Hangosabbá váltak a 2015-ös motorok
A jerezi teszteket a helyszínen követőknek feltűnt, hogy a tél folyamán továbbfejlesztett motorok idén hangosabbá váltak elődjeiknél. De mi állhat ennek hátterében?
Ezen a héten tartja soros ülését a Stratégiai Csosport Párizsban, melyen többek között arról is értekeznek, hogyan változtassanak a motorszabályokon 2017-től. Mivel az új V6-os erőforrásokat számos bírálat érte halk hangjuk miatt, a sportág irányítói felvetették, két év múlva be kéne vezetni az 1000 lóerőnél erősebb hajtóegységeket, s javítani kellene azok hangzásán is, hogy ezzel újra vonzóbbá tegyék a nézők számára a sportágat.
A változás a jelenleg futó motorokat még nem érinti, ám Jerezben kiderült, a tél folyamán jelentős mértékben továbbfejlesztett egységek hangja hirtelen így is erősebbé vált, s hangszíne is némiképp megváltozott az előző szezonhoz képest – mégpedig előnyére.
A Mercedes motorrészlegének vezetője, Andy Cowell nem egészen érti a jelenséget. „Fogalmam sincs, mitől van ez. Semmi tudatosat nem tettünk azért, hogy hangosabbá váljanak a motorok” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
A német szaklap szerint a változás elsősorban annak köszönhető, hogy a gyártók a tél folyamán újratervezték korábbi kipufogó-megoldásaikat. A Mercedesé például hosszabb lett az egy évvel ezelőttinél, a Ferrari és a Renault az energia-visszanyerő rendszerek hatékonyságának és a lóerőknek a növelése érdekében viszont rövidített rajta. És ezzel úgy fest, nem csupán nagyobb teljesítményt hoztak ki belső égésű motorjukból, de a hangzással – és talán a szurkolókkal is – jót tettek.
A spanyol Marca tudósítója mindeközben azt is kiemelte, hogy mennyivel erőteljesebbnek és durvának tűnik az új Honda-erőforrás hangzása a többi gyártó motorjának eddig ismert hangjához képest. „Hogy ez a motor sajátossága-e, vagy inkább következménye annak, hogy valami nem működik rendesen, csak később derül ki” – tette hozzá az újságíró, utalva arra, hogy a japánok hajtóegysége az első két napon mindössze 12 körig jutott.
Korai még változtatni?
A hangokat sokat kritizáló Bernie Ecclestone persze vélhetően az idei változásokkal sem lesz elégedett, s a szakemberek is tovább egyeztetnek az 1000 lóerős motorok kérdéséről. Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója ugyanakkor Jerezben elárulta, nem tartja olyan égető kérdésnek ezt a témát, mint amilyennek egyesek beállítják. „Szeretem az ezer lóerős motorok és az izgalmasabb autók ötletét. De ugyanígy szeretem azt az ötletet is, hogy még több autó legyen a pályán…” – utalt a Marussia és a Caterham megszűnésére, valamint a kisebb gárdák pénzügyi nehézségeinek megoldatlanságára a brit.
„Jelenleg erre kéne nagyobb figyelmet fordítani. Arra, hogy jól menjen a bolt, a néző pedig azt kapja, amit elvár. Elég sok mindent tehetnénk, különösen a szurkolókkal való kapcsolatunk terén. Szerintem még nem telt el elég idő az új szabályok bevezetése óta ahhoz, hogy újabb radikális változások jöjjenek. Ennek ellenére a változástól persze nem szabad tartani” – vélekedett Symonds.
/telesport/
|