Hemut Marko szerint „teljes mrtkben hlyesg” Giancarlo Minardi felvetse, miszerint az RB9 motorja olyan hangokat hallatott Szingaprban, melybl kiprgsgtl mkdsre lehet gyanakodni. Gary Anderson szerint sokkal egyszerbb a magyarzat Sebastian Vettel dominancijra – radsul leglis eszkzket sorolt fel.
GianCarlo Minardi kezdte az okfejtst mg mlt hten, majd beszllt az Autosprint is. A harmadik verzival James Allen s a korbbi williamses Mark Gillan llt el, akik egytt jrtak utna a krdsnek. Arra jutottak, hogy a Red Bull nagyon sok munkt fordtott a lass kanyarbl trtn kigyorstsra, s mindezt olyan motorprogramozssal fejeltk meg, mely szablyos, s a gzokat idelis mrtkben fjja a diffzorra. A kiprgsgtlt k is elvetettk.
A nmet Bild megkrdezte Markt arrl, mi a vlemnye az els verzirl, melyben valamilyen kiprgsgtl alkalmazsra gyanakodnak. Az osztrk tmren fogalmazott: „Teljes mrtkben hlyesg”. Az FIA nem foglalt llst a krdsben a lap krsre.
Anderson, aki korbban a Jordan, a Stewart s a Jaguar technikai igazgatja volt, a fentieknl gyakorlatiasabb magyarzatot tallt. Szerinte egyszeren arrl van sz, a Red Bull kpes a leghatkonyabban fejleszteni s minden htvgn nagyon j munkt vgeznek. Mikzben a tbbiek teljestmnye zuhan s ingadozik (Ferrari, Mercedes), a cmvd csapat nem hz el, hanem konstans mdon az len halad. A dominancia nemcsak az RB9-nek tudhat be, hanem annak is, hogy Vettel kpes a legjobbat kihozni az autbl.
Ennek ellenre „nem krds, hogy a Red Bull rendkvl lenygz volt az elmlt hrom versenyen”. Anderson a BBC-nek elmondta, hogy szerinte kt jelents fejleszts trtnt, melyek valamilyen szinten biztos hozzjrultak a dominancihoz: az egyiket azok a fggleges lgterel elemek jelentik, melyek a hts kerekek eltt tallhatak s a padllemezen vannak elhelyezve. A msik fejleszts a diffzor vgt rinti: az, ahogy megformztk a kilp leket. A padllemez felfel vel rszrl van sz, mely az aut htuljn tallhat.
A csapat mdostotta a padllemezen tallhat fggleges terelelemeket – ezek irnytjk a kipufoggzt arra a kritikus terletre, mely a hts kerk s a diffzor vge kztt tallhat -, mindezt azzal a cllal, hogy jobban tudjk irnytani a gzok ramlst, mg tbb energival elltva azt, gy a kipufoggz kpes mg tbb leszortert generlni.
A padllemez vge rvidebb lett s vesebb, gy a diffzor all kilp leveg interakciba tud lpni a hts kerekek mgtt tallhat, alacsonyabb nyoms terlettel. A padllemez lervidtse elmletben cskkenti a leszortert, ugyanakkor, ha sikerl elrni, hogy az „prbeszdre lpjen” az emltett terlettel, az nagy klnbsget jelent s nveli a leszortert.
Az elkpzels lnyege, hogy a diffzor all kilp levegt kifel vezessk a hts kerekek mg. Ha ez az ramlat ssze tud kapcsoldni az alacsony nyoms terlettel, akkor az drmai mrtkben kpes felgyorstani a padllemez alatti lgramlatokat. Teht a hts kerekek mgtti alacsony nyoms terlet kiszvja a levegt az aut all, teszi mindezt a diffzoron s az aut hts rszn keresztl, ettl lesz gyorsabb az RB9, s nagyobb lesz a leszortereje.
/f1-live/