Hangosabb vltak a 2015-s motorok
A jerezi teszteket a helysznen kvetknek feltnt, hogy a tl folyamn tovbbfejlesztett motorok idn hangosabb vltak eldjeiknl. De mi llhat ennek htterben?
Ezen a hten tartja soros lst a Stratgiai Csosport Prizsban, melyen tbbek kztt arrl is rtekeznek, hogyan vltoztassanak a motorszablyokon 2017-tl. Mivel az j V6-os erforrsokat szmos brlat rte halk hangjuk miatt, a sportg irnyti felvetettk, kt v mlva be kne vezetni az 1000 lernl ersebb hajtegysgeket, s javtani kellene azok hangzsn is, hogy ezzel jra vonzbb tegyk a nzk szmra a sportgat.
A vltozs a jelenleg fut motorokat mg nem rinti, m Jerezben kiderlt, a tl folyamn jelents mrtkben tovbbfejlesztett egysgek hangja hirtelen gy is ersebb vlt, s hangszne is nmikpp megvltozott az elz szezonhoz kpest – mgpedig elnyre.
A Mercedes motorrszlegnek vezetje, Andy Cowell nem egszen rti a jelensget. „Fogalmam sincs, mitl van ez. Semmi tudatosat nem tettnk azrt, hogy hangosabb vljanak a motorok” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
A nmet szaklap szerint a vltozs elssorban annak ksznhet, hogy a gyrtk a tl folyamn jraterveztk korbbi kipufog-megoldsaikat. A Mercedes pldul hosszabb lett az egy vvel ezelttinl, a Ferrari s a Renault az energia-visszanyer rendszerek hatkonysgnak s a lerknek a nvelse rdekben viszont rvidtett rajta. s ezzel gy fest, nem csupn nagyobb teljestmnyt hoztak ki bels gs motorjukbl, de a hangzssal – s taln a szurkolkkal is – jt tettek.
A spanyol Marca tudstja mindekzben azt is kiemelte, hogy mennyivel erteljesebbnek s durvnak tnik az j Honda-erforrs hangzsa a tbbi gyrt motorjnak eddig ismert hangjhoz kpest. „Hogy ez a motor sajtossga-e, vagy inkbb kvetkezmnye annak, hogy valami nem mkdik rendesen, csak ksbb derl ki” – tette hozz az jsgr, utalva arra, hogy a japnok hajtegysge az els kt napon mindssze 12 krig jutott.
Korai mg vltoztatni?
A hangokat sokat kritizl Bernie Ecclestone persze vlheten az idei vltozsokkal sem lesz elgedett, s a szakemberek is tovbb egyeztetnek az 1000 lers motorok krdsrl. Pat Symonds, a Williams technikai igazgatja ugyanakkor Jerezben elrulta, nem tartja olyan get krdsnek ezt a tmt, mint amilyennek egyesek belltjk. „Szeretem az ezer lers motorok s az izgalmasabb autk tlett. De ugyangy szeretem azt az tletet is, hogy mg tbb aut legyen a plyn…” – utalt a Marussia s a Caterham megsznsre, valamint a kisebb grdk pnzgyi nehzsgeinek megoldatlansgra a brit.
„Jelenleg erre kne nagyobb figyelmet fordtani. Arra, hogy jl menjen a bolt, a nz pedig azt kapja, amit elvr. Elg sok mindent tehetnnk, klnsen a szurkolkkal val kapcsolatunk tern. Szerintem mg nem telt el elg id az j szablyok bevezetse ta ahhoz, hogy jabb radiklis vltozsok jjjenek. Ennek ellenre a vltozstl persze nem szabad tartani” – vlekedett Symonds.
/telesport/
|