Brmennyire is simnak tnt Sebastian Vettel s a Red Bull monzai gyzelme, a sznfalak mgtt valjban egsz htvgn nagy volt az aggodalom. A csapatot a hrom nap sorn vltproblmk htrltattk, amelyek orvoslsra pedig kompromisszumos megoldsra knyszerltek.
„Azon a futamon, amelyrl azt gondoltuk, gyengk lesznk rajta, nyerni tudtunk. Ez fantasztikus!” – rtkelte a csapatfnk Christian Horner a Red Bull monzai htvgjt. gy tnik, Belgium utn a Red Bullnak ismt sikerlt alaposan meglepnie sajt magt. Mikzben a klvilg szmra mr-mr termszetes, hogy Sebastian Vettel nagy flnnyel nyer, a csapat a leintst kveten nem gyzte hangslyozni, mennyire meglepte ket, milyen simn hztk be jabb futamgyzelmket.
„Adrian a htvge eltt figyelmeztetett bennnket, hogy ezttal a krmentsre kell trekednnk. Az eredmnyhirdetsnl mondtam is neki: ha ilyen a krments, mindig csak krokat akarok” – vicceldtt Vettel vasrnap dlutn. A futam hajrjban ugyanakkor vlheten mg nem volt ennyire j kedve. A Red Bull mrnkei ugyanis 15 krrel a leints eltt vltproblmkat szleltek a telemetrin, s ezt kveten rvidebb vltsokat krtek versenyzjktl, aki sprolsba kezdett. „Mr pnteken is problmnk volt ezzel” – rulta el a cmvd.
A Red Bull teht mr a szabadedzseken sem volt elgedett vltjval, vasrnap reggel pedig mindkt autjban kicserlte az 5-s, 6-os s 7-es sebessgi fokozat fogaskerekeit, miutn gy lttk, a vltban tlmelegedett az olaj, s ez krosthatja az egsz szerkezetet. „szintn szlva ez az egsz egy nagy rejtly szmomra. Monza a hossz tttelek miatt klnsen ignybe veszi a vltt, de korbban mg sosem volt ilyen problmnk. Mg nem tudjuk, mirt ppen az utols hrom fokozattal volt gond” – magyarzta a ftervez Adrian Newey az Auto Motor und Sportnak. A csapatfnk Christian Horner pedig hozztette: „A Caterham hasonl vltt hasznl, s nem volt vele problmjuk.”
Hogy Newey aggodalma mennyire komoly volt, jl mutatja, hogy mindkt autjuk esetben tovbbi vintzkedseket is vgrehajtott: vasrnap az ess idben hasznlatos „puhbb” vltbelltsokat hasznltk (egybknt emiatt kapcsolt be automatikusan s gett egsz futamon t mindkt Red Bull hts lmpja). A kmletesebb bellts ugyanakkor egyfajta kompromisszumot is jelentett: a Red Bullok ennek ksznheten krnknt nagyjbl 0,4 msodpercet vesztettek, radsul a versenyzk nem is forgathattk ki teljesen motorjukat a vltsok eltt.
„Mark esetben komoly volt a problma. Lttuk, hogy az olajnyoms egyre cskken. Vettelnl a figyelmeztets inkbb elvigyzatossgbl trtnt. Lehetsges, hogy az vltja tkletesnek bizonyul, amikor a gyrban megvizsgljuk” – mondta Newey a futam vgi vltgondokrl. Mindez j hr lenne a cmvd szmra, mivel a most hasznlt vltjnak mg Szingaprban is szolglatot kell teljestenie – ha elbb cserlik, rajtbntetsre szmthat.
A Red Bull egybknt szombatrl vasrnapra nem csupn biztonsgi szempontok miatt vltoztatott autjn. Mg Vettel az idmr edzsen rvid tttellel, alacsony vgsebessget elrve szerezte meg a pole-t, a futamra taktikt vltottak. Vgl hosszabb tttelre trtek t, s j 8 km/rval nagyobb cscssebessgre voltak kpesek. Vettel szerint ez meghatroz fontossg volt sikerk szempontjbl. „Ha brmi is rosszul slt volna el, msknt nem lett volna elg a vgsebessgnk az elzshez s a vdekezshez. 2011-ben ppen ez jelentett nehzsget. Szerencsm volt, hogy akkor gyorsan meg tudtam elzni Alonst” – emlkezett vissza a nmet.
„Pnteken mg nem volt egyrtelm a taktiknk, nem tudtuk, egy vagy kt killst tervezznk. Ezenkvl est jsoltak. Ilyen sok ismeretlennel nem lehet tervezni” – mondta Newey, akinek vgl gy is sikerlt megtallni a tkletes stratgit s megoldsokat.
/motorsportal/