Ahol a Ferrari mindenkit lepipál: Így díjazták a csapatokat 2014 után
Hiába zárta futamgyőzelem nélkül, a konstruktőri bajnokság negyedik helyén a 2014-es szezont, így is a Ferrari kapta a legtöbb pénzt a Forma–1 kereskedelmi bevételeiből – derült ki az Autosport kimutatásából.
A siker nem minden – legalábbis a királykategória jelenleg érvényben lévő, sokak által élesen bírált pénzelosztási rendszerében. Noha az előző szezonban a Ferrari versenyzői egyetlen alkalommal sem állhattak fel a dobogó legfelső fokára, s ezzel a csapat több mint húsz éve nem tapasztalt mélységekbe zuhant, pénzügyi szempontból nemigen rázta meg őket e gyenge teljesítmény. A brit Autosport szakírója, Dieter Rencken részletes elemzést készített, a csapatok, az F1 kereskedelmi jogait birtokló FOM-tól kapott pénzeiről, s ebből kiderült, az előző szezont is a Ferrari zárta a legnagyobb ilyen jellegű bevétellel.
A FOM minden évben előző évi bevétele 65%-át osztja szét a résztvevő csapatok között. Ebből 50%-ot a konstruktőri bajnokságban megszerzett helyezésük alapján kapnak meg az istállók, míg a fennmaradó 15%-ra csak a hat legnagyobb név, a Ferrari, a Red Bull, a Mercedes, a McLaren és a Williams jogosult. Utóbbi kifizetések 2012 óta jellemzőek: a csapatok akkor állapodtak meg Bernie Ecclestone-nal, hogy múltjuk és múltbéli sikereik miatt bónuszpénzeket kapnak.
Miután a Ferrari az 1950-es kezdetek óta tagja a sportág mezőnyének, ő részesül a legnagyobb prémiumból – s ennek köszönheti első helyét is a mostani listán. 2014-ben az olaszok negyedik helyezésükért 67 millió dollárt kaptak, ám múltjuk miatt további 97 millió dollárral gazdagodtak. Ezzel összesen 164 milliós bevételt produkáltak a FOM-forrásból.
A világbajnok Mercedes ezen listán csak harmadik a Red Bull mögött. A németek bajnoki sikerükért 92 millió dollárt kaptak, múltjuk után azonban „csak” 34 millió jár nekik, s így az elmúlt szezonok sikerei révén 74 millió dollárt kapó Red Bull is megelőzte őket.
A három élcsapat mögött jelentős szakadék után a két tradicionális brit alakulat következik, ráadásul közülük is a sikertelenebb kapja a több pénzt: a két dobogós helyezést szerző McLaren összbevétele 98 millió dollár, miközben a kilencszer pezsgőző Williamsé 83 millió. Utánuk már csak a múltjuk után pénzt nem kapó kiscsapatok következnek. Érdekesség, hogy a 2014-ben közülük legeredményesebb Force India bajnoki hatodik helyezése után kevesebb pénzt kap, mint a Red Bull és a Ferrari pusztán neve miatt…
A csapatok bevételei a 2014-es FOM-pénzekből (millió dollárban)
Csapat |
2014-es helyezés |
Összbevétel |
Konstruktőri helyezés után |
Prémium |
Ferrari |
4. |
164 |
67 |
97 |
Red Bull |
2. |
156 |
82 |
74 |
Mercedes |
1. |
126 |
92 |
34 |
McLaren |
5. |
98 |
63 |
34 |
Williams |
3. |
83 |
73 |
10 |
Force India |
6. |
60 |
60 |
- |
Toro Rosso |
7. |
54 |
54 |
- |
Lotus |
8. |
51 |
51 |
- |
Maurissia |
9. |
48 |
48 |
- |
Sauber |
10. |
44 |
44 |
-
|
/ts/
|