Marko maga sem biztos benne, hogy sikerl-e ledolgozni a htrnyt, de a Mercedes nem rn le a cmvd csapatot. Lauda s Marko egytt szerepeltek a Servus TV-ben, s Lauda a kvetkezket mondta honfitrsnak: “Aki korbban kezdi, az korbban is vgez”- jegyezte meg nmi lccel, utalva az elnykre, s arra, hogy idben nekifogtak a V6-os fejlesztsnek.
“El tudod ezt mondani franciul is?”- krdezett vissza Marko. “A motor a Renault-tl rkezik. Az zenetet oda kell cmezni”- reaglt.
Marko cseppet sem kvnta tagadni, hogy a kzs munka nem volt elg szleskr – a francik rszrl. “Semmilyen pontos adatot sem kaptunk a Renault-tl, pldul arra vonatkozan, mekkora lesz a forrsg, mennyi levegt kell tengedni, s ehhez hasonlk. Elszr Jerezben konfrontldtunk ezzel a motorral. Ott jelentkeztek a gyerekbetegsgek, melyek utna tovbbfejldtek. Mind a ngy Renault-csapat a negyedt tette meg a tvnak, amit a Mercedes. Ez mindent elmond”- mondta a grazi szlets ex-versenyz.
Marko folytatta a problmk elemzst, s hosszasan ecsetelte, mirl van sz. “Az volt a problma, hogy a Renault – ellenttben a Mercedesszel s a Ferrarival – csak a motort futtatta a tesztpadon, vlt nlkl. A vltval egytt jnnek a termikus problmk, vibrcik, s ehhez hasonlk. Csak akkor lttad, milyen problmk lpnek fel, ha az egsz egysget egytt alkalmazod. Csak az els teszten lettek komolyak a problmk, s a Renault is csak akkor vette komolyan. Azt gondoltk, egy olyan erforrs-csomagot hoznak el, ami mkdik”- rulta el a tves optimizmust.
“Mi s a tbbi Renault-csapat is teljes ervel dolgozunk, jjel-nappal a tesztpadokon. Niki mr figyelheti a fogyasztst. Neknk elszr azt kellene ltnunk, hogy az aggregt krbemegy”- jegyezte meg a Red Bull embere.
A Red Bull kzben mrnkket kldtt Virybe, hogy segtsenek a Renault-nak olyan terleteken, mint az akkumultor vagy a szoftver. “Ott van a konvencionlis turbmotor, melyet kt energia-visszanyer rendszer egszt ki. Ennek az egsz aggregtnak az sszjtka nagyon megnehezti, hogy egy harmonikus viselkedst hozzunk ki belle.”
Majd azt is elrulta, mi jelenti a legnagyobb gondot. “Jelenleg a turblyukkal kzdnk. Ez felersdik, ha az elektromos energit is hozzadjuk. Ez azt jelenti, rlpsz a gzra, s elszr semmi sem trtnik. Majd hirtelen megrkezik a teljestmny, kiprgnek a kerekek. Ez mindenekeltt szoftverproblma. A jelenlegi helyzetnkben lehetetlen, hogy folyamatos kridket autzzunk. Mg semmilyen belltshoz sem rtnk el az autval. Szerencsre van pr adatunk, s sok mindent csinlhatunk a szimultorban.”
Marko gy vli, a fentiek nlkl az len lennnek. “Szerintem egy j autnk van. Vannak mrsek a kanyarokbl – elssorban a gyorsakbl -, s ott ismt a leggyorsabb volt. De szksged van egy motorra, ami mkdik. Helyt kell llnunk ebben a kezdeti szakaszban.”
Lauda elmondta, szerinte a mezny fele ki fog esni Melbourne-ben. Ezzel Marko is egyetrt. “n is gy gondolom, mint Niki, az autk 50 szzalka r clba. s kzlk azt lthatjuk majd egyes esetekben, hogy a vgre 5-10 msodpercet esik a krid, hogy krbe tudjanak rni a rendelkezsre ll zemanyaggal.”
A Williams lehet a stt l a szezon elejn: az FW36 gyors, Mercedes-motorja van, s megbzhat is. “Mr megkrdeztem, milyen szorzja van a Williamsnek”- felelte Marko. “Kimentek, sohasem volt problmjuk, mindig gyorsak voltak – nem egsz olyan gyorsak, mint a Mercedes. Azt hallani, a hmrskletet illeten is jl lltak. k lehetnek a titkos tipp.”
Lauda sem tartja kizrtnak, hogy az egyik gyfelk okoz majd fejtrst, vagy gyzi le ket. “Az gyfelek pont ugyanolyan fontosak, mint mi magunk. Ha nyernek, akkor csak azt tudom mondani a csapatomnak: ha k kpesek r, akkor mi mirt nem? Ez hzon bell gondoskodik a motivcirl. Ez egy nagyon konstruktv konkurls.”
s mire lehet kpes a Red Bull Ausztrliban? Mr a pontszerzs is rmnnepet hoz magval? “Momentn az is siker lenne, ha clba rnnk. Nem mentnk valami sokat. Ha kiesik a fl mezny, akkor szereznnk kellene pr pontot”- fogalmazott nem tl optimistn Marko.
/f1-live/