Sebastian Vettel, akrcsak a src a szomszdbl. Habr ngyszeres Formula-1-es vilgbajnok, s a sportg trtnetnek egyik legnagyobb mlt csapatnak piltja, nincsenek sztrallrjei. Magnlett rendkvl vja a mditl, s minden krdst kerl is ezzel kapcsolatban. Egytl egyig minden pilta tisztelett kivvta hozzllsval s tehetsgvel. 2015 ta j csapatval, a nagy mlt Ferrarival szll harcba a gyzelemrt! Itt kiderl hogyan! >>
Idpont: 2017. 04 28. - 04.30. Krk szma: 53 Egy kr: 5,848 km Teljes versenytv: 309,745 km Leggyorsabb kr: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os gyztes: N. Rosberg
Az els Indiai Nagydjat kevesebb, mint kt hnap mlva rendezik, Vicky Chandhok, az indiai autsport szvetsg elnke a plya ptsrl nyilatkozott.
Elmondan, hogyan llnak a munklatok?
Az FIA kldtte, Charlie Whiting, aki szerdn tett ltogatst a plyn tbb, mint elgedett volt a ltottakkal. Kzlte, a plya fellmlta minden vrakozst s gy rzi, az Indiai Nagydj risi siker lesz. A plya versenyzsre 95 szzalkban ksz. A maradk t szzalkban kisebb dolgokat kell elvgezni, pldul a plyabrk llsait kell elkszteni. Azonban ami a vizsglatot s a homologizcit illeti, 100 szzalkban teljesltek a felttelek. Hamarosan az orvosi ltestmny vizsglata kvetkezik, melyet az FIA-s Jean-Charles Piette vgez.
A legutols vizsglat sorn mit nztek t?
A biztonsgi paramtereket, versenyirnytst, biztonsgi korltokat, kertseket, a verseny lebonyoltsnak logisztikai mdjt, mindezekkel Charlie elgedett volt.
Mirt van szksg mg egy igazolsra a verseny eltti hten?
Az utols vizsglat megvolt. A Garde 1 minst dokumentcit egy httel a verseny eltt adjk ki, ez normlis. Az FIA a norml gyakorlatot kveti.
Az FIA-nak voltak felvetsei, vagy ignyei?
Nem. Csak kisebb problmk addtak, a plyn dolgozk posztjainak thelyezst, a biztonsgi korltok trendezst krtk, melyet el is vgeztnk.
sszehasonltva a relatve j helysznekkel, pldul Trkorszggal, amely 2012-tl nem rsze a naptrnak s Knval, ahol nagyon kevs a nz, milyen lehet az Indiai Nagydj ilyen szempontbl?
Erre a krdsre az els v utn tudok vlaszolni. Bzom benne, hogy az idei Indiai Nagydj telthzas lesz. Nincs okom r, hogy mskppen gondolkozzam. A jegyeladsok bztatak, telthz lesz. Nincs rtelme az Indiai Nagydj ltezsnek jvjt megkrdjelezni. Ahogy tudjk, a 2012-es naptrat vglegestettk, Indiban oktber 28-n lesz verseny.
Elgedett, hogy India 2012-ben oktberi dtumot kap?
Abszolt. Egy korbbi dtum problmt jelentett volna a vlasztsok miatt. Az egsz kormnyzati struktra a vlasztsokra kszl. Emellett a delhi nyri hsg alig elviselhet. Fellelkest, hogy a versenyt oktberben rendezhetjk.
Mennyire fontos, hogy indiai pilta versenyezzen az Indiai Nagydjon?
Rendkvl fontos. India szereti az ikonokat, az orszg szereti a hsket. India nemzetknt vilgmretv vlt, mszakilag fejlett, fontos, hogy legyen indiai pilta. Nagyon fontos az indiai kznsg szmra, jobb lenne, ha indiai pilta is lenne. Nem tudom, mirt nincs indiai pilta a rajtrcson, nemcsak az Indiai Nagydjon, de a tbbi versenyen is.
Indiban a krikett nemcsak a rajongk, de a vllalatok krben npszer. A Formula-1 hogyan tud ehhez felnni?
Az Indiai Nagydj felnyitja a vllalati szektor szemeit. Meglthatjk, a Formula-1 mennyire hatkony mdia a reklm szmra.
Varzslatos versenyre szmthatunk?
Termszetesen. Ahogy tudom, Shahrukh Khan (a Bollywood sztrja) mr egy pholyt vsrolt a versenyre.
A szezon tradicionlisan utols eurpai futamhoz rkeznk el a htvgn, gy a csapatoknak mindennl fontosabb lesz a j szerepls az Olasz Nagydjon, Monzban. Ez a futam a versenynaptr egyik leggyorsabb s egyik legrgebbi versenye, s nagyon kedvelt a versenyzk kztt.
Monza egyben az rlt Ferrari-rajongk, a Tifosi otthona is, akik Silverstone ta nagyon ki vannak hezve a sikerre. Hazai fldn mindennl desebb lenne a Ferrari szmra az idei msodik gyzelem, de ebbe mg a Red Bull s a McLaren is bele fog szlni.
A Belga Nagydjon szerzett gyzelmt kveten hatalmas elnnyel vezeti az egyni ponttblt a Red Bull dvskje, Sebastian Vettel. A harmadik helyezett Fernando Alonshoz kpest 102 pontos elnye szinte bevehetetlennek tnik. Vettel Red Bull sznekben mg nem gyztt Monzban, viszont nagyon j emlkei vannak a versenyrl 2008-bl. Akkor ugyanis (a Toro Rosso piltjaknt) minden idk legfiatalabb gyzteseknt rt trtnelmet az olasz plyn.
Idn a Red Bull mellett igazn csak egy csapat rghatott labdba a vilgbajnoksgban, s az a McLaren. A monzai plya karakterisztikja folytn nagyon fekszik a McLareneknek, de balgasg lenne azt hinni, hogy knny lesz felkszteni a versenyautkat erre a klnleges plyra. Az alacsony tapads s az extrm gyorsasg a fontos Monzban, gy egyedi aerodinamikai csomagot kell kialaktani a versenyre. A Belga Nagydj felemsra sikeredett a wokingi csapat szmra. Jenson Button dobogs lett (s szerinte akr gyzhetett is volna), de Hamilton nem szerzett pontot, ami miatt kt pozcit vesztett az egyni ponttbln s a harmadikrl az tdikre esett vissza.
A gumistratginak nagy szerep jut a htvgn a monzai gyors plyn. Mivel minden aut szinte maximlis sebessggel fut, nehz lesz behozni a bokszban esetlegesen elvesztegetett idt. Az abroncsok sokoldalsgnak nagy szerep jut, hiszen itt a gumiknak klnbz krlmnyekkel kell megkzdenie ezen a plyn. Fontos lesz a htvgi verseny a gumiszllt Pirellinek is, hiszen ezttal hazai plyn versenyez.
A Ferrari szmra presztzsrtk lenne hazai versenyn nyernie, de elemzk szerint ezen a plyn a Mercedes-szel fut autknak s a Red Bullnak lesz nagyobb eslye nyerni.
Az olasz verseny utn mg hat tengerentli verseny kvetkezik, s november vgn a Brazil Nagydjjal vget r a 2011-es szezon. Mieltt azonban replre lnnek a piltk, a Ferrari hazai plyjn, Monzban mrkznek meg egymssal, idn utoljra Eurpban.
2012-es versenynaptr
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) kiadta a jv vi Forma-1-es versenynaptrt, amelyben tbb vltozst is ltni az idei vhez kpest. 2012-ben is 20 versenyt rendeznek, de a Trk Nagydj nem kapott helyett a versenynaptrban. gy 2005 ta elszr nem rendeznek versenyt Isztambulban. Az eddig szezonnyit bahreini futam ezttal prilisban, a negyedik versenyknt kerl megrendezsre, s ismt az Ausztrl Nagydjjal nylik a versenyszezon. Az indiai futamot tavasszal akartk megrendezni, de mivel akkor ott nagy a forrsg, vgl ppgy, mint idn, jvre is oktberben, lnyegesen jobb idjrsi krlmnyek kztt rendezik meg. Jvre helyett kapott a naptrban a piaca miatt oly fontos USA Nagydj is.
A plya s a verseny
A monzai plya klasszikus, gyors plynak szmt olyan hossz egyenesekkel, amelyeket egyedl a rgi hockenheimi plyn lthattunk. A plya ngy pontjn a piltk mg a 300 km/rs sebessget is tlhaladjk s a kr 76%-ban teljes gzzal hajtanak. Ez jelentsebb tbb, mint a tbbi versenyplyn, ezrt sehol nem ltott alacsony tapadssal hajtanak az autk. Monzban az ers motorral rendelkez autk lesznek flnyben. Emellett fontos szerep jut a fkeknek is, hiszen a szguld autknak kicsi a tapadsa a kanyarok eltt.
Az 53-krs Olasz Nagydj szeptember 11.-n helyi id szerint 14 rakor veszi kezdett. A plya hossza: 5.793 km, a teljes versenytv 306.720 km. A plyarekordot mg mindig Rubens Barrichello tartja 2004-bl. Ideje 1 perc 21.046 msodperc.
2010-ben a Tifosi nagy rmre Fernando Alonso llhatott fel az olasz dobog legfels fokra, gy teht Ferrari-siker szletett a plyn. A spanyol pilta ideje 1:16:24.572 volt. A msodik helyezett Jenson Button lett, mg a bronzrmes helyen a Ferrari msik versenyzje, Felipe Massa rt clba.
A Red Bull Speed Jam rendezvnynek kvetkez bemutatjt Cardiffban rendeztk, a htvgn tbb, mint 5.000 rajong kvette vgig az esemnyt.
Szeptember 3-n, szombaton a Red Bull Speed Jam tbb ezer rajongt vonzott Cardiffba, a Red Bull Racing Formula-1-es s NASCAR autja csodlatos lgkrt biztostott. A versenyautkat jelenlegi Formula-1-es piltk, Mark Webber s Daniel Ricciardo vezette, mg a motoros kaszkadr, Chris Pfeiffer ltvnyos bemutatt tartott. A leveg zsonglrjeit, a Red Bull Matadors csapatot is megcsodlhatta a kznsg.
Mark Webber vezette a Red Bull Racing Formula-1-es bemutatautjt, a rajongk lmnyt gyjthettek a vilg egyik legnpszerbb sportjrl. Az esemnyt kveten az ausztrl pilta elmondta: "A plya meglehetsen szk s kanyargsa volt, a Formula-1-es plykhoz kpest, de lveztem a napot. Nagyszer, hogy a Red Bull Racing az autt a vros kzepre szlltotta, ahol a rajongk lthattk, hallhattk s megtapasztalhattk a Red Bull autsportjnak izgalmait."
Az esemny keretein bell rendeztk meg a Red Bull Kart Fight dntjt, a 36 dntbe kerlt versenyz egy utcai plyn mrte ssze tudst. Vgl a northamptoni Bradley Philpot nyerte a 2011-es Red Bull Kart Fight bajnoki cmet.
A kt httel ezeltti Belga Nagydjon attl tartott a csapat, hogy a nagy sebessg plyn, a Renault motorok nem tudjk majd felvenni a harcot a tbbiekkel. Nem gy trtnt, a Red Bull ketts gyzelmet aratott. Newey szerint, ha ez Monzban is sikerlne, legyznk az utols gyenge pontjukat is. A szintn Newey ltal tervezett 2008-as Toro Rossval elrt, Sebastian Vettel ltal aratott gyzelmet nem szmtva, a Red Bullnak eddig nem sikerlt tt sikereket elrnie Olaszorszgban.
Eddig nem jelentettek igazn veszlyt az ers motorral rendelkez csapattrsakra Monzban. „Ezrt most Adrian nagyon sokat dolgozott, az aerodinamikai csomagon, hogy cskkentse a leszort ert” – jelentette ki a csapatfnk Christian Horner. A McLarenes Lewis Hamilton lesen reaglt: „Remlem ezek utn nem hallok tbbet az lltlagosan gyenge Renault motorrl.” Horner s Webber azonban ragaszkodik hozz, hogy maguk is meglepdtek a belga sikeren. „ El voltunk knyeztetve, hogy ilyen jl sikerlt a verseny Spban. Remlem Monzban is megtrtnik ugyanez” – nyilatkozta a Belga Nagydj msodik helyezettje, Mark Webber./form
Sebastian Vettel nem zrja ki annak lehetsgt, hogy mg a 30. szletsnapja eltt szgre akasztja buksisakjt.
Hrom vvel ezeltt, 21 ves joncknt Monzban nyerte lete els versenyt egy Toro Rossval, gy lett a legfiatalabb futamgyztes. Jelenleg biztos lptekkel halad afel, hogy sorozatban a msodik bajnoki cmt is megszerezze, s tovbbi hrom vre rt al szerzdst a Red Bull csapattal.
Arrl azonban, hogy mi lesz 2014 utn, nem nyilatkozik. „Nem igazn tekintek tovbb elre, mint ameddig a szerzdsem tart. Lehet, hogy ngy-t v mlva nem rdekel mr a Forma-1 s valami mssal szeretnk foglalkozni. Jelenleg nem tudom elkpzelni, de soha ne mondd, hogy soha. Az rzs, amit versenyzknt tlek nagyon szrakoztat szmomra, s elgedettebb vagyok, mintha brmi mssal foglalkoznk. Hatalmas erk szabadulnak fel a szervezetemben, mikor rlpek a fkre, forognak a kerekek, az agyam sikt, hogy lehetetlen megcsinlni, az autm viszont azt mutatja, mgsem az” – nyilatkozta Vettel.
Annak ellenre, hogy vagyonokat keres a Forma-1 jelenlegi bajnokaknt, ez a tny nem kszteti kltekezsre. Legfontosabb vagyontrgyai a DVD gyjtemnye, s egy Volkswagen busz. „Nem igazn vgyom semmire, ami egy vagyonba kerl.”
Az osztrk mr belefradt a Mercedes magyarzkodsaiba s elmondta, hogy szerinte mgsem lenne j tlet egy csapatban tudni Hamiltont s Vettelt.
A Mercedes GP 2010 ta van a Forma-1-ben, s a Brawn GP tvtele ta nem sikerlt eljutni a futamgyzelemig.
„Frusztrl volt, hogy miutn Nico pokoli rajtot vett Belgiumban s tkletesen teljestett, ksbb gy vesztett pozcikat krrl krre, mint egy kezd versenyz”- mondta Berger az Autosportnak.
Gerhard Berger vdelmbe vette a htszeres bajnokot is, aki szerinte minden tle telhett kihoz a visszatrsbl:
„Unom mr a szakrtk ltal osztogatott tancsokat, miszerint vissza kellene vonulnia. Nagyon sok lvezetet okoz neki a versenyzs, s a benne rejl kivl adottsgokkal egytt, mirt ne versenyezzen s rezze jl magt” – teszi fel a klti krdst az osztrk.
„Egyesti a professzionalizmust az rmmel” – foglalja ssze.
„A sikerei utn megrdemli. A piacnak megvannak a maga szablyai. Amg valaki ad neki autt, addig megteheti.”
Berger vlemnye szerint Hamilton tovbbra is a Forma-1 egyik legnagyobb tehetsge, annak ellenre, hogy idn tbb vitatott incidensben is rintett volt:
„Had tisztzzak valamit: szvesen tudnm a csapatomban els szm versenyzknt, ha lenne egy istllm. Egytt Seb-el… Taln mgsem, mert az nagy rombolssal jrna” – gondolja meg magt Berger.
„Vlemnyem szerint Seb, Alonso s Hamilton a hrom legjobb versenyz. Vettel tkletesen teljest. Alonso jelentktelen hibk miatt szenved, de nincs Seb autjhoz foghat kocsija.”
„Lewis a legjobb az elzsek tekintetben, de hatalmas kockzattal jr. Ezrt is van az, hogy az esetek tbbsgben 50-50% az eslye, hogy sikerl neki, vagy tkzik. Persze nem okolhat mindenrt, de gyakran rintett bennk. Nem alkot rlad kedvez kpet, ha mindig rintett vagy abban, ha valami rossz trtnik” – vli Berger.
A htvgn rendezik a 62. Olasz Nagydjat, a legends verseny eddigi gyzteseinek listja igencsak meggyz, taln nhny nvtl eltekintve csak sajt koruk legjobbjai llhattak fel a gyzelmi dobog legmagasabb fokra. A piltk kztt pedig szinte mr termszetes, hogy 5 futamgyzelmvel Michael Schumacher Monza kirlya, mg a csapatok kztt 18 futamgyzelmvel a hazaiak kedvence a Ferrari a legeredmnyesebb.
Monzban a legtbb vilgbajnok gyzni tudott, de azrt vannak kivtelek, s ez a lista is elkpeszt, csak az utbbi 30-vben pldul Alan Jones, Keke Rosberg, Mika Hakkinen, Kimi Raikknen, Lewis Hamilton s Jenson Button sem rhatta be a gyzelmi statisztikjba Monza nevt. A monzai Olasz Nagydj abban is egyedlll, hogy az eddigi 62. Olasz Nagydjbl, csak 18-at nyertek meg a pole pozcibl indulva, s erre mg a plya trtnetben legtbb pole pozcit szerz Ayrton Senna (1985, 1988, 1989, 1990, 1991) is csak egyetlen egyszer 1990-ben volt kpes.
s akkor ki is az Olasz Nagydj s gy Monza kirlya, a futamgyzelmek tekintetben? Ht termszetesen Michael Schumacher, aki plyafutsa alatt t gyzelmet is szerzett (1996, 1998, 2000, 2003, 2006), radsul az olaszok legnagyobb rmre Schumacher mindaz az t monzai gyzelmt a Scuderival rte el. Schumacher mgtt azonban nagy a tolongs, a msodik helyen 4 gyzelmvel Nelson Piquet (1980, 1983, 1986, 1987) ll, majd 5 olyan pilta is volt a verseny trtnetben aki egyarnt hromszor gyztt a monzai plyn, Rubens Barrichello (2002, 2004, 2009), Alain Prost (1981, 1985, 1989), Ronnie Peterson (1973, 1974, 1976), Stirling Moss (1956, 1957, 1959) s Juan Manuel Fangio (1953, 1954, 1955). Mg az idei meznybl Schumacher s Barrichello mellett csak (!) Sebastian Vettel (2008) s Fernando Alonso (2010) mondhatja el magrl, hogy gyzni tudott a monzai plyn.
A csapatok versenyben sincs sok meglepets, ahol 18 gyzelmvel (1951, 1952, 1960, 1961, 1964, 1966, 1970, 1975, 1979, 1988, 1996, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004, 2006, 2010) a hazaiak kedvence a Ferrari vezeti a statisztikkat, a 9-szeres gyztes McLaren (1968, 1984, 1985, 1989, 1990, 1992, 1997, 2005, 2007) s a 6-szoros gyztes Williams eltt (1986, 1987, 1991, 1993, 1994, 2001). Mg a Lotus 5-szr (1963, 1972, 1973, 1974, 1977), a Mercedes pedig 2-szer (1954, 1955) volt eredmnyes Monzban. Napjaink sikere csapata a Red Bull a testvrcsapattl a Toro Rosstl (2008) eltren azonban mg nyeretlen a „sebessg templomban”.
Az Olasz Nagydj gyztesei:
2010 Fernando Alonso Ferrari Monza
2009 Rubens Barrichello – Brawn-Mercedes Monza
2008 Sebastian Vettel – Toro Rosso-Ferrari Monza
2007 Fernando Alonso – McLaren-Mercedes Monza
2006 Michael Schumacher – Ferrari Monza
2005 Juan Pablo Montoya – McLaren-Mercedes Monza
2004 Rubens Barrichello – Ferrari Monza
2003 Michael Schumacher – Ferrari Monza
2002 Rubens Barrichello – Ferrari Monza
2001 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW Monza
2000 Michael Schumacher – Ferrari Monza
1999 Heinz-Harald Frentzen – Jordan-Honda Monza
1998 Michael Schumacher – Ferrari Monza
1997 David Coulthard – McLaren-Mercedes Monza
1996 Michael Schumacher – Ferrari Monza
1995 Johnny Herbert – Benetton-Renault Monza
1994 Damon Hill – Williams-Renault Monza
1993 Damon Hill – Williams-Renault Monza
1992 Ayrton Senna – McLaren-Honda Monza
1991 Nigel Mansell – Williams-Renault Monza
1990 Ayrton Senna – McLaren-Honda Monza
1989 Alain Prost – McLaren-Honda Monza
1988 Gerhard Berger – Ferrari Monza
1987 Nlson Piquet – Williams-Honda Monza
1986 Nlson Piquet – Williams-Honda Monza
1985 Alain Prost – McLaren-TAG Monza
1984 Niki Lauda – McLaren-TAG Monza
1983 Nlson Piquet – Brabham-BMW Monza
1982 Ren Arnoux – Renault Monza
1981 Alain Prost – Renault Monza
1980 Nelson Piquet Brabham-Ford Imola
1979 Jody Scheckter – Ferrari Monza
1978 Niki Lauda – Brabham-Alfa Romeo Monza
1977 Mario Andretti – Lotus-Ford Monza
1976 Ronnie Peterson – March-Ford Monza
1975 Clay Regazzoni – Ferrari Monza
1974 Ronnie Peterson – Lotus-Ford Monza
1973 Ronnie Peterson – Lotus-Ford Monza
1972 Emerson Fittipaldi – Lotus-Ford Monza
1971 Peter Gethin – BRM Monza
1970 Clay Regazzoni – Ferrari Monza
1969 Jackie Stewart – Matra-Ford Monza
1968 Denny Hulme – McLaren-Ford Monza
1967 John Surtees – Honda Monza
1966 Ludovico Scarfiotti – Ferrari Monza
1965 Jackie Stewart – BRM Monza
1964 John Surtees – Ferrari Monza
1963 Jim Clarke – Lotus-Climax Monza
1962 Graham Hill – BRM Monza
1961 Phil Hill – Ferrari Monza
1960 Phil Hill – Ferrari Monza
1959 Stirling Moss – Cooper-Climax Monza
1958 Tony Brookes – Vanwall Monza
1957 Stirling Moss – Vanwall Monza
1956 Stirling Moss – Maserati Monza
1955 Juan Manuel Fangio – Mercedes Monza
1954 Juan Manuel Fangio – Mercedes Monza
1953 Juan Manuel Fangio – Maserati Monza
1952 Alberto Ascari – Ferrari Monza
1951 Alberto Ascari – Ferrari Monza
1950 Giuseppe Farina – Alfa Romeo Monza
Utoljra Fernando Alonso volt az a Formula-1-es versenyz, akinek kt egymst kvet szezonban is sikerlt elhdtania a vilgbajnoki cmet, de a jelek szerint ezt a titulust hamarosan t kell adnia Sebastian Vettelnek. A spanyol ugyan egyik trfejt sem ekkora flnnyel szerezte meg, ennek ellenre igazsgtalannak tartja azokat a kritikkat, amik csak a Red Bull erejt emelik ki, a versenyz (ez esetben Vettel) kpessgeit pedig lebecslik.
Sebastian Vettel idn mr kilenc pole-t, s ht futamgyzelmet szerzett, mindssze egyetlen egy alkalommal hinyzott a dobogrl, gy mr 92 pont elnnyel vezeti a bajnoki tabellt csapattrsa, Mark Webber eltt.
Ilyen dominancit utoljra a Schumi-Ferrari rban tapasztalhattunk, s azokat a sikereket anno (s mg manapsg is) sokan a „j autnak” tudtk be, mondvn abban a Ferrariban brki vilgbajnok lett volna.
Jelenleg ugyanez a helyzet a Red Bull-Vettel hatalmas menetelsnl is, hiszen a nmetnek idn mg nem sok prharcban volt rsze, mivel legtbbszr mr a verseny elejn az lre llt, s ltalban kimaradt az izgalmas s ltvnyos csatkbl. Ezek hinyban szinte elkerlhetetlenek az olyan kritikk, mi szerint Vettel a j kocsinak ksznheti majd msodik vilgbajnoki cmt.
A hozzrtk termszetesen azrt nem fogalmaznak meg ilyen les kritikkat, de a minap pldul a Ferrari csapatfnke szrt oda kicsit a szria legifjabb bajnoknak azzal a kijelentsvel, hogy a meznyben mindssze kt vezregynisg van, ez pedig Michael Schumacher s Fernando Alonso.
"Vettel mg nem igazi vezregynisg. J ton halad, de mg nem rt el arra a szintre. Michael s Fernando oroszlnknt kzdenek azrt, hogy csapatukat a mezny elejn tudjk, s olyan rszletekbe men javaslatokat tesznek a mrnkknek, amit ms szre sem venne. A szakemberek pedig hallgatnak rjuk, mert rengetek tapasztalattal rendelkeznek. Sebastian is kzel ll ahhoz, hogy ilyen pilta vljon belle, de jelenleg csak kt igazi vezregynisget ltok a meznyben"- jelentette ki Domenicali.
A Ferrari csapatvezetjnek vlemnye utn, most a maranelliak sztrpiltja, Fernando Alonso is beszlt az 1-es szm Red Bullt vezet versenytrsrl, s a spanyol kicsit meglep mdon ppensggel vdelmbe vette jelenlegi legnagyobb rivlist.
"Nem rtem azokat a kritikkat, amik szerint (Vettel) nem igazi versenyz. egy kivl bajnok ahhoz, hogy a msodik vb cmt is megnyerje. A kpessgei s a sebessge is igencsak figyelemremlt. Igen, v a legjobb aut, ami elg ahhoz, hogy j helyet foglaljon el a rajtrcson, de szksg van arra is, hogy a versenyeken ebbl a lehet legtbbet ki tudja hozni, s ezt Sebastian nagyon jl csinlja. Akkor is kpes a gyzelemrt harcolni ha nehz helyzetbe kerl, vagy ppen hibzik, s ez mindent elrul a kpessgeirl" – dcsrte red bullos vetlytrst a Ferrari spanyolja, mindemellett persze azt is elismerte, hogy a Red Bull ereje leginkbb a ftervezben, Adrian Newey-ben rejlik.
"Idn nagyon ers autval sikerlt elllniuk, s nyilvnvalan ebben Adrian Newey-nak van a legnagyobb szerepe. A Ferrari nagyon vonz mind a versenyzk, mind a mrnkk szmra, gy ha netn hozznk akarna csatlakozni, rmmel vezetnnk az ltala tervezett autt" - csalogatta a szakembert a ktszeres bajnok, s nincs ebben semmi meglep, hiszen miutn tavaly lecsszott a harmadik vilgbajnoki cmrl, kijelentette, hogy addig nem tervezi a visszavonulst, amg a Ferrarival nem nyer vilgbajnoki trfet.
"Ez nagyon fontos lenne szmomra, s addig nem vonulok vissza, amg nem leszek a Ferrarival bajnok. Ha ez 2016-ig sem sikerlt, akkor mg maradok a Formula-1-ben akr 2021-ig is, s akkor nekem is meglesz a 20 vem, mint Michael Schumachernek."
A Red Bull Racing versenyzje, Sebastian Vettel tavaly valra vltotta lmt, amikor bajnoki cmet nyert a Formula-1-ben. A nmet pilta az utols futamon hrom rivlist utastotta maga mg: a ktszeres bajnok Fernando Alonst, a 2008-as gyztes Lewis Hamiltont s a csapattrst, Mark Webbert is. A fiatal tehetsg az Auto Touring cm lapnak adott interjban elmondta, hogy a bajnoki diadal ta jobban boldogul a sportban, s knnyedn veszi az ezzel jr esetleges kellemetlensget is.
Sebastian, az energiakszleted kimerthetetlen? Kt nappal a monaci gyzelmed utn rszt vettl egy kzlekedsbiztonsgi rendezvnyen Ausztriban, s lthatsgi mellnyeket osztogattl az autplya pihenhelyn.
Sebastian Vettel: "Egy versenyhtvge mindig kimert, klnsen Monaco, de fontos krds, hogy hogyan kezeljk az ilyen helyzeteket. Ha nyersz, akkor olyan visszajelzseket kapsz, amelyek feltltenek. Mr nagyon rgen meg volt beszlve, hogy rszt veszek a teesdorfi rendezvnyen. Jl beosztom az energimat. Ez fontos, hiszen ott vannak a versenyek, a tesztek s a tbbi rendezvny, ami a munknk rsze. Amg gy rzem, hogy meg tudom csinlni, addig nincs is gond belle."
Paul di Resta arra panaszkodott, hogy tl sok a stressz, Lewis Hamilton kevesebb PR-rendzevnyt harcolt ki magnak. Nlatok nem volt hasonl?
Sebastian Vettel: "Ez mindig tma, de szemlyenknt vltozik. Mindenkinek tudnia kell, hogy mennyit br el. Ami az egyik piltnak mg belefr, az msnak tl sok. Vannak, akik azt mondjk, hogy nem kell edzeni, mert felesleges, msok pedig a csaldra s a bartokra akarjk fordtani a szabadidejket. n sokakkal egytt fontosnak tartom, hogy minl tbb idt tltsnk edzssel, gy persze nem marad olyan sok id a PR-rendezvnyekre. Ez valahol intelligencia krdse is."
Minden gokartos arrl lmodik, hogy bajnoki cmet nyer a Formula-1-ben. Neked is egy lmod vlt valra?
Sebastian Vettel: "Termszetesen. n jelenleg lem az lmomat. Ez nem azt jelenti, hogy minden reggel gy bredek fel, hogy valami fantasztikus dolog trtnt velem, de azrt a bajnoki cm nagy elgedettsggel tlt el. Mr az is elgedett tesz, hogy bebizonytottam magamnak, hogy meg tudom csinlni. A legszebb az egszben az, hogy a cmet mr senki sem veheti el tlem."
A Formula-1-es bajnoki cm nem olyan, mint a Mount Everest megmszsa? Ez mr az abszolt cscs, amit akr nyolcszor is megmszhatsz?
Sebastian Vettel: "Nem vagyok hegymsz, de maradjunk ennl a pldnl. Ha Mount Everest a legmagasabb s egyben a legnehezebb hegy is, akkor a tbbi cscs meghdtsa mr nem jelent teljes elgedettsget. Emiatt jra meg jra megprblnm megmszni. Taln nyolcszor is menne."
A versenyzk ltalban hossz vekig harcolnak, hogy bajnoki cmet szerezzenek. Mennyire nehz j clokat kitzni magad el?
Sebastian Vettel: "Ez egyltaln nem nehz. Minden vben a nullrl indulunk s mindenki azonos eslyekkel indul. Ezen dolgozunk. lvezem a munkmat s nem mondom azt, hogy mit akartok tlem, hiszen mr megnyertem a cmet. Mg mindig nagy kihvs ez a sport, mikzben klcsns a tisztelet az ellenfelekkel. Most az a cl, hogy jra megnyerjem a cmet."
Sok ajnlatot kapsz?
Sebastian Vettel: "Jl rzem magam a csapatnl, s az igazat megvallva nem is kaptam ms ajnlatokat, ugyanis szerzdsem van. Jelenleg nem tudom elkpzelni, hogy mshol versenyezzek. Nem is szeretek olyan dolgokrl beszlni, amelyek az ennyire tvoli jvt rintik."
Mit csinl egy bajnok a magnletben? El tudsz menni moziba vagy tterembe?
Sebastian Vettel: "Termszetesen n is el szoktam menni otthonrl. Sokszor felismernek, ami nha nem tl j, de ltalban egy kzs fotval s autogrammal meg szoktak elgedni az emberek. Mr hozzszoktam ehhez. Szerencse, hogy Svjcban lek, ahol visszafogottabbak az emberek."
A tvnzk gyakran gy ltjk a futamokat, mintha videojtkoznnak. Vizulisan ott vannak veletek a piltaflkben, s minden olyan egyszernek s rtalmatlannak tnik.
Sebastian Vettel: "Azrt annyira nem rtalmatlan, fggetlenl attl, hogy a mai autk biztonsgosak s gyakran a hatrokat sroljuk. Korbban a piltk tudtk, hogy ez vagy az a dolog egyszer sikerlhet s egy j szett gumival taln mg egyszer sszejhet. Ha nem jtt be a dolog, akkor nem volt biztos, hogy lve megsszk. De vigyzat! Ma is nagyon gyorsak vagyunk, klnsen a kanyarokban. Vannak olyan kanyarok, amelyek btorsgot ignyelnek. Azt persze nem mondom, hogy flnk, de a tisztelet adott. Egyszer mindenki megtapasztalja, hogy milyen az, amikor tllpi a hatrt s kirepl. Egy ilyen baleset soha nem merl feledsbe. Igazbl bele sem akarok gondolni, hogy milyen lehetett, amikor hrom vagy ngy kollga nem lte meg a szezon vgt."
A piltk ma is megengedhetik maguknak, hogy gy ljenek, mint a hetvenes vek versenyzi?
Sebastian Vettel: "Nem, de ez minden sportra igaz. A hetvenes vekben a selk vagy a teniszezk is nyugodtabb letet ltek. Este sszeltek egy srre, mint a Formula-1-ben. Ma ezt nem engedhetjk meg magunknak. Az alkohol s a cigi nemcsak egszsgtelen, de befolysolja a teljestmnyt is. Az is igaz, hogy ha valaki tl merev, akkor elvsz a szksges lazasg."
Bajnokknt nagyobbak az elvrsaid?
Sebastian Vettel: "Magammal s a csapattal szemben is nagyok az elvrsok. Elvrom, hogy a mrnkk s a szerelk is ugyangy beleadjanak mindent, mint n. gy gondolom, hogy sokkal vilgosabb s preczebb lettem. A bajnoki cm rvn nagyobb figyelmet szentelnek nekem."
Mi a vlemnyed arrl, hogy gombnyomssal meg lehet knnyteni az elzst?
Sebastian Vettel: "gy ez nem sport. A DRS ksrleti fzisban van s nem mindig hatkony. Lehet, hogy a show-nak jt tesz, de fontos, hogy az elzs a vezeti tuds eredmnye legyen s ne a technika diadala."
Mike Pettifer a yallaf1.com oldaln emlkezett vissza a 2010-es Olasz Nagydjra. A kvetkezkben az cikkjt olvashatjtok.
;
Amikor tavaly a mezny Olaszorszgba rkezett, Lewis Hamilton vezette a vilgbajnoksgot, Mark Webber pedig mindssze 3 ponttal llt mgtte a tabelln.
A Q3-ban Alonso megfutotta a leggyorsabb krt, ami miatt a tmeg nneplsbe is kezdett, mgtte Button s Massa vgzett. A Red Bull autinak gy tnt, nem fekszik az olasz aszfaltcsk, mivel Webber a 4. Vettel pedig a 6. helyrl indulhatott csak vasrnap. A kt versenyz kz Lewis Hamilton frkztt be, aki eltr belltsokkal llt rajthoz, mint csapattrsa.
A rajtja Jenson Button-nak sikerlt a legjobban s t is vette a vezetst. Hamilton is egy helyet javtott a pozcijn, de pr kanyarral ksbb kiesett a versenybl, amikor nekiment az eltte autz Felipe Massa-nak. A vtlen Massa-nak szerencsje volt s nem kellett feladnia a kzdelmet, Ferrari kibrta az tkzst.
„Csak magamat okolhatom, hatalmasat csaldtam magamban. Prbltam a megfelel ven tartani az autt, tl kzel kerltem Felipe-hez, az autjnak htulja a kerekemhez rt s megsrlt a kocsim eleje.” mondta a verseny utn Lewis Hamilton.
Hasonl csaldottsgot rezhetett a Red Bull is, amikor Webber a 9. helyig csszott vissza, mikzben Vettel a 7. helyig. A fiatal nmet egyre htrbb csszott, majd a 20. kr utn gy tnt, az aut problmi magtl megolddtak. Alonso az olasz rajongkkal teli plyn egyre nagyobb nyomst helyezett Button-ra, majd a 36. krben a brit pilta ki is jtt a boxba. A ktszeres vilgbajnok nem kvetett a pldjt s futott egy remek krt, amikor tiszta volt eltte a terep. A Ferrari hzsa kifizetdtt, br Alonso boxkillsa utn egyms mellett voltak az els kanyarba jvet, Alonso tvette a vezetst a tifosik nagy rmre.
Webber ezalatt nagy nehezen megelzte Nico Hlkenberg-et, akire tbbszr is panaszkodott, amirt elhagyta a plyt. Alonso a verseny vgn a kvetkezket mondta el a csapat ltal felvzolt stratgirl:
„Kt lehetsgnk volt, vagy egy krrel hamarabb jvnk be, vagy egy krrel ksbb. Egy krm volt arra, hogy odalpjek az autnak, majd a szerelkre bzzam magam. Szerintem a krm tbb-kevsb oks volt, semmi klns, a killsom viszont szuper!”
Alonso a nyilatkozatban termszetesen az olasz rajongkrl sem feledkezett meg: „Ez olyan lmny, melyet csak a 2006-os hazai gyzelmemhez tudok hasonltani.”
A Ferrari piltja mgtt Jenson Button vgzett a 2. helyen s Felipe Massa a msik Ferrari-val a 3. helyen.
Sebastian Vettel jelenleg 259 ponttal ll az len a vilgbajnoksgban, 92 ponttal megelzve a msodik helyezettet, vagyis sajt csapattrst, Mark Webbert.
Noha az vad kzepn gy tnt, hogy a Ferrari Fernando Alonso rvn s a McLaren a kt versenyzjvel mg komolyan megszorongathatja a vgn a nmetet, Vettel a nyri sznet utn csattans vlaszt adott kritikusainak: a pole-bl indult s gyztt a spi futamon.
Honfitrsa, a jv vet tekintve mg mindig bizonytalan Adrian Sutil szerint br az ellenfeleknek van mg matematikai eslyk, a cm sorsa eldlt: „Nem ltok egyetlen versenyzt sem, aki valban veszlyt jelentene szmra. Azt gondolom, a cm sorsa eldlt. Mgtte mg minden nyitott s izgalmas, de a vilgbajnoki cm sorsa mr eldlt” – mondta Sutil az Auto Motor und Sportnak adott interjjban.
Sebastian Vettel tovbbra is tretlen lelkesedssel versenyez a Forma-1-ben, de nem zrja ki annak a lehetsgt, hogy 30 ves kora eltt szgre akassza a buksisakot.
„A szerzdsem 2014-ig szl s nem gondolkodok azon, hogy mi lesz utna. Lehet, hogy ngy-t v mlva mr nem lesz kedvem a Forma1-hez, s valami teljesen mst csinlnk. Jelenleg el sem tudom kpzelni ezt a lehetsget, de soha ne mond azt, hogy soha” – mondta Vettel a nmet Playboynak.
„A versenyzssel jr rzs olyan sok rmet s elgedettsget ad nekem, mint semmi ms az letben” – folytatja a 24 ves cmvd.
A visszavonuls okt a sporttal jr fizikai terhels jelentheti, melynek mg vekig ki lesz tve a legfiatalabb bajnok:
„A hatalmas erk miatt, melyek akkor lpnek fel, amikor a fkbe taposol, s bekormnyzod az autt a kanyarokba, az agyad azt kiltja: llj! Ez gy nem mkdik!” – fejti ki Vettel a fizikai megerltetssel jr kzdelmeket.
„Azonban az aut mgiscsak abba az irnyba mutat, hogy mkdik” – zrja a Red Bull versenyzje.
Thaifld is csatlakozott azokhoz az orszgokhoz, akik szeretnnek Forma-1-es futamot rendezni.
A hrt a Bankok Post hozta nyilvnossgra, de a fszervez, a Thaifldi Konferencia s Killtsi Iroda is megerstette. A hivatal elnke, Akapol Sorasuchart elmondta, szeretnnek nagyszabs esemnyeket rendezni, hogy nveljk az orszg hrnevt, szakrtket hvnak, hogy tanulmnyozzk a javaslatot.
„Egy Forma-1-es plya megptse nagyon kltsges, de a verseny utn is tudnnk hasznlni, s Thaifldn az utcai versenyzs is rdekes lehetne, ezzel a kltsgek is cskkennnek. ” – mondta el Akapol. A tervek szerint a fvrosi utcai plya rsze lenne az 1899-ben, Rama kirly uralkodsa alatt plt Rachadamnoen t is.
A Bahreini Nagydj szervezi rmmel rtesltek az j, 2012-es Formula-1-es naptrrl, melyben vltozs trtnt, a kirlysg versenyt nem prilis 22-n, a szezon negyedik futamaknt rendezik meg.
A Bahreini Nagydj szervezi kzltk: "Miutn az Indiai Nagydj szervezi a FOM-ot a dtum megvltoztatsra krtk, a Bahrain International Circuit dvtli a dtumvltst, Indival megcserlik a 2012 prilis 22-re elzetesen kirt Gulf Air Bahreini Nagydj megrendezst. A bejelentsre azt kveten kerlt sor, hogy az Indiai Nagydj szervezi krtk a FOM-tl a verseny prilisi megrendezst. A Bahrain International Circuit mindig tmogatta a Formula-1 csaldjt s azt, ami a legjobb a sport szmra. rmmel vrjuk, hogy ismt vendgl lthassuk a csapatokat, piltkat s a rajongkat 2012-ben."
A 2011-es Bahreini Nagydjat trlni kellett, mert politikai felkels dlt az orszgban. A pletykk szerint a verseny dtumnak megvltoztatsra is ezrt kerlt sor a jv vben, a szigetorszgi kirlysgnak tbb ideje marad gy a helyzet stabilizlsra
A htvgn kerl megrendezsre az olaszorszgi Monzban a 2011-es vilgbajnoksg tizenharmadik futama az 62. Olasz Nagydj.
Az els Olasz Nagydjat mg 1921-ben Bresciban rendeztk meg, amit a francia Jules Goux nyert meg, majd egy vvel ksbb az jonnan plt monzai plya ltta vendgl a nagydjak piltit. Br a „sebessg temploma” Monza az vek alatt tbb tptsen is tesett a Formula-1 meznye 1950 ta egy v kivtelvel (1980-ban az Olasz Nagydjat Imolban rendeztk) minden vben elltogat a legends olasz plyra.
Az idei 62. Olasz Nagydjon br matematikailag mg nem dlhet el a 2011-es vilgbajnoki cm sorsa, de a nyri sznetet kvet Belga Nagydjon idei 7. futamgyzelmt szerz Sebastian Vettel egy ismtelt j szereplssel mr valban karnyjtsnyira kerlhet a vilgbajnoki cmhez, amit a kvetkez Szingapri Nagydjon mr akr meg is szerezhet. Ebben a 92 pontos elnnyel rendelkez nmetet ldzi, Mark Webber, valamint a McLaren s a Ferrari pilti akadlyozhatjk meg, s erre a motorert ignyl monzai plyn a McLaren s a Ferrari csapatoknak minden eslyk meglehet. A Mercedes s a Ferrari motorjai mr tavaly is bebizonytottk, hogy sebessg tekintetben verhetetlenek Monzban, ahol tavaly a hazai plya elnyt lvez Fernando Alonso ltvnyos gyzelmet szerzett. De vajon most tud e lni a spanyolok ktszeres vilgbajnoka a hazai plya elnyvel, vagy a McLaren-Mercedes flelmetesen gyors pilta pros a Monzban mg nyeretlen Lewis Hamiltonn, vagy Jenson Buttonn lesz a gyzelem. Esetleg Vettel megint mindenkit megtrfl s 2008 utn ismt llhat fel a „sebessg templomnak” legmagasabb „lpcsfokra”?
Az Olasz Nagydj menetrendje (magyar id szerint UTC +2)
Szeptember 9. Pntek 10:00 Els szabadedzs
14:00 Msodik szabadedzs
Szeptember 10. Szombat 11:00 Harmadik szabadedzs
14:00 Idmredzs
15:00 FIA sajtkonferencia az idmredzs els hrom helyezettjvel
Szeptember 11. Vasrnap 14:00 A 62. Olasz Nagydj
16:00 FIA sajtkonferencia a futam els hrom helyezettjvel
Plya Inf:
A plya hossza: 5793 mter
Kanyarok szma: 11
Krk szma: 53
A futam hossza: 306.720 kilomter
A 2010-es gyztes: Fernando Alonso (Ferrari)
Krrekord: 1:21.046 – Rubens Barrichello (2004, Ferrari)
Ht futammal a 2011-es Formula-1-es szezon vge eltt a Ferrari mr csak egy versenyzvel, Fernando Alonsval ll harcban a bajnoki cmrt: a spanyol pilta 102 ponttal van lemaradva az llovas Sebastian Vetteltl, aki magabiztosan halad a cmvds fel. A Scuderia csapatvezetje, Stefano Domenicali a Bild cm napilapnak adott interjban elmondta, hogy noha Vettel s a Red Bull jelenleg j formban van, mg nem rnek a Ferrari – Alonso pros kzelbe. A spanyol pilta az elmlt msfl vben remekl beilleszkedett a maranelli csapatba, ahol nemcsak nagy megbecslsnek rvend, de elfoglalta a falkavezr szerept is, aki a nehz idkben is motivlni tudja az embereket. Domenicali szerint a jelenlegi meznyben csak kt olyan pilta van, aki valdi vezregynisg.
A jv htvgn rendezik az nk hazai versenyt Monzban. Mennyire fj, hogy Sebastian Vettel lerombolja a Ferrari s a ktszeres bajnok Fernando Alonso mtoszt?
Stefano Domenicali: "Valban nem rlnk ennek. Minden tiszteletem a csapat, de k eddig csak egy bajnoki cmet nyertek, mg mi tizenhatot. Ha a Red Bull valamikor fele annyi bajnoki cmmel bszklkedik majd, mint a Ferrari, akkor taln elgondolkozunk ezen az egszen. A krds az, hogy ki rendelkezik a legjobb alapokkal. Nem tudom, hogy mi lenne a Red Bullnl, ha egy vagy kt ember tvozna. Nlunk most egy j nagy korszak veszi kezdett s egy j Ferrarit ptnk fel."
Hol tartanak?
Stefano Domenicali: "Krlbell 70-80 szzalknl. Nagy elnynk, hogy a tbbi lcsapattal ellenttben a fontos embereink nem igazoltak t a Red Bullhoz. De mi is tanulhatunk a Red Bulltl, ugyanis ez egy remekl szervezett csapat."
sszesen 24 pilta van a meznyben. Kzlk mennyien tudnak falkavezrknt is jl mkdni?
Stefano Domenicali: "Csak kt valdi falkavezr van: Fernando Alonso s Michael Schumacher. Ms nem."
Tiltakozunk. Sebastian Vettel bajnoki cmhez segtette a Red Bullt.
Stefano Domenicali: "Ettl mg nem lesz igazi falkavezr. J ton halad, hogy az legyen, de mg nem tart ott, ahol Michael s Fernando. Mg tl fiatal s tapasztalatot kell szereznie."
Mitl lesz valaki j falkavezr?
Stefano Domenicali: "Nzze csak Michaelt s Fernandt. Nagyon sok prhuzamot ltok. Oroszlnknt kzdenek, hogy elrevigyk a csapatot. Olyan apr rszletekkel is foglalkoznak, amikre ms nem is gondol. Az emberek hallgatnak is rjuk, ksznheten a nagy tapasztalatuknak. Sebastian is kzel van ehhez, de jelenleg mg kt falkavezr van a meznyben."
Lesz valaha Vettel is a Ferrari falkavezre?
Stefano Domenicali: "Errl mg tl korai lenne beszlni. Ez a kvetkez vek trtnseitl fgg. Jelenleg nincs szksgnk falkavezrre. Valamikor majd biztos lesz, s Sebastian j jellt. n is lthatja, hogy nincs tl sok falkavezr a meznyben."
Mit gondol a Michael Schumachert rt kritikrl?
Stefano Domenicali: "Semmit. Tlem semmi rosszat nem fog hallani. jl megy, a Mercedes nem elg j. Ha egy Ferrariban vagy egy Red Bullban lne, mr biztosan nyert volna futamokat az elmlt msfl vben."
Ht futammal a 2011-es Formula-1-es szezon vge eltt a Ferrari mr csak egy versenyzvel, Fernando Alonsval ll harcban a bajnoki cmrt: a spanyol pilta 102 ponttal van lemaradva az llovas Sebastian Vetteltl, aki magabiztosan halad a cmvds fel. A Scuderia csapatvezetje, Stefano Domenicali a Bild cm napilapnak adott interjban elmondta, hogy noha Vettel s a Red Bull jelenleg j formban van, mg nem rnek a Ferrari – Alonso pros kzelbe. A spanyol pilta az elmlt msfl vben remekl beilleszkedett a maranelli csapatba, ahol nemcsak nagy megbecslsnek rvend, de elfoglalta a falkavezr szerept is, aki a nehz idkben is motivlni tudja az embereket. Domenicali szerint a jelenlegi meznyben csak kt olyan pilta van, aki valdi vezregynisg.
A jv htvgn rendezik az nk hazai versenyt Monzban. Mennyire fj, hogy Sebastian Vettel lerombolja a Ferrari s a ktszeres bajnok Fernando Alonso mtoszt?
Stefano Domenicali: "Valban nem rlnk ennek. Minden tiszteletem a csapat, de k eddig csak egy bajnoki cmet nyertek, mg mi tizenhatot. Ha a Red Bull valamikor fele annyi bajnoki cmmel bszklkedik majd, mint a Ferrari, akkor taln elgondolkozunk ezen az egszen. A krds az, hogy ki rendelkezik a legjobb alapokkal. Nem tudom, hogy mi lenne a Red Bullnl, ha egy vagy kt ember tvozna. Nlunk most egy j nagy korszak veszi kezdett s egy j Ferrarit ptnk fel."
Hol tartanak?
Stefano Domenicali: "Krlbell 70-80 szzalknl. Nagy elnynk, hogy a tbbi lcsapattal ellenttben a fontos embereink nem igazoltak t a Red Bullhoz. De mi is tanulhatunk a Red Bulltl, ugyanis ez egy remekl szervezett csapat."
sszesen 24 pilta van a meznyben. Kzlk mennyien tudnak falkavezrknt is jl mkdni?
Stefano Domenicali: "Csak kt valdi falkavezr van: Fernando Alonso s Michael Schumacher. Ms nem."
Tiltakozunk. Sebastian Vettel bajnoki cmhez segtette a Red Bullt.
Stefano Domenicali: "Ettl mg nem lesz igazi falkavezr. J ton halad, hogy az legyen, de mg nem tart ott, ahol Michael s Fernando. Mg tl fiatal s tapasztalatot kell szereznie."
Mitl lesz valaki j falkavezr?
Stefano Domenicali: "Nzze csak Michaelt s Fernandt. Nagyon sok prhuzamot ltok. Oroszlnknt kzdenek, hogy elrevigyk a csapatot. Olyan apr rszletekkel is foglalkoznak, amikre ms nem is gondol. Az emberek hallgatnak is rjuk, ksznheten a nagy tapasztalatuknak. Sebastian is kzel van ehhez, de jelenleg mg kt falkavezr van a meznyben."
Lesz valaha Vettel is a Ferrari falkavezre?
Stefano Domenicali: "Errl mg tl korai lenne beszlni. Ez a kvetkez vek trtnseitl fgg. Jelenleg nincs szksgnk falkavezrre. Valamikor majd biztos lesz, s Sebastian j jellt. n is lthatja, hogy nincs tl sok falkavezr a meznyben."
Mit gondol a Michael Schumachert rt kritikrl?
Stefano Domenicali: "Semmit. Tlem semmi rosszat nem fog hallani. jl megy, a Mercedes nem elg j. Ha egy Ferrariban vagy egy Red Bullban lne, mr biztosan nyert volna futamokat az elmlt msfl vben."
A Red Bull csapat tancsadja, Helmut Marko szerint a McLaren csapatot a sajt embere teszi tnkre.
Helmut Marko nem lpett mg tl Lewis Hamilton Spa-Francorchampsban bemutatott mokfutsn, s les kritikval illette a csapatot. Tavaly ugyanis, mikor Sebastian Vettel ugyanitt, a hres buszmegllban ttte ki Jenson Buttont vezet pozcibl, a wokingi csapat azonnal a nmetre aggatta a ’crash kid’ jelzt, azaz, hogy Vettel az gyeletes tr-zz klyk a meznyben.
Most, egy vvel ksbb Marko gy vlekedik: „Tavaly ez az elnevezs a McLaren mdiastratgijnak rsze volt. Most pedig van egy sajt emberk, aki sszednti a csapatukat.”
Az osztrk csapattancsad szerint az elmlt egy v alatt Vettel is sokat vltozott: „Megnyerte a bajnoksgot, sokkal nyugodtabb s kiegyenslyozottabb lett.”
Annak ellenre, hogy Alonso mg csak 30 ves, a jelenlegi meznyben az egyik legnagyobb tekintllyel br pilta, akinek adnak a vlemnyre. A nmet AutoBild kulcsszavakat sorolt Alonsnak, a vilgbajnok pedig spontn vlaszokat adott rjuk, me:
A 2011-es vilgbajnoksgrl: „Tl nagy a lemaradsunk, semmi eslynk. Versenyrl versenyre gondolkodom, de nem a vilgbajnoksgban. Fogadni mernk egybknt, hogy Vettel nyer.”
A Red Bullrl: „Idn k rtelmeztk legjobban a szablyokat, jobban, mint mi. Nagyszer autt ptettek, a kulcsemberk termszetesen Adrian Newey, de egy nagyon ers tervez csapat is ll mgtte.”
Sebastian Vettelrl: „Sebastian egy nagy bajnok, aki hamarosan megnyeri a msodik vilgbajnoki cmt. Nagyon tehetsges, kpes ellenllni a nyomsnak, ezrt nem rtem a kritikusokat, akik azt mondjk, hogy nem igazi versenyz.”
A 2010-es Abu Dhabi Nagydjrl: „Nagyon bosszant, ha a cl, amit kitztl, az utols pillanatban kicsszik a kezedbl. Nagyon Webberre koncentrltunk, holott Vettelre kellett volna. Mikor kvettem Webbert a boxba, Vettel mr nevethetett. Mi dugba keveredtnk, viszont sokig kinn tudott maradni. Ezzel megnyerte a versenyt s a vilgbajnoksgot is.”
Csak a Red Bull s Seb vonatkozsakat tettem be nektek.
A tkletes, nagy teljestmny Infiniti crossover tanulmnyaut, melyet a Forma 1 vilgbajnoka, Sebastian Vettel segtsgvel terveztek s rszre gyrtottak, elsknt a 64. Nemzetkzi Autszalonon jelenik meg Frankfurtban, szeptember 13-n, kedden. A Red Bull Racing versenyzje s az Infiniti globlis nagykvete 14 ra 15 perckor mutatja be autjt.
A legels Vettel emblmj szabadidaut, az FX Sebastian Vettel nevvel fmjelzett vltozata jelenleg a legknnyebb, leggyorsabb s legramvonalasabb FX modellje, mely tkrzi a vilgbajnok vgyt egy olyan, 300 km/h sebessg crossover megalkotsra, melyet is vezethet hazjnak sebessgkorltozs nlkli autplyjn.
A korbbi, gyors s sportos V8-as FX50S Premium alapjn, a Sebastian Vettel nevvel fmjelzett FX vltozat jellemzi az eltr motor, felfggeszts s karosszria, a Red Bull Racing bevonsval megvalstott, kulcsfontossg aerodinamikai jtsokkal. Az egyedi modell bels tert Sebastian Vettel zlsnek megfelelen alaktottk ki, tkrzve a mrka klnlegessgt s az egyedisg j mrcjt.
A Frankfurtban tartott bemutat s az Infiniti sajtkonferencia lben megtekinthet a www.infinitieurope.com honlapon