzzi megcsszott a Spoon kanyarban. Rosbert Senna s a korbban hibz Liuzzi sokig hzta gyors krt, A Brazil vgl kijtt s a 8. helyre reptette a Renault-t. A Mercedes tjkoztatsa alapjn Rosberg hidraulikai gondjai voltak, ezrt nem tudott gyors krt futni. A Q1-t a hazai kznsg eltt szerepl, Kamui Kobayashi nyerte a lgykeverk gumikon.
A msodik szakaszban Hamilton,Vettel, Button,Webber, s Alonso sorrendben kezdek az lcsapat pilti az els kr utn. A kt Renault vgl szoros csatban jutott el a Q2-be, akrcsak a japnok kedvence, Kobayashi. Aki elsknt trt vissza a plyra, majd egy felvezet kr utn visszahajtott a boxba. Alonso gyorskrn a Spoon-ban, az els krt megnyerte a Meclaren Hamilton,Button sorrendben mgttk Vettel s Webber lt. A tzijtkot vgl Sebastian Vettel nyerte, aki idn mr 12. rajtelssgt nnepelte.
Az els lpst teht teljestette a nmet csodagyerek msodik vilgbajnoki cme fel.
Mgtte a 9 ezreddel lemarad Button s Hamilton vgzett.
Adrian Newey szerint beindult az ilyenkor szoksos licitls, hogy ki fog jobb autt pteni a tlen. Abban egyetrt a kollgival, hogy az eredmnyt gyis csak az els versenyen tudjuk meg.
Pat Fry utn a Red Bull ftervezje is megszlalt, aki elmondta, hogy az RB8 a korbbi autk evolcija lesz:
„Nincs alapja annak, hogy valami teljesen jat csinljunk, ha nincs a jelenleginl jobb”- mondta magabiztosan Newey, a Red Bull technikai igazgatja.
„Biztosan kijelenthetem, hogy a dolgok megkzeltst azrt nem jellemzi teljes gondtalansg. Nem gondoljuk azt, hogy semmit sem kell tennnk ahhoz, hogy az elkvetkez vekben egy kiemelkeden gyors autnk legyen. Ez egyrtelmen hlyesg lenne.”
„A kipufogk elhelyezsre vonatkoz szablyozs tnyleg nagy vltozs jelent. Az egsz autra hatssal van”- mondja Newey.
„Ebben az rtelemben az aut valban egy j fejleszts lesz. Felmutat majd az RB5-RB6-RB7 csaldhoz hasonl vonalakat.”
A szakembernek megvan a vlemnye az ellenfelek hangzatos greteirl:
„Ez az egsz csak arrl szl, hogy nyomst fejts ki. Nem tudhatod, hogy az ellenfelek mennyi teljestmnyt fognak tallni a tlen. Azt, hogy hol llunk, csak az els versenyen tudjuk meg.”
Paul Hembery sem tudja megmondani, hogy melyik keverkre kellene alapoznia a csapatoknak a versenystratgit.
A lgy gyors, de nem brja sokig, mg a kzepessel nem lehet olyan teljestmnyt produklni:
„gy akartuk, hogy a kzepes keverk nagyjbl 20 krt brjon, mely jl is brta; taln mg jobban, mint vrtuk, ami egy szz plynl rendben van - mondta Hembery.
„A lgy keverk 10-12 krl brja, s volt egy kis hlyagosods, egy rdekes tmenetet teremtve ezzel. Ez nagyon hasonlt Szingaprhoz.”
„Teht van a lgy keverked, mely gyors, de egyben nagyobb a kopsa. Sok versenyt futottunk idn a lgy keverken, mert nem tl jl kezeltk a gumikopst, ami azt jelentette, hogy a kemnyebb keverket az utols etapokon hasznltk.”
„Itt sok csapat szmra fel fog merlni a krds, hogy vajon a lgyabb keverket vlasszk-e, mely nagyobb teljestmnyt nyjt, de nem lesz akkora a tartssga, s nagyobb lesz a gumikops. gy taln egy olyan stratgit kell vlasztaniuk, mely a kzepes keverkre pl.”
„A helyzet meglehetsen klnbzik a csapatok kztt. A Ferrarinl Fernando Alonso autjn mr korn jelentkezett a hlyagosods, melyet nem jeleztek ms autkrl, de rendelkezskre ll a lehetsg, hogy javtsanak a belltsokon. Persze teljesen nem fogod megvltoztatni.”
Magyar id szerint hajnali 4 rakor kezddtt a Japn Nagydj harmadik, s egyben utols szabadedzse. Az els installcis krk megttele utn, elszr a kisebb csapat pilti prblkoztak, majd Jenson Button llt az lre.
A bemelegts felnl Bruno Senna sszetrte a Renault, miutn megcsszott s a falnak csapdott a bal els kerk felfggeszts rgtn le is szakadt az autrl. gy az edzst piros zszlval szaktottk flbe.
Az jraindtst kveten Michael Schumacher ll az lre, majd jra Jenson Button vette t a vezetst. A McLarenes az len is maradt mgtte csapattrsa, Hamilton vgzett, a harmadik hely ezutn is a htvgn ktszeres vilgbajnokk koronzhat Sebastian Vettel lett. Folytats az idmr edzssel!
A vgeredmny:
Poz. Pilta Csapat Kr
1. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m31.255s
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m31.762s + 0.507s 3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m32.122s + 0.867s
4. Fernando Alonso Ferrari 1m32.279s + 1.024s
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m32.401s + 1.146s
6. Felipe Massa Ferrari 1m32.429s + 1.174s
7. Michael Schumacher Mercedes 1m32.725s + 1.470s
8. Nico Rosberg Mercedes 1m32.878s + 1.623s
9. Vitaly Petrov Renault 1m33.058s + 1.803s
10. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m33.424s + 2.169s
11. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1m33.469s + 2.214s
12. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1m33.545s + 2.290s
13. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m33.818s + 2.563s
14. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m33.836s + 2.581s
15. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m33.990s + 2.735s
16. Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1m34.321s + 3.066s
17. Bruno Senna Renault 1m35.389s + 4.134s
18. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1m35.651s + 4.396s
19. Jarno Trulli Lotus-Renault 1m36.327s + 5.072s
20. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1m36.912s + 5.657s
21. Jerome D'Ambrosio Virgin-Cosworth 1m37.938s + 6.683s
22. Timo Glock Virgin-Cosworth 1m38.011s + 6.756s
23. Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 1m38.355s + 7.100s
Az eredmnyek az f1-live-hu-rl szrmaznak!
24. Tonio Liuzzi HRT-Cosworth 1m41.097s + 9.842s
A csapatfnk, Christian Horner a Reutersnek elmondta, remli, hogy Mark Webber felkeni a habot a tortra s megszerzi az egyni pontverseny 2. helyt, a Red Bull nem vltoztat a hozzllsn az utols ngy versenyre.
„ Semmi sem fog megvltozni, egyltaln semmi .. mindannyian szeretnk mg az idn a dobog tetejn ltni Markot” – mondta a szuzukai paddock-ban.”
Majd hozztette:” Ha mindkt cmet megnyernnk az idn, s a mi piltink llnnak, az egyni tabella els kt helyn az egy tkletes vet jelentene.”
Fordult mr el olyan eset a sportg trtnetben, hogy miutn a versenyz megnyerte a bajnoksgot, teret engedett a csapattrsnak. A leginkbb emlkezetes taln, amikor a brazil Ayrton Senna 1991-es Szuzukai gyzelmet tengedte csapattrsnak, gy az osztrk els McLarenes gyzelmt szerezte meg. Az az „az nyer, aki a verseny els krben vezet” megllapodsnak ksznheten.
„ Ez nem fog megtrtnni, szabadon versenyezhetnek” – mondta Horner, akinek csapata tavaly mindkt vilgbajnoki trfet bezsebelte, Webber pedig a tabella 3. helyn fejezte be a 2010-es vet.
Az ausztrl mg nem nyert a szezonban, az utn, hogy tavaly sokig vezette a pontversenyt, s az utols percig eslyes volt a vgs sikerre, idn azonban nem jn ki neki a lps. Ezzel szemben csapattrsa 14 alkalombl kilencszer diadalmaskodott eddig.
Webber utols gyzelmt tbb, mint egy ve az augusztusi magyar futamon nnepelte. Jelenleg a pontverseny negyedik helyn ll, hrom pontos a htrnya a mg eslyes Jenson Button mgtt s mindsszesen egyetlen ponttal van lemaradva a harmadik spanyol, Alonsotl.
„ Ez egy nagyon nehz feladat most Marknak. Megvan az elnye, v az egyik legjobb, remlhetleg a legjobb aut, de megvan a htrnya is, hiszen a vilg jelenlegi legjobb piltjt tudhatja maga mellett. Mark ebben az vben mr szmos alkalommal nagyon kemnyen nyomta, de a fontos pillanatokban akr az idmrn, akr a versenyen Sebastian hozta az eredmnyeket.”
Vettel eddig 11. rajtelssget szerzett, Webber csak hrom alkalommal indulhatott az lrl.
A nmet pilta megdntheti pldakpe, Michael Schumacher 2004-ben fellltott rekordjt. A htszeres vilgbajnok 13 gyzelmet szerzett akkor, de Nigel Mansell 14 poles 1992-es rekordja sincs messze Vetteltl.
„ J lenne egy versenyt nyerni az idn, de ha megrzed az zt, tbbet akarsz.” – vigyorgott.
„ A gyzelem csodlatos rzs ez nem krds. Nyilvn egy src tl sokat nyert az idn, ami nem jelent mindenkinek rmet. Jobban kell dolgoznunk s jobbnak kell lennem a rajtoknl” – tette hozz az ausztrl, akinek a jv vre is van szerzdse a csapattal.
Karrierje kivteles ve volt a tavalyi s ez „visszatrt a normlis vgnyba az idn.”
„ Meg akarjuk prblni visszalltani abnormlisa a jvben” – fejezte be Webber.
A Red Bull csapat az idei autja miatt knnyen lehet, hogy gy is nagy elnnyel vghat majd neki a 2012-es szezonnak, de Adrian Newey elmondta, nem ll meg egyhelyben a grda s a kvetkez autval ismt egy nagyot lpnek elre.
A Red Bull 2012-es autja nagy fejldst fog hozni a tervez zseni, Adrian Newey szerint. Azt mr a ht korbbi felben hallottuk, hogy a Ferrari csapata radiklis vltoztatsokat fog eszkzlni a siker rdekben, a mai napon pedig Newey is hasonlan nyilatkozott az RB8-rl.
„Nem vagyunk nelgltek, nem gondolunk arra hogy, nem kell vltoztatnunk semmin, hisz mg gyis gyorsak lesznk jvre. Ez hatalmas ostobasg lenne.”
„Ebben az rtelemben az autnk (a 2012-es – a szerk.) nagy fejldst fog hozni, de hasonltani fog az RB5-re, az RB6-ra s az RB7-re. Mi tovbb hajtunk, mint mindig.” fogta rvidre Newey.
Jenson Button a tle megszokott higgadt, laza s ponos stlusban beszlt az t krlvev legkomolyabb dolgokrl. Button tudja, hogy szinte semmi eslye a bajnoki cmre, de remli legalbb egy kicsit bele tud mg "kpni" Sebastian Vettel levesbe.
Jenson, neked nagyon klnleges viszonyod van Japnnal, az F1.com Formula Fantzia interjsorozatban te s Kamui Kobayashi azt mondttok, itt szeretntek Tokiban egy utcai versenyt, valsznleg klns rzs itt versenyezni…
Jenson Button: Igen, az. rlk, hogy ide jttnk s a Japn Nagydj kvetkezik. Az orszg nagyon nehz idket lt meg, fleg az v elejn, ezrt is remlem, hogy nagyszer msort tudunk sszehozni s az sszes nz arcra kil majd a mosoly.
A te arcodra is biztosan kilt egy mosoly, hisz j szerzdst ktttetek a Mclaren-el. Szerinted k lesznek az utols csapatod?
JB: Nos, ha a karrierre gondol az ember s arra, milyen hossz is lesz, akkor vrl-vre vltozik a vlemnye. Szerintem sok pilta tl hamar fejezi be a plyafutst, amikor mg megvan az tvgyuk. Meg kell, hogy mondjam, n szerencss helyzetben vagyok, mert olyasmit csinlok, amit lvezek s nem fogok lellni mg nagyon sokig. Nagyon elgedett vagyok azzal a megllapodssal, amit ktttnk, szerintem nagyon fair, mind rm, mind a csapatra nzve. J vek vannak mg elttnk. Kemnyen fogunk egyttdolgozni azrt, hogy elkapjuk a Red Bull-t s a terveim szerint ez most kezddik el, itt a htvgn! (Nevet!)
A Mclaren csapatfnke, Martin Whitmarsh azt mondta, te vagy az egyik legjobb pilta, akivel valaha is egyttdolgozott. Ettl elhallgatnak azok a kritikusok, akik brltak, amirt a Mclraren-hez szerzdtl?
JB: n nem gy kzeltem meg ezt a krdst, mert az azt jelenten, hogy a mltra kell tekintenem. n csak a jvre gondolok s arra, hogy merre tovbb. Nagyon elgedett vagyok az letemmel jelenleg, a versenyekkel, a csapattal, ezrt is reztem gy, hogy j dnts itt maradni.
"Lefizetek egy csom piltt, hogy megszabadtsanak tle (Vettel)!" vicceldik Button a vilgbajnoki eslyeirl
2012-ben ismt Lewis Hamilton mellett fogsz versenyezni. Egytt rzel vele, amirt mostanban ilyen kemny idket l t?
JB: Szerintem, amikor valaki mr szerzett bajnoki cmet s mg mindig nagyon gyors, radsul egy remek csapatnl, akkor arra az emberek knnyen rszllnak, ha kevsb mennek jl a dolgok. Ezrt van ez az egsz. Abban egyetrtek, hogy nem a legknnyebb helyzet ez senki szmra, de mint pilta, Lewis nagyon ers. is nyert idn kt versenyt, az biztos, hogy senki sem lasstja le.
Most fogsz 10. alkalommal Japnban versenyezni, eddig minden alkalommal befejezted a futamot, de emlkeim szerint csak egyszer lltl a dobogra. Megvltozik ez most vasrnap? Elg sok mlik rajta.
JB: Ja, szerintem is egyszer, vagy taln ktszer lltam itt fel a dobogra. Az biztos, hogy a tetejn mg egyszer sem llhattam, ez mg vrat magra, de beleadok majd mindent. Imdom ezt a plyt s eddig minden egyes krt befejeztem. Nagy kihvst jelent neknk piltknak, fantasztikus lenne itt gyzni. Legalbbis nekem ez a clom itt.
Tbb krds merlt fel arrl, hogy lehessen-e a DRS-t itt hasznlni. Mennyire kell tksnek lenni ahhoz, hogy valaki itt hasznlja?
JB: n hasznltam, van r md. De azt nem szabad elfelejteni, hogy tbb fajta DRS van. Nhnyuk hatsosabb, mint a tbbi, szerintem a mink nagyon hatsos. Ezen a htvgn szksgnk lesz mindenre.
A DRS zna a clegyenesben van. Tnyleg meglehet itt elzni a tbbieket az els kanyarba bejvet?
JB: Igen. Mg a „norml” vek alatt is lehetett itt elzni, ha a kocsid s a kerekeid j llapotban voltak. De most, a KERS-nek szerintem mg nagyobb szerepe lesz. Az n tippem az, hogy elg j kis elzseket fogunk ltni.
Te vagy az egyetlen, aki mg megllthatja Sebastien Vettel-t, mit fogsz tenni?
JB: Lefizetek egy csom piltt, hogy megszabadtsanak tle! Utna pedig meg kell nyernem minden versenyt (Nevet!). Szerinted j terv? Na de legynk komolyak, Sebastian remek munkt vgzett s teljes mrtkben megrdemli a cmet. Ettl mg szp lenne, ha egy versennyel eltolnm a cmszerzst. Ez a clom ezen a htvgn. Egy kis es a pardjn, nekem meg egy gyzelem, j kis htvgm lenne! Mg ha nyernk is a htvgn, bernykoln Sebastian cmvdse. Elsknt thaladni a clvonalon, ez a gyzelem hatalmas rzseket vltana ki bellem, a mai eredmnyeket elnzve pedig nem is olyan rosszak az eslyeim! Az autt fantasztikus rzs vezetni, mg ha a kridk nem is rulnak el olyan sok mindent. A magabiztossg az aut miatt, remnyt ad holnapra s a vasrnapra. Az ujjaim keresztben…
Adrian Newey szmos olyan krdst kapott a mai FIA sajttjkoztatn, melyre nem igazn tudott rdemi vlaszt adni. A bejegyzsben egy rdekes beszlgetst olvashattak...
Adrian, Kamui Kobayashi azt mondta tegnap, hogy Vettel egyik nagy erssge, hogy nagyon jl megtudja rtetni magt a mrnkkkel. Meslj neknk errl s ms erssgeirl.
Adrian Newey: Sok erssge van, igyekszik megrteni a kocsit, s a sajt teljestmnyt is. Mint minden j pilta, is nagyon rzkeny az autval kapcsolatban, nhny terleten nagyon ers, az abroncsokat nagyon rzi, mi mst mondhatnk.
Azokhoz kpest, akikkel eddig dolgoztl, Sebastian tnyleg nagyon jl kommunikl?
AN: Szerintem Sebastian nagyon tehetsges, ez vele szletett, de nagyon kemnyen is dolgozik. Ez minden nagy pilta vdjegye.
Azok a piltk, akikkel eddig dolgoztl, nem hajtottak ennyire kemnyen? Sebastian egy j dimenzit nyitott a munkban?
AN: Passzolom.
A mai napot figyelembe vve, mik a megrzseid? Hrom klnbz gyrt vgzett az els hrom helyen…
AN: Pntek van, mit is mondhatnk? Az ilyesmi megesik pntekenknt, nem tudjuk pontosan, mekkora zemanyag mennyisg mellett krztek. Mindenki azrt krz, hogy prblja megrteni az autja viselkedst. Szerintem a pntek csak arrl szl, hogy mindenki vgzi a sajt maga dolgt, amjd szombaton s vasrnap rjn, hogy hol is ll.
Tbb csapat is elmondta, hogy ez a plya jobban illik az autjukhoz. A lassabb plykon nem voltak tl sikeresek, mint Szingapr lass kanyarjaiban pldul. A ti auttok gy tnik, mindenhol jl mkdik, tnyleg errl van sz?
AN: Erre majd csak vasrnap este fogok tudni vlaszolni.
Sokak szmra megtveszt a feltnen j viszony a kt vilgbajnok, Sebastian Vettel s Michael Schumacher kztt. Sokan ezt automatikusan azzal azonostjk, hogy az idsebbik nmet egyfolytban tancsokkal ltja el a Red Bull versenyzjt, ezrt ilyen sikeres. "Tudom, hogy sok ember azt gondolja, Schumacher ad tancsokat Vettelnek arrl, hogyan vezessen, ezrt olyan gyors Sebastian. Badarsg. Mg soha nem krdeztem Michaeltl olyasmit, hogyan vegyem be az 5-s kanyart, mikor vltasz le, mikor kezdesz fkezni a 10-es kanyar eltt? Ezeket a tancsokat nem lehet megvalstani" - nyilatkozta Vettel a Sternnek. - "A karrierje sorn viszont sok dntst kellett meghoznia, amikkel most nekem kell szembenzni. Pldul, hogyan vdjem a magnletemet." A 24 ves versenyz megrti, hogy a rajongk a lehet legtbb informcit tudni akarjk kedvenckrl, minl hamarabb, belertve a piltk plyn kvli lett is. "Korbban n magam is lelkesedtem a tv eltt a versenyzkrt" - mondta. - "Pldul Michaelrt. Elgondolkodtam, milyen lehet , mi a kedvenc itala s tele, kik a bartai, milyen a csaldja. Megrtem, hogy a rajongk ennyi mindent tudni akarnak, s tnyleg azon vagyok, hogy valamivel ezt viszonozzam." Termszetesen nem szmol be minden egyes lpsrl, s a plyn kvl prbl normlis letet lni. "Az embernek valahogy hznia kell egy vonalat, klnben a Forma-1 felemszti. Biztosra kell menni, hogy valahol ll egy STOP-tbla, s az ember ezt kivlan elsajtthatja Michaeltl." Vettel ppen ezrt nem szereti, ha csaldja s bartnje elksrik a futamokra, ezrt nem is gyakori vendgek az F-1-es paddockban. A pilta tudja, hogy hozztartozi gy nehz helyzetben vannak, mert nlklznik kell t, de hogy minden flottul menjen a versenyhtvgken, meg kell hoznia ezt az ldozatot, hiszen ez a munkja.
Sebastian Vettel (2. s 3. hely a pnteki szabadedzseken Japnban):
"Sajnos kicssztam s megtrtem az autmat, de szerencsre nem trtnt ennl komolyabb. Ezek a dolgok elfordulnak, s nem tulajdontank nagy jelentsget neki. Az igazsg az, hogy nem vtettem nagy hibt, de pp elegend volt ahhoz, hogy kicssszak a plyrl.
Tudom, hogy mire kell figyelnem, s ez egy jel volt, hogy egy pillanatra sem hagyhatok ki. Egyszeren abban a bizonyos pillanatban nem voltam teljesen ber, s itt a hibk meglehetsen kltsgesek. Prbltam elkerlni az tkzst, de mr nem sikerlt.
Szerencsre az aut nem szenvedett slyos krokat. Nem j kezds, de folytatni tudtuk a munkt s dlutn fontos adatokra tettnk szert. Ami a gumikat illeti, kiss trkks a helyzet, szval erre kln oda kell figyelnnk. A verseny nagyon rdekes lehet."
A Sportalkmia Alaptvny s az SKC Consulting Kft Oktber 8-n, szombaton, 14 rai kezdettel "Bajnokok napja az A38-on" elnevezs jtkonysgi rendezvnyt tart. A rendezvnyen befolyt tmogatsokbl, illetve a kapcsold rversen sszegyjttt sszegbl a rszorul gyermekek sportolsi lehetsgeit kvnjk tmogatni melyet a MOB -bal kzsen fogjk plyzati ton elosztani csaldok, iskolk s egyesletek kztt.
Az esemnyen szmos magyar olimpiai-, vilg- s eurpa - bajnok sportol, mint pldul Kbn Rita, Varga Zsolt, Gergely Istvn, Erdei Zsolt, Szvay gnes, Varga Dniel, Rippel Ferennc s Viktor, Kropk Pter, Kozmann Gyrgy s Igaly Dina teszi tisztelett, akikkel akr szemlyesen is sszemrhetik gyessgket az esemnyre kiltogatk. A nap tovbbi programjaknt filmvetts s koncert vrja a kiltogatkat
Az ingyenes sportos csaldi nap tovbbi programjaknt a gyermekek tallkozhatnak a magyar sportlet bajnokaival, de virtulisan ssze is mrhetik tudsukat az ismert sportolkkal. A rendezvny kiemelt esemnye Szvay gi teniszmeccse.
Emellett a "Szabadsg - Szerelem" cm filmet is levettik, mely utn egy kznsgtallkoz keretben Feny Ivn, s Pajn Viktor vzilabdz meslnek lmnyeikrl, a forgatsrl.
Eddig az albbi nevek jeleztk rszvtelket, vagy ajnlottak ereklyt: Sebastian Vettel s Mark Webber ltal alrt baseball sapka a Red Bull jvoltbl, Gyurta Dniel sz, Kss Tams vzilabdz, Kozmann Gyrgy kenus, Fbin Lszl ttusz, Kbn Rita kajakos, Benedek Tibor vzilabdz, Besenyei Pter mrepl, Juhsz Roland labdarg, Sidi Pter sportlv, Gergely Istvn vzilabdz, Rippel Ferenc s Viktor artista, Szuper Levente jgkorongoz, Michelisz Norbert autversenyz, Balzsay Kroly klvv, Igaly Dina sportlv, Varga Zsolt vzilabdz, Sas Sndor paralimpikon eremel, Kropk Pter tbbszrs Iron Man, a Videoton FC csapata, Ferenczi Istvn labdarg, Szcsi Zoltn vzilabdz, S.Kovcs dm, karats, Puhl Sndor A vilg legjobb jtkvezetje 1994-97, Hanga dm kosrlabdz, Dzsudzsk Balzs labdarg, Szvay gnes teniszez, Grosics Gyula olimpiai bajnok labdarg, az Aranycsapat kapusa s ifj. Papp Lszl klvv.
Sebastian Vettel a dleltti szabadedzsen hibzott egyet Japnban. A hiba azonban kortnsem volt akkora, hogy az tkzs kapcsn az "autja sszetrt" kifejezst hasznljuk.
Sebastian a Degner-kanyarban vesztette el az irnytst Kinky Kylie felett, s kicsszott, majd a sdergyban mr nem tudott fkezni, gy a falnak koccant.
Az autban minimlis kr keletkezett, gyakorlatilag egy orrkpcsert kellett vgrehajtaniuk a szerelknek.
Jenson Button egyelre nem adja az els helyet Japnban. vgzett az els helyen a 2. szabadedzsen is.
Az edzst j nhny kicsszs tarktotta, s tbb versenyz feladni knyszerlt a gyakorlst.
Elsknt Liuzzi autja adta meg magt, majd Senna produklt egy ltvnyos kicsszst, m a plyamunksoknak ksznheten folytatni tudta a krzst.
Ksbb Kobayashi s Barrichello is hibzott, utbbi vgzeteset. A falba csapdott, gy hamar vget rt szmra a gyakorls.
Az utols fl ra a szoksos mdon telt: mindenki megtankolt s feltette a lgy keverk gumit, hogy lssa, hny krt lehet velk versenykpes kridn teljesteni. rtelemszeren a kialakult sorrend ekkor mr nem vltozott, gy a Button-Alonso-Vettel hrmas zrt az len.
Az utols 10 percben mg Schumacher mutatott be egy kisebb kicsszst.
A vgeredmny:
Hely. Versenyz Csapat Krid Kr
1. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m31.901s 32
2. Fernando Alonso Ferrari 1m32.075s + 0.174 33 3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m32.095s + 0.194 35
4. Mark Webber Red Bull-Renault 1m32.147s + 0.246 28
5. Felipe Massa Ferrari 1m32.448s + 0.547 34
6. Michael Schumacher Mercedes 1m32.710s + 0.809 26
7. Nico Rosberg Mercedes 1m32.982s + 1.081 27
8. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1m33.245s + 1.344 26
9. Vitaly Petrov Renault 1m33.446s + 1.545 36
10. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1m33.681s + 1.780 33
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1m33.705s + 1.804 25
12. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m33.790s + 1.889 36
13. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m34.393s + 2.492 35
14. Bruno Senna Renault 1m34.557s + 2.656 27
15. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m34.601s + 2.700 33
16. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m36.038s + 4.137 33
17. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1m36.225s + 4.324 35
18. Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1m37.123s + 5.222 14
19. Timo Glock Virgin-Cosworth 1m37.440s + 5.539 30
20. Jerome D'Ambrosio Virgin-Cosworth 1m38.093s + 6.192 30
21. Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1m38.387s + 6.486 16
22. Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 1m38.763s + 6.862 36
23. Jarno Trulli Lotus-Renault 1m39.800s + 7.899 24
24. Tonio Liuzzi HRT-Cosworth 1m42.480s + 10.579 4
rta: V
Az eredmnyek a formula1.com-rl szrmaznak, teht hivatalosak!