Mark Webber a WEC nrburgringi futama eltt arrl beszlt az AMuS-sal, hogy milyen szvesen nyerne Le Mans-ban, mit gondol a Spban ltott gumiproblmkrl, s hogy mennyire rzta meg Justin Wilson tragikus IndyCar balesete.
A WEC-ben Le Mans a cscspont. A szezon msodik fele akkor mr csak szrakozs?
„Szmomra knnyebb a szezon msodik fele, mint az els volt. Most mr mindent ismerek. Tavaly Le Mansban majdnem megcsinltuk a lehetetlent. 22 ra elteltvel vezettnk. Le Mans a cscspont – ahogy a Forma-1-ben a Monaci Nagydj.
Mennyire szeretnl nyerni Le Mans-ban?
„Amikor a vge eltt 5 rval kt aut ll az len, akkor versenyzknt httrbe kell szortanod a vgyaidat. Akkor csak egy dolog fontos: a Porschnak kell megnyernie a versenyt. Olyan knny eldobni a gyzelmet. Mindannyian tudjuk, hogy mit jelent a gyzelem a Porsche szmra – nhny mrnk 50 rt is talpon van a verseny s a tesztek miatt. nz dolog lenne, ha ilyenkor csak magamra gondolnk.”
Egy Le Mans-i gyzelem r annyit, mint a Monaci Nagydjon aratott gyzelmeid?
„A Porschval Le Mans-t akarom megnyerni, de mindkt monaci gyzelmem kiemelked – sszehasonltva a tbbi nagydjjal, amiket megnyertem.”
Trjnk is r a Forma-1-re: Spban kt aut is durrdefektet kapott. Ez elfogadhat?
„Abszolt nem. Sebnek 100%-ban igaza van. Egy defekt nem lehet annak a bntetse, hogy tl sokig hasznltad az abroncsaid. Lelassulhatsz persze, de versenyzknt biztosnak kell lenned, hogy a gumik mindig kitartanak. Ha igaz, hogy a Pirelli azt mondta, hogy a gumikkal 40 krt lehet megtenni, akkor az abroncsok nem robbanhatnnak fel 28 kr utn. Ez 12 krs klnbsget jelent. Egy rvidebb plyn ez 20 kr is lehet, amelyre szmtasz. A Pirelli eddig nagyon szerencss volt. Mg Silverstone-ban is.”
„Mindenkppen. A biztonsg az els az FIA-nl. k tnyleg mindent megtesznek rte, a legaprbb rszletekig. t msodperc alatt ki kell ugranod a kocsibl, ott a HANS, s a trstesztek. Nem tudod a figyelmedet csak egy olyan alapvet rszre fordtani, mint az abroncsok. A versenyz szmra a defekt biztonsgi kockzatot jelent. Mi versenyzk hibzhatunk. Ezzel egytt kell lni. Azonban amikor csak utas vagy a sajt autdban, akkor az mr tbb nem szrakoztat. 300 km/rval msz t az Eau Rouge-on, szval bzni akarsz az abroncsaidban. Spban mindkt esetben az abroncsok eljel nlkl robbantak fel. Ez nem gy megy, hogy a Ferrarit hibztatod – de tudom milyen vkony a hatrvonal. Kpzeljk csak el, hogy mi lett volna ha Seb megy mg 12 km-t, s harmadik lesz. Akkor a Pirelli azt mondta volna: Nzzk csak meg, milyen szuperek a gumijaink. Mg egy killssal is felrhettl velk a dobogra.”
A Pirelli azt mondta, hogy k csak olyan gumikat ksztettek, amivel tbb killst garantlnak, s ezzel befolysoljk a showt. Ez a j irny?
„Termszetesen szksg van bokszkillsokra. Azonban ez nem lehet mentsg arra, hogy az abroncsok felrobbannak, ha tovbb hasznlod. Azt sem gondolom, hogy a gumikeverken vltoztatni kellene. Az azt jelenten, hogy a Monacban hasznlt gumikkal Spban mindssze t krt tudnl megtenni. n inkbb az abroncs konstrukcijban ltom a hibt. Teht sszefoglalva: ha tl sokig hasznlod az abroncsokat, akkor le kell lassulnod, de nem kaphatsz defektet.”
Justin Wilson tragikus balesete utn jra eljtt a zrt piltaflke tlete. Te mit gondolsz errl?
„Amit az elmlt 15 vben a versenyzk biztonsga rdekben tettek az hihetetlen. A puzzle utols darabja az maradt, hogy a versenyzket hogyan tudjuk megvni a repl trmelkektl. A vilgon nincs olyan sisak, ami ellenll egy olyan trgynak, mint ami Wilsont is fejbe tallta.”
A Porsche 919 zrt piltaflkjben nagyobb biztonsgban rzed magad, mint a Forma-1-es autban?
„Nem igazn. A Forma-1-es aut szmomra rendkvl biztonsgos. Ebben a sly is nagy szerepet jtszik. A sportaut lnyegesen nehezebb.”
„Vajon Wilsonnl segtett volna a zrt piltaflke? Ezt nehz megmondani. Massa s Wilson balesete elg hasonl, s az ltszik, hogy a trgynak bizonyos magassgban kell rkeznie, hogy egyltaln eltallja a piltt. Taln elg csak ezen a szinten megersteni a vdelmet, ha a nyitott piltaflkt tovbbra is megtartank. Taln ez mg Maria de Villotn is segtett volna. Jules Bianchi balesetnl mr nem vagyok biztos benne. Szerintem egy olyan balesetet nem tudsz kivdeni. Mg egy sportautval is problmk lennnek.”
/gp-live/