Az F1-live.hu korábban már részletesen beszámolhatott a Red Bull kontra FIA ügyről, amit a Fellebbviteli Bíróság hétfőn tárgyalt Párizsban. A Red Bullt Christian Horner, Adrian Newey, Paul Monaghan főmérnök, Jeff Calam projektvezető, David Mart Renault-mérnök és három ügyvéd képviselte. Az FIA részéről Charlie Whiting versenyigazgató, Fabrice Lom motorfőnök, és egy sor ügyvéd jelent meg. A Mercedestől az elektronikáért felelős Evan Short utazott el, a McLarentől Filippo Sappia, a Lotustól Alan Permane és Nick Chester. Pat Symonds a Williamst képviselte, a Force Indiától Leslie Ross jogász érkezett. Az ügyet Harry Duijm holland ügyvéd vezette le a bíróságon.
A Red Bull szerint nem volt kérdéses, hogy a Ricciardo autójában található, FF73 kódjelű szenzor hibás volt. A csapat azt is hangsúlyozta, nincs olyan szabály, mely kimondja, hogy az FIA mérése lenne az egyetlen hivatalosan elismert érték. Erre az FIA ügyvédje azzal reagált, hogy “anarchia lenne” a sportban, ha mindenki feltételezné, rossz az FIA mérése.
Az FIA leszögezte, Ricciardo – öt kört leszámítva – folyamatosan a 100kg/órás határ felett volt. Az említett öt körben a biztonsági autót mögött haladt. A pénteki szabadedzések után megvizsgálták a kérdéses szenzort, alkalmazták a szokásos kalibrálást, és az eltérés alapján alkalmazták a korrekciós faktort. A csapat tisztában volt az értékekkel és azzal is, hogy mekkora korrekció volt szükséges. Az eltérés pénteken és vasárnap is ugyanakkora volt, így a Red Bullnak semmi oka sem volt arra, hogy ellentmondjon az FIA-nek.
A Mercedes ügyvédje, Paul Harris komoly vádakat vágott a riválishoz. “Az új bizonyítékok teljesen világosan megmutatják, hogy a Red Bull szándékosan és tudatosan szegte meg a szabályokat, mindezt azért, hogy előnyhöz jussanak a sportban. A Mercedes számításai szerint Ricciardo előnye 4 tized volt körönként”- mondta. “A Red Bull úgy véli, a saját mérésük jobb, mint az FIA-é. A másik, hogy a Red Bull kételkedik abban, miszerint az FIA mérése prioritást élvezne.” Ezek alapján olyan benyomást kelt a csapat, mondta, hogy az csak azt a mérést fogadja el, ami nekik megfelel. Harris szerint ebben az esetben felmerül a kérdés, miért nem mehetett mindenki a saját mérése alapján Melbourne-ben? Ők is gyorsabbak lettek volna akkor… A Red Bull főmérnöke megerősítette, hogy 4 tizedet buktak volna körönként, ha az FIA kalkulációja szerint hajtanak.
A Red Bull elmondta, az FF73-as szenzor komoly ingadozást mutatott az első és a második edzés végén, majd szombaton kivették azt, de a második szenzor semmilyen jelet sem adott, így visszatették a pénteki műszert. Miért? “Mert nem volt másik”- felelte Monaghan. A futamon pedig azért kellett növelni az átfolyást, mert a szenzor ismét a pénteki értékekkel szolgált, ami nagy teljesítménycsökkenést eredményezett.
Az FIA azt sem tekinti enyhítő körülménynek, hogy a Red Bull Malajziában már betartotta az FIA kérését, ugyanis Sepangban 20 Celsiusszal nagyobb a vízhőfok a motorban, ami hatással van az üzemanyag-hőmérsékletére, egyben az átfolyás mértékére is. Mint kiderült, a Red Bull rendelkezett egy harmadik szenzorral is Ausztráliában, de azt nem tették át a tartalék karosszériából. A Red Bull nem tudott elfogadható választ adni arra, miért nem alkalmazták végül azt a műszert.
Összesen végül 5 szenzort emlegetnek, ezekből 2-2 volt Vettel és Ricciardo autójában, mind a néggyel gondok voltak. Newey elismerte, hogy az FIA motorfelelőse figyelmeztette őket, szabályszegést jelent, ha nem hallgatnak rájuk. Ugyanakkor Newey azzal védekezett, ők is azonnal jelezték, hogy kételkednek a mérésben, az FIA által adott paraméterek pedig nagy hátrányt jelentenének. Newey elmondta, egyetértenének azzal, ha a Force India vagy a Lotus a következő futamon ugyanúgy járna el, mint ők Ausztráliában, amennyiben bizonyítani tudják a szenzor pontatlanságát.
Lom ismét elmagyarázta a kalkulációs folyamatot, és azt, hogy maximum 1.5 százalékos lehet az eltérés. Az FIA embere hangsúlyozta, az Ausztráliában és Malajziában használt szenzorok ugyanazokat az értékeket produkálták az autóban: Sepangban már az FF210-es kódjelű műszer volt az RB10-ben. Az egyetlen eltérést a más környezeti tényező, tehát a magasabb hőmérséklet idézte elő. Márpedig, ha a két érték azonos, akkor az első szenzor is rendben volt.
Lom alaposan szemléltette az áramlás-történetet Ricciardo autójában. Az 58 körös futamon végig 100kg/óra felett voltak, leszámítva a 13., 14., 15., 16. és 17. kört. A legmagasabb érték 101.1 kg/óra volt. Lom elárulta, mindössze két pályázó volt a szenzorokra, végül a Gill Sensors lett a befutó, mivel a másik cég termékei túlságosan érzékenyen reagáltak a vibrációkra. Azt is kifejtette, hogy Ausztráliában 3, Malajziában 4, Bahreinben 5-6 szenzor romlott el. A Bahreinben tapasztalt problémákat feltárták és orvosolták: az üzemanyag kárt tett a szenzorok elektronikájában. Lom szerint két út volt: a szenzorok vagy pontosan mértek, vagy csődöt mondtak. Kijelentette, egyes csapatok babráltak a szenzorokkal a könnyebb beépítés érdekében, ami kárt tett a mérést végző részben.
Vita alakult ki arról is, amit Horner már egyszer kifogásolt: szerinte a technikai direktívák nem szabályozó erejűek. Felmerült, milyen hibák lehetségesek az FIA mérése során és a csapatok kalkulációban.
A Red Bull ügyvédje kíváncsi volt, a Mercedes mit mond arra, hogy Ausztráliában ők is átlépték a megengedett áramlást az időmérőn. A válasz: a csapat azonnal reagált, alkalmazta az FIA által kért korrekciót.
Ali Malek a Red Bull részéről elmondta, ellentétben az FIA állításával, az FF73-as szenzor megbízhatatlan volt, és nem működött korrekten. “Nem használtunk el vagy kértünk le több benzint, hanem a szenzor jelzett magasabb átfolyást. Pont ellentétben a mi saját mérésünkkel. Ez kétszer is megtörtént. Először az edzések végén, majd a futam 37. körében. Ráadásul az állítólagos átfolyás nem változtatott a motor felől érkező adatokon, ami végül azt jelenti, hogy az átfolyás mértéke sem változott. Egy újabb bizonyítéka a szenzor hibás működésének.”
A Red Bull nem elégedett Lom magyarázatával, mely csak a fogyasztás csúcsértékeire tér ki, de nem részletezi az átfolyást. Az FIA ügyvédje, Sebastien Bernard elmondta, a technikai direktívák nem helyettesítik a szabályokat, céljuk, hogy egyértelművé tegyék a szabályokat. Csak így lehet biztosítani az egyenlő bánásmódot a csapatok között. Az ügyvéd elmondta, “a Vadnyugaton kötnénk ki”, ha minden csapat a saját kénye kedve szerint értelmezné azokat. “Minden csapat tartotta magát az FIA felhívásához. Honnan veszi magának a jogot a Red Bull ahhoz, hogy más úton járjon?”- tette fel a kérdést. Elmondta, a csapat “bizonyítékai senkit sem győztek meg”. Végül újfent “rálőtt” a Red Bullra. “Nem válogathatnak kedvükre a cseresznyés tálban. Ha bizonyos technikai direktívákat relevánsként vezetnek be, akkor azok mindenkire igazak.”
A Mercedes AMG ügyvédje keményen érvelt ma: a BAR 2005-ös esetét vette elő, amikor a brit csapatot három futamra tiltották el. Szerinte a Red Bullnak is kijárna a komolyabb büntetés. A rivális istálló nem felejtette el a tavalyi Pirelli-ügyet, amikor 180 pontot vontak le tőlük. Harris elmondta, a Red Bull idei hibája sokkal komolyabb a BAR említett eseténél.
A hivatalos közlemény szerint a bíróság minden oldalról meghallgatta a feleket és megvizsgálta a bizonyítékokat, melynek a végén úgy döntött, hogy nem változtat a versenybírák és a szövetség korábbi döntésén, így a 2014-es Ausztrál Nagydíj végeredménye változatlan marad, melynek értelmében Ricciardo nem kaphatja vissza a második helyért járó 18 világbajnoki pontját. Az FIA tájékoztatása szerint a teljes határozatot a hét utolsó felében teszik elérhetővé.
Nem sokkal a hivatalos döntés ismertetése után a Red Bull is kiadott egy nyilatkozatot.
„Az Infiniti Red Bull Racing elfogadja a Fellebbviteli Bíróság mai döntését. Természetesen csalódottak vagyunk az eredmény miatt és nem fellebbeztünk volna, ha nem hittük volna azt, hogy egy nagyon erős bizonyítási alappal rendelkezünk. Mindig is hittünk és ragaszkodtunk a technikai szabályzathoz a 2014-es Ausztrál Nagydíj ideje alatt.”
„Elnézést kérünk Danieltől (Ricciardo), amiért nem kaphatta meg a dobogós helyezéséért járó 18 pontot, amit megérdemelt. Továbbra is nagyon keményen dolgozunk azon, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük meg a csapat, Daniel és Sebastian (Vettel) számára a szezon során. Most továbblépünk és a hétvégi Kínai Nagydíjra koncentrálunk.”