A Ferrari mr a kivonulssal fenyeget – az F1 pedig egy helyben toporog…
A Ferrari kivonulssal, Bernie Ecclestone s az FIA az alternatv motorral fenyeget, a gyrtk knyszer megoldsokat keresnek – de vajon jut-e tapodtat is elrbb ekzben a problmk mocsarban tesped Forma–1? llhbor van kibontakozban.
Az FIA megoldst prblt tallni a tl magas kltsgek problmjra, m a Ferrari megvtzta a motorokra vonatkoz kltsgsapka tlett. A szvetsg elnke, Jean Todt s Bernie Ecclestone erre elllt az alternatv motor elkpzelsvel – m a gyrtk erre is nemet mondtak, s jeleztk, akkor inkbb sajt, szmukra is elfogadhat megoldsokat keresnek. A szvetsg azonban ezttal nem hagyja tverni magt: jelezte, a kvetkez v elejn konkrrt terveket vr a motorgyrtktl.
A Motorsport forrsaitl megtudta, jelenleg hrom f terletrl egyeztetnek. Az elst az erforrsok lettartamnak meghosszabbtsa jelenti. 2015-ben sszesen ngy erforrs hasznlatt engedlyeztk bntetlenl a szablyok, m a ngy gyrtbl egyedl a Mercedes mondhatta el magrl, hogy valamennyi autjval e hatron bell tudott maradni. Most flvetdtt, hogy az j szablyok szerint mr csak hrom hajtegysget lehessen bevetni. Ez rvid tvon komoly problmkat okozhat (emlkeztetl: Fernando Alonso 12 motort hasznlt 2015-ben), m hosszabb tvon a rsztvevk szerint jelents kltsgcskkentshez vezetne.
A msodik terletet az erforrs bizonyos rszeinek a befagyasztsa jelenten – azaz tovbb korltoznk a fejlesztseket. Ez szerintk azrt lenne sszer, mert ha mr kellen kiforrta magt az j technolgia, flsleges lenne klteni bizonyos rszegysgek fejlesztsre. (A tervek szerint e vltozsok csak 2018-tl lpnnek letbe, azaz a mostani formula tdik vben.)
A harmadik javaslat rszegysgek standardizlsa lenne. Flvetdtt, hogy egyetlen beszllt biztostsa pldul a h- s kinetikusenergia-visszanyer rendszert, de a csapatoknak tovbbra is lehessen szabadon gazdlkodniuk az elektromos energival.
A hrek szerint a Mercedes, a Ferrari s a Renault emellett abba is belement volna, hogy teljes egszben vessk el a henergia-visszanyer rendszer (MGU-H) hasznlatt, m a Honda jelezte, k fknt ezen technolgia miatt trtek vissza a kategriba, a tiltssal szerepvllalsuk is rtelmt veszten.
Ms krds persze, hogy a fenti kompromisszumos javaslatok sem felttlenl tnnek kedveznek szmukra. Fernando Alonso az idei vet 12, Jenson Button 11 Honda-motor felhasznlsval teljestette, elbbi bajnok pedig szmos alkalommal panaszkodott arra, milyen szk a mozgsterk a fejlesztsek tern, s mennyire sszertlennek tartja a motorcserkrt jr bntets rendszert. s erre nem gy tnik, hogy a fenti hrom pont brmelyike is megoldst knlna.
Elrbb visznek-e az rdekharcok?
A szksg persze trvnyt bont. Mikzben az FIA s Ecclestone az alternatv motorral fenyeget, a gyrtk semmi esetre sem kvnnnak megvlni a mostani hibrid formultl. Ezt Sergio Marchionne, a Ferrari elnke htfn nyomatkostotta is. „Azok utn, hogy mindent megtettnk a krosanyag-kibocsts cskkentsrt, most elg durvn hangzik, hogy vissza akarjk hozni a norml motorokat egy kevsb sszetett hibrid rendszerrel. Ez egy visszalps lenne” – magyarzta.
Niki Lauda nyilatkozatbl pedig kiderlt, hogy a Mercedes is ezen az llsponton van. „Az alternatv motor a sportg hallt okozn. Nem lehet, hogy Bernie pt egy motort, aztn odaadja Helmutnak (Marko, a Red Bull tancsadja – a szerk.), hogy ptsk a Red Bull-autkba, s gyzzenek le vele minket. Ez egyszer manipulci! Minden sportg, amely ilyesmit enged, halott” – nyilatkozta a Servus TV-nek.
Az ltala megnevezett Marko ugyanezen msorban viszont rmutatott, a jelenlegi helyzet is tarthatatlan, mivel a fenti tletekrl is trgyal felek egyszeren dntskptelenek. „A Forma–1 vonzereje, s maga a sportg is veszlyben van, mert az olyan testletek, mint a Stratgiai Csoport, mindig csak vitznak, s soha nem jutnak el a tnyekig” – fogalmazott Marko. Majd kiemelte, irrelisan drgk a mostani erforrsok. „A Honda 35 milli eurt krt tlnk vente” – rulta el, hozztve, hogy egy alternatv erforrs jelents vltozst hozna. „Ezeknl a fejleszts gy t-hatmilliba kerlne, a csapatoknak pedig hat-nyolcmillit kne fizetnik rte. Ez nagyjbl a harmada lenne a mostani motorraknak.”
A Ferrari a kivonulssal fenyeget
Az alternatv motor tlett tovbbra sem sprtk le az asztalrl. Az FIA janur 15-ig adott hatridt a gyrtknak arra, hogy jobb elkpzelsekkel lljanak el. Ezt kveten a szvetsg mrlegelni fogja javaslataikat, s mg mindig dnthet gy, hogy azok helyett tovbbra is sajt tjt jrja. A Motorsport Vilgtancs nemrg erre kln felhatalmazst is adott Ecclestone-nak s Jean Todt elnknek.
Marchionne azonban htfi sajttjkoztatjn azt is jelezte, a Ferrari nem fogja eltrni, hogy neki nem tetsz szablyokat hozzanak a kirlykategriban: mris megfenyegette a sportgat csapata kivonulsval. „A Ferrari ms mdon is kifejezheti a versenyzs s gyzelem irnti vgyt. Nagy kr lenne, ha tvoznnk, de a Ferrarit nem lehet sarokba szortani s trdre knyszerteni” – fenyegetztt. „Mi, a Renault s a Mercedes is egy vlemnyen vagyunk. Elkltttnk tbb szzmilli eurt, szval nem szabad flvllrl venni ezt a dntst. Mi azrt versenyznk, hogy bizonytsuk, mire vagyunk kpesek az erforrsainkkal. Ha alaknzza ezt az elnynket, nincs rtelme versenyeznnk. Ha a Forma–1-et olyann tesszk, mint amilyen a NASCAR, nem lesz rtelme a plyn nyert tapasztalatoknak, aminek az autgyrtsra is hatsa lehet. rtjk a kisebb csapatok problmjt, de ezt a FOM-nak kell megoldania, nem a Ferrarinak.”
Fenyegetzsbl s egymsra mutogatsbl teht a frontvonal egyik oldaln sincs hiny. Mr csak az nem ltszik, elmozdul-e brmerre is a jelenlegi, egyre aggasztbbnak tn helyzet…
/ts/
|