Az Auto Motor und Sport is utnajrt a krdsnek, hogy mitl mehetett ennyire jl Vettel Szingaprban, s minek ksznhet a tetemes elny. A dolog meglehetsen sszetett: a lap tbb tnyezt emlt, tbbek kztt a motorprogramozst, a vlt tttelezst, s Vettel minden plyhoz igazod vezetsi stlust.
A kiindulsi pont, hogy nyron a Pirelli visszatrt a 2012-es konstrukcikhoz, gy tbb mr nem jelent htrnyt az, hogy a Red Bull mindenkinl tbb leszortert tud ellltani a kipufoggzokbl. (A gyorsan kop abroncsok esetben „vissza kellett fogni” a gzokat.) Mindez ajndk alacsony temp mellett, amikor a normlis lgramlat nem szolgl nagy leszortervel. Newey pedig ismt gy llthatja be az autt, ahogy 2011-ben: ell kicsi, htul nagy hasmagassggal. A tbb leszorternek ksznheten a gumik nem blokkolnak fkezs alatt, kigyorstsnl pedig nem prgnek ki – teht kmli az abroncsokat.
Itt jn kpbe a motorprogramozs s az, hogy a gzokat ne csak kigyorstskor tudjk megfelelen alkalmazni. A csapatok szmra mg mindig engedlyezett, hogy alkalmazzk a ksleltetett gyjtst, s gynevezett ngyhengeres mdban hasznljk a motort. Az istllknak az v elejn be kell mutatniuk a motorprogramozst az FIA-nek, s v kzben csak 2 szzalkban trhetnek el ettl.
A Red Bull s a Renault mindig is elnyben volt ezen a tren, de a kevlros gumik visszahozsval jra komoly hasznot tudnak hzni belle. Az v elejn hasznlt puha abroncsok esetben a tl sok leszorter kontraproduktv volt, s a gumi levlt a futfelletrl.
A nmet lap szerint nem vletlen, hogy csak Vettel esetben jelentkezik az elny, mikzben Webber a kzelben sincs: a cmvd jjel-nappal a szimultorban l, hogy a kvetkez helysznhez igaztsa a vezetsi stlust, mivel a csapat minden versenyre trja a motorprogramozst. A 26 ves bajnok optimlisan tudja kiaknzni az sszetett kpletet – szemben csapattrsval.
Az RB9 motorja a bekanyarodstl egszen a cscspontig furcsa hangot hallat, mg kigyorstskor is olyan, mintha Vettel csak flgzzal menne. „A motorelektronika annyira trkksen van programozva, a vlttttelezs annyira hozz van hangolva, s Vettel vezetsi stlusa annyira hozz van igaztva, hogy a kipufoggz a levltsok alatt is kell ervel prseli a padllemezt – azaz leszortert termel.” Kigyorstskor pedig kiprgsgtlt szimull, teljesen szablyosan. A rivlisok azrt tehetetlenek, mert mr eleve a korbban emltett 2 szzalkos trsi hatron vannak a motorprogramozssal.
Az emltett ngyhengeres md abbl ll, hogy sebvltsok kztt 50 milliszekundumon keresztl begyullad ngy henger. Ez kipufoggzt s leszortert jelent ezekben a peridusokban is. A kigyorstsnl fordtva mkdik: a versenyz rvid ideig padlgzt ad, de az csak ksleltetve rkezik meg a motorhoz. A Red Bull meglehetsen rvid vltttteleket hasznl, s a felttelezsek szerint a KERS-t arra is hasznljk, hogy a kigyorstsok korai szakaszban jelentsen nvelje a fordulatszmot.
Az sem mindegy, hogy a Red Bull milyen sorrendben s melyik hengereket kapcsolja le. A mestersgesen ellltott gznak minl forrbbnak kell lennie: minl nagyobb az energija, annl nagyobb a leszorter. Ha jobbrl s balrl is 2-2 hengert kapcsolnak le, akkor mindkt oldalon ugyanolyan intenzitsak a gzok, gy mindkt oldalon ugyanolyan ervel nyomjk a padllemezt. De az osztrk-brit csapat nem ezt akarja.
A Red Bull valsznleg a kanyarokhoz igaztja a ksleltetett gyjtst: az egyik oldalon hrom, a msik oldalon egy henger zemel. Ezt igazolhatja az is, hogy a hts szrnyon s a padllemezen mindig csak az egyik oldalon lthat az ramlst modellez festk: Vettelnl a jobb, Webber esetben a bal oldalon volt Szingaprban. A csapat mindkt oldalon kln vizsglja az ramlst. Szingaprban 14 balkanyar, s 9 jobbos kanyar van.
Az egsz jtk semmit sem r, ha a vlt nincs hozzigaztva. Minl rvidebb a vlttttel, annl gyakrabban lehet hasznlni a ngyhengeres zemmdot a vltsok kztti sznetben. Szingaprban a kt Red Bull a mezny vgn kullogott a vgsebessg tekintetben, teht a tempt a kanyarokban hozzk.
/f1-live/