Trükköző Ferrari, jelentő Mercedes – amikor az összeesküvés-elmélet önmagában is előny
Csalt a Ferrari? A Mercedes szándékosan trükközött, hogy nehéz helyzetbe hozza ezzel ellenfelét? A barcelonai üzemanyag-átfolyási ügy kapcsán több összeesküvés-elmélet is napvilágot látott,és – legyenek igazak vagy sem – ez bizonyos szempontból már önmagában is előnyt jelenthet a címvédő csapat számára…
A vártnál rosszabbul ment a Ferrarinak a múlt hétvégi Spanyol Nagydíjon. Miközben az olasz csapat sokat küszködött autójával, Mercedesszel szembeni hátrányuk nagyobb volt, mint a korábbi futamokon. Egyes vélekedések szerint ebben az is közrejátszhatott, hogy az FIA szombaton az időmérő edzést követően az üzemanyag-átfolyással kapcsolatos új irányelveiről tájékoztatta a résztvevőket, mely ellehetetlenített egy trükköt, amit állítólag korábban a Ferrari használt.
E vélt trükközés lényege, hogy az üzemanyag-rendszer átfolyásmérőt megelőző szakaszán egy rugalmas falú „tartályt” alakítanak ki, amely a gázelvételkor, azaz a pálya lassabb szakaszain lecsökkent átfolyási sebesség révén összegyűjt, majd a kigyorsításkor hirtelen rövid ideig a maximálisan engedélyezett 100 kg/órás érték fölötti áramlási sebességgel felszabadít bizonyos mennyiségű üzemanyagot, mely ezáltal plusz erőt kölcsönöz az autónak. Állítólag e megoldással körönként akár 0,3 másodperc is nyerhető. Az összeesküvés-elmélet szerint a Ferrari nem véletlenül volt majd’ fél másodperccel lassabb a Mercedesnél a barcelonai hármas szektorban: e lassabb pályarészen alkalmazhatták volna trükkjüket, és tempójuk arról tanúskodott, hogy hátrányukat nem az aerodinamika, sokkal inkább a mechanika terén szedték össze.
Az FIA egyes források szerint nem véletlenül szigorított eddigi szabályain. Hogy közvetlenül tíz perccel az időmérő edzést követően adták ki direktívájukat, annak köszönhető, hogy a Mercedes egyik autóján a Q1-ben rövid ideig gyanús adatokat mértek. A Mercedes szándékosan irányította volna a szövetség figyelmét ezen megoldásra, ezzel hozva nehéz helyzetbe legfőbb ellenfelét, a Ferrarit?
Erre a kérdésre próbált választ keresni a Motorsport.com, a paddockban közismert munkatársa, Jonathan Noble is legújabb elemzésében. „Úgy tudjuk, szokatlan kilengésekre lett figyelmes az FIA az üzemanyagnyomás terén, ami miatt kapcsolatba léptek a csapattal. És a Mercedesnek kisebb változtatásokat is kellett tennie a motorbeállításán, hogy értékeik a szövetség által előírt sávban maradjanak. Azt mondják, hogy ez a Mercedes-eset mutatott rá arra, más csapatok mivel próbálkozhatnak, és ez sarkallta az FIA-t a technikai direktíva azonnali kiadására az időmérő után” – vázolta az alaphelyzetet Noble.
„Egyes feltételezések szerint a Mercedes szándékosan babrálta meg üzemanyagnyomását, hogy az ügyet a középpontba állítsa azon a hétvégén, amelyen legfőbb riválisa jelentős újításokkal állt elő” – tette hozzá a szakember. Majd megállapította, a csapatoktól nem idegen módszer, hogy felhívják az FIA figyelmét bizonyos trükkökre, melyekkel riválisaik élhetnek, s amelyekről úgy gondolják, nem érdemes energiát fektetni beléjük, mert a szövetség úgyis nemet mondana rájuk. „De hogy egy csapat szándékosan idézzen elő efféle ingadozást, kockáztatva, hogy fennakad az FIA rostáján? Nem túl valószínű, de már történtek ennél meredekebb dolgok is az F1-ben. És a Mercedes hallgatása csak olaj volt a tűzre, mely erősítette az összeesküvés-elméleteket” – vélekedett Noble.
Majd azt is kiemelte, az efféle összeesküvések időnként alkalmasak arra is, hogy homályossá tegyék az összképet, s eltereljék a riválisok figyelmét bizonyos lényegi kérdésekről. A szakíró az 1994-ben többféle csalással is megvádolt Benetton példáját hozta fel ennek kapcsán. „1994-ben azt beszélték, hogy a Benetton valamilyen lézertechnológiát használ, az elektromos áram érzékelésére a rajtlámpáknál. Az elképzelés szerint ennek lényege az volt, hogy az autó már akkor reagálni kezdett, amikor a lámpák még éppen csak átkapcsoltak, de a versenyzőnek még nem volt ideje reagálni. Egy magas beosztású csapattag elárulta nekem, hogy ez a vád teljességgel alaptalan volt. De a csapat szándékosan igyekezett olajat önteni a tűzre, így aztán a riválisaik időt fordítottak arra, hogy rájöjjenek, mit is csináltak. Miközben az ellenfél egy olyan koncepciót igyekezett megfejteni, ami nem is létezett, nem tudtak eleget foglalkozni a gumikezeléssel, a motorvezérléssel és az egyensúlyelosztással, melyek sokkal fontosabbak voltak.”
„A csapatok időnként kedvelik a hazugságokat, mert azok elfedhetik a valós előnyüket. És az összeesküvésekről való vita nem sérti a Mercedest, hiszen arról szólnak, hogy egy bizonyos területen az ellenfelük előnyre tehet szert. Persze amennyiben ők ezt a helyzetet nem szándékosan idézték elő a Q1-ben, akkor nagyon-nagyon szerencsések voltak, hogy megtörtént. És éppen az ilyen pillanatok és szerencsés helyzetek dönthetnek időnként arról is, ki nyeri vagy veszti el a bajnoki címet” – zárta gondolatát Noble.
/ts/
|