Teszt titokban – Räikkönennel és Vettellel
Az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj utáni kedden rendezik meg a Pirelli év végi gumitesztjét. A Ferrari mindkét bajnokának lehetőséget biztosít – csapatfőnökök viszont a lebonyolítás módját kritizálja.
Hivatalosan november 29-én, az Abu-dzabi Nagydíj leintésével ér véget a 2015-ös Forma–1-es szezon, ám két nappal később, december 1-jén az arab pályán újra felbőgnek a versenygépek motorjai. A Pirelli a 2016-os új gumik fejlesztéséhez 12 órás tesztmaratont bonyolít le, s lehetőséget ad a csapatoknak és versenyzőknek arra, hogy próbára tegyék a lila jelölésű új, ultralágy gumikeverékük első változatát, mely 2016-ban debütál. Az olasz gyártó a hétvégén jelezte, valamennyi csapat részt vesz a gyakorláson (korábban arról volt szó, hogy a Manor kihagyja), melyen az aktív versenyzők mellett újoncok, tesztversenyzők, fiatal tehetségek is autóba ülhetnek.
A Ferrari jelezte, két bajnokával vesz részt a teszten, azaz Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is képet kaphat a Pirelli jövő évi fejlesztéseiről. A helyi idő szerint 9 órától este 21 óráig tartó (ez magyar idő szerint reggel 6 órától este 18 óráig tartó körözést jelent) eseményen a csapatok saját fejlesztéseket nem vihetnek pályára, csak egy autót használhatnak, s annak is változatlannak kell maradnia, programjukat pedig a gumigyártó szabja meg. A maranellóiak ettől függetlenül úgy ítélték meg, hasznosabb, ha két világbajnokot ültetnek volán mögé – idén a két szezonközi teszten ezt egyszer sem tették meg, mindkét alkalommal utánpótlás- és tesztversenyzők (Raffaele Marciello, Antonio Fuoco, Esteban Gutiérrez) vezették gépüket, amiért kaptak is kritikát az olasz sajtótól.
Most viszont Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke kritizál, mégpedig a Pirellit, amely a tesztprogram ismertetésekor azt is bejelentette, hogy a gyakorlásuk teljesen zárt kapuk mögött zajlik majd, azaz nemcsak a nézőket, a média munkatársait is elszigetelik tőle, s az eredményekről pár nappal később adnak majd tájékoztatást. Arrivabene szerint ezzel nagy hibát követtek el. „Én éppen az ellenkező megoldás, azaz a média felé történő teljes nyitás mellett vagyok. A Forma–1-nek minden reklámra szüksége van, ami csak elérhető, szóval semmi szükség zártkapus tesztekre” – bírált a korábban a marketing területén dolgozó szakember.
A múlt hétvégén Brazíliában mások is fogalmaztak meg hasonló véleményt: egyes újságírók például fölvetették, nem sok promóciót kapnak ezzel azon fiatalok, akiknek amúgy sincs sok lehetőségük az F1-ben tesztelni, ráadásul a kisebb csapatok több esetben éppen azért adnának számukra lehetőséget, mert ezzel a nyilvánosságra éhes támogatókat is hoznak magukkal.
/ts/
|