Nagytakartst vgzett a pocsk idnyt zr Ferrari az idny vgeztvel. Vajon a sorozatos kirgsok jelentik a valdi megoldst az olaszok gondjaira? A szakr szerint a Scuderia tanulhatna egy s mst a Williams rutinos technikai igazgatjtl…
Az j csapatfnk, Maurizio Arrivabene november vgi kinevezsvel felllt a Ferrari j csapatvezetse, mely komoly „tisztogatsba” kezdett. Tvozott Pat Fry, Nikolasz Tombazisz, Hamasima Hirohide, s a stratgia Neil Martin elbocstsrl is pletyklnak. Mikzben az alapt Enzo Ferrari fia, Piero a napokban gy nyilatkozott, neki tetszik, hogy Sergio Marchionne s Arrivabene ilyen gykeres vltoztatsokba kezdett, vannak, akik aggdva figyelik, mi trtnik mostansg Maranellban.
A csapat korbbi vezetje, Jean Todt pldul pr hete (mg a kirgsi hullm eltt) figyelmeztetett: a csapat helyzete korntsem olyan drmai, hogy hirtelen forradalmi vltozsokra lenne szksg. Mark Hughes, a Motorsport cm szaklap munkatrsa pedig szintn ktkedik a szemlycserk helyessgben.
A brit szerint ugyanis nem az eddigi kulcsemberek kirgsa az egyetlen megolds a jobb eredmnyek elrshez, s ezt legjobban a Williams pldja igazolja. A csapat 2013-ban mindssze t pontot volt kpes sszekaparni, s ezzel trtnete egyik legrosszabb szezonjt teljestette. Idn azonban a Mercedes mgtt v vgre vk lett a msodik legjobb aut, s megszereztk a konstruktri bajnoksg harmadik helyt is.
Ebben kulcsszerepe volt Pat Symondsnak, a csapathoz mlt v kzben csatlakoz technikai igazgatnak, aki ahelyett, hogy tisztogatsba kezdett volna, csupn hatkonyabb tette a patins alakulatot. „Ez egy igazn j csoport” – nyilatkozta a Williamsrl v vgn Symonds. „95%-ban ugyanaz a csapat, amely tavaly volt, de egyszeren jobban csinljuk a dolgokat, s senkinek sem kell mindig attl tartania, hogy bajba kerl, ha hibzik.”
„Olyan csoport alakult ki itt, amely ugyangy dolgozik, mint a Renault a sikeres idszakban. Az emberek lvezik, hogy egytt dolgozhatnak, szintk egymssal, nem mutogatnak a msikra. Igazn hozzrt emberekrl van sz, de senki nem mondta meg nekik, mit kell tennik, s k egyszeren csak nem tudtak elgg az aut teljestmnyre sszpontostani. Csak a sajt rszlegk teljestmnyre fkuszltak, ahelyett, hogy egytt dolgoztak volna. Nem csak a legjobb szlcsatornai adatok elrsvel kellett volna foglalkozniuk, hanem azzal, hogy mit kell tenni azrt, hogy gyorsabb tegyk az autt” – magyarzta Symonds.
A Ferrari az egyszerbb utat vlasztotta
Hughes szerint a Ferrari azonban ezen megolds helyett a drasztikusabb s knnyebb utat vlasztotta: a meglv szakembereit inkbb elkldte, ahelyett, hogy megtallta volna a mdjt annak, hogyan hozzon ki tbbet bellk. A f problmt ezzel azonban korntsem biztos, hogy megoldotta. „Amikor visszaesik a teljestmny, egyfajta rvnybe kerl a csapat. Az emberek flni kezdenek s vdekeznek. Prbljk bizonygatni, hogy a gondok nem miattuk lltak el, hanem a szervezet valamely msik rszn. s megkezddik a versengs a rszlegek s emberek kztt. Az egyttmkds s a rugalmassg egyre inkbb csorbt szenved. Symonds ezt a folyamatot lltotta meg azzal, hogy elhrtotta a kirgsok veszlyt, s mindenki tudtra adta, hogy az j vezets nem a felelssgre vonst, hanem a csoport fejldst tzte ki clul” – elemezte a Williams, s ltalban a bajba jut csapatok helyzett Hughes. De vajon mit zennek a mostani kirgsok a Ferrarinl marad szakemberek szmra…?
A Symondshoz hasonl kzbeavatkozsra Hughes szerint csak kevs, igazn j kpessgekkel megldott mrnk kpes, amilyen a brit vagy ppen Ross Brawn volt. „Irnytani magasan kpzett verseng szemlyeket, hogy a legjobb eredmnyt rjk el a csoport egsznek szmra, nem knny feladat – s taln ez a legrtkesebb kpessg, amivel egy Pat Symondshoz hasonl mrnk rendelkezhet. Az igazi cscsmrnkk jellemvonsa, hogy kivteles tehetsgk van arra, hogy tehetsges mrnkket rvegyenek, a csapat, ne pedig a sajt hasznukra dolgozzanak.”
„A Ferrarinl mindez csak akkor mkdtt, amikor a fels vezets kimaradt a napi munkbl, s ezltal nem flt senki sem s nem voltak bels harcok sem. Ross Brawn s Jean Todt tlttte be ezt a szerepet, k tartottk tvol Luca di Montezemolt attl, hogy kzbeavatkozzon. Ironikus mdon a 70-es vekben Montezemolo is hasonl szerepet tlttt be” – rja a szakrt.
Vajon Allison, Marchionne s Arrivabene elg jk a feladatra?
A Ferrari azzal, hogy tllt a Mercedes s a Red Bull ltal mr rgebb ta alkalmazott struktrra, s megosztja a vezeti szerepeket, taln egy lpst tett a megolds fel. Mikzben Arrivabene a politika szntern kzd a Scuderirt, a technikai krdsekben szabad kezet ad James Allisonnak – hasonlan ahhoz, ahogyan a Mercedesnl Toto Wolff Paddy Lowe-nak, a Red Bullnl pedig Christian Horner Adrian Newey-nak. Ahhoz, hogy ez a szisztma mkdni kezdjen, azonban akr vekre is szksg lehet.
Ahogyan a folyamat ellenkezje is sokig tartott Maranellban. „Idnknt szezonokba telik, mire a dominancibl a kzpszersgbe sllyed egy csapat. A Ferrarinl mindez Brawn s Todt tvozsa utn nyolc vvel ezeltt kezddtt, s 2014-ben tetztt. De most, hogy mr megtrtnt, szmos kulcskrds felmerl. A marad technikai igazgat, James Allison vajon kpes lesz-e gy inspirlni a csapatot, mint korbban Ross Brawn, s kzben ugyanolyan jl betlteni a technikai igazgat szerepkrt? Msodszor pedig ha James kpes is lesz komoly fejldst elrni a csapattal, vajon a fels vezets Sergio Marchionnval s Maurizio Arrivabenvel elg kpzett-e ahhoz, hogy visszalpjen s hagyja t dolgozni?” – teszi fel a krdst Hughes.
/formula/