A Mercedes tovbbra is tart a Ferraritl – de mitl fgg, mennyire szoros a kzdelmk?
Hiba a knai ketts siker, a Mercedes tovbbra is kemny ellenflknt tekint a Ferrarira. A nmetek felkszltek a malajziaihoz hasonlan nehz htvgkre. De mitl fgg leginkbb, mennyire lesz szoros a csata kzttk?
A Mercedes sepangi veresge utn Knban gy tnt, visszallt a vilg rendje, s a nmetek magabiztos ketts gyzelmet arattak. Mindezek utn tovbbra sem kaptunk egyrtelm vlaszt az F1-et Malajzia ta foglalkoztat krdsre: A Ferrari tndklse csak egyszeri alkalom volt, avagy kpesek lehetnek hosszabb tvon, rendszeresen is megnehezteni a cmvdk dolgt?
Tny, a knai helyszn inkbb a Mercedesnek kedvezett. Egyfell nem volt olyan nagy a hsg, mint kt httel korbban, msfell a sanghaji aszfaltcsk a htsk helyett hagyomnyosan az els kerekeket terheli meg igazn (fknt a bal elst, ksznheten a plya elejn s vge fel tallhat hosszra nyl kanyaroknak). Mrpedig a Ferrari sepangi gyzelmt fknt annak ksznhette, hogy autja rendkvl kmletes a hts abroncsokhoz – ami az azokat ersen ignybe vev plykon risi elny lehet.
Knban nem volt az, mi tbb, a Mercedesnek igazn korbbi tlzott gumikopsa miatt sem kellett aggdnia. Csakhogy ez a helyzet plynknt s krlmnyektl fggen vltozhat. „Tovbbra is gy vlem, a kvetkez kt futam Bahreinben s Barcelonban ismt nagyon szoros lesz” – idzte az Auto Motor und Sport a Mercedes egyik mrnkt. Toto Wolff sportigazgat pedig hozztette: „A Ferrari valamennyi plyn veszlyt jelent rnk.”
Hogy mekkort, az tbb tnyez fggvnye lehet: pldul hogy az adott helysznen mennyire jelent problmt a hts gumik kopsa, mennyire durva az aszfalt fellete, vagy milyen meleg lesz a verseny idejn. A Mercedes stratgja, James Vowles emiatt gy vli, vltozatos s izgalmas idnyre szmthatunk, melyben a kt istll kztt az is meghatroz lesz, melyikk tudja majd jobban kezelni a nehz helyzeteket, s hatkonyabb megoldst tallni gyengesgeikre.
Ez utbbi sz a kt csapat esetben kt ellenttes dolgot takar: a Mercedesnl a tlzott gumikopst, a Ferrarinl pedig a gumik tl lass felmelegtst, mely fknt az idmrn jelent htrnyt szmukra (mint az pldul Knban is kiderlt, ahol Kimi Rikknen az els kanyarokban mg hideg gumijn hibzott, s csak hatodik lett).
A Ferrari komoly problma el lltotta a Mercedest
A Mercedes mr Sepang utn nagyon komolyan vette a Ferrari ltal jelentett veszlyt: a kvetkez kt htben alaposan kielemeztk veresgk okait, s tbeszltk, miknt tudnnak javtani a gumikezelsen. Knban kt vltoztatssal igyekeztek javtani: cskkentettk kicsit a leszortert (egy j hts szrnnyal, mellyel a vgsebessgk is ntt), valamint minden eddiginl alaposabban felkszltek a pnteki szabadedzseken, mindkt keverket tesztelve a hossz etapjaik sorn.
„Nagyon sokat gondolkodtunk a futm belltsn, az aerodinamikai egyenslyon, a motor vezethetsgn, hogy rjjjnk, miknt tudnnk hosszabb ideig letben tartani a gumikat” – magyarzta Wolff, hozztve, hogy vasrnap reggel soha nem ltott hosszsgra nylt a csapatmegbeszlsk is. „Tnyleg minden eshetsget s lehetetlen helyzetet tbeszltnk. Malajzia utn mindig fel kell kszlnnk a legrosszabb eshetsgre” – figyelmeztetett az osztrk.
Ami a bahreini htvgt illeti, a Mercedes arra szmt, a j kigyorstst ignyl, s emiatt a hts gumikat Malajzihoz hasonlan ersen ignybe vev plyn a Ferrari ismt kzelebb lesz hozzjuk. Nmi segtsg a nmeteknek csak az lehet, hogy a futamot jszaka rendezik, gy korntsem vrhat akkora meleg vasrnap. Ms krds, hogy az olaszok Knban is jobban teljestettek a vrtnl, pedig elzetesen nagyobb visszaesst jsoltak szmukra a hvsebb idben.
Amikor a leszorter mr problma…
A kt patins mrka kztt teht elssorban a gumik s a gumikezels dnthet minden egyes htvgn. Noha az idmr edzsek azt sugalljk, a Mercedes tovbbra is tempflnyben van a Ferrarival szemben, az olaszok mindezt kpesek kompenzlni kmletes autjukkal. Mint tette azt 2013-ban nem egyszer a szintn James Allison irnytotta Lotus az ugyancsak gyorsabb Red Bull ellen. Azt mr kt ve is lthattuk, hiba rendelkezik a legnagyobb leszortervel egy aut, a gumik idnknt ezen tulajdonsgot elnybl htrnny alakthatjk t.
„A tbb leszorter nem felttlenl jelent jt a gumiknak” – magyarzza az Auto Motor und Sportnak egy meg nem nevezett mrnk. „A nagyobb leszorter nagyobb energikat is jelent, melyek a gumit rik. Az aut szinte semennyit sem csszkl, ezzel a felleti hmrsklet megfelel szinten van. m a nagy leszorter tl is tudja terhelni a gumikat, mivel azok jobban nylnak (deformldnak), ami bellrl melegti fel ket. Ha nincs meg a megfelel egyensly a kls s a bels hmrsklet kztt, a gumi kopni kezd.”
A Ferrari ezt az egyenslyt idn rezheten knnyebben megtallja hosszabb tvon, mint a Mercedes – jllehet, egy krn ppen k szenvedhetnek miatta. „Minden tnyeznek ssze kell llnia. A leszorternek, az aerodinamikai egyenslynak, a futmnek, a motor belltsainak, a vltttteknek, a guminyomsnak. Minden autnak megvan egy bizonyos mkdsi tartomnya, amelyen bell a mrnkk mozoghatnak. Ha a kiraksbl hinyzik egy kocka, mris a mezny vgn tallod magad” – magyarzta a nmet lap szakrtje.
A Mercedes mrnke pedig hozztette: „A dnt az lesz, kzlnk ki tudja jobban kordban tartani a gyengesgeit.”
/ts/
|