A Ferrari az erőforrás terén már kezdi utolérni a Mercedest?
Csodálkozva tapasztalták az ellenfelek, milyen sokat fejlődött a Ferrari erőforrása a 2014-es szezon óta. Egyes szakemberek úgy tippelik, az olaszok hajtóegységei már-már vetekednek a Mercedesével.
Az előző évben megszokott volt, hogy a legnagyobb végsebességeket összesítő tabella élén többnyire Mercedes-motoros autók foglaltak helyet. Mindezek ismeretében nem volt meglepő, hogy az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén az ezen a téren 2014-ben is élen járó két Williams volt a leggyorsabb az egyenesekben. Az viszont már annál inkább, hogy őket a ferraris Sebastian Vettel követte – mégpedig nagyon szorosan. Valtteri Bottas sebességcsúcsa 329,0 km/óra volt, Felipe Massáé és Sebastian Vettelé pedig 327,6 km/óra. Utóbbi két versenyző ráadásul vasárnap a versenyen is azonos tempóra volt képes – mi több, összességében a német felül is múlta brazil ellenfelét, így végzett a harmadik helyen.
2015 Ausztrál Nagydíj - időmérő edzés végsebességek - (Fotó: FIA.com)
A Williams szerint mindez nemcsak arra egyértelmű bizonyíték, hogy a Ferrari nagyot fejlődött tavaly óta, de arra is, hogy ezen ugrását elsősorban az erőforrása fejlődésének köszönheti. Arról már a télen is pletykáltak, hogy az olaszok minden gyártónál nagyobb teljesítményjavulást értek el (Olaszországban 80 lóerőről beszéltek), a grove-i ellenfél szerint Melbourne-ben ez be is bizonyosodott. „Elég megnézni, melyik két csapat fejlődött legtöbbet: a Ferrari és a Sauber” – mondta Rob Smedley, a csapat főmérnöke az Autosportnak. „És mi a közös pont? Elég világos, hogy a Ferrari-erőforrás nagyot fejlődött.”
Pat Symonds, a csapat technikai igazgatója pedig már odáig ment, hogy kijelentette, a Ferrari V6-os turbója egy szinten áll a Mercedes-hajtóegységgel. „Az első szektor részidői ezt mutatják, akárcsak a végsebességek” – érvelt.
Nemcsak erősebb, takarékosabb is az új motor
A Ferrarinál Kimi Räikkönen vasárnap elégedetten állapította meg, hogy csapata hátránya a Mercedesszel szemben nem olyan nagy versenykörülmények között, mint egy mért körön. Mindezt az időkülönbségek is igazolják: míg szombaton 1,4 másodperc volt a hátrányuk, vasárnap körönként átlagban 0,6 másodpercet veszítettek.
Mindez nem kis mértékben a javuló fogyasztási mutatójuknak köszönhető. Melbourne kritikus pályának számít ilyen szempontból, s miután a Mercedes idén nagyobb leszorítóerővel – és ezáltal nagyobb légellenállással – versenyez, nekik jobban oda kellett figyelniük arra, hogy kijöjjenek a rendelkezésre álló 100 kilogramm üzemanyagukból. A Ferrarinak a jelek szerint mindez nem okozott akkora fejtörést – ennek köszönhető, hogy vasárnap csökkent a hátrányuk szombathoz képest.
Felipe Massa szerint egyértelmű, hogy volt csapata új motorja révén került ilyen kedvező helyzetbe. „Igen, száz százalékig így van. Ki lett az ötödik? A Sauber. Hol voltak tavaly? Ez a csapat nem költ túl sokat, mégis óriásit fejlődtek. Ha megnézzük, hol voltunk egy éve és hol most, látható, hogy a Ferrari nagyot javult. Elég csak ránézni a köridőikre. Mi a múlt év végén 12-15 kilométer/órával gyorsabbak voltunk a Ferrarinál. Most ugyanolyan gyorsak, talán még kicsivel gyorsabbak is nálunk.”
Megalapozott a bizakodás?
A Ferrari tehát úgy tűnik, orvosolta tavalyi hibáit, melyeket az erőforrás fejlesztésénél és tervezésénél elkövetett, s bizakodhat, mert a 2015-ös szezonra 10 módosító pontot mentett meg – szemben a Mercedes 7 pontjával. Azaz hatékony fejlesztés esetén (elméletben) nagyobbat léphetnek előre, mint a németek. Spanyolországban állítólag már érkezik az új, az eddiginél nagyobb turbófeltöltőjük.
Emellett pedig az aerodinamika terén is van még hová fejlődniük. A csapat a Mercedesszel ellentétben még a szakemberek által hátrányosabbnak tartott hosszabb orrkiképzést használja, miután a rövidebb változatból nem tudtak még mindent kihozni. Amennyiben viszont elérik az áttörést, újabb komoly lépést tehetnek a címvédő felé. A Red Bull egy ilyen koncepcióváltástól fél másodperces javulást vár, míg a Toro Rosso ennél is több időt nyert rövidebb orrával.
Sebastian Vettel és Maurizio Arrivabene nem nyilatkozta tehát alaptalanul, hogy hiszi, utolérhetik még a Mercedest. Már csak az a kérdés, tudnak-e élni a kínálkozó lehetőségekkel, és időközben miként reagál az egyelőre kényelmes helyzetben lévő Mercedes.
/telesport/
|