Megvan a hivatalos magyarázat Vettel és Rosberg defektjére
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Pirelli is részletes közleményt adott ki az olaszok által, a belgiumi defektek kapcsán indított vizsgálat eredményéről. A gyártó kizárta a strukturális hiba lehetőségét – a szövetség pedig elégedett a biztonsággal.
Megvan a hivatalos magyarázat Nico Rosberg és Sebastian Vettel spái hétvégén történt defektjeire. A Pirelli a szünetet kihasználva alapos vizsgálatokat hajtott végre gumijain, melynek eredményéről előbb az FIA számolt be közleményében. A szövetség által közzétett dokumentumból kiderül, a Pirelli számos, más csapatok által használt abroncsot is részletes vizsgálatoknak vetett alá a két defektesen túl, ám ezek közül egyetlen egy sem mutatta jelét a felületleválásnak – még a próbapados teszt során sem.
Azt azonban kiemelték: „Nagy számú szokatlan vágást fedeztek fel a Pirelli mérnökei a spái hétvége folyamán a gumikon, melyek közül egyiknél ez elérte a gumi gyűrűjét is – ez okozta a defektet Nico Rosberg autóján” – írta az FIA. „Mikroszkopikus vizsgálatokat is elvégeztek a különböző csapatok által a versenyen használt gumik rétegein, melyek közül többön vágásokat találtak. Az eredmény azt mutatta, hogy egy másik esetben a vágás szintén elérte a gumi gyűrűjét, de ez nem okozott sérülést.”
A Pirelli Sebastian Vettel defektje kapcsán mindeközben megállapította, a gumi elhasználtsága és valamilyen törmelék együttesen idézték elő a gumi hibáját. „Sebastian Vettel hátsó abroncsának futófelületi vastagsága már csak hozzávetőlegesen 30%-os volt a hiba időpontjában, ami miatt a gumi sokkal érzékenyebb volt a legkisebb törmelékdarabok által okozott sérülésekre.”
A Pirelli saját közleményében azt is elmondta, a használt abroncsokon túl mind a gumik anyagát, mind pedig az előállítási folyamatot felülvizsgálták az elemzés során. Mikroszkopikus elemzést már a pénteki második szabadedzés után elvégeztek az összes gumin, ezt később a versenyen használt abroncsokon is megismételték milánói gyárukban, s a két ellenőrzés ugyanolyan eredményt hozott: semmiféle strukturális probléma jele nem volt tapasztalható az abroncsokon.
Ami az FIA által is említett sérüléseket illeti, összesen 63 vágást találtak a spái hétvége során használt gumikon, miközben a korábbi 15 futamon átlagban 1,2 ilyen vágásra bukkantak. A gyártó szerint mindez az eset rendkívüliségét bizonyítja, melyet főként a betétfutamokon is látott sok balesetből hátramaradt törmelékek okozhattak – s bennük a pálya sajátossága is szerepet játszhatott, hiszen az abroncsok a gyors kanyarokban komoly terhelésnek vannak kitéve. „Ha csak egy apró, karbonból vagy fémből készült éles törmelékdarab átvágja a gumi bizonyos strukturális rétegeit, az anélkül is okozhat a megszokottól eltérő defektet, hogy a gumi szerkezetében kárt okozna.. Sebastian Vettel esetében ez történt. És Nico Rosbergében is, akinél mivel a gumi még nem volt annyira elhasználva, az jobban kitartott – mint a felvételekből is látszik –, a hiba nem volt azonnali” – írta a Pirelli.
Az FIA közleménye végén kiemelte, teljes mértékben elégedett a Pirelli vizsgálatával és a belgiumi defektekre adott magyarázatával, így nem tervez további szigorításokat bevezetni a gumihasználat terén. A Pirelli pedig hangsúlyozta, miután már péntekről szombatra észlelte a vágásokat az egyes gumikon, külön kérte az FIA-t a pálya alapos letakarítására, amit a szövetség meg is tett. Mivel ez láthatóan nem segített, az olaszok előrebocsátották, a jövőben alaposabban elgondolkodnak azon, milyen módszerrel lehetne a lehető leghatékonyabban megtisztítani a versenypályákat a veszélyes törmelékektől.
/ts/
|