j motor s gumigondok – a Ferrari nagy dilemmi Kanada eltt
Melyik arct mutatja meg Kanadban a Ferrari? A barcelonai bukdcsols utn Monacban gy tnt, visszanyertk korbbi formjukat, Kanadra pedig elkszl a tovbbfejlesztett erforrs is.
Mr csak az a krds, hasznljk-e, s ha igen, mire mennek vele a Mercedes ellen…Noha Barcelont kveten voltak agglyaik, a Ferrari Monacban hozta korbbi formjt, s valamelyest ismt kzelebb kerlt a Mercedeshez, mint a spanyol htvgn. Persze az idmr edzsen gy is megkaptk a maguk 0,7 msodperces htrnyt, m mindez fknt gumimelegtsi problmiknak volt betudhat. Ezt sugalljk a csapat nyilatkozatai, melyben Sebastian Vettel s Maurizio Arrivabene is a gumikezelsk javtsnak fontossgra hvta fel a figyelmet. Tovbb a szmok is, melyekbl ismt kiderl, az olaszok formjt idn hrom tnyez befolysolja: a plya hmrsklete, a gumik kemnysge s hogy a plyn vannak-e a gumikat jobban terhel gyors kanyarok.
Amennyiben e kombinci nem idelis, formjuk ingadozni kezd. Barcelonban a megfelel belltsok hinya mellett a gumik is tl kemnynek bizonyultak a vrsk szmra. Monacban pedig fknt az idjrs neheztette meg a dolgukat. rulkod adat, hogy mikzben a hvs szombati idmr edzsen a Mercedes 1,2 msodpercet tudott javtani harmadik szabadedzsen futott idejn, addig a Ferrari mindssze 0,294 msodpercet – a meznybl mindenkinl kevesebbet. Msnap aztn a melegebb idben mr jval versenykpesebbnek bizonyultak, Sebastian Vettel mindvgig kzel tudott maradni Nico Rosberghez.
Ami a kanadai htvgt illeti, kedvez hr lehet szmukra, hogy a Pirelli ezttal is a lgy s szuperlgy gumikat bocstja a csapatok rendelkezsre; az viszont mr inkbb htrny, hogy a montrali aszfaltcsk kevs igazn gyors kanyart foglal magba, azaz hogy mennyire lesz knny flmelegtenik ezen abroncsokat, azt nagyban befolysolhatja a kls hmrsklet.
Bevetik-e a 20-30 lert hoz j motort?
Ha azonban kzelebb akarnak kerlni a Mercedeshez, nem hagyatkozhatnak csupn az ilyen esetleges tnyezkre. Ennek rdekben tovbbra is gzervel fejlesztenek. Olyannyira, hogy a hrek szerint mr el is ksztettk tovbbfejlesztett erforrsukat, melyhez hrom mdost pontot is felhasznltak.
Arrl mg nem rkezett hr, hogy a Ferrari be is veti-e tovbbfejlesztett motorjt Kanadban. A Sport Bild gy tudja, errl csak kzvetlenl a htvge kezdete eltt, cstrtkn hatroznak majd. Dntsk nem egyszer. Az v hetedik futamn a harmadik hajtegysget felhasznlni annyit jelentene, hogy a csapat csak nehezen jnne ki ngy erforrsbl. Msfell viszont Kanada hossz egyeneseiben igencsak jl jnnnek a plusz lerk.
A Scuderia a hrek szerint a hengerfejek, a vezrmtengely s az gstr talaktshoz hasznlta hrom „zsetonjt”. A Sport Bild szerint ezen jtsoktl (kiegszlve a Shell j zemanyagval) Vettelk 20-30 lers pluszt remlnek, mellyel V6-osuk teljestmnye 815 lerre nne. A Mercedes hajtegysge a becslsek szerint 830 ler leadsra kpes, azaz a Ferrari valban nagy lpst tehetne irnyukba.
Persze mindezt a Mercedes sem nzi ttlenl. A nmetek ugyan mg nem hasznltak mdost pontokat, de a megbzhatsg javtsra hivatkozva k is vltoztattak erforrsaikon. Lewis Hamilton s Nico Rosberg ezen a htvgn ugyanakkor mg csak idei msodik erforrst avatja fel.
Helmut Marko, a Red Bull tancsadja gy ltja, hiba a rivlisok prblkozsai, mindez tovbbra is a nmetek elkpeszt flnyrl rulkodik. „A Mercedes-motorok mg mindig kiemelkednek. Mg erre a fejlesztsi lpcsfokra sincs szksgk. Csak jtszanak a tbbiekkel, mindig annyi lert hasznlnak fel, amennyire pp szksgk van. Tovbbra is Hamilton s Rosberg fog osztozni a gyzelmeken” – jsolta nem tl optimistn az osztrk.
/ts/
|